PDA

View Full Version : Ride The Lightning - Frantica (Metallica coverband)



Iceman
16 juni 2010, 12:48
http://dl.dropbox.com/u/3648177/Ride%20The%20Lightning%20-%208100.mp3

Band had hun opnamens op het Sneapforum gezet voor oefendoeleinden (mixen).
Dit is mijn mix. Nog even geprobeerd om het orgineel te benaderen, maar ik denk dat zelfs Hetfield en co. dit tegenwoordig niet lukt.
Gitaren heb ik thuis gereamped.

Steven Otto
16 juni 2010, 13:42
Ontzettend vet! echt! heel goed benaderd.

Ik mis alleen een beetje dat typische ronkende basgitaargeluid.
Andy Sneap forum is echt geweldig btw.

hendrix2
16 juni 2010, 14:36
Klinkt goed, maar heb er verder weinig verstand van :)

Die zanger komt wel erg dicht in de buurt van Hetfield :o. Lijkt mij een erg goeie coverband in ieder geval!

Iceman
16 juni 2010, 15:37
[QUOTE=Steven Otto;2398665]
Ik mis alleen een beetje dat typische ronkende basgitaargeluid.
[QUOTE]

Expres gedaan. Kwam laatst van die "stems" tegen van verschillende Metallica platen. Daar hoor je dus 1 bepaalde instrumentgroep. De basgitaar van Burton bleek op Ride The Lightning eigenlijk heel weinig laag te bevatten. Het was meer een distortion.
Vandaar.

Normaal gesproken kopieer ik de bastrack. Via hi- en lowpass gebruik ik 1 spoor voor de lage frequenties, en het andere spoor voor het mid/hoog. Op het mid/hoog spoor gooi ik dan iets van overdrive, samen met het lage spoor hou je dan een mooi vet basgitaargeluid over.

Dank voor je reactie.

Steven Otto
16 juni 2010, 15:59
ah, vandaar.

Dat 'truukje' van die lowpassfilter en highpassfilter is ook geniaal! ga ik eens proberen:ok:

Iceman
16 juni 2010, 16:22
ah, vandaar.

Dat 'truukje' van die lowpassfilter en highpassfilter is ook geniaal! ga ik eens proberen:ok:

Doen!
Gooi een vette compressor op het lage spoor en geef die lage frequenties op hun kloten.
Gooi vervolgens iets van een overdrive/tubescreamer over het mid/hoog spoor. Door de overdrive heb je al iets van compressie.
Maak een bus aan waar je beide sporen naar toe send. Klaar.

Zo kun je het sublaag beheersbaar inmixen zonder dat je het leven uit het mid en hoog hebt gecompressed. Als je de overdrive op het totale basgeluid zou zetten, dan verklooi je heel veel van de lage frequenties. Er zijn wel overdrives (oa. EBS Multidrive) die die het laag intact laten, maar als je "in the box" bezig blijft is het splitten in laag en mid/hoog een goed alternatief.

Kind kan de was doen.

Chapzz
16 juni 2010, 17:12
Eey, klinkt zeker vet.

Nog ff een vraag over die split. Op welke frequentie split je die dan?
Ik zou ook graag zo'n boxje maken.

Steven Otto
16 juni 2010, 17:18
ik krijg 'm lekker bij circa 314Hz.

Iceman
16 juni 2010, 17:20
Eey, klinkt zeker vet.

Nog ff een vraag over die split. Op welke frequentie split je die dan?
Ik zou ook graag zo'n boxje maken.

"In the box" betekend dat je in de computer mixt zonder een outboard mixer en de bijbehorende outboard compressors/effecten..

Ergens tussen de 200 en 300 Hrz, kan ook rond de 500 liggen hoor. Kwestie van proberen en kijken wat werkt. Geen vaste regels.

Chapzz
16 juni 2010, 17:33
Okeej want ik wil live namelijk zoiets gebruiken. dus dan is het wel handig om het in een boxje te bouwen. bedankt voor de antwoorden.

Solidkick
18 juni 2010, 15:48
Ja, lekker man! Energie spat er vanaf!
Profi shizzle :seriousf:

Steven Otto
18 juni 2010, 19:38
Trouwens, de drums is toch echt ingespeeld? geen software ofzo?

Iceman
18 juni 2010, 20:11
Kick en snare hebben zo'n beetje 50/50 een sample. Dus het orgineel aangevuld met een sample.

De rest (toms+koper) is eggie.

Krikkeden 1ste
18 juni 2010, 20:12
Knap!
Misschien nog een delaytje op de begin en eindtune?

HUESSEN
18 juni 2010, 22:05
Goed gecoverd:ok: Knap als je het orgineel zo goed weet te benaderen en intact laat....... Zo'n coverband kan ik live helemaal in op gaan.

cerpintaxt
19 juni 2010, 12:07
WTF! Dit is echt wel beste metallica coverbands die ik tot nu toe gehoord heb!
Knap werk! Die zanger van jullie is trouwens eng dat is echt net hetfield!

almarvk
20 juni 2010, 13:15
Dit klinkt wel heel erg vet! :blast:

Mufftin
20 juni 2010, 13:22
lekkerrrrrrrrrr (L)

Robtuner
20 juni 2010, 17:55
Meestal als ik zoon cover hoor, dan klinkt het vet en haak ik af als de vocals erin komen,
Maar dit klinkt geweldig, ook de vocals, doet me zelfs een klein beetje aan Hetfield denken,

je hebt me zelfs aan het :blast: gekregen.

belfrink
21 juni 2010, 13:14
Geweldig ! :D