PDA

View Full Version : afstellen gitaar



pippa
15 juni 2010, 16:17
Hey, ik ben een beginnende gitariste.

Als mijn snaren open juist gestemd staan en ik druk ze daarna in aan een fret, dan klinken ze telkens een beetje te hoog. Heeft dit met de afstelling van mijn gitaar te maken (squier strat affinity)? Zoja is het de moeite zo'n beginnersgitaar te laten afstellen?

groetjes

wietse
15 juni 2010, 16:22
dan is de intonatie niet helemaal goed, als je de gitaar nieuw hebt gekocht ermee naar de winkel en ze zorgen daar maar dat het goed komt, dit hoort garantie te zijn.
en anders kan je hetzelf proberen het is niet echt moeilijk om een gitaar te intoneren.

pippa
15 juni 2010, 16:29
Ok en als het het niet gratis willen doen, hoe intoneer je een gitaar?

smullie
15 juni 2010, 17:47
Ok en als het het niet gratis willen doen, hoe intoneer je een gitaar?
de oplossing voor uw vraag (http://lmgtfy.com/?q=gitaar+intoneren)

Fenderfan
16 juni 2010, 10:15
Hey, ik ben een beginnende gitariste.

Als mijn snaren open juist gestemd staan en ik druk ze daarna in aan een fret, dan klinken ze telkens een beetje te hoog. Heeft dit met de afstelling van mijn gitaar te maken (squier strat affinity)? Zoja is het de moeite zo'n beginnersgitaar te laten afstellen?

groetjes

Te hoog ten opzichte van wat ? Kun je iets duidelijker zijn? Het is normaal dat als je een snaar indrukt de toon omhoog of omlaag gaat.

pippa
16 juni 2010, 11:21
Als ik bijvoorbeeld mijn D snaar aan de 2e fret of toets (hoe zeg je dat) indrukt zegt mijn stemkastje dat die E dan iets te hoog is

Nobler
16 juni 2010, 12:52
Klinkt alsof je topkam (het stukje witte plastic op de overgang tussen de hals en de kop) te hoog is, althans, dat de groefjes er in waar de snaren door lopen niet ver genoeg zijn uitgevijld.

Omdat je dan je snaren wat in moet drukken om op de toets te komen rek je ze wat uit en klinken ze wat hoger. De oplossing is om de groefjes wat verder uit te vijlen, maar natuurlijk ook weer niet te veel. Daarom is dat in principe wel werk om door een professional te laten doen.

Als je een fatsoenlijke gitaar (en een Squier is dat zeker) bij een fatsoenijke gitaarzaak koopt zou dat eigenlijk goed moeten zijn. Als het dat niet is zouden ze dat zonder tegenwerpingen voor je moeten herstellen.

Igos du Iskana
16 juni 2010, 14:16
Het kan ook zijn dat je misschien te hard in de hals knijpt. als je de snaren keihard indrukt, trek je ze strakker en wordt de toon ook hoger, zelfs als je gitaar perfect gestemd is.

succes ermee in iedergeval,
Auke

Rembull1980
16 juni 2010, 14:25
Laten afstellen is geen overbodige luxe in dit geval.. kan aan zoveel liggen..

gorgasm
16 juni 2010, 14:56
is je octaaf juist? (12e fret)

pippa
16 juni 2010, 18:04
Ja dan is het ook te hoog.

snaarplukker
16 juni 2010, 19:34
Dan is ie niet goed geintoneerd. Als je gitaar nieuw is even terug naar de winkel voor een goede (gratis) afstelbeurt of een GN'er bij je in de buurt (met kennis van zaken) lief aankijken.;)