PDA

View Full Version : Project - Custom Les Paul



TijmenSarneel
14 juni 2010, 23:37
Wellicht nummer 37832764, maar, ik vind het nu eenmaal de ultieme vorm, dus dat zal hem moeten worden.
Vast met wat hulp van mijn schoonvader(die heeft er al een paar gebouwd), maar ik heb hier ook al heel veel aan info gezien.

Ik heb(zoals elke nieuweling) een paar basisvraagjes,

Heb al zoveel houtdiscussies gelezen, en heel erg slim word ik er niet van, iedereen zegt iets anders;
Mahonie lijkt me voor de body een goede keuze. Wélk mahonie, is dat nog van groot invloed(gewicht, klank en prijs?)

Stel ik wil een mooi stuk hebben voor de body, wat kan me dat kosten?(hoor uitlopende prijzen van 30 tot 300 euro, vandaar)

De elementen en heel de andere hardware meuk; Wat is slimheid(voor een beginner)
Die dingen allemaal los nieuw aanschaffen? Is dat niet belachelijk duur?
óf, een tweedehandsje kopen met een lelijke body, en daar de hardware uit gebruiken?

Mijn schoonvader had het over halzen bestellen, dat dat veel gedoe scheelt, omdat die toch maar iets van 60 euro zijn, in hoeverre is dat slim, of juist tegengesteld slim? Dom dus:sssh:

Hopelijk hebben jullie wat antwoorden en tips voor me! Ben namelijk erg enthousiast om de boel aan te pakken

Ello
15 juni 2010, 08:37
Dit is een leuk project. M.b.t. de hals zou ik je adviseren om deze zelf te maken. Het klopt dat je voor weinig geld al een hals kunt kopen maar er gaat niets boven het zelf maken. Het is echt heel goed zelf te doen en geeft een enorm gevoel van voldoening.

M.b.t. hout, ja dat kun je zo duur maken als je zelf wilt maar voor onder 100 euro kan je volgens mij al een fatsoenlijke mahonie body blank kopen. Als je er nog een aparte top op wilt wordt het uiteraard duurder.

Voor de hardware is werkelijk de sky the limit. Koop in ieder geval geen rommel, dat is zonde, zeker als je je bloed zweet en tranen in de bouw hebt gestopt.

Veel succes en post af en toe eens wat foto's!

Kakihara
15 juni 2010, 08:59
Als men het hier heeft over mahonie, gaat het doorgaans over de Afrikaanse varianten ervan (sipo, khaya, sapele). Mahonie swietenia (en dan vooral het Cubaanse en Hondurese mahonie) is schaars en bijgevolg een pak duurder dan het Afrikaanse.
Als je enkel hout nodig hebt voor de body denk ik dat je met een €50 wel gesteld zal geraken, als je ook nog hout voor de hals wil zal het totale kostenplaatje iets van een €80 zijn. En ik kan het je echt aanraden om de hals zelf te maken: het is zoveel leuker om aan te werken dan de body.
Elementen en hardware : hangt ervanaf wat je wil. Seymour Duncan is behoorlijk wat duurder dan GFS, Tonerider of zelfs Wilde Pickups (die overigens alle 3 meer dan waar geven voor hun geld), maar is dan weer een heel pak goedkoper dan Kinman, Fralin, Lollar en andere 'boutique' merken. Voor potmeters en schakelaars is de situatie vergelijkbaar : je hebt er goedkope dingen, minder goedkope en extreem dure. Het is maar wat je eraan wil geven. Zelf zou ik voor nieuw materiaal gaan en geen goedkope tweedehands gitaar kopen om die te gaan strippen: in een goedkope gitaar zit doorgaans ook goedkoop materiaal dat op den duur vervangen zal moeten worden.

TijmenSarneel
15 juni 2010, 11:47
Bedankt voor jullie reacties!

Is het ook zo dat je eigelijk hout nodig hebt wat minstens 10 jaar droog heeft gelegen, en is dat hout bij AF zoiets?
De hals zal ik eens over nadenken, het leek mij ook leuker om het helemaal te bouwen namelijk.
En dan een toets van ebben of palissander omdat die geen finish nodig hebben toch?

Een toplaag voor de body is denk ik enkel interessant wanneer ik hem transparant maak toch? En dan nog, als ik hem een klein beetje transparant hou(ik weet het nog niet, dat moet ik zíen tegen die tijd) heeft mahonie toch ook een prima tekening?

Het is qua stemmechanieken, potmeters, schakelaars, brug en elementen(en weetikwat er nog meer in moet eigenlijk) natuurlijk erg moeilijk als ik geen vergelijkingsmateriaal heb om een keuze te maken tussen een berg merken. En maakt elk schakelaartje zo'n verschil?

Hoe zit het met de afmetingen van zulke dingen? Als dat allemaal hetzelfde is, zou ik natuurlijk wel kunnen beginnen met 2ehands onderdelen(ik speel nog helemaal niks namelijk) en hem daarna desgewenst kunnen upgraden?

Ik weet niet eens waar die 4 knoppen op de body voor zijn, kan iemand dat uitleggen? Die schakelaar op de body in die bocht is toch voor 1 of 2 elementen te schakelen geloof ik ??

TijmenSarneel
15 juni 2010, 12:20
Bijvoorbeeld deze site dan;

http://store.guitarfetish.com/colespaupelc.html

Hoe staat zulk spul bekend? Als troep, of als prima spul voor de prijs?
En waar op te letten


Zóveel brugjes...
http://store.guitarfetish.com/gistbr.html

Bomen, bossen. Je kent ze wel, de spreekwoorden

McVenco
15 juni 2010, 12:35
GFS heeft prima spul, maar dat setje pots kun je volgens mij net zo goed(koop) in Nederland krijgen. Kijk eens bij guitarsupplies bijvoorbeeld, of voxhumana. Daar kun je ook terecht voor alle andere onderdelen. Ik zou dingen als potmeters, schakelaars, inputs e.d. gewoon nieuw kopen, je bespaart nauwelijks iets als je gebruikt gaat kopen.

Qua bruggen: standaard voor een Les Paul is een Tune-o-matic brug met een stoptail (1e kolom, 1e rij en 3e rij), maar je kan natuurlijk kiezen wat je zelf het mooiste/makkelijkste vindt.


Over het hout: wat je bij AF kan kopen is droog genoeg. Vaak is hout bij houthandels gedroogd in ovens, dan is het wat sneller te verhandelen dan dat je het eerst 10 jaar aan de lucht laat drogen. Een LP custom heeft een ebben toets, dus wil je dicht bij de real deal blijven moet je dat natuurlijk nemen.

Ello
15 juni 2010, 12:39
Ik weet niet eens waar die 4 knoppen op de body voor zijn, kan iemand dat uitleggen? Die schakelaar op de body in die bocht is toch voor 1 of 2 elementen te schakelen geloof ik ??

Hoe weet je dan dat je dit wilt gaan maken? Het lijkt een beetje op zelf brood gaan bakken terwijl je niet weet hoe je brood moet eten, laat staan welk brood je lekker vindt.

Jouw keus natuurlijk maar ik zou je eerst eens verdiepen in wat je wilt.

BTW, die 4 knoppen zijn volume en tone voor resp. brug- en neck pick-up. De 3 standen schakelaar op een Les Paul is voor schakeling neck pick-up, brug pick-up of beide tegelijk.

TijmenSarneel
15 juni 2010, 12:52
bedankt allebei, zal voor hout eens gaan rondkijken dan.

En Ello, waarom zou ik al 302 jaar gitaar moeten spelen, voor dat ik er een bouw om het te leren?
Er zullen altijd dingen gebeuren die de volgende keer anders aangepakt zouden worden. Ik zie het probleem niet, ik hou van uitdagingen.

Hedge
15 juni 2010, 16:21
bedankt allebei, zal voor hout eens gaan rondkijken dan.

En Ello, waarom zou ik al 302 jaar gitaar moeten spelen, voor dat ik er een bouw om het te leren?
Er zullen altijd dingen gebeuren die de volgende keer anders aangepakt zouden worden. Ik zie het probleem niet, ik hou van uitdagingen.

Ferme taal, daar hou ik van.

Kijk eens in de buurt of er een trappenmaker of timmerman is. Vorig jaar hebben we voor een kratje bier stukken Sapele gekregen die goed waren voor 3 gitaren en een paar halzen.

Als je nog niet zo veel verstand hebt van gitaren. Zorg dan in ieder geval dat je de theorie achter de mensuur en plaatsing van de fretten goed begrijpt. Die is echt heel belangrijk. Succes met bouwen.

TijmenSarneel
15 juni 2010, 20:53
Oké, daar zal ik tegen die tijd wel alles over opzoeken dan.
precisiewerk is geen probleem (ben goudsmid)
Of toch een kant en klare kopen? :roll:

Hout bij een timmerkerel halen kan ik proberen. Kom ik dan niet in de knoop met het feit dat het misschien te vers hout is?
En waar moet ik op letten, hij moet toch het beste uit minstens twee delen bestaan vanwege de sterkte? Is méér delen aan te raden, of júist niet?

Cocobolo
15 juni 2010, 22:36
...En waar moet ik op letten, hij moet toch het beste uit minstens twee delen bestaan vanwege de sterkte? Is méér delen aan te raden, of júist niet?

Les Paul Body : achterkant mahonie, kan prima uit 2 delen. Maar 1 is ook goed.
Top op de body : als je hem van een carve gaat voorzien dan in ieder geval ongeveer 16mm dik (uit mijn hoofd). De top is bijna altijd 2 delen maar hoeft natuurlijk niet. Ook is de 2 delige top dan vaak gebookmatched (doorgezaagd en opengeklapt zodat de tekening aan weerszijden mooi aansluit/gelijk is).
Hals : kan ook uit meerdere delen zijn. Voor een LP is mahonie gebruikelijk.

TijmenSarneel
15 juni 2010, 23:12
Thanks, hier kan ik wat mee

Een carve, is dat die bolling zodat het geen vlakke plaat is?
Da's wel de bedoeling ja, maar daar heb je toch niet per se een aparte topplaat voor nodig lijkt me?
Maakt de houtsoort van die top(als ik dat dan wel of niet doe) ook heel veel uit voor het geluid, of veelal voor het zicht?

edit;

Hmm misschien is zon top wel noodzakelijk. Hoe worden anders die kanalen onzichtbaar gemaakt van elementen naar schakelaars en potmeters enzo... vast in de body vantevoren en dan de top erop?

Broodjekaas
15 juni 2010, 23:40
De kanalen kan je met wat handigheid met een lange boor (en eventueel wat deuvels) fiksen, nadat je de cavities hebt gefreesd.

Het ligt natuurlijk aan de dikte van de top hoeveel het uitmaakt voor het geluid. Ik denk zelf niet dat een top een enorme impact heeft op het geluid, ik denk dat de houtsoort van de hals en het fretbord veel meer bepalend zijn voor de sound.

Cocobolo
16 juni 2010, 08:06
Een carve, is dat die bolling zodat het geen vlakke plaat is?

Yep. Carve is mooi om te zien maar moet natuurlijk niet. Kijk maar naar een Les Paul Jr bijvoorbeeld. Erg mooi :)


Da's wel de bedoeling ja, maar daar heb je toch niet per se een aparte topplaat voor nodig lijkt me? Maakt de houtsoort van die top(als ik dat dan wel of niet doe) ook heel veel uit voor het geluid, of veelal voor het zicht?

Niets moet, dat is het leuke aan zelf je gitaar bouwen :) Je kunt de carve natuurlijk gewoon uit het zelfde hout maken als de rest van de body. Redenen om toch een aparte top te doen zijn inderdaad

--> uiterlijk : een mooie houtsoort die toch betaalbaar blijft omdat hij niet de dikte hoeft te hebben voor de hele body. Een ander aspect, naast de kosten, kan zijn dat je de looks wilt van een erg zware houtsoort maar niet voor de hele body wilt hebben vanwege de kilo's.

--> geluid : ik ben van mening dat het wel invloed zal hebben op de klank. De mate van invloed hangt af van welke soorten je gaat combineren, welke verhoudingen (dikte van de top t.o.v. de body) en zo zijn er nog zoveel zaken die allemaal (soms heel subtiel) invloed hebben. Ik ben daar geen expert in. Algemeen geaccepteerd is dat mahonie warmer klinkt dan maple (meer hoog). De combi is erg veel toegepast.

--> om inderdaad de kanalen af te dekken die je aanbrengt in de achterkant.

TijmenSarneel
18 juni 2010, 00:02
Ik kan nu voor 62,50 deze EMG elementen overkopen,

http://link.marktplaats.nl/328235310

Do's or don'ts of is dit goed te doen? Als ik dan 4 potmeters en die switch aanschaf, is dat dan goed in elkaar te brouwen??

G.G.
18 juni 2010, 08:48
Die EMG's moet je maar van houden. Zou niet mijn keus zijn. Ff offtopic. Als je niet weet of je die EMG's wil.. waarom bied je dan op mp. Dit soort akties verzieken de leuke koopjes.

GibsonDC
18 juni 2010, 11:29
TS Als eerst ik vind het tof dat je een Les Paul gaat maken! Maar is het niet verstandig om eerst topics en boeken (bijv. make your own electric guitar, melvyn hiscock) te lezen? Het is namelijk niet iets wat je zomaar even doet. Dus ik ben het ook met Ello eens.

Je kunt bij de zoek functie, rechts boven in tussen titels zoeken en dan het gedeelte Zelfbouw aanklikken. Waarschijnlijk wordt je daar ook een stuk wijzer van.

Succes!

UnDefined
18 juni 2010, 12:34
EMG's in n les paul :(
Niks op tegen ofzo EMG's klinken best goed (Blackouts nog beter) maar gelijk in welke plank je ze steekt je krijgt hetzelfde geluid. EMG's zorgen er gewoon voor dat je de klank van je houtn eit meer hebt enzo...

Van Dattum
18 juni 2010, 13:25
EMG's in n les paul :(
Niks op tegen ofzo EMG's klinken best goed (Blackouts nog beter) maar gelijk in welke plank je ze steekt je krijgt hetzelfde geluid. EMG's zorgen er gewoon voor dat je de klank van je houtn eit meer hebt enzo...

Zucht.......... In PU-land is dit wel de grootste onzin/clicheopmerking die er bestaat. Voor de XXX-ste keer: Een gitaar van sinaasappelkisthout klinkt met EMG's echt niet hetzelfde als een gitaar van de gekende toonhoutsoorten. Een actief element heeft juist een heel transparant en strak karakter. Ik heb thuis drie gitaren met EMG's staan, alledrie compleet verschillend......

Speeddemon
21 juni 2010, 13:05
Zucht.......... In PU-land is dit wel de grootste onzin/clicheopmerking die er bestaat. Voor de XXX-ste keer: Een gitaar van sinaasappelkisthout klinkt met EMG's echt niet hetzelfde als een gitaar van de gekende toonhoutsoorten. Een actief element heeft juist een heel transparant en strak karakter. Ik heb thuis drie gitaren met EMG's staan, alledrie compleet verschillend......

Dat weet ik zo net nog niet. (Plus je spreekt jezelf tegen door het te hebben over een stereotype karakter van actieve elementen). Bij actieve elementen is de invloed van het hout van de gitaar wel MEER van ondergeschikt belang, dan bij passieve elementen.
Overigens, die HZ EMG's zijn de budget-variant. Zoals Epiphone van Gibson.
Voor rond de 100 euro heb je ook een set Dimarzio's of Seymour Duncans als je effe zoekt... Ligt er maar net aan wat voor klank je zoekt.

Van Dattum
21 juni 2010, 14:29
Met een transparant en strak karakter wil ik zeggen dat een actief element in principe heel neutraal klinkt. Dat is inderdaad een trekje van een actieve PU en daar moet je van houden.

Een passieve PU kleurt het geluid m.i. juist meer, sterkere/zwakkere magneten, magneetmateriaal, aantal windingen hebben een zeer sterke invloed op het karakter van de PU. Daarom heb je ook zoveel smaken in PU's... Een actieve PU is niets meer of minder dan een heel zwakke passieve PU met een (als het goed is) neutrale signaalversterker erachter. Eerdergenoemde invloeden gelden hier natuurlijk ook, maar hebben dan minder invloed.
Maar dat iedere willekeurige gitaar met actieve elementen hetzelfde klinkt is gewoon nonsens en ik nodig iedereen uit om het verschil te komen beluisteren ;)

Overigens zou ik zelf geen EMG's gebruiken voor echte vintage soundjes op bv. een Tele of een Les Paul. Maar voor een mooi, modern clean of high gain geluid, jummie......

En de EMG HZ's zijn idd niet erg overtuigend........

TijmenSarneel
8 juli 2010, 11:12
Als men het hier heeft over mahonie, gaat het doorgaans over de Afrikaanse varianten ervan (sipo, khaya, sapele). Mahonie swietenia (en dan vooral het Cubaanse en Hondurese mahonie) is schaars en bijgevolg een pak duurder dan het Afrikaanse.
Als je enkel hout nodig hebt voor de body denk ik dat je met een €50 wel gesteld zal geraken, als je ook nog hout voor de hals wil zal het totale kostenplaatje iets van een €80 zijn. En ik kan het je echt aanraden om de hals zelf te maken: het is zoveel leuker om aan te werken dan de body.
Elementen en hardware : hangt ervanaf wat je wil. Seymour Duncan is behoorlijk wat duurder dan GFS, Tonerider of zelfs Wilde Pickups (die overigens alle 3 meer dan waar geven voor hun geld), maar is dan weer een heel pak goedkoper dan Kinman, Fralin, Lollar en andere 'boutique' merken. Voor potmeters en schakelaars is de situatie vergelijkbaar : je hebt er goedkope dingen, minder goedkope en extreem dure. Het is maar wat je eraan wil geven. Zelf zou ik voor nieuw materiaal gaan en geen goedkope tweedehands gitaar kopen om die te gaan strippen: in een goedkope gitaar zit doorgaans ook goedkoop materiaal dat op den duur vervangen zal moeten worden.


Nog een vraagje, waar zou ik voor die prijs kunnen slagen dan??? Niet bij de AF toch

Kakihara
8 juli 2010, 14:02
Ik heb het gewoon bij de groothandel gekocht, was iets van een €80 voor een balk perenhout voor de body (ongeveer €60) en een balk esdoorn waaruit in principe 2 halzen uit te halen viel (ongeveer €20). Was wel what you is what you get : waren ruwe balken en die werden niet op maat gezaagd en gevlakt.
Hangt ook een beetje af van je eigen eisen : een houthandel gaat je een 5A-esdoorntopje niet verkopen aan de prijs van een 'gewoon' stuk esdoorn.

forceps
8 juli 2010, 17:37
@Kakihari: is dat hout dan wel direct geschikt voor instrumentbouw? Of moet je dat dan nog laten drogen of zo?

Kakihara
8 juli 2010, 18:00
In theorie zou dat hout moeten zijn waar je onmiddellijk mee aan de slag kan, in de praktijk durft het hout (in mijn geval het esdoorn) nog wel eens werken. Bij een volgend project zal ik in ieder geval ruimschoots op voorhand het hout inslaan zodat ik het een paar weken kan laten rusten en laten gewennen aan de lucht in het 'atelier'.
Je moet ergens in je achterhoofd houden dat hout een natuurproduct is en daardoor altijd wel een beetje zal werken, hoe goed gedroogd ook.

Thiez
8 juli 2010, 18:11
Ze hebben ook mooie stukken hout bij www.guitarsupplies.nl
Verlijmde en gevlakte stukken mahonie en een paar mooie topjes.

Voor direct naar hout te gaan: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=hout&action=page&group_id=19&lang=NL

oigun
8 juli 2010, 18:54
Ik probeer het hout ongeveer een half jaar in huis te houden voordat ik het ga gebruiken...maarja ik ben dan ook hopeloos verslaafd:(

Cocobolo
8 juli 2010, 19:28
Ze hebben ook mooie stukken hout bij www.guitarsupplies.nl
Verlijmde en gevlakte stukken mahonie en een paar mooie topjes.

Voor direct naar hout te gaan: http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=hout&action=page&group_id=19&lang=NL

ik vind ook dat het hout van guitarsupplies er goed uitziet voor betere prijzen dan bij de AF. Ik heb het op de beurs (DGBM) gezien en heb spijt dat ik toen niet wat heb gekocht (vooral omdat er een paar erg mooie topjes tussen zaten)!

Jeroen_K
9 juli 2010, 13:02
Ik heb mijn hout ook besteld bij GS, mooi vlak gelijk, goeie dikte (voor mij dan, 45mm) Mijne was uit 1 stuk, maar ze hebben ook uit 2. Kostte me 90 euro.

http://i444.photobucket.com/albums/qq168/Winterpeen/Gitaar/IMG_0200.jpg

http://i444.photobucket.com/albums/qq168/Winterpeen/Gitaar/_MG_2226.jpg

TijmenSarneel
11 juli 2010, 15:06
bedankt voor jullie tips

een boel vragen weer:

Heb wel interesse in zon topje van daar.
Zit gelijk voor andere onderdelen te kijken, de toets bv.
rosewood of ebben? ebben is iets mooier vind ik, dus dat zal het wel worden.
die 12'' radius is vast wel goed, maar moet ik dan de 25,5 of 24,75 scale hebben?


Maar voor een trussrod, weet ik echt niet wat het verschil is. Als je de goedkoopste koopt, is er dan iets niet goed, of zijn er dingen waar je op moet letten.
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=&action=page&group_id=10000067&lang=NL

Iemand ervaring met de gfs elementen?? Gewoon om mee te beginnen, is dat wat? Zat te denken aan die set van PAF
GSP 50's Classic PAF set.


-Alnico-V magnet
-Enamel coated 42AWG wire
Bridge
-Pole spacing E-E : 52mm
-7,84kOhm / 4,73H
Neck
-Pole spacing E-E : 50mm
-7,58kOhm / 4,05H


Dé klassieke PAF sound voor de alround gitarist!



Tuners, bruggen dat soort dingen. Waarom niet gewoon één merk;)
Do's and don'ts?


Hopelijk kunnen jullie me weer een stukje verder op weg helpen. Wellicht gaan we over een weekje beginnen, er is zich op een mooi stuk mahonie.:ok:

Gearjunkie
11 juli 2010, 15:58
Les Paul is 24,75 inch mensuur.
Heb je al een keer een Les Paul in handen gehad eigenlijk? Of heb je een gitarist in gedachten als voorbeeld? Dat helpt makkelijker!

TijmenSarneel
11 juli 2010, 16:35
ok bedankt.
Ja mn schoonpa heeft er één(een kopieding),

en gitaristen in gedachten, jimmy page:B