PDA

View Full Version : Pickups voor Gibson LP Custom



Nocki
15 juni 2010, 18:21
Hi,

Laatst heb ik een stratje met 2 Lollar SC pickups gekocht. In de Brug zat een Seymour Duncan Humbucker die ikk ga vervangen voor een Suhr hukbucker.

De Lollar pickups zijn echt hele fijne dingen en ik had er nog nooit van gehoord.
Door die pickups ben ik gaan denken om andere pickups in mn LP Custom te gaan doen.
Ik ben nooit 100% tevreden geweest over mn pickups en wilde altijd wat meer leven en een beter geluid dan de stockpickups.

Seymour Duncan, Dimarzio en Gibson pickups zijn natuurlijk een makkelijke keus maar volgens mij is er meer in het hogere segment zoals de Lollars.

Iemand een idee welke merken er nog meer zijn? Bare Knuckle heb ik zelf al gevonden maar meer kan ik er zo niet bedenken.

Welke pickups zou ik me eens in kunnen verdiepen?

alvast erg bedankt!~

Nocki

ps. Zoekfunctie wertkt niet als je niet weet waar je naar moet zoeken :)

macwilliams
15 juni 2010, 18:52
Bill lawrence.

bass blom
15 juni 2010, 19:26
http://www.haeussel.com/

Orpheo
15 juni 2010, 19:43
Bill lawrence is heel tof in n lp, maar t ziet er niet uit,die 2 rails.

Bareknuckle is duuurrrr, imho t niet waard, en ik zal je uitleggen waarom.

Een pickup is alleen goed,als het koper en de magneet goed is.de vorm van de bobbin,en materiaal is ook belangrijk natuurlijk,maar minder cruciaal.bkp haalt zijn koper bij dezelfde leverancier als duncan,maar t ontwerp is fundamenteel anders. Duncan doet 2 gelijke spoelen, bkp 2 ongelijke spoelen. Duncan mag dat niet doen vanwege een octrooi van dimarzio,wat overigens alleen in de usa geld.

Wanneer je dus logisch na gaat denken, en de spoel van bijvoorbeeld de duncan custom en een spoel van een '59 samen zet,en je eigen magneet,bijvoorbeeld alnico3, eronder prakt,heb je je eigen pickup gemaakt. Dat principe gebruikt bkp, haussel, lollar,fralin en vele anderen (maar de usa bouwers betalen licentiekosten aan dimarzio,daarom zijn ze zo duur!).

Kortom, bedenk welke tone je wilt, en kom dan maar eens terug,dan bedenk ik wel n hybrid setje voor je lp custom. Ikzelf zou gaan voor een jb/fullshred hybrid set, of een duncan custom/59 hybrid set,met alnico3 in hals en alnico4 of 5 in brug., en voor de veelzijdigheids- annex high output monsters onder ons, een patb2/stagmag hybrid, of patb2/jb hybrid, met diverse magneten als smaakmakers. Ceramisch en a5 rods,ceramisch en a2 rods, alnico8 en a2 rods...noem t maar op.

Agent_Smith
15 juni 2010, 19:44
Bill lawrence.

Hmm, de Gibson "Bill Lawrence" elementen hebben mij persoonlijk nooit echt kunnen bekoren. Eigenlijk vrijwel geen enkele Gibson PU.
Maar dat is erg smaak gebonden en afhankelijk van wat men zoekt.

Wellicht BareKnuckles?

Nocki
15 juni 2010, 21:02
Bedankt voor de tips! Ik zal eeens zoeken naar Bill Lawrence!

@ Orpheo.

Ik hoopte al dat je zou reageren.
De bedoeling is om straks gewoon 2 goede elementen te hebben.
Als je me vraagt naar de vereisten:

Goed, gearticuleerd, dynamisch en vol clean. niet schel maar rond.
Rocktone waarmee ik makkelijk squeely's speel met leker veel attack, articulatie en dynamiek.

bedankt!

Mitch
15 juni 2010, 21:03
In de hogere categorie is BareKnuckle een prima optie, daar heb ik geen lang doe-het-zelf-ik-weet-het-beter-verhaal voor nodig. Prima klank, prima advies via mail als dat nodig is.
In Amerika zijn plenty goede bouwers momenteel. Fralin, Novak, Sheptone, WCR, Wolfetone, ach... er is zoveel te krijgen tegenwoordig. Afgezien van de sound kun je dan ook nog gaan kijken naar looks (nikkel, al dan niet ongepolijst of verouderd) en constructie (4-aderig of niet etc.).

Nocki
15 juni 2010, 21:07
In de hogere categorie is BareKnuckle een prima optie, daar heb ik geen lang doe-het-zelf-ik-weet-het-beter-verhaal voor nodig. Prima klank, prima advies via mail als dat nodig is.
In Amerika zijn plenty goede bouwers momenteel. Fralin, Novak, Sheptone, WCR, Wolfetone, ach... er is zoveel te krijgen tegenwoordig. Afgezien van de sound kun je dan ook nog gaan kijken naar looks (nikkel, al dan niet ongepolijst of verouderd) en constructie (4-aderig of niet etc.).


Gouden elementkapjes zijn wel prettig. Dan bblijft ie cosmetisch hetzelfde.

Ik denk erover alleen een volume potmeter aan te sluiten en de 4 andere pots niet te gaan gebruiken om alles zo puur mogelijk te houden. maar daar twijfel ik nog over....

groetjes

NOcki

Kakihara
15 juni 2010, 21:12
Bill Lawrence heeft ook 'gewoon' ogende pickups : de L-600, naar het schijnt een paf-erig geluid, maar wat strakker en helderder.
De L-609 en L-610 : humbuckersized single coils. De eerste schijnt te klinken als een kruising tussen een strat-element en een P90, de tweede als een kruising tussen een P90 en een jazzmasterelement.
De L-90 vind ik voor een rail-pickup nog subtiel ogen en klinken. Deze wordt door Bill en Becky zelf omschreven als een PAF zoals een PAF zou moeten klinken : strak (net wat minder dan de befaamde L-500), helder, gebalanceerd... Gebruikers omschrijven de pickup weleens als een kruising tussen een P90 en een PAF.

Mitch
15 juni 2010, 21:16
Gouden elementkapjes zijn wel prettig. Dan bblijft ie cosmetisch hetzelfde.

Ik denk erover alleen een volume potmeter aan te sluiten en de 4 andere pots niet te gaan gebruiken om alles zo puur mogelijk te houden. maar daar twijfel ik nog over....

Heb jij 5 pots op je Custom? ;) Alleen als je iets meer hoog wil en dat niet wil kunnen controleren met je toonpots is deze constructie handig.
Gouden kappen hebben ze over het algemeen allemaal wel. Bareknuckle sowieso, maar bekijk zeker ook eens de andere namen via Google.

Nocki
15 juni 2010, 22:07
Hihi... tiepvoutje... :)

Ik blijf een fan van het humbucker geluid. P90 enzo zegt me weinig.
Een paf clone lijt me ook altijd goed maar weten waar je naar moet zoeken is altijd belangrijk...

Bedankt voor de hulp. Ik verdiep me even verder in de genoemde namen....

Nielsje
16 juni 2010, 11:10
Hihi... tiepvoutje... :)

Ik blijf een fan van het humbucker geluid. P90 enzo zegt me weinig.
Een paf clone lijt me ook altijd goed maar weten waar je naar moet zoeken is altijd belangrijk...

Bedankt voor de hulp. Ik verdiep me even verder in de genoemde namen....

Misschien moet je er dan eens eentje proberen...?

Chris Winsemius
16 juni 2010, 11:31
Imo:
kijk eerst naar de basis v/d gitaar zelf; hout en hardware. Unplugged klank. Als dat ok is kun je aan de gang gaan met andere elementen; indien niet: geen geld in steken.

Qua boutique PU's:
Lollar
Haussel
Amber
Klopmann
etc.

Les Paul forum is (imo) 'n goeie optie om info te vergaren omtrent LPs en PUs.

Orpheo
16 juni 2010, 11:40
Bill Lawrence heeft ook 'gewoon' ogende pickups : de L-600, naar het schijnt een paf-erig geluid, maar wat strakker en helderder.
De L-609 en L-610 : humbuckersized single coils. De eerste schijnt te klinken als een kruising tussen een strat-element en een P90, de tweede als een kruising tussen een P90 en een jazzmasterelement.
De L-90 vind ik voor een rail-pickup nog subtiel ogen en klinken. Deze wordt door Bill en Becky zelf omschreven als een PAF zoals een PAF zou moeten klinken : strak (net wat minder dan de befaamde L-500), helder, gebalanceerd... Gebruikers omschrijven de pickup weleens als een kruising tussen een P90 en een PAF.

leuke info (maar ze blijven lelijk :D ) ik denk dat ik eens die ga proberen voor een gitaar en/of een (nieuw) project :)

Nocki
16 juni 2010, 12:17
Misschien moet je er dan eens eentje proberen...?

Heb ik ook gedaan vandaar dat ik weet dat ik het zoek in de andere richting :)
maar bedankt want het zou idd zo kunnen zijn dat ik ze niet kon.



Imo:
kijk eerst naar de basis v/d gitaar zelf; hout en hardware. Unplugged klank. Als dat ok is kun je aan de gang gaan met andere elementen; indien niet: geen geld in steken.

Qua boutique PU's:
Lollar
Haussel
Amber
Klopmann
etc.

Les Paul forum is (imo) 'n goeie optie om info te vergaren omtrent LPs en PUs.

De les paul is wel in orde hoor. Ik heb er 2 gehad en deze is gebleven. De eigen klank is erg fijn en hij speelt ook super. Zeker met verschillende stijlen klinkt ie met dezelfde settingsteeds weer anders. Het is een fijne plank alleen de pickups ben ik nog niet 100% ytevreden mee. zeker geen slecht ding :)

Bedankt voor de namen. Weer een paar nieuwe waar ik me in kan verdiepen...

E-J
16 juni 2010, 12:40
ik zou eerst de potmeters vervangen en dan pas kijken naar pickups. Goede 500k ohm potmeters maakt je geluid gedefinieerder en vaak ook een stuk gebalanceerder omdat bij sommige gitaren de waardes van de verschillende potmeters flink kunnen verschillen. Het kan je zowaar overtuigen om die pickups er toch maar in te laten zitten ;)

Hardware is ook een onderdeel wat je niet moet onderschatten want het kan je gitaar een stuk 'levendiger' maken. Ik was eerst sceptisch op je hardware vervangen maar toen ik het verschil hoorde wat een andere brug op een Stratocaster kan maken was ik wel echt om, vooral omdat ik vond dat mijn Les Paul nog net iets 'miste'. In mijn geval heb ik mijn Les Paul uiteindelijk voorzien van Faber hardware (de brug, staartstuk en posts/studs) en dat heeft de toch al goede gitaar nog eens aanzienlijk verbeterd. Unplugged is hij nu veel luider (zo ware een akoestische gitaar) en ingeplugd mooi helder en gebalanceerd, wat hem voor zo'n beetje elke muziekstijl geschikt maakt.

Ik heb goede ervaringen met Seymour Duncan Antiquity, BG pickups PUF (mooie goede betaalbare PAF kloon) en heb andere gitaren gehoord met Lollars die ook zeer goed klonken (wel een stuk duurder geloof ik). Voor jouw stijl zijn PAF achtige goed geschikt maar misschien is een pickup met iets meer output een betere keuze als je veel van die squeeldingen doet.

groovieguitarguus
16 juni 2010, 14:46
Hey Nocki en andere...

De laatste tijd zit ik wel eens hier te kijken: http://leosounds.de/EN/shop_en.html

Volgens mij heel veel waar voor je geld.
Gregor Hilden verkoopt een signature set van Leosound...
Klinkt absoluut heel lekker en Open: http://gregorhilden.de/guitars-and-amps-for-sale.html#pickups