PDA

View Full Version : Rodenberg GAS 828



gobius
15 juni 2010, 23:35
Afgelopen zaterdag heb ik een demo opgenomen met mijn band. In de studio stond een Fender Bassman (die ging bijna op 10) met daarvoor een Rodenberg 828 (http://www.rodenberg-amplification.com/german/gas_828_g.html).

Nog nooit zo'n gaaf distortionpedaal gehoord. Kan er alleen geen schema van vinden op internet. Iemand een idee waar ik het kan vinden?

Dirk_Hendrik
16 juni 2010, 08:11
Stap 1)
Je scoort zo'n ding.
Stap 2)
Je schroeft em open en tekent het schema uit.
Stap 3)
Je zet dat schema op het internet.

Vraag opgelost.

Maar samengevat, waar denk je dat al die (non-factory) schema's op het net vandaan komen? Van lui die de bovenstaande 3 stappen wél hebben uitgevoerd.

gobius
16 juni 2010, 10:45
Sorry hoor, ik wist niet dan een vraag van een leek blijkbaar zoveel irritaties opwekt...

Dolf
16 juni 2010, 11:15
Aan de naam en knoppen te zien is het waarschijnlijk gewoon een fancy uitvoering van twee TS808 na elkaar met wat modificaties zoals die bass-switch.

speedmusic
16 juni 2010, 11:19
Aangezien je zoals je zegt een leek bent en het over een soort van T.S. gaat, moet je deze meneer :soinnocent: eens een vraag sturen of hij zoiets
Real Tube Screamer (http://www.dirk-hendrik.com/realtubescreamer.html) voor je kan bouwen maar dan met twee switches:

Rick trodat
16 juni 2010, 11:26
Dirk Hendrik kan soms wat bot zijn.

Het zijn 2 Tubescreamers TS808 met een schakelbare bassboost. De zogeheten bas mod op een tubescreamer: Deze dus de (808 mod) Ook een mod om deze om te schakelen naar een ts-9. (In de praktijk zit daar nauwelijks een hoorbaar verschil tussen)

http://www.planeteleven.net/tubescrmr/images/ts9mods_graphic.jpg

guitaraddict
16 juni 2010, 16:19
Nog nooit zo'n gaaf distortionpedaal gehoord. Kan er alleen geen schema van vinden op internet. Iemand een idee waar ik het kan vinden?
gobius is offline Kwalijk bericht rapporteren Met citaat reageren

Waarom koop je er niet gewoon een ?

gobius
16 juni 2010, 17:09
Ik vond het gewoon een gaaf pedaal en wil 'm bouwen. Nieuw kostie toch 270 euri. Ik kon 'm niet vinden op internet dus ik dacht misschien heeft iemand 'm hier al eens gebouwd.

Wat betekent het citaat: "gobius is offline Kwalijk bericht rapporteren Met citaat reageren."

Dirk_Hendrik
16 juni 2010, 19:04
Mss ben ik een beetje bot maar m'n reactie is soortgelijk als die van guitaraddict. Als je em zo gaaf vind, koop em dan. Als je dan nog zo geinteresseerd bent in dat schema kun jij degene zijn die iets toevoegt aan de pool van schema's en bouwtekeningen. Daarnaast is het de mentaliteit van " gaaf maar ik ben niet bereid er de gevraagde prijs voor te betalen". Blijkbaar vind je hem of niet gaaf genoeg of gun je Rodenberg z'n inkomsten niet. Da's een stukje ethiek.

Mij irriteert vooral de mentaliteit van "gaaf waar is het schema?"/"Gaaf, hoe kan ik zo goedkoop mogelijk..." zonder er blijkbaar over na te denken dat er een keer iemand is geweest die wél bereid was de investering te doen om dat schema te bemachtigen. Alle schema's op m'n site heb ik getekend van pedalen die ik zelf gekocht heb.

gobius
16 juni 2010, 22:18
Daarnaast is het de mentaliteit van " gaaf maar ik ben niet bereid er de gevraagde prijs voor te betalen". Blijkbaar vind je hem of niet gaaf genoeg of gun je Rodenberg z'n inkomsten niet. Da's een stukje ethiek.

Mij irriteert vooral de mentaliteit van "gaaf waar is het schema?"/"Gaaf, hoe kan ik zo goedkoop mogelijk..." zonder er blijkbaar over na te denken dat er een keer iemand is geweest die wél bereid was de investering te doen om dat schema te bemachtigen. Alle schema's op m'n site heb ik getekend van pedalen die ik zelf gekocht heb.

Volgens gaat deze redenering binnen dit forum nergens over. Dat betekent dus dat iedereen die hier wel eens een tubescreamer of OCD heeft nagebouwd blijkbaar alleen maar uit is zo goedkoop mogelijk een pedaal te bouwen. Dat zal zeker meespelen (ook bij mij), maar dat hoefft niet altijd de hoofdreden te zijn (ook niet bij mij). Volgens mij heeft het ook te maken met de lol van het zelfbouwen. Als je jouw redenering volgt, mag je dus alleen op dit forum komen als een zelfgekocht nabouwt (contradictio in terminus).

Maar ik vind het wel goed. Ik ga wel op een andere manier uitzoeken hoe het met die Rodenberg. Alle anderen bedankt btw voor jullie input.

Aca Ilic
16 juni 2010, 23:49
Gobius, met alle respect...
jij begin een topic met dat je geweldige distortion ( het is by the way overdive )pedaal gehoord hebt tijdens een studio opname waar je zo'n beetje zwaar onder de indruk was. Daarna stel je vraag of ergens schema te vinden is van deze pedaal, dus we nemen aan dat je zelf zo'n ding wil maken. Anders kan ik geen andere reden bedenken waarom je een schema nodig hebt.

Als je ergens zo'n ding gehoord hebt ( die je nota bene niet zelf gemaakt heb), hoe weet je dan dat hij jou wel zou bevallen als je het zelf zou maken en daarna uitproberen? Thuis. In repetite ruimte. Op een andere versterker. Niet in de studio waar je geluid mooi kan afmixen ( ik neem aan dat je het over droge geluid van Bassman + pedaal hebt en geen studio mix).

Wat Dirk mee wil zeggen, is dat het niet makkelijk en goedkoop is, om achter te komen welke pedaal voor jouw setup het meest geschikt is. Als je al met deze tevreden bent, spaar gewoon wat bij elkaar, en koop de pedaal...

soup
17 juni 2010, 01:30
Wat is volgens jullie eigenlijk de beste TS op dit moment?

Nielsje
17 juni 2010, 01:38
Eentje die uit staat.
Wel TB, natuurlijk.

Dirk_Hendrik
17 juni 2010, 08:31
Volgens gaat deze redenering binnen dit forum nergens over. Dat betekent dus dat iedereen die hier wel eens een tubescreamer of OCD heeft nagebouwd blijkbaar alleen maar uit is zo goedkoop mogelijk een pedaal te bouwen. Dat zal zeker meespelen (ook bij mij), maar dat hoefft niet altijd de hoofdreden te zijn (ook niet bij mij). Volgens mij heeft het ook te maken met de lol van het zelfbouwen. Als je jouw redenering volgt, mag je dus alleen op dit forum komen als een zelfgekocht nabouwt (contradictio in terminus).


Nee.
Het gaat me om de houding dat je iets te geks tegenkomt en het ding klopen blijkbaar geen of een 2e keuze is en, als je niets kunt vinden, de suggestie om zélf iets aan de pool toe te voegen al helemaal niet snapt en als bot ervaart. :soinnocent:

Johannes
17 juni 2010, 09:23
Wat is volgens jullie eigenlijk de beste TS op dit moment?


http://www.youtube.com/watch?v=ZMy_Jt7A1wA


:)

Rick trodat
17 juni 2010, 09:39
http://www.youtube.com/watch?v=ZMy_Jt7A1wA


:)

Ja, die is grappig. Niemand hoorde het verschil. Ik denk dat je dan beter een test kan doen tussen een ibanez, red snapper, blues pro en blues driver.

(Op zich ook niet vreemd dat je het verschil nauwelijks hoort, aangezien ze bijna allemaal hetzelfde circuit en waardes delen) De Ic de magische JRC45 enz. hoor je wel degelijk, maar is niet doorslaggevend.

Dirk_Hendrik
17 juni 2010, 10:31
http://www.youtube.com/watch?v=ZMy_Jt7A1wA


:)


Is een leuk filmpje, evenals z'n broertje. Je kunt er echter een paar kanttekeningen bij maken. De belangrijkste nog wel dat ze zo'n punt maken van die "video opamp". Een opamp is een opamp en voor video hebben ze gewerkt aan een grotere bandbreedte. Dat betekent dat hij in een audio applicatie net zo goed werkt als een ander type opamp en er dus geen gebruik wordt gemaakt van die vergrootte bandbreedte. Ze suggereren dus dat een video opamp voor deze toepassing ongeschikt is terwijl dat geenszins het geval is.

Rick trodat
17 juni 2010, 11:04
Daarnaast stellen ze alle effecten hetzelfde in maar hebben ze het niet over een groter bereik van bijvoorbeeld de tone of de gain, zoals bij sommige keeleys. De ts-9 keeley kan bijna exact klinken als de originele, maar kan zowel meer als minder gain hebben.

caliban
21 juni 2010, 16:56
Eerlijk gezegd snap ik wel dat veel mensen die rodenberg spullen te duur vinden.
En uiteindelijk is het ook maar een ripoff van een 'gewone' tubescreamer...

Dirk_Hendrik
21 juni 2010, 17:54
Heel begrijpelijk idd. maar dat geld voor zoveel "boetiek"-merken. Kijk wat een fulldrive kost. Uiteindelijk ook een TS ripoff.
Soms lijkt het ook wel of de simpelste ripoffs (rangemaster clones dus) het meest geld moeten kosten. Daarnaast krijg je af en toe het gevoel dat mensen hun clone tot de heiligste graal prijzen maar amper of niet met het origineel gespeeld hebben. :soinnocent: