PDA

View Full Version : Aarding non-tele hardtail brug



Kakihara
14 juni 2010, 18:26
Wegens budgettaire beperking zit er momenteel niet veel leven in mijn zelfbouw, maar dat weerhoudt me er niet van om ermee bezig te zijn.
Nu ben ik op een probleem (nu ja, voor mij toch, voor anderen zal dit misschien wat nooberig overkomen) gestoten : hoe zit het met de aarding van een non-tele hardtail brug ?
Bij een telebrug gebeurt dat via de pickup en een tune-o-maticbrug heeft behoorlijk studs waar je naartoe kan werken.
Persoonlijk zie ik twee mogelijkheden :

1. Ik probeer 'al mikkend' een kanaal te boren vanuit de controleruimte richting brugschroef en bevestig aan die brugschroef de aardingsdraad. Dat lijkt me niet de meest handige oplossing.

2. Ik boor een extra gat onder de brug, boor een kanaal vanuit de controleruimte naar dat gat en bevestig de aardingsdraad (eventueel met kopertape) onderaan de brug. Is misschien iets gemakkelijker maar lijkt me ook niet ideaal.

Zijn er andere oplossingen die over het hoofd zie ? Kanaal van brug naar brugpickupcavity en zo naar de controlcavity ? Of nog andere ?
Hoe doen de meer ervaren mensen dit ?

Mijn dank is groot :)

barno
14 juni 2010, 18:35
je noemt de mogelijke opties zelf. hangt een beetje af van waar je controle cave zit (die je mss zelfs nog kan aanpassen ifv hiervan). Ik zie geen probleem met een schuingeboord gat van uit de ccave tot onder der brug.
Heb ook al eens aarding geleid van brug naar het brugpup gat. gaat ook .

forceps
14 juni 2010, 19:12
Optie 2 is een goeie... heb ik gisteren ook gedaan met mijn Schaller toploader brug.

Ello
14 juni 2010, 21:53
Ik heb mijn tele voorzien van een Gotoh hardtail brug en Graphtech GHOST zadels. Voor de bedrading van die GHOST zadels moest ik een kanaal frezen onder de brug en een gat boren van dat kanaal naar de elektro-cavity. Ging allemaal erg gemakkelijk. De aarding van de brug heb ik gewoon gedaan met een stukje spare bedrading, brug ff kaalschuren op een plekje onderop, draadje vastplakken met klein stukje tape, hopla, klaar.

http://www.hoogwerf-online.nl/images/stories/gitaarbouw/Bouw%20gitaar%20029.jpg

Het zwarte draadje is de aarde.