PDA

View Full Version : 15 Watt, Windows 7, 500 Gb, 5.1: what's next



zeppo
15 juni 2010, 14:30
Ik kon zo gauw geen topic hierover vinden, maar moeten we binnenkort een nieuwe categorie 'Multidingen' opzetten?

Er zijn natuurlijk al veel geavanceerde apparaten waarmee je kunt oefenen/modelen/opnemen enz. zoals de Fender G-Dec, maar de Orange OPC slaat werkelijk alles: De OPC Computer Amplifier

http://www.orangeamps.com/uplimages/bbbh.jpg

Voor de specs verwijs ik jullie naar de Orange website (http://www.orangeamps.com/features.asp?ID=181), want het is teveel om op te noemen.
Het ding heeft ook Wifi, dus je moet wel een goede firewall installeren mocht je 'm live willen gaan gebruiken, voor je het weet gaan de scriptkiddies in de zaal je amp hacken, en ben je zwaar de lul wanneer ze de soundtrack van Emanuelle 2 over je amp gaan streamen :seriousf:

Ik vraag me af wie dit gaat gebruiken, en of er meerdere fabrikanten gaan volgen.

JeroenP
15 juni 2010, 14:48
Dit haalt toch alle magie van het gitaarspelen weg? :stop:

jannest
15 juni 2010, 14:58
Dit haalt toch alle magie van het gitaarspelen weg? :stop:
blijven toch gewoon een paar snaren die elektronisch versterkt worden ?

iWishmaster
15 juni 2010, 15:10
Het ding is ook niet gemaakt als versterker. Zoals ik het lees is het niet meer als een PC met een ingebouwde Line 6 Toneport en een paar speakers.

Als het ding nou een multitrack recorder (pak 'em beet 8 tracks) voor het opnemen van demo's (bijvoorbeeld), had ik 'em meteen besteld!

zeppo
15 juni 2010, 15:16
Het ding is ook niet gemaakt als versterker. Zoals ik het lees is het niet meer als een PC met een ingebouwde Line 6 Toneport en een paar speakers.

Als het ding nou een multitrack recorder (pak 'em beetje 8 tracks) voor het opnemen van demo's (bijvoorbeeld), had ik 'em meteen besteld!

Volgens mij zit dat er min of meer in:

Presonus Studio Orange Custom Edition ( Professional level recording software offering powerful user friendly music creation and production application for artists of all levels)

Acoustica Mixcraft – Full Version ( Easy to use multi-track studio software to record audio, arrange loops, remix tracks, compose with virtual instruments, score and edit video, and add effects to create stunningly professional compositions.)

iWishmaster
15 juni 2010, 15:20
De software zit erin inderdaad. Maar niet de hardware: microfoonpreamps bijvoorbeeld, een stuk of 8 het liefst, onafhankelijk te regelen, simultaan op 8 sporen opnemen en daarna die sporen onafhankelijk van elkaar kunnen verwerken met de meegeleverde software.

zeppo
15 juni 2010, 15:22
doe je toch een goedkope Behringer met USB uit eraan hangen?

iWishmaster
15 juni 2010, 15:27
Met een mengpaneel kun je geen meerdere onafhankelijke tracks opnemen, daar heb je echt een recording interface voor nodig. En als je die koopt (à 300-600 euro voor de budgetmodellen) kun je de rest met elke willekeurige PC doen. Als Orange nu zoiets had geïntregreerd (digitaal) in dit apparaat had ik er wel heil in gezien.

EuroCinema
15 juni 2010, 15:48
voor je het weet gaan de scriptkiddies in de zaal je amp hacken, en ben je zwaar de lul wanneer ze de soundtrack van Emanuelle 2 over je amp gaan streamen :seriousf:


Nou echt even kappen he? Francis Lai is een van de geniaalste soundtrackcomponisten allertijden! :stop:

Arvoitus
15 juni 2010, 16:18
Ben benieuwd hoe zo'n harde schijf het bij die speakers gaan doen (maar het zijn maar twee 6,5" speakers, dus dat zal wel meevallen).

Erikt
15 juni 2010, 16:47
Met dat ding kun je gitaarspelen en gamen tegelijk! :seriousf:

Erikt
15 juni 2010, 16:50
Ben benieuwd hoe zo'n harde schijf het bij die speakers gaan doen (maar het zijn maar twee 6,5" speakers, dus dat zal wel meevallen).

Of SSD of een normale HDD, die kunnen tegenwoordig tegen beste tikkies. Vooral als je ze goed bevestigd (lees: ophangen in rubber etc.)

Puerco
15 juni 2010, 17:27
OMG, het zat er aan te komen dat zoiets ooit bedacht zou worden maar waarom moet tegenwoordig alles perse op windows draaien, van alle systemen wel één van de allerslechtste, zelfs geldautomaten draaien vaak op deze troep (zie plaatje onder) met alle gevolgen van dien, virussen errors plotselinge mededelingen (met geluid) op het scherm etc.
Een betere keus had bv Linux geweest hetgeen veel stabieler is en veel beter met resources omgaat maarja dan had men wel enige tijd in applicatie ontwikkeling moeten steken, dit is gewoon een simpele windows pc met een mooie audio interface en wat losse software in een houten kastje met 2 speakertjes :D

http://www.geckoandfly.com/wp-content/uploads/2006/07/atm_machinese_money_windows_xp_withdraw_virus_worm .jpg

Arvoitus
15 juni 2010, 18:15
Of SSD of een normale HDD, die kunnen tegenwoordig tegen beste tikkies. Vooral als je ze goed bevestigd (lees: ophangen in rubber etc.)
SSD's van 500GB zie ik nog niet zo vlug verschijnen, die zijn nog veel te duur.

Maar denk ook aan het magnetisme van de speakers tegenover de harde schijf.

GlobalWarming
15 juni 2010, 18:38
Vele gitaristen draaien zich om in hun graf imho,

Vroeg of laat zal technologie alles over nemen, je kan nu al gitaar spelen op je toetsenbord van je pc als je dat wilt, gewoon het juiste programma vinden.

Nu nog gitaren met WIFI, drumstellen met WIFI, zang met WIFI, pedals met WIFI, en zonnebrillen met WIFI

Erikt
15 juni 2010, 19:07
SSD's van 500GB zie ik nog niet zo vlug verschijnen, die zijn nog veel te duur.

Maar denk ook aan het magnetisme van de speakers tegenover de harde schijf.

True. Al zitten er in mijn scherm magneten (magnetisch sluiting van scherm) en mijn HDD zit daar vlak naast + speakers etc. Kunnen blijkbaar nog wel iets hebben.
Maar klopt. Ben benieuwd hoe ze het hebben geregeld, magnetisme van 6,5" speakers is natuurlijk iets aanweziger.

Erikt
15 juni 2010, 19:08
Nu nog gitaren met WIFI

http://www.intel.com/cd/corporate/pressroom/emea/eng/248418.htm

jannest
15 juni 2010, 19:50
Vele gitaristen draaien zich om in hun graf imho,

Vroeg of laat zal technologie alles over nemen, je kan nu al gitaar spelen op je toetsenbord van je pc als je dat wilt, gewoon het juiste programma vinden.

Nu nog gitaren met WIFI, drumstellen met WIFI, zang met WIFI, pedals met WIFI, en zonnebrillen met WIFI
waarom ?

denk dat bv ene mr jimmi bv graag gebruik had gemaakt van de nieuwe technieken

edje kadetje
15 juni 2010, 20:07
waarom ?

denk dat bv ene mr jimmi bv graag gebruik had gemaakt van de nieuwe technieken

Tuurlijk.

Het is gewoon gereedschap. Creativiteit is uiteindelijk wat bepaalt of iets goed klinkt of niet.

hezz
15 juni 2010, 20:17
Zie dit als een computer met een amp als bonus, i.p.v andersom.

kidrock
16 juni 2010, 00:52
Kun je er ook een tosti mee bakken? Zo niet, dan heb ik er niks aan.

GlobalWarming
16 juni 2010, 13:41
waarom ?

denk dat bv ene mr jimmi bv graag gebruik had gemaakt van de nieuwe technieken

Vind ik niet , ik ga mij er ook niet uitgebreid over uitspreken voor ik hier een discussie ontketen maar ik wil toch dit zeggen:

Ik denk bijvoorbeeld dat mensen soms het liever allemaal wat klassieker houden, je kan bijvoorbeeld kunst schilderen via de pc maar is het dan nog wel hetzelfde als van Gogh dat deed, tijden veranderen nu eenmaal dat is waar maar ik heb soms het gevoel dat technologie alles makkelijker wilt maken. Daarbij zie ik dat de versterker veel bestaande functie's gewoon vervangt, zo kan je bijvoorbeld "Toontracks – EZ Drummer Lite ( market leading multi-sampled acoustic drum-kit library to create great drums track in just a few clicks ", dus dan heb je al geen drummer meer nodig etc. Voegt die nieuwe versterker iets toe tot de muziek dat ervoor nog niet was, nieuwe stijl van geluid bijvoorbeeld, of vervangt het bepaalde muzikanten en vergemakkelijkt het alles gewoon ?


http://www.intel.com/cd/corporate/pressroom/emea/eng/248418.htm

Ugh, ...

jannest
16 juni 2010, 14:41
Vind ik niet , ik ga mij er ook niet uitgebreid over uitspreken voor ik hier een discussie ontketen maar ik wil toch dit zeggen:

Ik denk bijvoorbeeld dat mensen soms het liever allemaal wat klassieker houden, je kan bijvoorbeeld kunst schilderen via de pc maar is het dan nog wel hetzelfde als van Gogh dat deed, tijden veranderen nu eenmaal dat is waar maar ik heb soms het gevoel dat technologie alles makkelijker wilt maken. Daarbij zie ik dat de versterker veel bestaande functie's gewoon vervangt, zo kan je bijvoorbeld "Toontracks – EZ Drummer Lite ( market leading multi-sampled acoustic drum-kit library to create great drums track in just a few clicks ", dus dan heb je al geen drummer meer nodig etc. Voegt die nieuwe versterker iets toe tot de muziek dat ervoor nog niet was, nieuwe stijl van geluid bijvoorbeeld, of vervangt het bepaalde muzikanten en vergemakkelijkt het alles gewoon ?



Ugh, ...

kan ut weer niet laten

tja de consensus is nu ut romige "fijne" geluid van een goede buizenbak
saai maar wel lekker

btw
die drummer was al overbodig eind jaren 80
en wat dat ez drummer betreft
beats knippen en plakken is idd simpel maar probeer er maar eens een goede sound uit te krijgen

en wat van gogh betreft ut medium bepaald niet wat goed of slecht is
ook hij maakte gebruik van een nieuwe uitvinding
kleuren daarvoor waren veel minder helder


maar 1 ding weet ik zeker
ik weet niet waar mensen van houden
dan zou ik nu stinkend rijk zijn

Harry
16 juni 2010, 15:08
ik wil niet zeuren maar dit is niet leesbaar...

jannest
16 juni 2010, 15:13
ik wil niet zeuren maar dit is niet leesbaar...

met dank aan maria montessori ;)

smullie
16 juni 2010, 15:25
Vind ik niet , ik ga mij er ook niet uitgebreid over uitspreken voor ik hier een discussie ontketen maar ik wil toch dit zeggen:

Ik denk bijvoorbeeld dat mensen soms het liever allemaal wat klassieker houden, je kan bijvoorbeeld kunst schilderen via de pc maar is het dan nog wel hetzelfde als van Gogh dat deed, tijden veranderen nu eenmaal dat is waar maar ik heb soms het gevoel dat technologie alles makkelijker wilt maken. Daarbij zie ik dat de versterker veel bestaande functie's gewoon vervangt, zo kan je bijvoorbeld "Toontracks – EZ Drummer Lite ( market leading multi-sampled acoustic drum-kit library to create great drums track in just a few clicks ", dus dan heb je al geen drummer meer nodig etc. Voegt die nieuwe versterker iets toe tot de muziek dat ervoor nog niet was, nieuwe stijl van geluid bijvoorbeeld, of vervangt het bepaalde muzikanten en vergemakkelijkt het alles gewoon ?



Ugh, ...
Uiteindelijk is het niet meer of niet minder dan de volgende stap na de bestaande modeling amps... Maar dan met nog meer mogelijkheden.
Ik ben me al aan het voorstellen dat je zelf je effecten op een heel simpele manier kan instellen, downloaden of uiteindelijk met wat muisklikken zelf kan uitvinden/ontwerpen. Je zal de keuze hebben tussen veel verschillende versterkermodellen en voor je het weet worden er ontelbaar andere op het internet ter download aangeboden, zodat je altijd de sound kan samenstellen die je wil. Of als beginner kan je uiteraard op een relatief goedkope manier je sound bepalen, nog meer dan momenteel met bv een pod kan. Het zal niet meer nodig zijn om (als hobbygitarist) een plank te maken met 20 verschillende effectendoosjes erop. Je zou deze allemaal in 1 foldertje hebben zitten en inschakelen als je het nodig hebt. Het zal dus maw een eindeloos uit te breiden modeling amp zijn.
Ik zie het probleem niet... :makeup:

iWishmaster
16 juni 2010, 15:36
Tja ... Draai het eens om. Stel we zouden 50 jaar geleden al lekkere gitaargeluiden hebben gehad uit kleine, lichte, veelzijdige en niet bijzonder dure apparaten. En stel we zouden nu pas de elektronenbuis ontdekken en versterkers als de Marshall Plexi krijgen: lomp, loeizwaar, loeiduur, klinkt alleen goed als het ding godsgruwelijk hard staat ... Zouden we dan toch massaal aan de buizenbakken gaan?

Ik denk van niet, in ieder geval zouden 'we' hard tegenstribbelen, misschien nog wel harder als 'we' nu doen tegen dit soort modelling-ontwikkelingen (met 'we' bedoel ik dus 'ons gitaristen' over één kam geschoren ...). Persoonlijk vind ik de charme van 'vintage' spullen als buizen onweerstaanbaar. Maar het enorme gemak en veelzijdigheid van nieuwe digitale apparatuur, die toch echt wel in de buurt begint te komen (al is er nog een lange weg te gaan) van het geluid van ouderwetse spullen, is erg verleidelijk!

Harry
16 juni 2010, 16:24
met dank aan maria montessori ;)


:seriousf:

GlobalWarming
16 juni 2010, 19:18
Meningen kunnen verschillen en ik blijf bij mijn standpunt,
technologie allemaal goed en wel maar is het wel nodig om vooruitgang te boeken, moeten wij altijd maar als verbeteren en verbeteren, komt misschien een tijd dat de gitaar via mind control kan gaan, of misschien is er dan geen gitaar meer alleen maar cyber muziek, brrrr :stop:

Trouwens ik vind pedaaltjes meer hun charmes hebben dan via een folder en een paar muisklikken effect op je gitaar zetten ...

Haaspaas
16 juni 2010, 19:44
Dat ding heeft ook nog betere specs dan mijn desktop... *schaamte*

Ik voorspel in 5 jaar: De orange smartphone! :hippie:

ER!K
16 juni 2010, 20:30
Dat ding heeft ook nog betere specs dan mijn desktop... *schaamte*

Ik voorspel in 5 jaar: De orange smartphone! :hippie:

Met gitaar input en output, zodat je hem in de FX loop van je versterker kan stoppen ;)

EuroCinema
16 juni 2010, 22:21
Tja ... Draai het eens om. Stel we zouden 50 jaar geleden al lekkere gitaargeluiden hebben gehad uit kleine, lichte, veelzijdige en niet bijzonder dure apparaten. En stel we zouden nu pas de elektronenbuis ontdekken en versterkers als de Marshall Plexi krijgen: lomp, loeizwaar, loeiduur, klinkt alleen goed als het ding godsgruwelijk hard staat ... Zouden we dan toch massaal aan de buizenbakken gaan?
!

Eens, echter... de moderne elektrische gitaar en de buizenamp zijn natuurlijk wel als setje ontwikkeld en voor mij kan het 1 nog steeds niet goed zonder het ander. Eigenlijk is het samen 1 instrument: wie een elektrische gitaar bespeelt, "bespeelt" ook de versterker. En hoewel digitale modelling verbluffend goed is geworden, is het juist dat muzikale reageren op de kleinste spelnuances waar het soms nog aan schort. Misschien was de elektrische gitaar wel nooit zo populair geworden als het niet zo'n expressief en inspirerend instrument was, juist in combi met die onpraktische buizenamps...

iWishmaster
16 juni 2010, 23:19
Eens, echter... de moderne elektrische gitaar en de buizenamp zijn natuurlijk wel als setje ontwikkeld en voor mij kan het 1 nog steeds niet goed zonder het ander. Eigenlijk is het samen 1 instrument: wie een elektrische gitaar bespeelt, "bespeelt" ook de versterker. En hoewel digitale modelling verbluffend goed is geworden, is het juist dat muzikale reageren op de kleinste spelnuances waar het soms nog aan schort. Misschien was de elektrische gitaar wel nooit zo populair geworden als het niet zo'n expressief en inspirerend instrument was, juist in combi met die onpraktische buizenamps...

Helemaal mee eens :).

jannest
16 juni 2010, 23:41
Eens, echter... de moderne elektrische gitaar en de buizenamp zijn natuurlijk wel als setje ontwikkeld en voor mij kan het 1 nog steeds niet goed zonder het ander. Eigenlijk is het samen 1 instrument: wie een elektrische gitaar bespeelt, "bespeelt" ook de versterker. En hoewel digitale modelling verbluffend goed is geworden, is het juist dat muzikale reageren op de kleinste spelnuances waar het soms nog aan schort. Misschien was de elektrische gitaar wel nooit zo populair geworden als het niet zo'n expressief en inspirerend instrument was, juist in combi met die onpraktische buizenamps...


mmmmmmmmm

http://en.wikipedia.org/wiki/Roland_Jazz_Chorus

EuroCinema
17 juni 2010, 13:28
Tja, tja. Ik kan niet ontkennen dat sommige gitaristen daar hele mooie dingen mee doen. Maar in het algemeen vind ik de (jazz)gitaarsounds er niet mooier op geworden sinds de transistoramp in de jaren 70 opmars deed. De warmte en subtiliteit van die ouwe Deluxe in de Rudy van Gelder studio... voor mij toch onovertroffen.