PDA

View Full Version : Nieuwe repetitieruimte! Nu nog isoleren ;)



HaroldA
15 juni 2010, 14:24
Er is een hele hoop geschreven over isoleren, veel artikelen en voorbeelden, maar toch ga ik "mijn" vraag gewoon voorleggen:

Wij hebben een optie op een nieuwe repetitieruimte aan de rand van de bebouwde kom. De ruimte die we kunnen krijgen is aan de achtergevel van een oude varkensstal die een tijd als vogelquarantaine is gebruikt en kijkt uit op een snelweg en een stuk bos.

http://img.sait.nl/rep_hok.png

De 2 kleine stalramen zijn dicht gemetseld en heeft al een spouwmuur rondom om het makkelijk warm te kunnen stoken (28' C) voor de vogels die er zaten.

We willen de verhuurder zo min mogelijk tot last zijn en willen in ieder geval de muren + vloer isoleren. Een "sluis" voor de deur (2e deur) zal er ook nog een keer moeten komen, maar dat wordt stap 2.

We dachten zelf aan een zwevende (houten/MDF; 2 lagen?) vloer die op glaswol ligt en daarop de balken bevestigen die een gipsplaten wand (geen MDF->te 'stijf') omhoog houden met glaswol er achter. Doos-in-doos dus.

De 3 buitenmuren zijn dan zo opgebouwd:
<Buiten> | Buitenmuur | Spouwisolatie (onbekend) | Binnenmuur | Tegels | 10cm glaswol + vuren balken | Gipsplaten | Vloerbedekking | <Binnen>

Vragen:
1) Welk materiaal kunnen we het beste voor de zwevende vloer gebruiken?
2) Hoe dik moet het glaswol op de grond zijn (10cm?)
3) 1 of 2 lagen gipsplaten?

We willen alles bekleden met goedkope vloerbedekking om het binnen lekker 'dood' te krijgen.

Afmetingen van de ruimte: 3x8m en ~2.25m tot 2.75m hoog (zijkant vs midden).

Budget is maximaal €800,- maar als het voor minder kan...

JTB
15 juni 2010, 15:15
Ik ben geen deskundige, maar mijn ervaring is dat gipsplaten enorm mee resoneren met een gitaarversterker.

HaroldA
15 juni 2010, 15:18
Ik ben geen deskundige, maar mijn ervaring is dat gipsplaten enorm mee resoneren met een gitaarversterker.

Daarbij nemen ze toch energie(=geluid) op? Ik lees overal dat je MDF niet mag gebruiken als wanden omdat die te stijf zijn en daardoor geen energie opnemen.

Solidkick
15 juni 2010, 17:43
leuk optrekje zo aan de rand vd beschaving.

In onze ruimte hebben we de vloer als volgt gedaan:
- Beton (lag er al)
- Van industriële rubber matten (pm 2 cm dik) strippen gesneden en daar de balken op gelegd.
- Tussen de balken af en toe een latje om het verband te houden totdat de vloer erop kwam.
- Tussen de balken al het overtollige gipsplaat (uiteraard met enige speling tov de topvloer en de balken. Massa!
- Topvloer van hout

Het zal audiografisch misschien niet helemaal verantwoord zijn maar het werkt wel en het was relatief cheap.

Vloerbedekking op de muur zou ik niet doen.
Eerst maar eens een hok bouwen en daarna pas bekijken welke akoestiesche aanpassingen noodzakelijk zijn.

HaroldA
15 juni 2010, 17:52
- Van industriële rubber matten (pm 2 cm dik) strippen gesneden en daar de balken op gelegd.

De vloer is niet vlak genoeg om maar 2cm op te vullen, vandaar ook de optie om er een dikke laag glaswol op te leggen. Daarmee egaliseren we ook gelijk de boel!


- Topvloer van hout

Wat voor hout? Multiplex, OSB of iets anders?


Vloerbedekking op de muur zou ik niet doen.
Eerst maar eens een hok bouwen en daarna pas bekijken welke akoestiesche aanpassingen noodzakelijk zijn.

Als we inderdaad gipsplaten gaan gebruiken is het wel zo netjes, maar ik snap wat je bedoeld... Misschien moeten we dan achteraf wel meer vlakke, harde objecten in de ruimte gaan hangen ;)

Solidkick
15 juni 2010, 18:31
Ah ok, de vloer is niet ge-egaliseerd.
met alleen glaswol (dus geen structurele support vd vloer) wordt het nogal wankel lijkt me.
Misschien dat een ter zake kundig iemand hier beter iets over kan roepen ;)

Vloer is OSB met vele lagen (en dus vele liters) el cheapo lak.
Ziet er best kek uit en blijkt redelijk duurzaam.
Ook makkelijk schoon te houden (heb ik me laten vertellen :seriousf: )

Ouwe foto maar voor het idee goed genoeg:
recroom (http://www.box.net/shared/k98l65qzm9)

Roman
15 juni 2010, 20:19
Hoi Harold,

Laten we bij het begin beginnen; de huidige situatie.

Aan de foto te zien ligt het hok flink afgelegen; da's een plus punt.
Het is, zo lees ik uit je info, bij een bestaande woning. Staan deze aan elkaar vast?
Zijn alle muren dubbel uitgevoerd? (dus steen, ruimte, steen?) En hoe het dak inelkaar? Ramen? Deuren? De huidige vloer, is dat beton, aarde of iets dergelijks?

En, niet onbelangrijk, was is je budget; wat wil je er aan uit geven.

Een paar "regels" die ik adviseer:
- Zorg dat je je plan tot in detail hebt uitgewerkt. 90% planning, 10% werk.
- Maak geen overhaastige beslissingen en zorg dat je weet wat je doet. Laat je goed informeren, ga zelf op zoek naar de juiste info.
- Soms moet je werken met de dingen zoals ze zijn. Als het niet anders kan, moet het maar zoals het wel kan.

MDF is overigens een prima materiaal om muren mee te maken... maar laten we niet op de zaken vooruit lopen. ;)

HaroldA
15 juni 2010, 20:40
Ik heb de ruimte 1 keer gezien en dit onthouden:

3 v/d 4 muren:
* Gemetselde buitenmuur
* Spouwmuurisolatie (onbekend materiaal)
* Gemetselde binnenmuur
* volledig betegeld
* 1 deur aan de achtergevel
* geen ramen (dichtgemetseld)

Scheidingswand met andere ruimtes:
* Gemetseld
* geen deuren of ramen
* volledig betegeld

Plafond:
* Helaas vergeten wat dat precies was, maar ongetwijfeld tegen warmteverlies geïsoleerd.
* Gat/filter naar centrale afzuiging
* Vrij laag met een nok

Vloer:
* Betonnen vloer zonder loze ruimte er onder
* niet egaal en heeft een verloop van enkele centimeters
* volledig betegeld


Op de foto zie je het zwembad van de eigenaar, die ligt in z'n achtertuin, rechtsonder op de foto staat z'n huis dus. De eigenaar zei dat het allemaal niet zo nauw kwam en hij best wel wat kon hebben qua herrie, maar we willen zelf met een goed gevoel daar zitten dus in ieder geval ons best doen om het zo stil mogelijk te krijgen.

Alles is nu betegeld, dus we moeten sowieso iets met de vloer en muren doen. De betonnen vloer loop door in de andere ruimtes van de stal dus contactgeluid moet ook uitgesloten worden.

Wensen: zwevende vloer die gelijk egaliseerd en voorzetwanden. Nu galmt het als een gek (laag plafond + tegels) dus het moet ook veel "doder".

pol
17 juni 2010, 15:00
ik denk het met die ligging wel meevalt wat naar buiten gaat en dat je binnen enkel wat moet dempen tegen de galm.

HaroldA
17 juni 2010, 15:51
ik denk het met die ligging wel meevalt wat naar buiten gaat en dat je binnen enkel wat moet dempen tegen de galm.

3 blazende buizenversterkers en een flink meppende drummer produceren best wel wat herrie hoor!

We hebben het budget en willen graag isoleren. Wie kan ons tips geven?

pol
17 juni 2010, 15:58
bang dat je de konijnen uit het bos jaagt ? er ligt toch geen woongedeelte tegen dacht ik begrepen te hebben + de deur komt op dat bos uit ?

het enige zwakke punt lijkt me die deur eigenlijk, rest zijn toch dikke muren ?

HaroldA
17 juni 2010, 16:00
bang dat je de konijnen uit het bos jaagt ? er ligt toch geen woongedeelte tegen dacht ik begrepen te hebben + de deur komt op dat bos uit ?

klopt...

Maar de andere ruimtes in het pand worden ook verhuurd (enkel gemetseld wandje) en de betonnen vloer loop ook door.

pol
17 juni 2010, 16:03
je moet je daar vooral zorgen maken over de akoestiek... enkel vloerbedekking tegen te muren gaat enkel mid en hoog dempen zodat je een doffe bassige klank krijgt, daar moet meer tegen, dikke laag rotswol bv, en dan doek ervoor.

wat zit er in die andere ruimtes ?

MjS
17 juni 2010, 16:38
Ik weet niet of het nodig is, maar ik heb vorig jaar een tijdje voor mijn vader gewerkt (geluiddemping) en moesten in Eindhoven wat oefenruimtes maken in het Klokgebouw. Hoe de muren in elkaar zaten weet ik niet precies, maar de vloer ging als volgt:

Betonnen vloer

Vervolgens metalen strips, ong 50 tot 80cm uit elkaar met daaronder kurkrubberen blokjes elke 50cm oid. Tegen de muren ongeveer 20-30cm hoog glaswol van hoge dichtheid. In de tussenruimtes tussen de strips één laag glaswol. Daaroverheen gingen een soort golfplaten, maar dan met vierkante 'golfjes'. Daarna plastic eroverheen en later werd daar beton over gestort.

Doe er mee wat je wilt. Het lijkt me dat je een heel eind komt als je strips met blokjes doet, daartussen glaswol en dan houten platen erover.

Roman
17 juni 2010, 19:27
Ik heb de ruimte 1 keer gezien en dit onthouden:Ok, voor dat je iets gaat doen zul je moeten weten waarom je het doet en wat je gaat doen.
waarom: om geluid te isoleren. Dan zul je moeten weten hoeveel je moet isoleren. Dus, ga eerst meten wat nu je levels zijn. Zet een bron in de ruimte (dat mag best een drummer zijn of een speaker met een wav file op je laptop met witte ruis) en meet de binnenwaarde met een DB meter. Meet met die zelfde teringherrie rondom en op het gebouw. Dan weet je hoe je er voor staat. Luk raak voor de gein isoleren omdat je "denkt" dat het moet gaat niet goed. Meten is weten, gissen is missen.

wat: na het meten zul je een goede indicatie hebben wat je moet isoleren. Ik kan je nu al vertellen dat het ws het dak zal zijn wat het meest herrie doorlaat.

Ok. Nog wat tips vooraf dan:


3 v/d 4 muren:
* Gemetselde buitenmuur
* Spouwmuurisolatie (onbekend materiaal)
* Gemetselde binnenmuur
* volledig betegeld
Heel mooi. Je hoeft bij deze muren echt geen voorzet wand van gips of MDF (ja, dat werkt WEL uitstekend ;) ) te maken omdat het verwaarloosbaar is ten opzichte van de bakstenen die een 3 keer zo hoge massa hebben. Daarbij heb je bij een spouw muur waarschijnlijk(!) al een massa-veer-massa constructie. Ik beveel altijd wel aan om de muren in z'n geheel van cementstuc te voorzien. Dichtsmeren die hap.


* 1 deur aan de achtergevel
Dit is één van je lekpunten. OF je maakt 2 zware deuren; gelijk aan de spouw. OF je maakt één hele grote bad-ass zware deur welke goed met rubberprofiel af wordt gesloten.


* geen ramen (dichtgemetseld)super!


Scheidingswand met andere ruimtes:
* Gemetseld
* geen deuren of ramen
* volledig betegeldDus dit zijn tussen muren IN het gebouw? Daar zou je eventueel nog wel een zware voorzetwand van bv gips kunnen bouwen. Zo creeer je een massa-veer-massa constructie.


Plafond:
* Helaas vergeten wat dat precies was, maar ongetwijfeld tegen warmteverlies geïsoleerd.
* Gat/filter naar centrale afzuiging
* Vrij laag met een nokDat gat kun jij weer mooi gebruiken voor je verse lucht toevoer. jazeker, die zul je wel moeten hebben bij een hermetisch afgesloten ruimten ;) Voor de rest is het dak je tweede lekpunt. Indien voldoende hoogte kun je een fals plafond overwegen. Sowieso het bestaande plafond verzwaren.


Vloer:
* Betonnen vloer zonder loze ruimte er onder
* niet egaal en heeft een verloop van enkele centimeters
* volledig betegeldNiks meer aan doen ;)
Beton heeft een hele hoge dichtheid die lastig flankeert (geluid door laat trillen). Dus zo laten. Als je hier nog een verhoogde vloer oplegt (van bv hout) creeer je juist een resonerende vloer, iets waar je met de betonnen vloer al geen last van hebt. Je kunt evenentueel overwegen om toch laminaat of, bijna rechtstreeks, op het beton te leggen. Of gewoon ff lekker met beton/vloer verf er een leuk kleurtje aan geven.


De eigenaar zei dat het allemaal niet zo nauw kwam en hij best wel wat kon hebben qua herrie, maar we willen zelf met een goed gevoel daar zitten dus in ieder geval ons best doen om het zo stil mogelijk te krijgen.goed gedacht.


Alles is nu betegeld, dus we moeten sowieso iets met de vloer en muren doen. De betonnen vloer loop door in de andere ruimtes van de stal dus contactgeluid moet ook uitgesloten worden.Zit daar maar niet over in. Lekker zware vloer; ideaal.


Wensen: zwevende vloer die gelijk egaliseerd en voorzetwanden. Nu galmt het als een gek (laag plafond + tegels) dus het moet ook veel "doder".geen zwevende vloer nodig, egaliseren hoeft niet als je er mee kunt leven dat de vloer niet helemaal egaal is. (boeit het?)

En dat galmen, dat is akoestiek (iets anders dan isoleren) en daar kan ik je nog prima mee helpen wanneer je alles hebt geisoleerd. Onderschat het niet. Doe het goed, of doe het niet. Ga niet gissen maar lees je in.

En wat is je budget? Goed isoleren kost heul veul geld. Voor je het weet ben je zo 5 duizend euries verder.


Denk er eens over na.
roman

HaroldA
18 juni 2010, 10:28
Wederom bewijs je je status als iso-goeroe, Roman! :ok:


Dus dit zijn tussen muren IN het gebouw? Daar zou je eventueel nog wel een zware voorzetwand van bv gips kunnen bouwen. Zo creeer je een massa-veer-massa constructie.

Hoe kunnen we het beste die voorzetwand maken? "van gips maken" -> gibo blokjes? (vast niet) Of balken + (1 of 2 lagen) gipsplaten, afgevuld met glaswol? (hoe) moeten die balken dan aan de muur worden bevestigd? Qua demping lijkt het me wel interessant om deze muur een stuk doder te maken dan de rest... (vloerbedekking? dikke gordijnen?)

We gaan maandag met de hele band nog een keer kijken en de knoop doorhakken. Het enige bezwaar tot nu toe tegen deze ruimte is dat het niet met het OV te bereiken is...

Roman
19 juni 2010, 14:44
We gaan maandag met de hele band nog een keer kijken en de knoop doorhakken. Het enige bezwaar tot nu toe tegen deze ruimte is dat het niet met het OV te bereiken is...
Goed om hier over na te denken. als het lastig toegankelijk is, is het misschien niet eens de moeite waard. Maak een goede beslissing voordat je, onnodig, veel geld uitgeeft. Denk ook na wat de exploitatie kosten zijn (huur etc) en of dat opweegt tegen zelf verbouwen of in een bestaande (goed geisoleerde) oefenruimte te gaan oefenen.


Hoe kunnen we het beste die voorzetwand maken? "van gips maken" -> gibo blokjes? (vast niet) Of balken + (1 of 2 lagen) gipsplaten, afgevuld met glaswol? (hoe) moeten die balken dan aan de muur worden bevestigd?
Da's redelijk eenvoudig en op internet zijn er legio voorbeelden te vinden.
Je maakt een geraamte waarin je wol zet en daar plaats je een paar lagen gips over heen welke je rondom goed afkit. HOE dat precies werkt kan ik later uit de doeken doen als je een idee hebt waar je moet gaan isoleren.



Qua demping lijkt het me wel interessant om deze muur een stuk doder te maken dan de rest... (vloerbedekking? dikke gordijnen?)Daar komen we dan later op terug ;) Vloerbedekking ga ik zeker niet adviseren. Het heeft de neiging, en het is al eerder opgemerkt hier geloof ik, om al de hoge frequenties te absorberen waardoor de lage en mid frequenties overblijven. Je ruimte is dan akoestisch uit evenwicht en je zult veel last hier van ondervinden (veel lage galm etc). Gelukkig zijn er redelijk goedkope goedwerkende DHZ oplossingen hiervoor. Ik heb ze al een paar keer hier op het forum besproken. Maar wil het voor jou (en de rest van het forum) tzt nog wel eens op een rijtje zetten.

Succes met de keuzes! (maak foto's!!)