PDA

View Full Version : Schema voor HB/HB/HB configuratie met coil-split en fase schakelaar?



knarf
16 juni 2010, 20:32
Voor de kenners:

Ik heb een setje Lil Killers van GFS gekocht om eens te zien wat zo'n humbucker in SC formaat nou precies doet. Bij wijze van test wil ik ze in een stratcloontje inbouwen.

Mijn wensen:
- met een gewone 5-way switch werken
- 1 volume knop en 1 tone
- 1 switch die de 3 pickups single coil schakelt
- 1 switch die (indien mogelijk) de 3 pups uit-fase schakelt

Ik kan nergens een schemaatje vinden waarop deze configuratie is uitgetekend. Alle schema's die ik tegenkom werken met een 5-way superswitch.
Ik heb het zelf al eens uitgetekend (en het wordt een flinke warboel) maar met de name de fase switch geeft me problemen.
Iemand?

snaarplukker
16 juni 2010, 22:00
Dan lijkt dit schema (http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=1lil1v1t5w3s) het meest geschikt. Hier is de midden PU al automatisch uit fase.

knarf
18 juni 2010, 00:52
Hey bedankt! Idd een leuk schema. Alleen wat de fase schakeling betreft blijf ik wat op m'n honger zitten. Begrijp ik het goed dat, volgens dit schema, in standen 2 en 4 de pickups altijd uit-fase staan?

snaarplukker
18 juni 2010, 10:51
Hey bedankt! Idd een leuk schema. Alleen wat de fase schakeling betreft blijf ik wat op m'n honger zitten. Begrijp ik het goed dat, volgens dit schema, in standen 2 en 4 de pickups altijd uit-fase staan?Enkel de middenpickup, want in de gesplitte stand werkt deze als een RW singlecoil voor de humbucking in die standen. In humbuckerstand hoor je geen verschil met de uit fase middenpickup.

BTW. Humbuckers zijn niet in of uit fase te schakelen omdat je met 4 draden zit.

knarf
22 juni 2010, 00:02
Ik dacht idd dat een humbucker op zich uit fase te schakelen was aangezien je met 2 spoelen zit. Had ik dus blijkbaar verkeerd begrepen.

Maar het moet toch te doen zijn om in "humbucker-mode" een uit-fase klank te krijgen? Bvb de neck pick-up tov de brug pick-up? Of heb ik ook dat mis?

snaarplukker
22 juni 2010, 11:37
Is op zich wel te doen maar heb je veel meer schakelaars nodig. In dit schema is de midden PU al uit fase gezet zodat deze zowel met de neck en de brug PU uit fase staan. Ik heb ook die lilkillers van GFS en merkte geen verschil toen ik de aansluitingen verkeerd om had staan (groen met zwart verwisseld).

knarf
24 juni 2010, 12:29
Bedankt voor je reacties snaarplukker! Ik doe het maar even met dit schema, ik zie later nog wel of ik een schakelaar bijzet voor meer fase-mogelijkheden.

Ben je overigens tevreden over de GFS lil killers?

Mattia
24 juni 2010, 21:56
fase is relatief; werkt dus enkel als twee pickups in het spel zijn, waarbij je de start en eind van de spoel (zeg maar hot en ground) omdraait. Kijk naar de Brian May red special wiring variaties voor heel wat gespeel met phase wiring.

Verder: het wiringvoorbeeld dat gegeven is heeft geen enkel 'out of phase' optie. Enkel reverse wound, reverse polarity, wat niet hetzelfde geeft. De twee spoelen in een humbucker zijn opgebouwd uit twee spoelen met omgekeerde winding en polariteit, in serie met elkaar, en in phase. De tussenstanden van een strat met een RWRP middenelement zijn dus ook enigsinds 'humbucking' omdat het signaal wordt versterkt en de ruis onderdrukt.

Wat je met phase switching in wezen doet is de pickup in 'reverse wound' setting zetten ZONDER de polariteit te veranderen, waarbij je dus een dun, ielig geluid krijgt omdat er delen van het singaal (en niet enkele de ruis) elkaar tegenwerken.

Persoonlijk vind ik phase switching niets nuttigs toeveogen aan mijn sounds arsenaal; heb het op enkele gitaren gedaan, en doe het nu niet meer. Wel de moeite om een keer te proberen.

knarf
28 juni 2010, 16:38
Hey Mattia, bedankt voor je uitleg. Ik denk da'k nu snap waarom een humbucker op zich niet uit-fase te schakelen is.

Wat het bovenvermelde schema betreft, ik zag al niet waar de fase-schakeling precies zat. Blijkbaar heeft snaarplukker "Reverse Phase" verward met "Reverse-Wound". Kan gebeuren...

Ik heb de pick-ups even voorlopig ingebouwd in een stratje om een idee te krijgen van de klank (later zoek ik het uit-fase verhaal nog wel uit). Die valt op zich goed mee, coil-split is net geen strat geluid en humbucker stand is net geen volle humbucker maar de klanken zijn zeker bruikbaar.

Ik heb echter een nieuwe vraag: de potmeters die ik nu heb zitten zijn 250K, waardoor de pups in humbucker stand te donker klinken. Als ik nu 500K pots neem, zullen de pups in coil-split stand dan niet té schel gaan klinken om nog bruikbaar te zijn?

aaronstonebeat
29 juni 2010, 11:47
Vooropsgesteld dat er afzonderlijke aansluitdraden zijn, kan een humbucker weldegelijk intern uit fase worden gezet. Het zal meestal niet erg zinvol zijn omdat de signalen van de twee spoelen erg veel op elkaar lijken en er dus heel weinig geluid overblijft; maar het kan absoluut.

Mattia
30 juni 2010, 21:11
Vooropsgesteld dat er afzonderlijke aansluitdraden zijn, kan een humbucker weldegelijk intern uit fase worden gezet. Het zal meestal niet erg zinvol zijn omdat de signalen van de twee spoelen erg veel op elkaar lijken en er dus heel weinig geluid overblijft; maar het kan absoluut.

Yep. Zeg zeker niet dat het niet kan, meer het is niet het 'standaard' humbucker geluid...

knarf
1 juli 2010, 12:40
Aha, dus het kan wel degelijk! Maar van Aaron's uitleg onthoud ik dat het eigenlijk niet loont, dan bespaar ik me de moeite. Dank voor de tip! Dan ga ik gewoon voor één fase switch die de mid humbucker uit-fase zet tov de andere twee. Lijkt me de beste optie.

En nu toch maar es die 250K pots vervangen door 500K. Eens zien of die lil killers in humbucker mode dan wat beter klinken...