PDA

View Full Version : Welke Telecaster moet ik kopen?



Mad mind
14 juni 2010, 22:03
Ik wil binnenkort een nieuwe gitaar aanschaffen en ik zou graag een tele kopen. Mijn oog is gevallen op de 62' custom MIJ Telecaster. Ik heb er al veel over gehoord en gelezen, en het is naar het schijnt een zeer goede plank.
Nu zoek ik nog alternatieven in deze prijsklasse (600-800) zoals een highway one, zulke dingen om volgende week eens te gaan testen.

Ik weet dat vele zullen zeggen dat ik het zelf moet uittesten, maar ik zou graag al wat voorkennis hebben alvorens de winkel binnen te stappen.

Ik zou dus graag jullie bekenkingen over deze gitaren horen en eventuel nog goede Telecaster(achtigen) in deze prijsklasse. Wel nieuw liefst! :D

Alvast bedankt!

E-J
15 juni 2010, 10:19
Hoi,

Er zijn heel veel mooie Telecasters voor dat geld te koop. Aanraders om te testen zijn de Baja (kwalitatief gezien misschien wel de beste), Classic '50 (maple toets), Classic '60 (rosewood toets), Classic '69 Thinline (hol van binnen). Klinken en spelen net allemaal wat anders. De Highway klinkt wat moderner, vooral met de Texas Specials pickups (veel meer mid), het moet je ding zijn.

Klinkt gek maar ik raad je aan om vooral geen oogkleppen op te doen en gewoon een winkel in te gaan waar ze er een hoop hebben staan en één voor één rustig te testen.

Mad mind
15 juni 2010, 10:28
Bedankt, dat ben ik ook van plan, maar het is altijd handig mee genomen als je weet welke je zeker moet uittesten.

Ik heb al heel veel goeds gehoord van die Baja, en dat zal waarschijnlijk wel een heel goede gitaar zijn. Ik vind het alleen jammer dat hij in zo weinig uitvoeringen (kleuren) te verkrijgen is.
Ik weet dat je vooral naar de klank en bespeelbaarheid moet kijken, maar als ik een gitaar koop wil ik toch ook wel 1 die ik mooi vind. En ik ben verzot op sunburst. ;)

Luke-wannabe
15 juni 2010, 11:10
De vraag is wat voor klank je naar op zoek bent? De 'echte' Tele klank? Het twangy country achtige geluid, of meer het modernere geluid? Als je dat weet kun je vanuit daar gaan zoeken naar je 'ultieme Tele'.

Mad mind
15 juni 2010, 11:40
Ik zoek eigenlijk een gitaar die veel kanten uitkan.
Mar het zal voornamelijk rock uit de jaren 80' zijn.
Bon Jovi, GNR, Stones, Aerosmith, die dingen.

Luke-wannabe
15 juni 2010, 11:43
Dan zou ik naar een iets modernere Tele kijken. Een Highway, of een US standard. Klinken van gepolijster en ronder en daarom zijn die denk ik beter geschikt voor jouw doeleinden :)

Mad mind
15 juni 2010, 11:46
Ja, de USA Standard zou wel helemaal te gek zijn, maar die is wel iets duurder dan ik voor ogen had. En ik zou liefst een nieuwe kopen, geen 2de hands. Want ik ben nog niet 'goed' genoeg om een 2de hands helemaal te testen en eventuele mankementen te vinden.

Zouden een Baja en die 62' MIJ dan niet zo goed zijn voor de stijl die ik wil spelen?

Hendriks
15 juni 2010, 11:54
De nieuwste USA standard is echt te gek , ze worden nu 2 jaar gemaakt en je ziet ze ook 2dehands , scheelt al gauw 200-300 euro , in Amersfoort staat een blauwe met matching headstock , jummie.

Weeble
15 juni 2010, 11:55
De Highway is verkrijgbaar in sunburst:
http://www.thomann.de/nl/fender_highway_one_tele_mn_3tsb.htm
http://www.thomann.de/nl/fender_highway_one_tele_rw_3tsb.htm

Moet wel zeggen dat ik het dunne lak van de Highway serie wel vet vind:ok:

munkie
15 juni 2010, 12:15
GFS Lil Punchers erop en je Tele wordt een Rock Monster :rockon:

Hendriks
15 juni 2010, 12:20
EEn HW1 heeft standaard geen Texas Specials , alleen de Texas (duurdere) uitvoering heeft ze.

Luke-wannabe
15 juni 2010, 12:22
Ja, de USA Standard zou wel helemaal te gek zijn, maar die is wel iets duurder dan ik voor ogen had. En ik zou liefst een nieuwe kopen, geen 2de hands. Want ik ben nog niet 'goed' genoeg om een 2de hands helemaal te testen en eventuele mankementen te vinden.

Zouden een Baja en die 62' MIJ dan niet zo goed zijn voor de stijl die ik wil spelen?
De RI en de Baja zijn prima, maar ze lijken me iets te twangy voor wat jij wilt.. Ik zou voor een Highway gaan. Maar ik zou je wel aanraden om de 62 RI en de Baja te testen en naast de Highway te houden. Je kunt het zelf natuurlijk het beste beoordelen :)

Hendriks
15 juni 2010, 12:41
Voor Rock moet je aan de Gibby-caster:

http://img29.imageshack.us/img29/7084/custom001.jpg

Mad mind
15 juni 2010, 12:52
Dat is helemaal wat ik wil. Lijkt sterk op de 62'MIJ maar dan met humbuckers.
Waar is die te verkrijgen en hoeveel moet je hiervoor neertellen?

Hendriks
15 juni 2010, 12:55
Deze is "custom" made , super tele , scheuren en rocken als een grote , maar ook twang op het brug element .

Mad mind
15 juni 2010, 13:08
Dus dat zal wel wat boven mijn budget zijn als hij 'custom made ' is. :p Jammer!

Hendriks
15 juni 2010, 13:16
Hij is gebouwd door iemand die ik goed ken , zeer vakkundig gebeurd , alleen aan onderdelen koste hij meer dan 1100 euro.

Mad mind
15 juni 2010, 14:23
Jammer, die had ik anders meteen gekocht! (moest het voor een redelijke prijs zijn) :p

Mad mind
15 juni 2010, 15:25
Die highway one, heeft die ook een gelakte nek zoals de standard? Of is dat een gewone?

Luke-wannabe
15 juni 2010, 15:34
Geen idee. Dat moet je even gaan voelen.

HaroldA
15 juni 2010, 15:55
En ik zou liefst een nieuwe kopen, geen 2de hands. Want ik ben nog niet 'goed' genoeg om een 2de hands helemaal te testen en eventuele mankementen te vinden.

Ben je wel 'goed' genoeg om de mankementen van een nieuwe te vinden? :???:

Mad mind
15 juni 2010, 19:12
Ben je wel 'goed' genoeg om de mankementen van een nieuwe te vinden? :???:

Ik speel nu zo'n 2 jaar aan en af. Ik ben dus nog niet echt goed, maar dat wil niet zeggen dat ik helemaal niets van gitaren afweet.
Bij een 2de hands is de kans gewoon groter dat er iets verkeerd is. Dingen die je mss niet op het eerste zicht kan zien.

HaroldA
15 juni 2010, 20:06
Bij een 2de hands is de kans gewoon groter dat er iets verkeerd is. Dingen die je mss niet op het eerste zicht kan zien.

Bij een nieuwe is dat volgens mij veel moeilijker om te zien. Bij een 2e handse kun je ten minste zien hoe de lak er uit is gaan zien, of de hals niet krom is getrokken, etc. Nieuw in de winkel zijn ze meestal ook verschrikkelijk afgesteld.

Oftewel: het enige nadeel is dat je niet 1 op 1 kunt vergelijken, maar voor de rest zie ik alleen maar voordelen van het 2e hands winkelen.

Tupelo
15 juni 2010, 20:21
Ik zou Geert1976 zijn Blade serieus in overweging nemen. :soinnocent:

Mad mind
16 juni 2010, 07:40
Ik heb gewoon nog nooit iets 2dehands gekocht. Daarom dat ik er mss een beetje schrik van heb. Het onbekende weet je wel! :p 2de hands is natuurlijk altijd interessanter voor mensen met een bepaald budget, dat zal ik zeker niet tegenspreken. En voor mij is het waarschijnlijk ook interessanter, maar ik weet niet goed waar zoeken dan. Ebay, 2dehands, marktplaats, kapaza,... ?

Weeble
16 juni 2010, 09:27
Dat kan, en je kunt hierboven ook kijken naar de Gitaarmarkt, en natuurlijk opletten wat de mede-forumleden te koop hebben staan.

Arjan12
16 juni 2010, 11:18
Ik heb gewoon nog nooit iets 2dehands gekocht. Daarom dat ik er mss een beetje schrik van heb. Het onbekende weet je wel! :p 2de hands is natuurlijk altijd interessanter voor mensen met een bepaald budget, dat zal ik zeker niet tegenspreken. En voor mij is het waarschijnlijk ook interessanter, maar ik weet niet goed waar zoeken dan. Ebay, 2dehands, marktplaats, kapaza,... ?

Ik zou ook gewoon voor tweedehands gaan. Het voordeel: als een gitaar je toch niet blijkt te bevallen kun je hem altijd voor (bijna) dezelfde prijs weer kwijt.

De Blade van Geert1976 werd al genoemd, dat lijkt me een mooie gitaar voor je als je geen probleem hebt met de afstand.

geert1976
16 juni 2010, 11:20
Ik zou ook gewoon voor tweedehands gaan. Het voordeel: als een gitaar je toch niet blijkt te bevallen kun je hem altijd voor (bijna) dezelfde prijs weer kwijt.

De Blade van Geert1976 werd al genoemd, dat lijkt me een mooie gitaar voor je als je geen probleem hebt met de afstand.

hmm, ik kom regelmatig in Herentals en Wiekevorst etc. (moest de laatste keer omrijden via afrit Grobbenvorst om in Herentals te komen, zijn ze daar nu al klaar met de weg?)

Mad mind
16 juni 2010, 11:50
hmm, ik kom regelmatig in Herentals en Wiekevorst etc. (moest de laatste keer omrijden via afrit Grobbenvorst om in Herentals te komen, zijn ze daar nu al klaar met de weg?)

Het is Grobbendonk, en daar woon ik! :p
Het is geen weg, maar een brug die ze aan het verbouwen zijn.
En dat gaat nog wel een jaar of 2 duren! :p

geert1976
16 juni 2010, 12:43
Het is Grobbendonk, en daar woon ik! :p
Het is geen weg, maar een brug die ze aan het verbouwen zijn.
En dat gaat nog wel een jaar of 2 duren! :p

Die bedoel ik, afrit 20 geloof ik, met die fijne haakse bocht, aan het einde van de afrit kun je rechtsaf naar Bobbejaanland.

Duurt dat nu nog 2 jaar? pfff

Mad mind
16 juni 2010, 12:54
Helemaal correct! :p Als jij voorhebt wat ik denk (lang aanschuiven om over een brug te gaan) dan ja, dat duurt nog zo'n 2 jaar. en ik moet daar elke dag voorbij! :p

Kim Wilson
16 juni 2010, 14:26
Ik heb al heel veel goeds gehoord van die Baja, en dat zal waarschijnlijk wel een heel goede gitaar zijn. Ik vind het alleen jammer dat hij in zo weinig uitvoeringen (kleuren) te verkrijgen is.
De Baja hoeft helemaal niet in meer kleuren, de Desert Sand is mooi genoeg:

http://i109.photobucket.com/albums/n70/hans-janet/DSC_3224a.jpg

Mad mind
17 juni 2010, 10:33
Dat is inderdaad mooi, en ik zal er zeker rekening mee houden als ik volgende week wat gitaren ga testen. Andere Telecaster (-achtigen) zijn nog steeds welkom!