PDA

View Full Version : Andere humbuckers



FlameDude
14 juni 2010, 22:29
Ik wil graag een treble humbucker aanschaffen (Seymour Duncan Invader) voor een Epiphone SG Special. Is het moeilijk om deze erin te plaatsen en hoe kan ik dat doen? En kan ik die humbucker er later ook weer uit halen en in een andere gitaar doen en dan de stock humbucker terug in die SG?

snaarplukker
14 juni 2010, 23:05
Het is niet moeilijk om een pickup te verwisselen. Als je met schroevendraaier(meestal kruiskop) en soldeerbout om kan gaan en weet wat je doet kan jij het ook. Mocht je het later weer veranderen dan kan dat ook.
Benodigheden:
1) Kruiskopschroevendraaier.
2) Soldeerbout.
3) Stukje koperdraad (ca. 30 cm.).
4) Soldeertin
Korte werkomschrijving:
1) Verwijder de snaren.
2) Verwijder controlcavity-cover en schroef de te vervangen pickup los.
3) Desoldeer de draden van de te vervangen pickup (los van de pot en van de draad naar de switch) en soldeer deze aan het stukje koperdraad.
4) Trek voorzichtig de pickup uit de cavity en trek het stukje koperdraad mee totdat het uit de pickupcavity komt. Desoldeer de pickup van het koperdraad en soldeer de nieuwe pickup er aan.
5) Trek aan de kant van de controlcavity aan de koperdraad totdat de pickupdraden in de controlcavity verschijnen.
6) Desoldeer deze los van het koperdraad en soldeer de juiste draden van de pickup aan het draad naar de switch en aan de pot.
7) Schroef de pickup in de pickupcavity en de controlcavity-cover weer dicht.
8.) Zet je snaren er weer op (meestal gelijk een nieuw setje).

Gearjunkie
15 juni 2010, 13:55
En als je aan je dierbare gitaar sleutelt, netjes ondersteunen dat de gitaar op veel punten gedragen wordt en pas op voor uitschietende en net niet passende schroevendraaiers!!
(Helaas ervaring....)

Orpheo
16 juni 2010, 13:23
En als je aan je dierbare gitaar sleutelt, netjes ondersteunen dat de gitaar op veel punten gedragen wordt en pas op voor uitschietende en net niet passende schroevendraaiers!!
(Helaas ervaring....)

oh ik let er niet eens meer op... schroevendraaiers? boeie. m'n gitaren zitten toch al onder de butsen en krassen, een schroevendraaier kan er nog wel bij.

ps: de invader, helder/trebly? das nieuw... in de tonecharts staat: bas: 7. mid:8. treble: 4. hij is loodzwaar in tone, enorm veel output, en buldert als een hummer...nee, ik vind 'm niet trebly. de fulshred, ja, die is helder.

HaroldA
16 juni 2010, 14:12
ps: de invader, helder/trebly? das nieuw... in de tonecharts staat: bas: 7. mid:8. treble: 4. hij is loodzwaar in tone, enorm veel output, en buldert als een hummer...nee, ik vind 'm niet trebly. de fulshred, ja, die is helder.

De invader is ongeveer het lompste wat je kunt krijgen in een passieve humbucker. Ik heb er 1 in mijn Ibanez RG zitten die in B of B-dropped-A staat. Goor metaal element dus...

Bijl
21 juni 2010, 11:51
Ik heb niks gelezen over helder en trebly. Flamedude bedoelt een humbucker in de "treble" positie zoals aangegeven op de pickup schakelaar van een Gibson. De brugpositie dus. Goede keuze trouwens, blazen met die SG!

http://images4.thomann.de/pics/prod/180315.jpg

FlameDude
21 juni 2010, 23:02
Ik heb niks gelezen over helder en trebly. Flamedude bedoelt een humbucker in de "treble" positie zoals aangegeven op de pickup schakelaar van een Gibson. De brugpositie dus. Goede keuze trouwens, blazen met die SG!

http://images4.thomann.de/pics/prod/180315.jpg
Haha, thx :blast: