PDA

View Full Version : B is forStephen (resonator)



Harald
15 juni 2010, 17:19
n.a.v. een vraag van een forumlid over mijn resonator via pm, besloten om een testopname van een nummer voor mijn volgende cd te uploaden. Kan ik het net zo goed gelijk hier ook maar vermelden :)

B is for Stephen is een eigen nummer, technisch een combinatie van slide met gefrette stukken, dedicated to Stephen Bennett. Stepehn speelt ook veel resonator en laat horen dat het zelfs met een bottleneck niet zonder meer blues hoeft te zijn.

Enjoy!

http://www.gitaarspel.nl/mp3/bisforstephen.mp3

pasqual
16 juni 2010, 22:00
mooi hoor! een mooi stukje muziek. ik ben de laatste tijd ook eens wat aan het proberen met slide alleen heb ik mijn gitaar niet aangepast ( dus standaard stemming en geen verhoogde actie ) wat het natuurlijk niet makkelijker maakt.
ik heb thuis de onderdelen liggen om een lapsteel te maken alleen heb ik er nog geen tijd voor gehad. als ik jouw liedje zo hoor heb ik wel erg veel zin om dat ding in elkaar te sleutelen;). welke stemming gebruik je het liefst?

groeten Pasqual.

Harald
16 juni 2010, 22:21
Bedankt! Dit is trouwens geen lap steel. Daar kun je echt niets normaal op fretten.

Het stuk is in open D gespeeld. Ik gebruik een combinatie van gefrette noten en noten met bottleneck. Er is ook een stuk waarbij de slide (om mijn pink) over de 12e fret ligt en ik met de wijsvinger en middelvinger snaren op de 9e en 10e positie fret om snel een laddertje te spelen. Met een normale actie is dat trouwens bijna niet te doen.

Fenderfan
17 juni 2010, 10:40
Ja goed hoor. Consistent met een goede variantie.
Wanneer zet je er zang onder ?

ken jij Steve earle toevallig? Luister daar maar eens iets van voor de gein.

Harald
17 juni 2010, 10:41
Als ik er zang onder zet helpt het beste gitaarspel van de wereld nog niet :seriousf:

Zal eens zoeken naar de man, nooit van gehoord :)

Fenderfan
17 juni 2010, 10:53
http://www.youtube.com/watch?v=LMknbUBLu5E

pasqual
17 juni 2010, 22:24
Bedankt! Dit is trouwens geen lap steel. Daar kun je echt niets normaal op fretten.

Het stuk is in open D gespeeld. Ik gebruik een combinatie van gefrette noten en noten met bottleneck. Er is ook een stuk waarbij de slide (om mijn pink) over de 12e fret ligt en ik met de wijsvinger en middelvinger snaren op de 9e en 10e positie fret om snel een laddertje te spelen. Met een normale actie is dat trouwens bijna niet te doen.

snap ik, dat had ik al gehoord. maar ik doelde meer op het spelen met slide in het algemeen. ik neem dan ook aan dat het een dobro is? maar nogmaals: erg mooi, hoewel het geluid van een resonater niet mijn favoriete geluid is. doet niets af aan jouw techniek/feel.

groeten pasqual.

Harald
17 juni 2010, 22:32
Dit is een resonator, met een metalen klankkast dus. Met een Dobro (eigenlijk een merk) wordt meestal een gitaar met houten klankkast bedoelt. Die heb je dan als squareneck of roundneck.

Qua techniek zou je dit stuk ook gewoon op een flattop kunnen spelen. Ry Cooder speelt ook prima slide op een Martin D(45?) En volgens mij zonder idioot hoge actie. Op zijn strat speelt hij ook vaak met capo, dan zitten de snaren toch ook behoorlijk dicht op de hals meestal.

Solidkick
18 juni 2010, 15:40
Lekkere tune hoor.
Toevallig draaide ik vorige week nog een schijf van Mike Auldridge.
Mooi werk!