PDA

View Full Version : WAT IS NOU EEN PEDAAL EN EFFECTEN?



jip GIBSON MASTER
2 januari 2002, 23:37
ik weet niet precies wat een pedaal is en wat het kan doen.Moet je het aansluiten op de versterker of op gitaar en wat is een goede pedaal en effecten voor een mooie prijs

idono
2 januari 2002, 23:49
een pedaal is om je effect aan of uit te schakelen. Een effect is bijvoorbeel een distortion, die vervormd je geluid tot een echt scheur geluid. een ander effect is bijvoorbeeld een delay, deze vertraagd je geluid. Een los effect heb je voor rond de 150 - 200 gulden (euro ???? :grin: ). Verder heb je ook multi effecten, dit zijn dus meerdere effecten in een apparaat. Deze zijn wat duurder, de prijs varieert van 300 tot duizenden guldens. ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Greetz Henk

JV
3 januari 2002, 00:35
dit zijn denk ik allemaal vragen die je beter in een winkel kan stellen omdat die het met beelden en geluid kan uitleggen

jip GIBSON MASTER
3 januari 2002, 11:08
bedankt Idono,
ik weet nu ongeveer wat het is wat is duurder de effecten of zijn de pedalen duurder of koop je ze tegelijk?
sorry ik speel nog maar 2 maand en kan al aardige dingen spelen zoals eric clapton tears in heaven,enz.

idono
3 januari 2002, 11:56
bij een los effect zit het pedaaltje erin gebouwd. Bij een multi effect ook vaak wel, maar als je een 19 inch hebt kan het zijn dat ie er niet bij zit maar die kan je dan kopen

Pee
3 januari 2002, 12:04
als je maar een effect nodig hebt is het beter van maar 1 pedaaltje te kopen. want als je evenveel pedaaltjes koopt als efffecten in de GT-6 bv. dan komt dat veel duurder uit

jip GIBSON MASTER
3 januari 2002, 13:18
allemaal bedankt voor de gegeven tips.
Nu heb ik nog een vraag welke pedaal met efecten kan ik het beste halen?

jip GIBSON MASTER
3 januari 2002, 13:21
en 1 zo'n kasje zitten daar meerdere effecten in. hehehe jah ik ben een beetje nieuw op dat gebied. alvast bedankt

Sandman
3 januari 2002, 13:52
Je hebt effectpedalen, maar ook multi-effectpedalen. In de eerste zit er maar 1 en in de tweede meerdere. Je hebt oa. overdrive, distortion, crunch. Deze hebben te maken met de vormgeving van het geluid. Meer of minder gain/distortion, andere eq etc. Daarnaast zijn er de timebasedeffecten zoals: chorus, flanger, phaser, delay en reverb. Elk klinkt weer anders. Reverb is galm, delay zijn herhalingen van het geluid, chorus zorgt voor meer 'diepgang' in het geluid etc.

Als je zo'n pedaal wil kopen, kan ik je aanraden om naar Feedback r'dam te gaan. Daar hebben ze en de ruimte om te oefenen en een hele rits aan Bosspedalen standaard in een oefenruimte staan. Geluid is persoonlijk. De ene vind dit mooi, de andere iets anders. Kortom: zelf proberen, luisteren wat je mooi vind. De meeste forummers hier hebben veel ervaring met dit soort zaken. Allicht dat je aan hen kan vragen naar welk merk pedaal hun voorkeur uitgaat als je het hebt over hetzelfde effect.

groeten Niels

ps. wees ook wat specifieker met vragen dan 'welk effectenpedaal moet ik kopen'.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sandman op 2002-01-03 12:54 ]</font>

Neophyte
12 februari 2002, 21:06
dames en heren, houd de caps lock ff uit als je een nieuw topic post.