PDA

View Full Version : Brunetti Singleman vs. Hook R-20



robertt
16 juni 2010, 18:56
Beste forumleden,

Momenteel ben ik bijna zover om een nieuwe amp te kopen. Uiteindelijk ben ik tot de conclusie gekomen dat ik mijn keuze waarschijnlijk ga maken tussen de Hook R-20 en de Brunetti 6L6 singleman.
Gezien het feit dat er toch wel een aanzienlijk verschil zit in de prijs van deze twee versterkers (en ik heb nog nooit zo'n dure amp gekocht) zou ik daarom graag van jullie hulp gebruik willen maken om uiteindelijk een keuze te kunnen maken.

Waarom zouden jullie bijvoorbeeld kiezen voor een R-20 tov een Singleman en vice versa?
Welke versterker werkt nou echt het lekkerst met pedalen?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

kidrock
16 juni 2010, 19:50
Ik heb helaas geen ervaring met de Brunetti singleman, maar wel met de R20. Ik ben zelf uiteindelijk voor de R40 gegaan omdat ik vond dat de R20 minder clean headroom heeft, maar als dat voor jou niet zo belangrijk is, dan is de R20 een hele fijne amp. Ik kan wel zeggen dat zowel de R20 als de R40 gek op pedalen zijn. Ik heb zelf een hele rits staan en hij lust ze allemaal! :ok:

the sure thing
16 juni 2010, 20:30
(...) Ik ben zelf uiteindelijk voor de R40 gegaan omdat ik vond dat de R20 minder clean headroom heeft, (...) Ik heb om die reden ook de R40 gekozen, maar in de praktijk denk ik dat de R20 toch genoeg headroom heeft. Bij mij staat de volumeknop van de R40 in de band op 1,5 met repetities en op 2 als we gaan optreden.

De Single man hoor ik veel goede verhalen over, er zijn forumleden die m hebben gekocht/getest. Belangrijkste verschil is denk ik dat de R20 (R40) 2 kanaals is?

Ga beide amps eens testen bij Erik v/d Haar (IJsselsein) of ik denk dat Jukeboxd (Boekel) ze ook heeft (wel eerst ff bellen). Only one way to find out!!!!

alfred
16 juni 2010, 22:12
Clean lijken ze redelijk op elkaar.
De R20 heeft een extra Overdrive kanaal en de voicing daarvan moet net je smaak zijn.

Ik heb uiteindelijk voor de Brunetti 6V6 gekozen, en gebruik daarbij een Brunetti Mercury Box als Overdrive.

Pepe
16 juni 2010, 22:22
Volgens mij zijn het redelijkl verschillende amps under the hood.
De Hook is handwired en tube rectifier en het Brunetti reccept kom je bij de concurrentie wel goedkoper tegen.
Wat niet wil zeggen dat ie niet net zo goed kan klinken als een Hook.
Bovendien is hij licht en ziet er goed uit.

Rick trodat
17 juni 2010, 09:27
In ieder geval kan je geen miskoop doen. Als die r20 en r40 net zo degelijk is gebouwd als mijn captain, dan ga je daar heel veel jaren plezier aan beleven.

robertt
17 juni 2010, 11:18
bedankt voor de uber snelle reacties allemaal!

Ik ben er inderdaad van op de hoogte dat de R-20 tov de Singleman de volgende "voordelen" heeft:
- ptp
- 2 kanaals
- zowel solid state als tube recitfier

Mijn budget ligt overigens ongeveer rond de 1700 Euro dus als ik voor een R20 zou gaan dan zal dit een tweedehandse zijn (moet wel te doen zijn voor dit budget denk ik).

Ben zelf al een paar keer in de candyshop bij vd Haar geweest om e.e.a. te testen. Waar ik bij het testen altijd tegenaan loop (en daarom vind ik testen zo lastig), is het feit dat ik het lastig vind om in te schatten hoe de versterker klinkt in bandformatie. Zo kan de amp in de winkel van vd. Haar super hard klnken maar is dit dan ook hard genoeg voor de band? En blijft de versterker goed overeind in de mix?

Zo kan ik nog wel even doorgaan met vragen die op zo'n testdag allemaal bij me opkomen...

kidrock
17 juni 2010, 12:27
Zo kan de amp in de winkel van vd. Haar super hard klnken maar is dit dan ook hard genoeg voor de band? En blijft de versterker goed overeind in de mix?

Wat de Hook betreft hoef je geen zorgen te maken dat ie niet overeind blijft staan in de mix, want dat doet ie zeker! Mijn R40 gaat zo hard, dat ik m al een beetje heb moeten temperen via de fx loop, dus ik denk dat een R20 er prima boven uit komt.

Pepe
17 juni 2010, 13:01
De 15 tot 22 watt amps zitten in een lastig gebied, in de ene kroeg hard zat, in de volgende heb je clean niks meer te melden. Factoren als akoestiek, opstelling, bandvolume en je eigen rol in het geheel zijn niet te generaliseren tot zoiets als "volume zat".

Maar in een individueel geval kan dat best opgaan natuurlijk. Totdat de andere gitarist met een Marshall toren aan komt zeilen..

Chiel
17 juni 2010, 14:16
De R20 is te gek, al gebruik ik enkel het cleane kanaal (i.c.m. pedalen uiteraard). Gebruik hem uitsluitend voor kleine feestjes en het volume komt niet boven de 1,5/2,0 uit. Enige 'nadeel' vind ik dat hij erg zwaar en groot is t.o.v. mijn vorige combo (Studiotone). Maar ja, daarentegen is de sound in de verste verte niet te vergelijken met een Studiotone.

Jammer genoeg is het praktisch niet haalbaar om ook grote gigs met de R20 te doen. Dit i.v.m. rondvliegt bier en lomp gestuiter (voor en op het podium :makeup:). Hierdoor is een pedalboard echt uit den boze. Was dit niet het geval, dan zou ik hiervoor mijn Captain gerust thuis laten.

vinni
17 juni 2010, 22:34
Ik heb over de Singleman gespeeld.
Errug lekker hoor!.....was met een CS '63 strat.
Ik ben zelf geen Stratman....maar dit kon mij zelfs bekoren.
Lekker rauw maar tegelijk warm met een heerlijk randje.
Voldoende volume voor de gemiddelde podiain NL
Dat trouwens de 36W versie.

De R20 ken ik niet.

Maar zoals gezegd....een middagje bij Erik en je weet het.

Vinni

robertt
19 juni 2010, 12:49
Naast elkaar testen zal inderdaad de beste manier zijn.
Vind het persoonlijk alleen lastig om ter plekken in te schatten op welk niveau (DB) ik de versterker moet zetten om het gewenste aantal DB te halen waarmee ik ook met mijn huidige band speel.Hebben jullie daar nog tips voor misschien?
Vind het wel fijn om te weten tot welk level de amp clean blijft (speel voornamelijk met een 62 ri Strat).

robertt
19 juni 2010, 12:51
Volgens mij zijn het redelijkl verschillende amps under the hood.
De Hook is handwired en tube rectifier en het Brunetti reccept kom je bij de concurrentie wel goedkoper tegen.
Wat niet wil zeggen dat ie niet net zo goed kan klinken als een Hook.
Bovendien is hij licht en ziet er goed uit.

Als ik me niet vergis worden de nieuwe R20's ook gewoon op een printplaat gemaakt toch?

Chiel
20 juni 2010, 04:40
Klopt inderdaad. De Captain trouwens ook.

E-J
20 juni 2010, 12:27
Probeer ze toch maar beide te testen. Ik heb ze (niet in dezelfde winkel/ruimte) kunnen proberen en was onder de indruk van zowel de Hook als de Brunetti. Hook heeft als voordeel dat je een mooi oversturingskanaal hebt, de Brunetti is een 1-kanaalsversterker. Beide fantastische versterkers hoor... verschil was volgens mij niet zo gek groot? De prijs echter wel... dan zou ik eerder voor de Brunetti gaan en dan een mooi oversturingspedaal erbij... ik denk dat ze beide het in een band meer dan prima doen.

robertt
21 juni 2010, 16:36
Wat zou trouwens volgens jullie trouwens een nette prijs zijn voor een tweedehands R20 met een V30 erin?

robertt
27 juni 2010, 01:44
Na lang wikken en wegen heb ik dan toch maar de stap genomen. Ik ben nu de trotse eigenaar van een Hook R-20:ok:

Vandaag de versterker even in de oefenruimte op z'n donder gegeven. Man!!! wat een geluid zeg, en HARD ook!!

Nu zit er op de R20 ook een 8 ohm uitgang voor een externe speakerkast. Mijn vraag aan jullie is of ik hier zonder problemen een 4x12 speakerkast van 15 ohm op kan aansluiten?

thanks alvast.

the sure thing
27 juni 2010, 08:40
Na lang wikken en wegen heb ik dan toch maar de stap genomen. Ik ben nu de trotse eigenaar van een Hook R-20:ok:

Vandaag de versterker even in de oefenruimte op z'n donder gegeven. Man!!! wat een geluid zeg, en HARD ook!!

Nu zit er op de R20 ook een 8 ohm uitgang voor een externe speakerkast. Mijn vraag aan jullie is of ik hier zonder problemen een 4x12 speakerkast van 15 ohm op kan aansluiten?

thanks alvast. Gefeliciteerd met je R20!

In theorie zou het kwaad kunnen, maar in de praktijk denk ik dat de aansluiting 8 Ohm op een 15 Ohm cabinet in dit geval wel zou moeten kunnen.... Ik geef echter geen garantie!

Ik heb op mijn R40 versterker met de 4 Ohm uitgang ook een 7,25 Ohm 2x12 cabinet hangen (8 Ohm en 16 Ohm speaker parallel geschakeld). Deze "mismatch" Gaat ook al vele optredens en repetities goed.

bluegate
27 juni 2010, 10:20
Je kunt relatief veilig een hogere impedantie aansluiten op je versterker.
Minder kan soms ook, ligt aan de dimensionering van de gebruikte onderdelen
of de versterker dat overleeft.

Gefeliciteerd met je nieuwe amp!

Nou ff foto's posten en een clip maken ;)

robertt
27 juni 2010, 11:19
Thanks voor de reacties!
Zal binnenkort zeker wat foto's posten.

Ik meen me te herinneren dat ik vd Haar wel een heb horen zeggen dat sommige R20's juist bewust een speaker hebben met een ander ohmage dan wat er standaard in zou moeten. Iemand die dit kan bevestigen?

Op het forum kwam ik het onderstaande tegen. Klopt deze info?


Alleen dit kan:
Amp...............speaker
16ohm.....>......16ohm
.8ohm......>......16ohm, 8ohm
.4ohm......>......16ohm, 8ohm en 4ohm

srv-man
27 juni 2010, 11:52
Mijn ervaring is wel dat een mismatch tussen speaker en versterker load wezenlijk anders zal klinken.

the sure thing
27 juni 2010, 12:36
Mijn ervaring is wel dat een mismatch tussen speaker en versterker load wezenlijk anders zal klinken..... en vaak ten positieve!

bluegate
27 juni 2010, 13:21
Alleen dit kan:
Amp...............speaker
16ohm.....>......16ohm
8ohm......>......16ohm, 8ohm
4ohm......>......16ohm, 8ohm en 4ohm

Ja, dit zijn aansluitingen die het minste gevaar opleveren voor de amp.

matto
27 juni 2010, 13:43
Voor de zekerheid kun je een maximale mismatch van 100% aanhouden.

robertt
27 juni 2010, 16:15
Voor de zekerheid kun je een maximale mismatch van 100% aanhouden.

En dat houd in? Jip en Janneke taal aub :)

Mijn pa heeft een marshall kabinet uit 1964 met 4 20 watt greenbacks. Output van het kabinet is 15 Ohm. Ik wilde weten of ik deze zonder problemen kan aansluiten op de R20.
Daarbij zou ik ook graag willen weten of ik dan de bekabeling van de originele speaker los moet maken of niet?

Alvast bedankt voor alle hulp

Pepe
27 juni 2010, 19:05
Sja, ik heb een 8 ohm Red Fang gekocht met min of meer in gedachte dattie goed in een SingleMan zou passen maar daar zit een 16 ohm in gemonteerd dus ik mag aannemen dat dit niet gaat werken?

Moet ik toch een Dr.Z kopen.. damn...http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Chiel
28 juni 2010, 14:17
En dat houd in? Jip en Janneke taal aub :)

Mijn pa heeft een marshall kabinet uit 1964 met 4 20 watt greenbacks. Output van het kabinet is 15 Ohm. Ik wilde weten of ik deze zonder problemen kan aansluiten op de R20.
Daarbij zou ik ook graag willen weten of ik dan de bekabeling van de originele speaker los moet maken of niet?

Alvast bedankt voor alle hulp

Ik zou de interne speaker los maken. Je hebt dan een 15 Ohm load op een 8 Ohm input dat zal zeker goed gaan. Laat je de interne speaker aangesloten, dan komt de externe cab er parallel aan te staan. Je uiteindelijke load zal dan +/- 5,5 Ohm bedragen (terwijl hij ontworpen is voor een 8 Ohm belasting). Lager Ohmage = Hogere stroom en dat kan (m.n. bij wat hogere volumes) funest zijn voor je eindtrap.

the sure thing
28 juni 2010, 14:21
En dat houd in? Jip en Janneke taal aub :)

Mijn pa heeft een marshall kabinet uit 1964 met 4 20 watt greenbacks. Output van het kabinet is 15 Ohm. Ik wilde weten of ik deze zonder problemen kan aansluiten op de R20.
Daarbij zou ik ook graag willen weten of ik dan de bekabeling van de originele speaker los moet maken of niet?

Alvast bedankt voor alle hulp In jouw geval geldt een uitzondering: Je R20 "matcht" helemaal niet met het cabinet van je pa. Je pa moet m voor EUR 100,- aan mij verkopen, omdat hij niets meer waard is :)



Prachtig dat je m op zo'n cabinet kan aansluiten! Er zitten (volgens velen) de mooiste "greenback" Celestions in die ze ooit gemaakt hebben. OF je de andere speaker los dient te koppelen, kan, hoeft niet. Zolang er maar minimaal 1 speaker ALTIJD aangesloten is (dus alleen cab mag ook). Maar dat wist je al, toch?