PDA

View Full Version : Vox AC30 CC1 vs AC15 CC1



Chroxy
15 juni 2010, 22:12
Afgelopen 2 jaar heb ik over een Vox AC15 gespeeld, als clean/low crunch amp in combinatie met mijn Marshall JCM800. Vaak staat hij ook aan, naast de rockende JCM800 om wat meer diepte in de sound te geven. Dit allebei in combinatie met een telecaster of een jazzmaster.

Hoewel ik altijd erg tevreden was over de AC15, wilde ik toch altijd een 'echte' Vox! Nu ben ik niet de grootste persoon en is een 2x12 wat zwaar, dus koos ik voor de 1x12 AC30.

Afgelopen zondag heb ik hem opgehaald.. en hoe klinken ze nu samen?

Beiden heb ik ze kunnen a/b'en; dit kwam eruit! Het verschil: AC15 met greenback en beamblocker, AC30 met Celestion Neo-dog

Looks
Het eerst wat opvalt zijn de knoppen. Bij een AC15 zijn deze van voren (speakerdoek-kant) normaal te lezen, terwijl bij de AC30 deze achterstevoren zitten. Onhandig en ik snap, buiten een vintage-correctheid, niet waarom ze dit gedaan hebben.

Sound
Bij de AC15 vond ik de crunch altijd niet heel lekker, oftewel master dicht, preamp open. Dit klonk altijd dun en ielig, ondanks de instellingen van de knoppen. Deze knoppen waren altijd redelijk waardeloos, gezien het nauwelijks invloed had op het geluid. Ik vind dat er maar 1 echte sound uit de AC15 te halen is; semi-clean/semi-crunch die een tikje helder is.

Bij de AC30 is dit anders, basknop open is een megabassig geluid en treble open, dito met de treble. Knoppen werken hier dus wel. Je geluid is van extreem treble naar extreem bas aan te passen. Gevaar is hier dat bij teveel bas de bas wat dichtslipt. Ook is de crunch lekkerder dan bij de AC15, op zowel normal als topboost kanaal. De crunch is beter te controleren en is vele malen vettiger/natuurlijker dan de crunch bij de AC15.

De AC30 lijkt, wanneer ik het geluid afstel op de AC15 veel meer body te hebben dan de wat ielere AC15, je krijgt een vele ruimtelijkere sound, die je kan instellen naar je wensen. Uiteindelijk minimale verschillen, want beide amps lijken qua sound erg veel op elkaar, waarbij de AC30 meer mogelijkheden heeft en biedt en iest ruimtelijker klinkt, terwijl de AC15 een kleine, one-tone-monstertje is.

Beide versterkers aan met een lichte galm is een heerlijk brede sound, mja, 1tje moet uiteindelijk toch weg, in mijn geval dus de AC15, vanwege de extra opties en ruimtelijkere sound van de AC30.

Ruis
De achtergrond noise, ja, de AC15 maakt toch wat geluid en raar, maar waar, de AC30 lijkt vele malen stiller! Ik heb het dan over het geluid met gitaar in de input en de volume van de gitaar dicht.

Reverb
Waar de AC15 een enorm zwakke reverb heeft, valt dit bij de AC30 wel mee. Bij de AC15 heb je simpelweg 1 knop, die op 10% al teveel reverb heeft, een te lange, gekke galm, waar ik helemaal niks mee kan.

Bij de AC30, is dankzij de toonknop en een beter werkende mix knop, dit veel beter in te stellen. Van subtiel, tot lang, waardoor je best nog een toffe reverb krijgt. Oke, hij haalt het niet bij een Holy Grail, maar hij voldoet.

Tremolo
Is nagenoeg hetzelde bij beide amps, hoewel hij bij de AC30 ietsjepietje dieper gaat.

Fireburst
15 juni 2010, 22:31
Leuk verslag. Zou het verschil in sound niet voor een groot stuk te wijten zijn aan de verschillende speakers ? Vox (Wharfedale) tov Celestion.

Voor een echt A/B vergelijk, puur qua voor- en eindtrap dan, zou je ze bv. eens op eenzelfde externe cabinet kunnen aansluiten.

Chroxy
15 juni 2010, 22:36
goed dat je het zegt, de Vox AC15 heeft een greenback, de Ac30 heeft een Celestion Neo-dog... Het verschil zou daarmee te maken kunnen hebben, oplossing is idd een extern cabinet, maar deze staat helaas in de repetitie ruimte.

Mitch
15 juni 2010, 22:37
Leuke review!
Eén punt: "nauwelijks aan te passen" wat betreft de klank van de AC15CC...dat klopt wel, tenzij je 'm gaat aanpassen :D Er zijn een paar relatief kleine ingrepen, waaronder het verwijderen van de bright cap (maar ook evt. het veranderen naar dezelfde tone stack als op de AC30CC) die 'm een stuk bruikbaarder maken. Maar goed, moet je wel zelf kunnen klussen of een fijne tech bij je in de buurt hebben zitten.
Da's eignelijk mijn enige kritiek op Vox: ze zetten prima amps neer voor een prima prijs, maar met een paar kleine veranderingen zouden ze ze een stuk makkelijker en lekkerder klinkend kunnen maken. Ik ben dan ook benieuwd hoe het bij de nieuwe C-lijn ligt. Maar gezien de traditie zullen ze daar ook wel een iets te stevige bright cap in zetten.

Mijn gemodde AC15CCx klinkt over dezelfde speakerkast overigens verdomd gelijkaardig als mijn AC30HH.

Chroxy
15 juni 2010, 22:43
klopt helemaal! Ik heb de Brightcap al weggeknipt, dat met een drive-pedaaltje een enorme verbetering is.. Door iedere idioot is het in principe zelf thuis te doen. Simpelweg een kniptangetje en knippen maar!

Pepe
15 juni 2010, 22:44
Een AC 15 klinkt gewoon anders, niet de spikey highs van de grote broer.

Sinds de chinese produktie moet ik nog de eerste negatieve zeik reactie lezen over het geluid van de buizen amps. Opmerkelijk.
Misschien dat Fender eens een blackface of tweed serie in Azie moet laten produceren. Worden ze ook nog eens betaalbaar bovendien.

KvD
16 juni 2010, 00:25
klopt helemaal! Ik heb de Brightcap al weggeknipt, dat met een drive-pedaaltje een enorme verbetering is.. Door iedere idioot is het in principe zelf thuis te doen. Simpelweg een kniptangetje en knippen maar!


Heb je een link of foto's van wat je wegknipt? Nogal een techsulleke hier... en zou je er mogelijk ook een schakelaartje tussen kunnen zetten, aan / uit principe??

Verders houdt een vergelijking tussen een 15CC en een 30CC totaal geen steek, twee totaal verschillende amps, met ieder een eigen karakter.. ik weet dah, heb ze allebij.

Mijn 2 centen.

KvD

Mitch
16 juni 2010, 00:28
Op Guitarpug staat een aardige beschrijving.

KvD
16 juni 2010, 00:36
Op Guitarpug staat een aardige beschrijving.

Thanks

Voor de andere technono's even de hele link:

http://www.guitarpug.com/2008/06/vox-ac15cc-mod-guide/

:punk:

Morgen beetje klussen, twijfel nog over de speaker, Eminence Red Fang of Celestion Gold..

humbucker
16 juni 2010, 08:59
Mijn gemodde AC15CCx klinkt over dezelfde speakerkast overigens verdomd gelijkaardig als mijn AC30HH.

Welke mods heb je nog gedaan? Want nu ik dit lees wordt het toch écht eens tijd om die bright-cap eruit te zwieren. Lossolderen of losknippen, maakt het iets uit? Met het oog op het teniet doen van de mods dan...

humbucker
16 juni 2010, 09:00
Thanks

Voor de andere technono's even de hele link:

http://www.guitarpug.com/2008/06/vox-ac15cc-mod-guide/

:punk:

Morgen beetje klussen, twijfel nog over de speaker, Eminence Red Fang of Celestion Gold..

Bedankt!

Speaker: Alnico Blue, no doubt!

Mitch
16 juni 2010, 09:10
Welke mods heb je nog gedaan? Want nu ik dit lees wordt het toch écht eens tijd om die bright-cap eruit te zwieren. Lossolderen of losknippen, maakt het iets uit? Met het oog op het teniet doen van de mods dan...

Het is bij mij de Full Monty geworden, op de EQ-mod na. Ik was in de war en dacht dat het Custom/Standard verhaal andersom zat, ghehehe, anders was ook die mod uitgevoerd. Vindt die wel prettig werken namelijk. Blue zat er al in, choke is er bij gekomen, gain mod, bright cap weg, etc. De amp is er zeer sterk van opgeknapt, stuk bruikbaarder geworden. De samenwerking met pedalen is nu prima te noemen en de overall sound en feel is gewoon goed.

humbucker
16 juni 2010, 11:33
Het is bij mij de Full Monty geworden, op de EQ-mod na. Ik was in de war en dacht dat het Custom/Standard verhaal andersom zat, ghehehe, anders was ook die mod uitgevoerd. Vindt die wel prettig werken namelijk. Blue zat er al in, choke is er bij gekomen, gain mod, bright cap weg, etc. De amp is er zeer sterk van opgeknapt, stuk bruikbaarder geworden. De samenwerking met pedalen is nu prima te noemen en de overall sound en feel is gewoon goed.


Ok, klinkt niet slecht. Heb je dit allemaal zelf gedaan? Of laten doen? Want ik ben zelf nogal een technisch minderbedeelde! Nu, iets lossolderen zal nog wel lukken, al de rest laat ik over aan iemand die er iets van kan!

guitarguru
16 juni 2010, 11:37
Ok, klinkt niet slecht. Heb je dit allemaal zelf gedaan? Of laten doen? Want ik ben zelf nogal een technisch minderbedeelde! Nu, iets lossolderen zal nog wel lukken, al de rest laat ik over aan iemand die er iets van kan!

Dat lossolderen van die brightcap was een fluitje van een cent. Had ook een goeie beschrijving gevonden plus pics ergens op het net. Een behoorlijke verbetering overigens. Ik zeg doen!

Chroxy
16 juni 2010, 12:02
de link die KvD gaf, geeft prima weer wat je moet lossolderen, iedere idioot kan dat in principe.

Mitch
16 juni 2010, 12:57
Ok, klinkt niet slecht. Heb je dit allemaal zelf gedaan? Of laten doen? Want ik ben zelf nogal een technisch minderbedeelde! Nu, iets lossolderen zal nog wel lukken, al de rest laat ik over aan iemand die er iets van kan!

Ik heb alles laten doen hoor, ik vertrouw mezelf ook niet met een soldeerbout en zeker niet voor de volledige mods zoals het installeren van een choke. Mijn goede vriend en collega mod Frits van Mourik had zich daar weer eens van zijn beste kant laten zien :lovelove:

Chroxy
21 juni 2010, 16:44
celestion neo-dog vs celestion greenback

zoals gezegd had ik een greenback in mijn vox ac15 zitten. Toch wilde ik ze eens wisselen en kijken hoe het klinkt.

In het algemeen vond ik de celestion greenback vele malen beter, qua sound was hij wat beter gebalanceerd, heeft de speaker wat minder volume, maar breekt hij vele malen lekkerder, met een pietsie meer midden op. Precies de sound waar ik van hou.

De neodog heeft bakken met laag, wat voor een vollere sound zorgt, zoals gezegd in de openingspost, maar mij werd het te vol in combinatie met mijn nekelement. Daarnaast brak hij dan in het laag wat lelijk op, waardoor voor mij de keuze gevallen is op de greenback in plaats van de neo dog.

Probleem; de greenback is 25watt en de vox 30.. Nja, slim of niet, ik heb de greenback toch maar erin gezet. Gezien het volume niet harder gaat dan vroeger met de ac15 (met greenback) en celestion hun speakers nogal voorzichtig rate qua wattage..

Blend
21 juni 2010, 20:49
Je AC15 gaat de deur dus uit? Zo ja: voor hoeveel ? ;)

Mitch
21 juni 2010, 21:26
Doe dat 's gewoon via PB

Je bent niet de enige die een Blue niet per definitie de mooiste speaker vindt hoor. Op een gesloten 2x12 met V30's of M20/25s kan -ie ook prima klinken en afhankelijk van je smaak en rest van de setup misschien zelfs wel een stuk lekkerder.

Chroxy
21 juni 2010, 21:33
oeps, nja, ik bedoelde de standaard speaker van de 1x12; neo dog, niet blue dog.. inmiddels aangepast dus..

anyway, conclusie voor mij was dus dat ik de greenback lekkerder vind dan de, weliswaar goed aangeprezen, neo dog..

Blue dog ga ik nog niet eens uitproberen. In het verleden heb ik hier wel eens over gespeeld en dat beviel ook niet, terwijl ik nu met de greenback + beamblocker enorm tevreden ben over de sound!

Mitch
21 juni 2010, 21:39
Oh, ik vond die Neo wel aardig ja. Maar een greenback is een puike combinatie hoor! En zo lang je die Vox niet achterlijk voluit open draait zou ik me er geen zorgen over maken.