PDA

View Full Version : Zoek kleine buizencombo voor repetities.



guitarguru
14 juni 2010, 17:19
Ik heb zondag mijn Marshall Bluesbreaker combo verkocht. Vond hem best wel lekker klinken voor mijn classic-rock band, maar was veel te zwaar voor mijn niet zo beste rug.
En het wekelijks sjouwen van mijn best zware Vox AC30 top plus 2x12 kast ben ik ook een beetje beu.
Ik zou het liefst gaan repeteren (en wellicht optreden) met een licht 1x12 buizen-combootje, van zeg hooguit een kilootje of 15-16.
Hij moet best een mooi warm punchy clean hebben, en als basis kunnen dienen voor mijn (gain) pedalen. Budget is zo'n 800 euro. Eventueel tot 1500 als ik mijn Vox zou verkopen. Ik zie me best wel, als kersverse 50'er, vanaf nu optreden (via mike naar PA) en repeteren op een kwalitatief goed combootje. Evt. via 2 dezelfde combo's in stereo.
Stijl muziek: classic rock, blues en wat rock and roll. Gitaren Strat (humbuckers) en Les Paul.
Mijn eerste gedachten:
Brunetti Maranello of Singleman.
Bugera V22 (budget, maar moet goed klinken)
Mesa Studio 22
Fender Blues Jr.

Hebben jullie nog goede ideeën? :grouphug:

humbucker
14 juni 2010, 17:36
Vox AC15 (Handwired) kan je ook eens bekijken/bespelen. Voldoet ook wel aan je eisen :)

johanb
14 juni 2010, 17:45
Budda 18 watt ,probeer hem gewoon eens serieus .hij is echt een heel stuk lichter als mijn ac 30

dekuif
14 juni 2010, 17:59
of wellicht iets in de Koch hoek? (studiotone, twintone)

guitarguru
14 juni 2010, 18:30
Vox AC15 (Handwired) kan je ook eens bekijken/bespelen. Voldoet ook wel aan je eisen :)

Ja Vox ligt voor de hand :soinnocent:, maar onze bandrepetities terugluisterend, vond ik de Marshall Bluesbreaker een stuk lekkerder klinken. Die gaf dat typische vintage Marshall Plexi geluid met ballen. De Vox klinkt een stuk scheller, gruiziger en ook wel wat dunner.

Edit: De BB bleef lekker clean op bandvolume. De Vox gaat sneller, vooral met Les Paul, vervormen. Dit zal dan wel weer een punt worden met lager wattage combootjes vrees ik... pfff

TimS
14 juni 2010, 18:51
Ja Vox ligt voor de hand :soinnocent:, maar onze bandrepetities terugluisterend, vond ik de Marshall Bluesbreaker een stuk lekkerder klinken. Die gaf dat typische vintage Marshall Plexi geluid met ballen. De Vox klinkt een stuk scheller, gruiziger en ook wel wat dunner.

Edit: De BB bleef lekker clean op bandvolume. De Vox gaat sneller, vooral met Les Paul, vervormen. Dit zal dan wel weer een punt worden met lager wattage combootjes vrees ik... pfff
De handwired versie heeft ook een EF86 kanaal, dat helpt ook wel.

Die Vox is trouwens al 22,5 kg, ik vraag me af of die andere versterkers 15-16 kilo zijn. De lichtste 1x12 comboversterker die ik tot nu tegengekomen ben is de Koch Studiotone, volgens de website 15 kg.

guitarguru
14 juni 2010, 19:01
Brunetti Maranello weegt slechts 14 kilo...

E-J
14 juni 2010, 20:33
Blues Junior mist wat power vind ik (klinkt wat boxig) maar dat maakt niet veel uit als je toch de boel uitversterkt. Heb een keer de Brunetti Singleman kunnen horen en was impressed, als ik niet al een andere versterker had besteld en met gainpedalen werk had ik die gekocht... mooi Fenderachtig clean. Moet je zeker uitproberen. Leker handzaam en licht.

almarvk
14 juni 2010, 20:51
JetCity 333 combo.

Fireburst
14 juni 2010, 21:08
Als 50-jarige op een podium met een 1x12 combo : dan moet het een boe-tique combo zijn (ja sorry, dat beeld heb ik nu eenmaal :)). En strak in het zwarte pak natuurlijk, eventueel zonnebril en een stoppelbaard. You get the picture.

Eens wat roepen:
Dr Z
Valvetech VAC 25/50
Rivera clubster/chubster

of zo.

Yek1
14 juni 2010, 21:12
Heb de Maranello gehad. Mooie drive, lekker draagbaar maar redde het niet (met name clean maar ook de drive) als backline bij rep's en optredens. En de fxloop is slecht.

Ook slechte ervaring met de Mesa Expresss.

De Rebel doet t beter. De Suhr Badger lijkt me te gek maar is duur. De Twintone is de enige Koch die ik kon waarderen.

guitarguru
14 juni 2010, 21:33
Bedankt voor jullie input zover!!

Ga binnenkort maar es testen:
Brunetti SingleMan
Valvetech lijkt me helemaal te gek, maar zou niet weten wie ze heeft staan......
Egnater Rebel 30
Heb niet zo veel met Koch..

Erik vd Haar heeft natuurlijk genoeg staan, maar zit wel in de high-end amps. Weet ook nog niet helemaal zeker of ik alleen ga voor een repetitieamp, of dat ik er ook mee ga optreden...... Kan dus of ca. 800 of 1500 euro (na evt. verkoop Vox AC30) gaan uitgeven.

Nog suggesties voor amps en/of winkels?? :)

stikel
14 juni 2010, 22:00
Hij staat vlak bij de deur. Kun je ook nog wel mee optreden als 't moet

groet Jan

www.nederlandmuziek.com/page.htm?detail.asp?id=4388&produkt=Rivera+Clubster+45

even
14 juni 2010, 22:20
Na vele jaren van ontilbare installaties heb ik twee jaar geleden de knoop doorgehakt. Nu een Mesa studio 22 en een Nova system. Geen seconde spijt gehad en nog veel geld overgehouden waar ik een mooie digitale spiegelreflex camera van gekocht heb.

guitarguru
14 juni 2010, 22:43
Na vele jaren van ontilbare installaties heb ik twee jaar geleden de knoop doorgehakt. Nu een Mesa studio 22 en een Nova system. Geen seconde spijt gehad en nog veel geld overgehouden waar ik een mooie digitale spiegelreflex camera van gekocht heb.

Leuk ampje ook, zo'n Mesa studio 22. Komt ze niet zo vaak tegen 2e hands. Heb vroeger een Caliber 50+ gehad. Ook niet te tillen zo zwaar...

stikel
14 juni 2010, 23:09
Leuk ampje ook, zo'n Mesa studio 22. Komt ze niet zo vaak tegen 2e hands. Heb vroeger een Caliber 50+ gehad. Ook niet te tillen zo zwaar...

www.mstore.nl/index.php?act=viewProd&productId=1514

groet Jan

guitarguru
14 juni 2010, 23:21
Hij staat vlak bij de deur. Kun je ook nog wel mee optreden als 't moet

groet Jan

www.nederlandmuziek.com/page.htm?detail.asp?id=4388&produkt=Rivera+Clubster+45

Thanks!! Deze ga ik morgen denk ik even uittesten... :rockon:

Fireburst
14 juni 2010, 23:28
Dat is wel een studio 22, de 22+ is iets geliefder (met EQ).
Qua budget wel een meevaller.

Misschien ook eens uitkijken naar een DC3 ?

stikel
15 juni 2010, 00:06
Thanks!! Deze ga ik morgen denk ik even uittesten... :rockon:

Heb zelf een kleintje Rivera clubster 25 watts 10 " speaker (ik gebruik 'm alleen in de huiskamer). Boven verwachting goed. Alleen dient de buurman wel eens een verzoeknummer in als ik na 23.00 uur nog wat gepingelt heb. Meestal vraagt hij om "Slaap kindje slaap". :D

groet Jan

gitaargod
15 juni 2010, 00:11
Hook R20 met 1 x vintage 30 lijkt mij de beste keus hier. Kost alleen een beetje veel!

guitarnijboer
15 juni 2010, 00:18
Leuk ampje ook, zo'n Mesa studio 22. Komt ze niet zo vaak tegen 2e hands. Heb vroeger een Caliber 50+ gehad. Ook niet te tillen zo zwaar...

Kom op zeg! De .50 caliber + is mijn lichtste en meest handige combootje. Ik vind hem echt geweldig qua afmeting / gewicht en geluid!

even
15 juni 2010, 08:24
Misschien is de caliber 50 wat zwaarder maar dat is de Studio 22 zeker niet. Ik heb er een Celestion Alnico Blue in zitten en die is ook licht. Ik denk max 20 kg?

guitarguru
15 juni 2010, 08:57
Denk dat ik maar eerst eens zo'n Bugera V22 ga aanschaffen. Moet verrassend goed klinken.. Gigs voorlopig nog op mijn Vox AC30. Dan wellicht eens gaan sparen voor een boutiek combootje. Wil toch wel iets dat een vintage uitstraling heeft kwa sounds en ook looks. Heb dus mijn twijfels bij b.v. Mesa en Rivera.. Lijkt mij te modern klinken. Hou wel van een vintage warmte en Plexi punch en crunch.

stikel
15 juni 2010, 13:38
Vind de Mesa er te zwart (modern, gewoon) uitzien. Daar zou ik niet gauw naar omkijken. Hij zal ongetwijfeld kwaliteiten hebben. De Rivera ziet er veel mooier uit (mening) en over de klank ben ik zeer tevreden. Luister eens naar de volgende clip (er zijn er meerdere van dezelfde inzender NOWNEM). Tis overigens wel de 25 110. De 45er kan en zal anders klinken door het gebruik van EL 34ers i.p.v 6V6GT's en heeft een 12" speaker (Tis bovendien voor jouw dichtbij en de prijs is rond jouw budget, bovendien gloedje nieuw).

http://www.youtube.com/watch?v=b9NkrG4EteA

groet Jan

Arjan12
15 juni 2010, 13:42
Misschien is de caliber 50 wat zwaarder maar dat is de Studio 22 zeker niet. Ik heb er een Celestion Alnico Blue in zitten en die is ook licht. Ik denk max 20 kg?

Ik heb de houten versie, die is behoorlijk zwaar. De 'gewone' versie zal wel een stuk lichter zijn.

De houten versie met EQ is trouwens ook meteen een stuk duurder normaal gesproken. Daar wordt volgens mij wel minstens 750 euro voor gevraagd (of dat er ook voor wordt betaald is een tweede, maar ik vind het te gek klinkende dingen).

allochthomas
15 juni 2010, 14:09
Mesa DC-2 misschien iets? 22 watt met 2 afzonderlijk instelbare kanalen.

PeeVee
15 juni 2010, 14:18
Voor Classic Rock is misschien een Marshall JTM30 een optie. Die zijn niet zo duur maar toch prima bakkies. Ik heb een 2x10" gehad met een 1x12" cabinetje erbij. Perfecte combi en met dat extra cabinet zelfs optredens mee te doen. Alleen de 2x10" combo vond ik wat dun klinken, ik zou dan voor de 1x12" combo gaan als je die kunt vinden. Compact, sjouwbaar, all tube en niet te duur. Nee ik heb er geen te koop ;-)

guitarguru
15 juni 2010, 14:33
Bedankt voor al jullie suggesties :)

Heb echter zojuist een Bugera V22 combo besteld. Heb er hele goeie recensies over gehoord en gelezen. Lijkt me een tof bakkie voor repetities en wellicht kleine kroegjes. Voor 299 euro durf ik de gok wel aan. Duurt echter nog een week of 2. Ze zijn nergens op voorraad...

Verdere stappen naar boetiek amp en dus ook verkoop van mijn Vox, schuif ik liever nog even voor me uit.

stikel
15 juni 2010, 22:47
Met je openingspost (repeteren/optreden en na het beluisteren van jullie clipjes) in gedachten, mijns inziens een te grote stap terug. Vooral met wat je gewend was en je 'm kennelijk alleen van filmpjes kent. Maar ja, de Vox is er nog, maar die zal er niet lichter van worden :D. Ben benieuwd. Ze zien er in ieder geval kek uit. Hoop je ervaringen hier nog eens te lezen. Succes

groet Jan

guitarguru
15 juni 2010, 22:59
Met je openingspost (repeteren/optreden en na het beluisteren van jullie clipjes) in gedachten, mijns inziens een te grote stap terug. Vooral met wat je gewend was en je 'm kennelijk alleen van filmpjes kent. Maar ja, de Vox is er nog, maar die zal er niet lichter van worden :D. Ben benieuwd. Ze zien er in ieder geval kek uit. Hoop je ervaringen hier nog eens te lezen. Succes

groet Jan

Ja, de Bugera zal ook wel snel eindigen als oefenampje voor thuis. Ik ben er nog niet helemaal uit, of optreden met een kleine combo mij hetzelfde gevoel kan geven als met een kleine 2x12 stack. Heb nog niet zo lang geleden een 30 watt Bogner Duende gehad, maar was het ook niet.
Vraag me af waar ik het in moet zoeken, om een plexi geluid te vinden in een kleine combo. 1x12 Bluesbreakers zijn nooit gemaakt toch? Ja, dan krijg je weer zo'n 1974x 18 watt combootje, met te weinig headroom.
Of een Fender Bassman met een kleinere speakerconfiguratie? Waar kom je dan bij uit?
Zal het toch tzt weer es moeten gaan zoeken in de boetiek-hoek denk ik dan..

Edit: Geef toe, de Bugera is ook eigenlijk wel bedoeld om de GAS aanval enigszins af te slaan, die is ontstaan na de verkoop van mijn Bluesbreaker..... Het serieuze idee van naar kleiner willen is oprecht, maar zie ik nog niet zo snel worden uitgevoerd. Boetiek amps zijn vreselijk duur!!

Mitch
15 juni 2010, 23:11
Nou, van de andere hier genoemde amps zie ik je ook niet gelukkig worden, dus dan is een gokje met een Bugera niet zo gek hoor.
Brunetti Maranello: inderdaad heel licht, maar zo klinkt hij ook. Redelijk scherp clean kanaal zonder ballen en een scheurkanaal dat al op lage gainstanden een behoorlijke compresie geeft. Slechte speaker ook.
Mesa Studio .22(+): veel te veel compressie voor jouw smaak, zowel clean als lead. Blijft redelijk dozig klinken en zeker niet zo losjes en groots als je eigenlijk wil.
Clubster45 is redelijk, maar breekt op het cleane kanaal veel te vroeg op voor jouw smaak.

Ik weet niet wat voor cab je nu onder die AC30CCH hebt, maar dat zou toch makkelijk rond en clean moeten kunnen klinken. Closed back 2x12 met M20's? Hmmm...
1x12 combo gaat altijd kleiner klinken, los van de kwaliteit. Cab en head los zijn toch altijd net iets prettiger te tillen dus dan kun je m.i. net zo goed bij een 2x12 blijven.

Nielsje
15 juni 2010, 23:18
1x12 combo gaat altijd kleiner klinken, los van de kwaliteit.

Niet waar hoor Mitch! Heb je de K&E 1x12 wel eens gehoord? Die klinkt goed man! Enorm ruimtelijk! Daarmee kan je menig 2x12 wegblazen, zelfs wel een 4x12! Nou nou nou.....!

Mitch
15 juni 2010, 23:20
Dat en de Harley Benton zijn de uitzonderingen op de regel.

stikel
15 juni 2010, 23:25
@ Beste Mitch, ooit was je er verliefd op

Nou is Sander de Gier dus sinds kort Rivera-dealer geworden en hij was nogal enthousiast over de Clubster 45. 2xEL34, geen mid control op clean, geen boost op het clean kanaal, simpelere pre amp (2 buizen i.p.v. 5) dus mijn vooroordeel: uitgeklede budget-versie van de R55. Ik was dus niet bepaald geïnteresseerd, maar ach, 't is toch om de hoek: laat maar horen !
Hij had een Pubster 25, Clubster 45 en Chubster 40 staan.
Pubster is de kleinste, met 2x6V6en een 10" speaker. Klank was aardig, maar brak erg snel op. Echt scheurijzertje, kan me voorstellen dat een rock/blues gitarist het lekker vindt.
Chubster zag er gelikt uit in zijn rode tolex en had ook een wat geraffineerde klank, deed me het meest aan mijn M100 denken. Had ook datzelfde dikke mid-laag, waar ik juist vanaf wilde.
Toen de Clubster.

:o

Totaal andere amp ! Mijn vooroordeel was binnen tien seconden weg. Heel direct, mooi tophoog en een voor mij perfecte mid-karakteristiek op clean. Scheur zoals ik gewend was met de M100, maar dan net effe brutaler. Verbluffend veel laag ook uit zo'n klein kastje. De buitenmaten zijn nog een tikkie kleiner dan de R55 en da's ook maar een bescheiden combo'tje.
Daarna nog eens getest met mijn Rivera Thiele cab en oei, oei, wat blies dat zeg ! Deed me veel aan de Brunetti Maranello denken: licht, direct, drukkend en verrassend veel en bruikbaar laag. Maar dan met een voor mij beter scheurkanaal. CLean brak wel ietsje vroeger op dan ik zou willen, dus even een 12AT7 ingeprikt et voilà: dat was 't.

groet Jan

guitarguru
15 juni 2010, 23:25
Ik weet niet wat voor cab je nu onder die AC30CCH hebt, maar dat zou toch makkelijk rond en clean moeten kunnen klinken. Closed back 2x12 met M20's? Hmmm...
1x12 combo gaat altijd kleiner klinken, los van de kwaliteit. Cab en head los zijn toch altijd net iets prettiger te tillen dus dan kun je m.i. net zo goed bij een 2x12 blijven.

Heb nog steeds de Framus 2x12 cab (nu 1/3 open back). Denk dat die niet zo geweldig is eigenlijk. Stond laatst een Bogner 2x12 met Greenbacks te koop......:mmmm: Een upgrade zou, voor mijn sound, wel wenselijk zijn. Hebben we het voor het gemak maar niet over het gewicht...
Heb dus laatst in een week tijd 3 gigs gedaan. Eerst 1 met de Vox. Schel geluid, wat dun en hard werken. Cab stond op buikhoogte op de centraal opgestelde baskast.
Andere 2 gigs met de Bluesbreaker gedaan. Stond achter me op de grond. Heerlijk punchy warme sound. Geweldig met scheurpedalen. Stukken lekkerder dan de Vox dus. Vox is denk ik wel moeilijker in te regelen. BB met alles op 12 uur is meteen goed.....

Edit: teruglezend zou je kunnen zeggen dat de Framus cab dicht moet zijn, want Greenbacks aan boord, toch? Maar waarom klonk die BB dan zo heerlijk? Ook 2 Greenbacks in open combo..

Mitch
15 juni 2010, 23:32
@ Beste Mitch, ooit was je er verliefd op

En je punt is? Smaak verandert, ervaring neemt toe. Daarnaast ken ik ook de voorkeur van guitarguru een beetje en ik adviseer gerelateerd aan zijn smaak. Rare post.

@guitarguru: die treble en bass op de AC30 zijn inderdaad een stuk meer tricky qua afstellen doordat ze samenwerken met het mid. Zet ze allebei wat lager en je hebt meer middengebied. Marshalls zijn inderdaad simpeler wat dat betreft. Dat gezegd hebbende... zowel in de oefenruimte, klein binnen podium maar ook een groot buitenpodium heb ik bass en treble gewoon in dezelfde positie staan en hoor ik mezelf prima.

guitarguru
15 juni 2010, 23:39
En je punt is? Smaak verandert, ervaring neemt toe. Daarnaast ken ik ook de voorkeur van guitarguru een beetje en ik adviseer gerelateerd aan zijn smaak. Rare post.

@guitarguru: die treble en bass op de AC30 zijn inderdaad een stuk meer tricky qua afstellen doordat ze samenwerken met het mid. Zet ze allebei wat lager en je hebt meer middengebied. Marshalls zijn inderdaad simpeler wat dat betreft. Dat gezegd hebbende... zowel in de oefenruimte, klein binnen podium maar ook een groot buitenpodium heb ik bass en treble gewoon in dezelfde positie staan en hoor ik mezelf prima.

Mmm...ik heb die switch altijd op Custom staan (ipv Standard). Zo zijn ze minder interactief en meer als een AC30 HW :soinnocent: En de Brilliance switch heb ik ook altijd aan. IK speel dan wel met een Les Paul.

Mitch
15 juni 2010, 23:46
Ah. Zelfde tonestack als ook op de 15CC trouwens, dan. Daarmee heb je inderdaad weinig invloed op het middengebied. Tel daar de Brilliance bij op en je hebt een minder dikke sound. Just a thought.

guitarguru
15 juni 2010, 23:49
Ah. Zelfde tonestack als ook op de 15CC trouwens, dan. Daarmee heb je inderdaad weinig invloed op het middengebied. Tel daar de Brilliance bij op en je hebt een minder dikke sound. Just a thought.

Mitch, bedankt voor weer een eye-opener............. ;)

Mitch
15 juni 2010, 23:54
You're welcome. Bedoel je trouwens dat je de normal en brilliant kanalen beide gebruikt? Neem aan van wel? Persoonlijk vind ik die optie vooral geschikt als je juist wil crunchen op relatief laag volume. Normal channel in zijn eentje kan dikker klinken en relatief iets cleaner blijven als -ie niet gelinkt is.

stikel
15 juni 2010, 23:56
En je punt is? Smaak verandert, ervaring neemt toe. Daarnaast ken ik ook de voorkeur van guitarguru een beetje en ik adviseer gerelateerd aan zijn smaak. Rare post.

TS komt in zijn openingspost zelf met een aantal eisen : klein, draagbaar, 1x 12 en noemt tevens aan aantal suggesties en merken. Dat jij zijn smaak kent zal wel, maar jouw bijdrage tot dusver draagt niets bij aan de vraag gesteld in de openingspost. Dat vind ik nu een rare post. Dat de Rivera voor TS te snel opbreekt had jij destijds een prima oplossing voor in de preamp. En je smaak mag je van mij dagelijks veranderen.

groet Jan

guitarguru
15 juni 2010, 23:58
You're welcome. Bedoel je trouwens dat je de normal en brilliant kanalen beide gebruikt? Neem aan van wel? Persoonlijk vind ik die optie vooral geschikt als je juist wil crunchen op relatief laag volume. Normal channel in zijn eentje kan dikker klinken en relatief iets cleaner blijven als -ie niet gelinkt is.

Ja, ik link beide kanalen. Ga per definitie blind voor alle opties... Kan linken, dan gaan we linken! Switch Standard of Custom, dan gaan we natuurlijk voor Custom.. Moet na 30+ jaar toch eens meer mijn oren gaan gebruiken :seriousf:

Mitch
16 juni 2010, 00:07
TS komt in zijn openingspost zelf met een aantal eisen : klein, draagbaar, 1x 12 en noemt tevens aan aantal suggesties en merken. Dat jij zijn smaak kent zal wel, maar jouw bijdrage tot dusver draagt niets bij aan de vraag gesteld in de openingspost. Dat vind ik nu een rare post. Dat de Rivera voor TS te snel opbreekt had jij destijds een prima oplossing voor in de preamp. En je smaak mag je van mij dagelijks veranderen.

groet Jan
Ah, mijn bijdrage tot dusver is waardeloos. Misschien heb je in de tussentijd een paar posts gemist, maar volgens mij valt het best mee met mijn bijdrage.
Ik weet niet of ik je beledig met mijn kritiek op de amps in mijn eerste post omdat je er zelf één hebt of zo maar ik geef alleen maar een mening en vertel mijn ervaring? Als je daarop besluit om een oude post van mij integraal te kopiëren waarin ik een andere mening ventileer, ben je er volgens mij gewoon op uit om mijn kritiek onderuit te halen. Dat vind ik dan toch echt een beetje raar, ook al zeg je nu dat ik mijn mening best mag bijstellen.


Succes met de tonestack Paul :ok:

stikel
16 juni 2010, 01:46
Sorry, mijn provider liet even verstek gaan

Nee Mitch, jij bent wel de laatste die me kan beledigen. Ik merk alleen een paar redelijk relevante dingen op n.a.v. de openingspost van TS. Daarbij valt mij op dat jij de Bugera waarschijnlijk ook niet persoonlijk kent, tenminste dat kan ik uit je post niet opmaken. Toch prefereer je de Bugera boven de andere genoemde merken, waar je kennelijk wel ervaring mee hebt/had. Ik ken de Clubster wel en daarom wees ik 'm op een zwaardere (watts) Clubster i.v.m. mogelijke gebruik bij optredens, nota bene zowat bij TS op de stoep. Das alles. Jouw bijdragen over allerlei oplossingen met de gewichtige Vox + Cab zijn leuk, maar is door TS niet om gevraagd. I rest my case. Ben alleen nog benieuwd naar de ervaringen van TS met de Bugera en hoop dat ooit hier eens te lezen.

groet Jan

mesaman
16 juni 2010, 08:08
ik ken de caliber 50+ en de studio .22+
de plus staat voor betere onderdelen binnen in.Het heeft niets te maken met de EQ wat velen denken.ze zijn allebij erg goed.De studio klinkt wat meer open en wat meer gedefinieerd,maar dit zijn zulke kleine verschillen en dat kan ook in de gebruikte buizen zitten.Ik raad je de versterker ten zeerste aan.super clean of mooie scheur,maar gebruik een EQ pedaal/rack voor de nuances.
in elk geval succes.

even
16 juni 2010, 08:37
De + voor betere onderdelen?? Het is alleen een aanduiding voor de EQ hoor.
Je denk toch niet dat Mesa een type op de markt zou brengen met mindere onderdelen?

almarvk
16 juni 2010, 09:09
@Stikel: het is nergens voor nodig om zo op de man te spelen. Stop daar aub mee.

guitarguru
16 juni 2010, 09:30
Nog bedankt voor al jullie bijdragen. Ik vond ze allemaal waardevol. Zowel die betreffende mijn zoektocht naar een toekomstige kleinere, maar kwalitatief goede set-up, als suggesties om mijn huidige set-up te optimaliseren :ok:

Jullie kunnen nog een review verwachten van de Bugera V22, zodra hij geleverd wordt.

Thanx!!

guitarnijboer
16 juni 2010, 11:13
ik ken de caliber 50+ en de studio .22+
de plus staat voor betere onderdelen binnen in.Het heeft niets te maken met de EQ wat velen denken.ze zijn allebij erg goed.De studio klinkt wat meer open en wat meer gedefinieerd,maar dit zijn zulke kleine verschillen en dat kan ook in de gebruikte buizen zitten.Ik raad je de versterker ten zeerste aan.super clean of mooie scheur,maar gebruik een EQ pedaal/rack voor de nuances.
in elk geval succes.

Niet dat het aan het topic zelf iets bijdraagd maar de + heeft gewoon te maken met een aantal kleine veranderingen in het ontwerp en bedrading waarvan de belangrijkste: Bij de caliber 50 heeft de 'gewone' 4 x el84 buizen en de + versie 2 x 6l6, daarnaast is er een apparte master bijgekomen zodat de volumes van clean en scheur beter op elkaar af te stemmen zijn.

EV speaker, hardhouten kast, EQ, zijn opties die je wel of niet kunt laten installeren.

Arjan12
16 juni 2010, 11:30
Guitarnijboer heeft gelijk als ik het me goed herinner. Op de + zat geloof ik een aparte master voor het leadkanaal. Nu heb je er weinig aan op een podium vanwege het volumeverschil, die masterknop schijnt enorm te helpen.

Een + zie je niet veel en is volgens mij niet veel meer waard dan een normale Studio. De hardwoodversies met EQ zijn het gewildst.

even
16 juni 2010, 12:07
Mijn fout, de + is toch een iets andere bak. Ik herinnner mij dat de zanger van mijn oude band een Studio 22 had met EQ, maar die had inderdaad alleen een volume en een master. Die van mij heeft die extra volume knop wel. Die overigens nauwelijks bruikbaar is ook met een andere buis etc. Ik gebruik dan ook alleen maar één kanaal.

Fireburst
16 juni 2010, 22:10
Edit: teruglezend zou je kunnen zeggen dat de Framus cab dicht moet zijn, want Greenbacks aan boord, toch? Maar waarom klonk die BB dan zo heerlijk? Ook 2 Greenbacks in open combo..

Beetje overbodig misschien want je hebt al een oplossing, maar de Framus cabs komen standaard met V30 dacht ik. Verklaart mogelijk het verschil dat je hoort.

Mitch
16 juni 2010, 22:15
Hij heeft de speakers vervangen door Celestion Heritage M20's

Nielsje
17 juni 2010, 00:04
Nice, dat zijn écht fijne speakers :)

guitarguru
17 juni 2010, 08:36
Gisteren weer gespeeld met mijn Vox AC30 head/2x12 Framus-M20 combinatie. Geweldige geluiden hoor! Maar dan wel met mijn Strat met Kinman elementen. Denk dat ik de Strat wat fijner vind klinken over de Vox, dan mijn Les Paul. We spelen best veel licht crunchy en ook wel cleane songs. Dat gaat gewoon veel beter met de Strat. Lekkere combi.
Maar heb het wel in mijn rug nu, geen gein. Dat sjouwen met zware amps bevalt steeds minder.
Wil toch in de nabije toekomst een lichte combo ter vervanging. Denk dat te gaan vinden in de boetiek hoek. Wellicht Bad Cat, Matchless etc. Ga tot een veel spelende band toetreden, dus binnen afzienbare tijd kan die er komen.

Edit: @Mitch: wat geexperimenteerd met kanalen wel en niet gelinkt, brilliance switch uit, en toonregeling op Standard ipv Custom. Vond het Normal kanaal het lekkerst gisteren, met de Brilliance uit, en dan ook de Cut nog op 3/4. Er moet behoorlijk wat hoog uit dus, voor ik het lekker vind klinken. Ben ik geen echte Vox man dan?:sssh:

Yek1
17 juni 2010, 08:57
Wellicht Bad Cat, Matchless etc.

Bad Cats zijn extreem zwaar...

Mitch
17 juni 2010, 11:09
@Mitch: wat geexperimenteerd met kanalen wel en niet gelinkt, brilliance switch uit, en toonregeling op Standard ipv Custom. Vond het Normal kanaal het lekkerst gisteren, met de Brilliance uit, en dan ook de Cut nog op 3/4. Er moet behoorlijk wat hoog uit dus, voor ik het lekker vind klinken. Ben ik geen echte Vox man dan?:sssh:
Hahaha, nee hoor, het is inderdaad zo dat je dan met de Cut veel moet bijstellen maar dna heb je wel meer body in je geluid. Bij mij staat -ie ook ergens op driekwart.

Over boutique amps...die hebben meestal kwaliteitstrafo's en die zijn zwaar. Ik zou je eerder een keer een goede fysiotherapeut aanraden :D

guitarguru
17 juni 2010, 13:19
Voicemail net afgeluisterd... Gisteren was de Bugera al binnen bij Verspuy te Rotterdam. "Wanneer ik hem op wil komen halen.." Zo maar ff bellen dat ie um maar moet opsturen...:soinnocent:
Review volgt nog..

Michael AE
17 juni 2010, 15:32
Bad Cats zijn extreem zwaar...

Matchless ook, kan ik uit ervaring vertellen. Mijn 35 watt Phoenix is zwaarder dan mijn XTC. :o

guitarguru
18 juni 2010, 20:39
Bugera is binnen!! Ziet er erg boetiek gelikt uit moet ik zeggen... :ok:

Wat me meteen opviel is dat ie................uhhhh........................... .....zwaar is!!!! :mad: Zeker een kilootje of 23............. Aaaarrrggggghhhh..... :blast:

http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/BugeraV22001.jpg

Heb heel even clean gespeeld, maar het is avond, dus kan geen herrie meer maken. Het klonk veelbelovend!
Review volgt later..:makeup:

munkie
18 juni 2010, 21:22
Mosterd na de maaltijd, maar toch. Bijna 50-er en "lifetime 1X12 combo man" :cooler:

-Mesa Boogie mk3 met EV. Niet te tillen. Moeilijk af te regelen. HARD als je er voor stond, wel erg gericht. hebben de meeste combo's last van. Bouwkwaliteit: Rolls Royce.

-Marshall Studio 15/Celestion V30. Draagbaar en compact. Zonder PA: vergeet het maar. Met PA: het Marshall geluid op een draaglijk podium volume.

-Roland Cube 60. Ontiegelijk practisch bakje. Super veelzijdig met amp models en effecten. Gaat verbazend hard met een goede peut laag. Wel wat kunstmatig qua oversturing. Prima clean geluid.

-Fender Hotrod Deluxe. Ietsje groter maar goed draagbaar. Spreidt redelijk voor een combo. Gaat hard. Goed clean geluid, lekkere blues/R&R amp. Wat minder geschikt voor rock. Standaard Eminence speaker vind ik niet zo denderend.

-Peavey Classic 30. Heerlijk clean geluid, prachtige veergalm, beter dan Fender. Draagbaar. Overstuurd kanaal was wat korrelig. Kiele kiele of ie het trekt in een band.

-Sessionette 75. Gaat HARD echt oorverdovend. Ruist nogal. Verbazend stevig laag. Echte transistorbak. Dikke ringkern trafo, echte Uk Celestion. Wordt nog steeds ondersteund!

-Music Man RP 65 geloof ik. Lang geleden. Prima clean. Goed overdrive pedaal ervoor hangen. Ging hard. Super degelijk.

-Kitty Hawk Junior. Heerlijke buizen lead sound, veel sustain. Trok het niet goed in een luide band. Eindtrafo was wat zwak. Werd heet.

In het algemeen legt een 1X12 combo het meestal af tegen een goede 2X12 en zeker een 4X12 kast. Ik heb een Marshall 1922 2X12, goed te tillen en een groot geluid met een goede buizentop erop.

guitarkid
18 juni 2010, 21:54
Hallo Guitarguru.

Mooi he, die Bugera. Heb je toch nog snel binnen! Ik hoop dat hij dat brengt wat je er van verwacht en hoopt.
Over het gewicht had ik geloof ik niet zoveel gezegd in mijn PM.... :makeup:
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen.

Gr. C.

guitarguru
19 juni 2010, 13:07
Eerste indrukken Bugera............... zeer matig!!

Cleane kanaal: redelijk bruikbaar, maar mis diepte en warmte. Amp is redelijk fel ook, pinnig. Irritant hoog zit erin, dat er niet echt uit is te eq'en. Mijn pedalen klinken er ook niet geweldig op. Sound is gewoon te plat en mist dynamiek.
E.e.a. kan te maken hebben met de nieuwe speaker, die moet worden ingespeeld, maar denk dat sowieso het open back MDF kastje hier erg veel mee te maken heeft.
Aangesloten op een dicht 1x12 kastje, klinkt alles al veel beter. Meer diepte, warmte. Maar de feel blijft aan de stugge kant. Mis het soepele en dynamische geluid van mijn andere amps. Wellicht ben ik ook erg gewend aan de feel van een buizenamp met buizengelijkrichter, deze Bugera heeft dat niet. Is veel strakker en minder muzikaal.
Misschien probeer ik nog alle buizen te upgraden. Zou wellicht kunnen helpen..

Overdrive kanaal: Was ik zo klaar mee. Gruizige distortion van het ergste soort :seriousf:

Misschien is ie, met andere buizen, bruikbaar, en bouw ik hem om tot een klein licht topje. Time will tell..


Voor een starter best een goed ampje (voor 299 euro), maar ik ben gewoonweg veel beter gewend inmiddels. You get what you pay for..
Jammer, leuk geprobeerd, maar helaas :soinnocent:

guitarkid
19 juni 2010, 14:28
Hallo Guitarguru.

Dit is toch wel even schrikken.... Dat die Bugera niet de Holy Grail is, dat snap ik. Maar dit verbaast me toch echt wel.
Ik heb 'm nu een tijdje en ik vind dat hij zich behoorlijk staande houdt naast een hoop andere combo's.
Het kan zijn dat je een heel andere smaak hebt qua geluid dan ik, maar met mij zijn er toch al veel gitaristen die er op gespeeld hebben of 'm gehoord hebben en die hem op z'n zachtst gezegd wel ok vonden.
Ik heb er de laatste tijd niet zo veel mee gedaan, maar ga hem straks even weer goed aan de tand voelen, met jouw eerste bevindingen in mijn achterhoofd.

Gr. C.

guitarguru
19 juni 2010, 15:28
Guitarkid, ben dan benieuwd hoe je hem instelt... Laat maar even weten als je wilt. Is jouw speaker inmiddels lekker losgespeeld? Kan ook schelen. Buizen had je niet veranderd toch?

stikel
19 juni 2010, 15:36
:soinnocent:



Guitarguru, jammer dat het tegenvalt (dat meen ik echt).

groet Jan

guitarguru
19 juni 2010, 16:05
@guitarkid:
Zojuist weer even gespeeld, maar nou vind ik het ineens een stuk lekkerder.... Heb wel wat met de toonregeling gespeeld. Ik heb nu b.v. de MID er helemaal uitgedraaid, CLEAN volume helemaal open, treble en presence op 4, bas op 7, master op 8. Met de reverb op 3 vind ik het best wel kicken.
Ik sta dan ook wel te spelen, en zit niet op een stoel voor de amp. Dat scheelt een heleboel icepicky treble in mijn gevoelige oren. Zo klinkt het best wel vet eigenlijk. Best vreemd hoe je dingen anders kunt horen, vanuit een andere invalshoek van het geluid, op op een ander moment van de dag (?). :dontgeti:

stikel
19 juni 2010, 16:55
@guitarkid:
Zojuist weer even gespeeld, maar nou vind ik het ineens een stuk lekkerder.... Heb wel wat met de toonregeling gespeeld. Ik heb nu b.v. de MID er helemaal uitgedraaid, CLEAN volume helemaal open, treble en presence op 4, bas op 7, master op 8. Met de reverb op 3 vind ik het best wel kicken.
Ik sta dan ook wel te spelen, en zit niet op een stoel voor de amp. Dat scheelt een heleboel icepicky treble in mijn gevoelige oren. Zo klinkt het best wel vet eigenlijk. Best vreemd hoe je dingen anders kunt horen, vanuit een andere invalshoek van het geluid, op op een ander moment van de dag (?). :dontgeti:


Gelukkig dat het al wat beter klinkt. Soms moet je ze minstens een aantal weken bespelen voordat je er iets zinnigs over kan zeggen. Mijn zoontje (10) en ik hebben misschien wel 10 gitaren (diverse prijsklassen) en 5 versterkers staan. (wij treden niet op, puur hobby in de huiskamer). Ik twijfel vaak genoeg wat nu het beste is. Soms heb ik de ene combinatie liever, dan weer de ander. Dat Guitarkid (studio-eigenaar), een Bugera heeft zegt mij ook wel wat. Zo ben ik van een studio uit Winsum, Groningen aan een Roland trannie BC60/310 gekomen die niet weer weg gaat. Soms voor huiskamergebruik prefereer ik de trannie boven buizen welke m.i. meer geschikt zijn voor podia waar ze door ze meer open te zetten beter voor de dag komen. De ene dag is is ook bij mij (qua geluidsbeleving) de andere niet. Ik zou nog even doorzetten met de instellingen en de Bugera nog wat tijd gunnen.

groet Jan

guitarkid
19 juni 2010, 17:09
@guitarkid:
Zojuist weer even gespeeld, maar nou vind ik het ineens een stuk lekkerder.... Heb wel wat met de toonregeling gespeeld. Ik heb nu b.v. de MID er helemaal uitgedraaid, CLEAN volume helemaal open, treble en presence op 4, bas op 7, master op 8. Met de reverb op 3 vind ik het best wel kicken.
Ik sta dan ook wel te spelen, en zit niet op een stoel voor de amp. Dat scheelt een heleboel icepicky treble in mijn gevoelige oren. Zo klinkt het best wel vet eigenlijk. Best vreemd hoe je dingen anders kunt horen, vanuit een andere invalshoek van het geluid, op op een ander moment van de dag (?). :dontgeti:

Let op, dit komt wel goed! :)
Inderdaad draai ik het mid er wat uit, minder extreem dan jij doet, maar ik vind ook dat hij dat iets te veel heeft en ik snap die midboost knop dus ook niet. Midcut was logischer geweest.
Ik vind m.n. de presence wel wat transparantie toevoegen, treble neigt naar te agressief. Ik merkte dat de versterker lekkerder ging klinken na een tijdje. Dat kan inderdaad aan de speaker liggen, die wat ingespeeld raakt.
Ik gebruik 'm overigens het meest op kanaal twee en vind dat toch ook echt wel overtuigend klinken. En ik realiseer me nu ook dat ik er direct een Beamblocker in heb gezet, die ik nog had liggen..... :makeup:
Dat was overigens wel voor dat ik mijn eerste ervaring op papier zette. ;)
Ik hoop dat de teneur van "steeds beter gaan vinden" zich bij jou door zet.
Wat betreft jouw laatste opmerking: helemaal mee eens. Ik verbaas mezelf ook regelmatig door de ene dag het geluid van een versterker helemaal top te vinden, om vervolgens de volgende dag weer te twijfelen. Dat houdt de fabrikanten wel op de been! :seriousf:
Houdt ons op de hoogte!


Gelukkig dat het al wat beter klinkt. Soms moet je ze minstens een aantal weken bespelen voordat je er iets zinnigs over kan zeggen. De ene dag is is ook bij mij (qua geluidsbeleving) de andere niet. Ik zou nog even doorzetten met de instellingen en de Bugera nog wat tijd gunnen.

groet Jan

Absoluut !!


Gr. C.

guitarguru
3 juli 2010, 12:50
Gisteren voor het eerst met de Bugera V22 gerepeteerd met de band. Qua volume houdt hij opmerkelijk goed stand. Hij blijft ook net lang genoeg clean voor mij, reageert goed op mijn pedalen en er zit voldoende headroom nog in voor soloboosts..
Wat ik mis is de oomph van een dichte kast, en nog steeds diepte of complexiteit en warmte. We hebben het natuurlijk wel over een ampje van 300 euro!!
Vind het al met al best een lekker handzaam combootje voor reptities (hij weegt overigens 20 kilo). De speaker moet nog worden losgespeeld of vervangen (door???). Heb dus wel al de buizen vervangen door een setje JJ EL84's en TAD voorbuisjes.
Probeer hem volgende week eens op mijn 2x12 kast....:)

guitarkid
3 juli 2010, 14:03
Mag ik hier heel voorzichtig uit afleiden dat de V22 toch wel geschikt is voor het doel waarvoor je hem gekocht hebt? Ik hoop het van harte!

Gr. C.

guitarguru
3 juli 2010, 14:23
Mag ik hier heel voorzichtig uit afleiden dat de V22 toch wel geschikt is voor het doel waarvoor je hem gekocht hebt? Ik hoop het van harte!

Gr. C.

Ja, ik ga hem zeker nog een paar weken meenemen, om hem beter te leren kennen. Ik zou verder toch willen experimenteren met een betere speaker. Denk dan aan een Greenback-achtige als de M25 of H30. Andere suggesties? Hij moet het icepickey hoog mooier afronden en wat steviger in het midlaag zitten. Alleen de ballen die ik mis, komt ook grotendeels door het open back kastje denk ik.
Maar ik ben gematigd optimistisch nog hoor, inderdaad :)
Over mijn 2x12 closed back kast met M20's klinkt ie natuurlijk al veel lekkerder, maar ja, het is me te doen om de draagbaarheid van de combo alleen... Gitaar op mijn rug, combo in de ene en mijn fx-koffertje in de andere hand, en dan dus maar één keer lopen.

srv-man
3 juli 2010, 15:41
Mijn tip: snel weg met dat ding.

Koop een Bedrock 600 series combo (625: 2xEL84 of 650: 4xEL84). Perfecte amp voor classic rock. Clean en overdrive kanaal. Clean is een beetje voxy, overdrive gaat naar Marshall.
Hier staat er bijv. nog een: http://www.muziekhuisdacapo.nl/producten_detail.asp?productId=3843&groepId=6&subGroepId=67

Bedrock heeft hier en daar een slechte naam op gebied van betrouwbaarheid, maar dat geldt voor de BC-series en niet voor deze. Heb er zelf jaren een 625 gehad en die was perfect voor oefensessies. Echt jammer dat ze failliet zijn gegaan want het was echt boutique klasse.

Edit: ik vermoed dat die in de link een 2x12 is (niet te tillen), voor jouw doel zou ik de 1x12 nemen, die is goed te hanteren.

stikel
4 juli 2010, 20:40
Met je openingspost (repeteren/optreden en na het beluisteren van jullie clipjes) in gedachten, mijns inziens een te grote stap terug. Vooral met wat je gewend was en je 'm kennelijk alleen van filmpjes kent. Maar ja, de Vox is er nog, maar die zal er niet lichter van worden :D. Ben benieuwd. Ze zien er in ieder geval kek uit. Hoop je ervaringen hier nog eens te lezen. Succes

groet Jan

Beste Guitarguru.

Met alle respect. Ik had het geld, wat je nu van plan bent extra uit te geven aan upgrades en al uitgegeven hebt aan buizen, liever meteen aan een betere (en dus ook iets duurdere) oefenamp besteed. Die zijn echt te vinden. Wat je er ook aan besteed, het is en blijft een Bugera met een basis Bugera ontwerp. Het enige positieve wat ik tot dusver (tussen de regels door) van je gelezen heb is het gewicht. Jammer.

groet Jan

Mitch
4 juli 2010, 20:48
Een H30 in een open back combo werkt prima, zeker voor wat meer laag en druk, maar ik zou eerst maar eens kijken of je 'm niet wat kan testen op andere speakers of kasten voor je die upgrade er tegenaan gooit.

guitarguru
4 juli 2010, 20:53
Beste Guitarguru.

Met alle respect. Ik had het geld, wat je nu van plan bent extra uit te geven aan upgrades en al uitgegeven hebt aan buizen, liever meteen aan een betere (en dus ook iets duurdere) oefenamp besteed. Die zijn echt te vinden. Wat je er ook aan besteed, het is en blijft een Bugera met een basis Bugera ontwerp. Het enige positieve wat ik tot dusver (tussen de regels door) van je gelezen heb is het gewicht. Jammer.

groet Jan

Jan,
De buisjes had ik nog liggen ;) Het punt is gewoon dat ik momenteel niet de beschikking heb over het budget, dat ik in mijn OP noemde. Situatie is dus nu, of de Vox + 2x12 'toren-op-steekwagen' meezeulen, of de kleine Bugera combo. Maar ja, uiteindelijk overwint de tone en feel toch alles.... De Bugera zal wss eindigen als oefenversterker voor thuis. Daarvoor is ie goed geschikt.

guitarguru
4 juli 2010, 20:56
Een H30 in een open back combo werkt prima, zeker voor wat meer laag en druk, maar ik zou eerst maar eens kijken of je 'm niet wat kan testen op andere speakers of kasten voor je die upgrade er tegenaan gooit.

Mitch, ik wil alleen met een combootje op stap. Extension cabs zijn dus niet gewenst. Ik weet ik wilde hem testen op mijn 2x12, maar daar schiet ik dan niks mee op. De Bugera is immers net zo zwaar als de Vox top, en zelfs nog groter...... :soinnocent:

stikel
4 juli 2010, 21:00
Beste Guitarguru,

Als jij tevreden bent, ben ik het ook. Ik heb het beste met je voor vandaar mijn post.

groet Jan. (die ook nog te vaak wisselt op zoek naar het juiste geluid, zelfs als huiskamergitarist) Dat houdt de hobby ook leuk. En geloof me dat budget ook voor mij wel degelijk een grote rol speelt.

guitarguru
4 juli 2010, 21:02
Conclusie moet zijn, dat ik mezelf wel zie spelen, in de nabije toekomst, op een kleine lichte en kwalitatief goede combo. Ik zal het dan moeten gaan zoeken in de boetiek hoek, b.v. Tone King of Reinhardt Amps. Keuze te over..........vrees ik :seriousf:

Mitch
4 juli 2010, 21:03
Mitch, ik wil alleen met een combootje op stap. Extension cabs zijn dus niet gewenst. Ik weet ik wilde hem testen op mijn 2x12, maar daar schiet ik dan niks mee op. De Bugera is immers net zo zwaar als de Vox top, en zelfs nog groter...... :soinnocent:

Nee dat snap ik, ik bedoelde ook puur voor de test. Misschien nog maar eens een mini-meetje er tegenaan gooien, was het toch al hoog tijd voor :D Niels heeft bijvoorbeeld nog een open back 1x12 met H30 waar je de Bugera over zou kunnen testen, ik noem maar wat.

guitarguru
4 juli 2010, 21:06
Nee dat snap ik, ik bedoelde ook puur voor de test. Misschien nog maar eens een mini-meetje er tegenaan gooien, was het toch al hoog tijd voor :D Niels heeft bijvoorbeeld nog een open back 1x12 met H30 waar je de Bugera over zou kunnen testen, ik noem maar wat.

Ah okay, ik begrijp het. Als er genoeg interessante spulletjes voorhanden zijn, lijkt me het wel weer leuk om jouw richting op te komen ja :rockon:

E-J
4 juli 2010, 22:39
Conclusie moet zijn, dat ik mezelf wel zie spelen, in de nabije toekomst, op een kleine lichte en kwalitatief goede combo. Ik zal het dan moeten gaan zoeken in de boetiek hoek, b.v. Tone King of Reinhardt Amps. Keuze te over..........vrees ik :seriousf:

Mark Knopfler fan? Een zaak in het oosten van het land (bij Enschede) heeft een Tone King Imperial op voorraad. 2000 euro. Had er bijna één uit Amerika gehaald maar ik ben toch voor een Vernet Overtone Special gegaan... ook niet verkeerd. :cheerup:

Ontopic: het antwoord is simpel: Vox+2x12 cab! Uiteindelijk is het niet zoveel meer zeulen... en als je altijd met meer man bent kun je altijd even zoeken naar hulp!

guitarguru
5 juli 2010, 05:55
Mark Knopfler fan? Een zaak in het oosten van het land (bij Enschede) heeft een Tone King Imperial op voorraad. 2000 euro. Had er bijna één uit Amerika gehaald maar ik ben toch voor een Vernet Overtone Special gegaan... ook niet verkeerd. :cheerup:

Ontopic: het antwoord is simpel: Vox+2x12 cab! Uiteindelijk is het niet zoveel meer zeulen... en als je altijd met meer man bent kun je altijd even zoeken naar hulp!

Inderdaad ja. Merk dat ik langzaam maar zeker wegga van het Paul Kossoff Plexi scheurgeluid naar cleanere dingen, waarbij ik erg veel plezier beleef aan b.v. het uitzoeken van Sultans of Swing. Zoek dus naar een zeer fraai clean geluid met dito reverb momenteel. Die Tone King Imperial vind ik wel om te kwijlen ja. Ben ook zeer benieuwd naar jouw Overtone Special...

E-J
5 juli 2010, 11:32
Inderdaad ja. Merk dat ik langzaam maar zeker wegga van het Paul Kossoff Plexi scheurgeluid naar cleanere dingen, waarbij ik erg veel plezier beleef aan b.v. het uitzoeken van Sultans of Swing. Zoek dus naar een zeer fraai clean geluid met dito reverb momenteel. Die Tone King Imperial vind ik wel om te kwijlen ja. Ben ook zeer benieuwd naar jouw Overtone Special...

Interessante ontwikkeling!

Aangezien jij pedaaltjes uit oversturing haalt is zo'n versterker natuurlijk wel ideaal. Maar hij is ook duur (2000 euro). Voor die prijs heb je genoeg keus uit vergelijkbare versterkers, een Hook R40 of een Brunetti Singleman. Zoals eerder gezegd lijkt me die Brunetti met 6L6 buizen een geweldige versterker voor je. Hij heeft dan geen oversturingskanaal zoals de Hook R40 maar doet absoluut niet voor de Hook onder en kost de helft... en slechts 18 kg! Maar zoals zo gezegd, een paar middagjes testen met je eigen spullen en je krijgt wel een beeld :).

Het is dat ik serieus onder de indruk ben geraakt van zo'n Overtone Special, anders had ik misschien wel voor de Singleman gekozen. Maarja, ik ben ook vrij wisselvallig qua smaak/stijl dus ik sluit niets uit... de Overtone krijg ik trouwens deze week. Ik zal dan hier wel een klein verslag voor je schrijven.

Succes!

Groetjes,
Emiel

guitarguru
5 juli 2010, 15:22
Emiel, ben zeer benieuwd naar jouw review van de Vernet OS. En doe Franc de groeten van me ;)

groet,
Paul.

E-J
10 juli 2010, 16:05
Emiel, ben zeer benieuwd naar jouw review van de Vernet OS. En doe Franc de groeten van me ;)

groet,
Paul.

Heb hem drie dagen lang flink open gehad en gisteren heeft 'ie z'n vuurdoop gehad met een buitenoptreden :ok:

Ik heb de 50 watt versie samen met een Vernet oversized MK 2x12 cabinet en de boel is vrij luid voor thuis. Met een 1x12 cabinetje moet het goed te doen zijn denk ik. Op laag volume klinkt hij erg goed trouwens, maar als je hem net dat tandje harder hebt gaat hij echt 'zingen'.

De mijne heeft switches voor een bright boost, mid boost, deep boost en een switch om te schakelen tussen de 'rock' en 'jazz' setting. Veel manieren om 'jouw' geluid te krijgen. Hoewel de versterker in de basis lijkt te zijn gebaseerd op een Twin Reverb klinkt hij toch - zeker omdat de mijne EL34 buizen heeft - een stuk anders, breder, voller. Ben erg verbaasd dat hij zo goed clean klinkt met de EL34's. Echt heerlijk, een hele muzikale versterker, vol en rond maar toch met veel definitie. Het mooie vindt ik dat het tweede kanaal gewoon hetzelfde klinkt als het eerste maar dan met de toevoeging van gain. De oversturing is niet zo strak als bijvoorbeeld een Marshall maar dat moet je bij deze versterkers ook niet zoeken. High gain krijg ik er niet uit maar ik gebruik dan ook een Les Paul en Telecaster met low output pickups. Voor recent Knopfler materiaal buitengewoon geschikt!!

Al denk ik wel dat gezien jouw praktische eisen (gewicht enzo) een licht 1x12 combotje zoals de Brunetti Singleman of Tone King Imperial toch wel beter voor je is...

groetjes,
Emiel

Lexvandoef
10 juli 2010, 16:57
toffe review Emiel!

Ik heb trouwens net ook een 'nieuwe' kleine repetitiecombo (1x12).

Een verbouwde Champ II in een 1x12 behuizing, weet niet hoe haalbaar dat voor je is ;), maar het klinkt en speelt errug fijn vind ik, en hij weegt maar 13 kg en is supercompact (440mm*420mm*250mm)!

Ook al uitgetest in de band en gaat clean meer dan hard genoeg om mijn drummert bij te houden (enthousiaste jonge kerel ;)).

guitarguru
10 juli 2010, 18:31
Bedankt voor de leuke review Emiel!!

Nu wil ik hem ook in het echt eens beluisteren en bespelen.. Zal best wel een vrij zware top nog zijn?
Denk dat ik inderdaad beter voor een handzamere 1x12 combo kan gaan. Die Brunetti Singleman moet ik ook eens gaan uittesten ergens.
Ben ook zeer benieuwd naar Valvetech. Binnenkort eens bij v.d. Haar checken..

E-J
20 juli 2010, 20:22
Bedankt voor de leuke review Emiel!!

Nu wil ik hem ook in het echt eens beluisteren en bespelen.. Zal best wel een vrij zware top nog zijn?
Denk dat ik inderdaad beter voor een handzamere 1x12 combo kan gaan. Die Brunetti Singleman moet ik ook eens gaan uittesten ergens.
Ben ook zeer benieuwd naar Valvetech. Binnenkort eens bij v.d. Haar checken..

Deze post was mij even ontgaan. De top zal zo'n 20 kg wegen? Het 2x12 MK cabinet weegt niet veel meer... zo'n Overtone kan zeker wat voor je zijn (machtig clean en dito oversturing) maar als je dat in combovorm wil wordt het geen licht geval. Ik heb het gewicht voor lief genomen omdat ik het geluid geweldig vindt, dan wil ik dat beetje extra er wel voor tillen. Een cabinet til ik toch nooit in mijn eentje.

Ik heb ook even je andere topic doorgelezen (over cleane transistorversterkers) en als je voor het Mark Knopfler clean geluid gaat... dat is (live) altijd wel een beetje overstuurd, zelfs in de beginperiode. Ik heb laatst MK voor de tweede keer van dichtbij mogen aanschouwen en hij regelt de maximale oversturing met de volumeknop op de gitaar en met het volumepedaal regelt hij vervolgens het volume... dat doet hij al sinds jaar en dag, hij speelt nooit echt 100% clean. Hij regelt de mate van oversturing ook sterk met zijn vingerwerk... de grap is dat hij die Marshallachtige versterkers (Reinhardts) ook gewoon voor z'n 'clean' gebruikt.

Ik denk dat met een goedkoper alternatief, een transistorcombo, je na verloop toch gaat verlangen naar meer. Spaar even door, test tot je erbij neervalt, kijk niet zo naar je portemonnee en kies voor hetgeen je echt wilt hebben. Je leeft maar één keer ;)

guitarguru
20 juli 2010, 20:31
Deze post was mij even ontgaan. De top zal zo'n 20 kg wegen? Het 2x12 MK cabinet weegt niet veel meer... zo'n Overtone kan zeker wat voor je zijn (machtig clean en dito oversturing) maar als je dat in combovorm wil wordt het geen licht geval. Ik heb het gewicht voor lief genomen omdat ik het geluid geweldig vindt, dan wil ik dat beetje extra er wel voor tillen. Een cabinet til ik toch nooit in mijn eentje.

Ik heb ook even je andere topic doorgelezen (over cleane transistorversterkers) en als je voor het Mark Knopfler clean geluid gaat... dat is (live) altijd wel een beetje overstuurd, zelfs in de beginperiode. Ik heb laatst MK voor de tweede keer van dichtbij mogen aanschouwen en hij regelt de maximale oversturing met de volumeknop op de gitaar en met het volumepedaal regelt hij vervolgens het volume... dat doet hij al sinds jaar en dag, hij speelt nooit echt 100% clean. Hij regelt de mate van oversturing ook sterk met zijn vingerwerk... de grap is dat hij die Marshallachtige versterkers (Reinhardts) ook gewoon voor z'n 'clean' gebruikt.

Ik denk dat met een goedkoper alternatief, een transistorcombo, je na verloop toch gaat verlangen naar meer. Spaar even door, test tot je erbij neervalt, kijk niet zo naar je portemonnee en kies voor hetgeen je echt wilt hebben. Je leeft maar één keer ;)

Bedankt weer voor je input Emiel. Het probleem blijft dat ik nogal van de hak op de tak spring, qua sounds waar ik voor wil gaan. Dan hou ik weer van een scheurend Plexi geluid, dan weer van shimmering clean. Een do-it-all amp of gitaar bestaat gewoon niet. Wellicht moet ik eens gaan denken aan het opzetten van een leuke verzameling, en dan ook live met 2 amps gaan spelen b.v., al krijg ik al pijn in mijn rug, als ik daaraan denk...;)

stikel
20 juli 2010, 20:51
Het probleem blijft dat ik nogal van de hak op de tak spring, qua sounds waar ik voor wil gaan. Dan hou ik weer van een scheurend Plexi geluid, dan weer van shimmering clean.

Dat is ondertussen wel duidelijk. En we doen zoooooooo ons best met aanbevelingen ;) (kijk nog maar eens serieus naar mogelijkheden van de Tech21 Powerengine met een leuk preampje, weet je niet wat je hoort, en je kunt er alle kanten mee op, zelf als je ermee moet zeulen. :D)

http://www.youtube.com/watch?v=Q8JKJOegbYc

gr. Jan

muziekschuur
21 juli 2010, 15:55
Dit draadje net gelezen. En ik blijf maar terugkomen op de Blackstar Artisan 15. Een geweldig combo wat een heel erg plexi geluid en het heeft een beter clean.

En hij is er in combo en in losse top. Geweldig geluid wat echt past bij mensen die van de Bluesbraker houden...


http://www.youtube.com/watch?v=Y3aCzcz6xvM

muziekschuur
21 juli 2010, 16:32
Ik kwam ook nog deze Traynor Darkhorse tegen.

Een mooi 15 watt topje (395 euro +/-).

http://www.youtube.com/watch?v=FuXsth_Gxyo&feature=related

guitarguru
21 juli 2010, 18:04
Dit draadje net gelezen. En ik blijf maar terugkomen op de Blackstar Artisan 15. Een geweldig combo wat een heel erg plexi geluid en het heeft een beter clean.

En hij is er in combo en in losse top. Geweldig geluid wat echt past bij mensen die van de Bluesbraker houden...


http://www.youtube.com/watch?v=Y3aCzcz6xvM

Dit klinkt wel erg lekker in mijn oren ja... :mmmm:

Edit: Maarrr........ hij weegt dan weer 23 kilo:soinnocent:

muziekschuur
22 juli 2010, 13:36
Het topje niet.

Maar.... Dan moet je natuurlijk wel 2x lopen...

Een andere oplossing is een flightcase met wieltjes.... Dat geeft veel comfort.

muziekschuur
22 juli 2010, 13:53
Er zijn van die karretjes met drie wielen boven elkaar zodat ze trappen kunnen lopen. Het aanschaffen van zo'n karretje betekent dat je alles in 1x naar je cafe kan rijden. Je hoeft dan alleen nog maar het geheel in en uit de auto te tillen.

http://a1.images6.thomann.de/pics/prod/167652.jpg

Deze Rockbag van 84 euro bij Thomann is er voor een los topje en een 1x12 cabje. Maar ze zijn er ook voor 1x12 combo's en 2x12 combo's. Zo kun je snel naar je gig toe.

Ik zou dan voor een Blackstar gaan. Maar er zijn meer variaties denkbaar. De Traynor Darkhorse met 1x12 cabje is natuurlijk ook mooi. Je kan hierin ook je 2x12 stoppen en dan erboven op in zijn eigen gigbag de Traynor.

muziekschuur
22 juli 2010, 14:04
De Marble Bluebird zou wel eens onder de 15 kg kunnen eindigen.
Vraag het ze.
En dan heb je nog de klein Koch versterkers. Of de Laney statesmans series...

muziekschuur
22 juli 2010, 16:57
De nieuwe Bogner New Yorker is misschien ook een aanrader.

http://www.youtube.com/watch?v=QrrT7m_5gJ0

Rooker
22 juli 2010, 22:31
De Marble Bluebird zou wel eens onder de 15 kg kunnen eindigen.
Vraag het ze.
En dan heb je nog de klein Koch versterkers. Of de Laney statesmans series...

Statesman? die zijn toch van Huig en Knetter:seriousf:

guitarguru
23 juli 2010, 09:31
Veel cleane headroom bij een zeer laag gewicht, is gewoon een niet realistische werkelijkheid denk ik...... Tenminste, als ik een buizenversterker wil. Transistorbakkies zijn er wel natuurlijk, zoals b.v. een Tech21 Trademark 60. Weet alleen niet of ik dat warm genoeg vind klinken en of de feel me gaat bevallen...

peter_heijnen
23 juli 2010, 09:47
Hey Guru, ik heb zowel een tm60 als een groove tubes soul-o-single, beide 1x12 combo's. De gt is single-ended en doorgaans in gebruik met een 6l6 als eindpit die waarschijnlijk zo'n 15 watt geeft.

De tm60 geeft echt niet meer druk dan de gt en beide trekken ze het dus niet echt als de drummer echt gaat meppen en je de boel clean(ig) wilt houden: dus ook de tm60 niet. Moet het die ene keer toch echt harder dan neem ik een eigen monitor mee, de srm350 van mackie. Weegt 'niets' en je sluit er zowel de gefilterde ouput van de tm60, alswel een palmer di, of een sennheiser mic zonder enkel probleem rechtstreeks op aan.

Mss ook een optie om te overwegen?

Btw, wat betreft de feel van de tm60 hoef je je geen zorgen te maken, dat is en blijft echt een wonderbakkie!

stikel
24 juli 2010, 01:47
Tech21 60 powerengines kun jij eindeloos aan elkaar koppelen. Hoezo te weinig power. Mooi preampje ervoor.:ok:

groet Jan

muziekschuur
8 augustus 2010, 16:37
Koch studiotone combo. 20 watt buizen & 15 kg.


http://www.youtube.com/watch?v=92JHdFQwp7c&feature=related

Mr.Jay
9 augustus 2010, 00:00
Dit klinkt wel erg lekker in mijn oren ja... :mmmm:
Edit: Maarrr........ hij weegt dan weer 23 kilo:soinnocent:

Hoi,
kwam deze topic toevallig tegen.
Ik heb die Bluesbreaker van jou gekocht, prachtamp na paar goeie buizen er in te hebben gezet. Ik snap wel wat je mist nu :-).
Maar.....de V22Bugera heb ik al 'n half jaar in huis, leuke repetitieamp voor mij ook, zelfde reden. compact, handig en geen verkeerde sound als je de knoppen goed instelt. PRIMA reverb zelfs, en dat zonder veer. Alles volgas zetten op het cleane knl. en dan klinkt ie wel.
Gewoon onvoorstelbaar voor 280 euro.
Volgende maar:..... ik begrijp dat je je toon van de BB mist. Ik heb me nu ook nog gekocht een 2061 head met de 2061 2x12" box erbij. Man, dat is pas een setje ! Dán heb je je BB sound (eigenlijk meer Superlead) in pocketformaat. Head weegt 9 kg(!) en gaat vééél harder dan b.v. een AC15HW, met veel punch uit de 2x12 box. Als je die in de rep.ruimte laat staan hoef je alleen met 9kg te sjouwen steeds. Sterker nog, de 2061 gaat niet veel zachter dan de krappe 30Watt Bluesbreaker qua volume.

En ja > de V22 klinkt MEGA over datzelfde 2061 kassie.

By the way, ik heb een ouwe G12H30 in de V22 hangen, een goeie upgrade t.o.v. het originele speakertje. Maar wél flink stuk zwaarder weer helaas.

groet
Jay

Fragedallic
9 augustus 2010, 00:36
Koch studiotone combo. 20 watt buizen & 15 kg.


http://www.youtube.com/watch?v=92JHdFQwp7c&feature=related

+1 voor de koch studiotone.
Zo veel kwaliteit en opties voor een leuke prijs. Zeker 2de hands de moeite waard

showband
9 augustus 2010, 09:34
ik heb zelf ooit twee peavey classic 20's gekocht toen ze net uit waren. En er een paar jaar stereo mee gespeeld. was redelijk ultimate rocksound. Later <sukkel> eentje verkocht voor een classic 30...Die live gaan gebruiken en de 20 thuis in de studio. De classic 30 is ook een fantastische amp maar ik mis me stereo setup... En live gebruik ik al jaren geen amp meer. *zucht*

Die classics blijven prijs/prestatie gewoon erg goed. Maar sindsdien is er meer te koop. Dussss
ik stem mee voor:
-orange tiny terror combo.
-kock studiotone. zeer GAS inducing.
-die Bogner New Yorker is ook smakelijk.

maar als je een classic 20 tegenkomt voor een normale prijs. Niet kopen maar mij een mailtje sturen ;-)

tom123
9 augustus 2010, 10:06
De Hook R20 is ook vrij klein.
Echt een super amp.

Kost wel een beetje,maar daar betaal je dan ook voor.

geert1976
9 augustus 2010, 12:11
ik heb zelf ooit twee peavey classic 20's gekocht toen ze net uit waren. En er een paar jaar stereo mee gespeeld. was redelijk ultimate rocksound. Later <sukkel> eentje verkocht voor een classic 30...Die live gaan gebruiken en de 20 thuis in de studio. De classic 30 is ook een fantastische amp maar ik mis me stereo setup... En live gebruik ik al jaren geen amp meer. *zucht*

Die classics blijven prijs/prestatie gewoon erg goed. Maar sindsdien is er meer te koop. Dussss
ik stem mee voor:
-orange tiny terror combo.
-kock studiotone. zeer GAS inducing.
-die Bogner New Yorker is ook smakelijk.

maar als je een classic 20 tegenkomt voor een normale prijs. Niet kopen maar mij een mailtje sturen ;-)

Staat er eentje op MP hoor:soinnocent:

Fisherman
9 augustus 2010, 14:40
Koch studiotone combo. 20 watt buizen & 15 kg.


http://www.youtube.com/watch?v=92JHdFQwp7c&feature=related


Klinkt goed, maar behoorlijk prijzig zeg.....:(

geert1976
9 augustus 2010, 14:49
Klinkt goed, maar behoorlijk prijzig zeg.....:(

Yep, leuk spul kost geld:makeup:

Fisherman
9 augustus 2010, 14:58
Yep, leuk spul kost geld:makeup:

Hé Geert......je hebt meer Saab spullen dan Guitar-stuff te koop...wat is dat nou??? :supercool:

geert1976
9 augustus 2010, 15:10
Hé Geert......je hebt meer Saab spullen dan Guitar-stuff te koop...wat is dat nou??? :supercool:

Yep, andere hobby van me.

Ik heb ook nog een gitaar staan, maar die gaat MP niet redden, daar is al genoeg belangstelling voor:ok:

Mitch
9 augustus 2010, 15:17
Klinkt goed, maar behoorlijk prijzig zeg.....:(

Als je 't gaat vergelijken met Harley Benton/Fame/Bugera misschien, maar als je 't tegen gemiddelde kwaliteits amps afzet in ongeveer dezelfde prijscategorie dan is 't erg veel waar voor je geld hoor, de Studiotone.

geert1976
9 augustus 2010, 15:35
Als je 't gaat vergelijken met Harley Benton/Fame/Bugera misschien, maar als je 't tegen gemiddelde kwaliteits amps afzet in ongeveer dezelfde prijscategorie dan is 't erg veel waar voor je geld hoor, de Studiotone.

Ik vraag mij ook altijd af of je goedkoper uit bent met een goedkope versterker, ik heb toch het gevoel dat je op den duur alsnog een duurdere kwaliteitsamp koopt.

keef
9 augustus 2010, 15:47
Volgende maar:..... ik begrijp dat je je toon van de BB mist. Ik heb me nu ook nog gekocht een 2061 head met de 2061 2x12" box erbij. Man, dat is pas een setje ! Dán heb je je BB sound (eigenlijk meer Superlead) in pocketformaat. Head weegt 9 kg(!) en gaat vééél harder dan b.v. een AC15HW, met veel punch uit de 2x12 box. Als je die in de rep.ruimte laat staan hoef je alleen met 9kg te sjouwen steeds. Sterker nog, de 2061 gaat niet veel zachter dan de krappe 30Watt Bluesbreaker qua volume.
groet
Jay

Ik hoorde ook elders dat deze amp het dichtst komt bij een plexi in beheersbaar formaat. Leuk dat dat hier bevestigd wordt...of niet zo leuk....

Hendriks
9 augustus 2010, 15:49
Sinds kort heb ik een Rivera Clubster 25 , zeer veel mogelijkheden (lees geluiden) , bijzonder compact en met 25 watt voor veel doeleinden geschikt.


Niet de goedkoopste.

Mr.Jay
9 augustus 2010, 15:52
SUpertegek klein topje. Staat er een op MP momenteel zag ik.
Jammere is misschien dat niet iedere gebruiker er mee om weet te gaan. Er zit nl. een trucje aan deze amp. ALs je op BASknl. inplugt is het NORM. knl. zéér interactief, zo erg heb ik het nog nooit bij een andere amp meegemaakt.
Als je dan de TONE en/of VOL.pot van NORMAL mee draait krijg je superhelder en beter MID uit je totaaltoon.
Het zgn. DOORLINKEN of BRUGGEN van beide knl. is bij deze marshall UIT den boze!
EN dat weten er veel niet denk ik, waardoor de amp t esnel verkocht wordt misschien, jammer....

Plus die 2061 box is uiterst draagbaar en compact en heeft toch het karakter van de 4x12 (zitten ge-agede H30's in) maar op aangenamer volume en minder rugklachten.

Fisherman
9 augustus 2010, 16:41
Ik vraag mij ook altijd af of je goedkoper uit bent met een goedkope versterker, ik heb toch het gevoel dat je op den duur alsnog een duurdere kwaliteitsamp koopt.

Mee eens...echter in mijn geval is gitaarspelen een hobby die een bepaald budget mag opsnoepen. Het is dus maar net hoe gek je ermee bent en of je al je centen erin stopt.
Wat nog belangrijker is.....als je maar plezier erin hebt, toch???
Ook niet onbelangrijk, jij bent een veel betere gitarist dan ik....dat moet ook wel met je eigen Gibson museum. Waarschuw me even als je de foto gaat plaatsen, dan hang ik ff een slabbetje om ;)

geert1976
9 augustus 2010, 17:07
Mee eens...echter in mijn geval is gitaarspelen een hobby die een bepaald budget mag opsnoepen. Het is dus maar net hoe gek je ermee bent en of je al je centen erin stopt.
Wat nog belangrijker is.....als je maar plezier erin hebt, toch???
Ook niet onbelangrijk, jij bent een veel betere gitarist dan ik....dat moet ook wel met je eigen Gibson museum. Waarschuw me even als je de foto gaat plaatsen, dan hang ik ff een slabbetje om ;)

Mwah dat weet ik niet, ik ben altijd zanger/slaggitarist geweest, met en solo's etc. ben ik eigenlijk het laatste jaar echt fanatiek mee aan de slag gegaan.:ok:

guitarguru
9 augustus 2010, 17:20
SUpertegek klein topje. Staat er een op MP momenteel zag ik.
Jammere is misschien dat niet iedere gebruiker er mee om weet te gaan. Er zit nl. een trucje aan deze amp. ALs je op BASknl. inplugt is het NORM. knl. zéér interactief, zo erg heb ik het nog nooit bij een andere amp meegemaakt.
Als je dan de TONE en/of VOL.pot van NORMAL mee draait krijg je superhelder en beter MID uit je totaaltoon.
Het zgn. DOORLINKEN of BRUGGEN van beide knl. is bij deze marshall UIT den boze!
EN dat weten er veel niet denk ik, waardoor de amp t esnel verkocht wordt misschien, jammer....

Plus die 2061 box is uiterst draagbaar en compact en heeft toch het karakter van de 4x12 (zitten ge-agede H30's in) maar op aangenamer volume en minder rugklachten.

Heb onlangs zo'n soort topje weggedaan dus, een 20 watt CMW Plexi Jr. Had naar mijn smaak te weinig cleane headroom, en kon alleen maar enorm goed scheuren. Maar dan ook enorm goed......:rockon: Maar wil zelf vervorming regelen via pedalen. En wil vermogen over hebben voor soloboosts.

Mr.Jay
9 augustus 2010, 17:29
Heb onlangs zo'n soort topje weggedaan dus, een 20 watt CMW Plexi Jr. Had naar mijn smaak te weinig cleane headroom, en kon alleen maar enorm goed scheuren. Maar dan ook enorm goed......:rockon: Maar wil zelf vervorming regelen via pedalen. En wil vermogen over hebben voor soloboosts.

Dan vrees ik dat je met elk 15-20W ampie niet uit de voeten kunt, te weinig headroom zoals je al zegt. JTM45 top dus :-)

guitarguru
9 augustus 2010, 19:01
Dan vrees ik dat je met elk 15-20W ampie niet uit de voeten kunt, te weinig headroom zoals je al zegt. JTM45 top dus :-)

Is een optie ja... Maar ik ging eigenlijk voor een kleine combo ;) B.v. een 30 watt Singleman van Brunetti. Ik zal het in ieder geval moeten gaan zoeken in een lekker lichte 30 a 40 watt 1x12 combo denk ik.

Mitch
9 augustus 2010, 20:47
SUpertegek klein topje. Staat er een op MP momenteel zag ik.
Jammere is misschien dat niet iedere gebruiker er mee om weet te gaan. Er zit nl. een trucje aan deze amp. ALs je op BASknl. inplugt is het NORM. knl. zéér interactief, zo erg heb ik het nog nooit bij een andere amp meegemaakt.
Als je dan de TONE en/of VOL.pot van NORMAL mee draait krijg je superhelder en beter MID uit je totaaltoon.
Het zgn. DOORLINKEN of BRUGGEN van beide knl. is bij deze marshall UIT den boze!
EN dat weten er veel niet denk ik, waardoor de amp t esnel verkocht wordt misschien, jammer....

Plus die 2061 box is uiterst draagbaar en compact en heeft toch het karakter van de 4x12 (zitten ge-agede H30's in) maar op aangenamer volume en minder rugklachten.

Leuk, dat inprikken op bass en toonknoppen gebruiken van Lead wist ik niet. Het 2x12 cabje vond ik overigens niet veel soeps, te stijf in de respons en een matige spreiding. De top is een heerlijke beul, maar dan weer niet erg geschikt om op beheersbaar volume te scheuren. Knalt clean enorm hard...

guitarguru
9 augustus 2010, 22:52
Leuk, dat inprikken op bass en toonknoppen gebruiken van Lead wist ik niet. Het 2x12 cabje vond ik overigens niet veel soeps, te stijf in de respons en een matige spreiding. De top is een heerlijke beul, maar dan weer niet erg geschikt om op beheersbaar volume te scheuren. Knalt clean enorm hard...

Ik voel me hier wel door aangesproken... Bedoel je te zeggen dat je met deze/een 20 watter wel degelijk genoeg clean vermogen tot je beschikking hebt, om te kunnen spelen zoals ik dat wil, met gainpedalen en daarenboven nog volumeboosts.
Even straight..... bestaan er nou wel of niet 15-20 watters (2x EL84 of 2x 6V6), die clean gewoon knalhard gaan, en dus mee kunnen komen in een classic rockband setting? Mijn ex-CMW, toch een variant op de 2061, kon dat in mijn ogen dus gewoon niet waarmaken.
Ik ben zeer benieuwd naar je lijstje met amps.:chicken:

Rutger Molenberghs
9 augustus 2010, 23:39
Ik vraag mij ook altijd af of je goedkoper uit bent met een goedkope versterker, ik heb toch het gevoel dat je op den duur alsnog een duurdere kwaliteitsamp koopt.

Als het je enige amp is misschien wel. De wegen van GAS zijn ondoorgrondelijk en veel gitaristen zijn behoorlijk merkgeil (ik reken mezelf ook bij deze groep :soinnocent:).
Maar voor erbij of -in mijn geval- om in de oefenruimte te laten staan, zijn die goedkope dingen best leuk.

Midwolda
10 augustus 2010, 08:56
Is een optie ja... Maar ik ging eigenlijk voor een kleine combo ;) B.v. een 30 watt Singleman van Brunetti. Ik zal het in ieder geval moeten gaan zoeken in een lekker lichte 30 a 40 watt 1x12 combo denk ik.

Dan wordt het een Rivera Clubster 45 (http://www.rivera.com/products/pubclub/club45-112.php). ;)
Je zou ze echt moeten proberen, wat Hendriks zegt, niet goedkoop, maar wel erg veel waar voor je geld.
En hun verkooppraatjes kun je gerust serieus nemen: het ding doet wat ze beloven.

Mr.Jay
10 augustus 2010, 09:36
Ik voel me hier wel door aangesproken... Bedoel je te zeggen dat je met deze/een 20 watter wel degelijk genoeg clean vermogen tot je beschikking hebt, om te kunnen spelen zoals ik dat wil, met gainpedalen en daarenboven nog volumeboosts.
Even straight..... bestaan er nou wel of niet 15-20 watters (2x EL84 of 2x 6V6), die clean gewoon knalhard gaan, en dus mee kunnen komen in een classic rockband setting? Mijn ex-CMW, toch een variant op de 2061, kon dat in mijn ogen dus gewoon niet waarmaken.
Ik ben zeer benieuwd naar je lijstje met amps.:chicken:

Vind ik niet. Heb veel van deze categorie ampies gehad, maar dat gaat allemaal niet hard clean. Kan ook bijna niet, het is en blijft toch een beperkt vermogen. Ga je dara nog es pedalen voor zetten, verslikken ze zich al snel. WIl je zo;n 15-20W en ook nog transportabel tja, dan moet je een kleine behuizing nemen en wordt de toon nóg beperkter.
Een 20W in ene grote kast met grote speaker dat geeft almeer "duw". Maar dan heb je evengoed weer een ruggebreker en dat wilje ook weer niet. Dus het blijft moeilijk.
Makkelijkste blifjt toch zijn een repetitieamp die je kunt laten staan :-)

Maar daarbij wat is "hard", ik heb je dat toen ook al gezegd over de BB. Jij vond em erg hard, ik vond het een pure softie. Zoals ik em hier thuis al ervaar weet ik al dat ik het niet ga redeen ermee op ene podium met een stevig bandje. Het is "maar" een kleine 30W amp, meer niet. Die G12M's geven ook erg snel op en beperken je totaalvolume. En clean blijft ie al helemaal niet lang. Had laatst ene 1987 hier, dát gaat dan wél hard vind ik. Die puncht en duwt veel verder door. Daar zou je al een MV op moeten hebben. De JTM/BB kun je makkelijk opendraaien vind ik.
Dus 15-20W ampies zijn in mijn oren al heel beperkt. De 2061 gaat best hard, maar clean niet lang. Dus nét wat je nodig hebt. Wil je rocken op niet te hard volume, is dit ampie beter geschikt dan een JTM45 weer. WIl je toch een warm bluesy soundje met een lekker randje maar niet verder dan dat, neem dan een JTM45.

Mr.Jay
10 augustus 2010, 09:42
Leuk, dat inprikken op bass en toonknoppen gebruiken van Lead wist ik niet. Het 2x12 cabje vond ik overigens niet veel soeps, te stijf in de respons en een matige spreiding. De top is een heerlijke beul, maar dan weer niet erg geschikt om op beheersbaar volume te scheuren. Knalt clean enorm hard...

De 2061 cruncht toch wel erg snel vind ik zelf. ZO hard clean gaat ie niet, ligt ook ana het type gitaar natuurlijk wat je erin plugt. De box is met zijn Anni H30';s inderdaad wat stijfjes, is ook nieuwigheid. Ik heb er ouwe H30/55HZ's ingezet en dat klinkt al veel smeuiiger en vetter, spreekt ook beter aan, maar mist wel wat transparantie t.o.v. de nieuwe speakers. Misschien maak ik nog een mix van bieden.
Spreiding, tja, ik vind een dichte box altijd beperkter qua spreiding dan een openback combo, wat ik veel meer gewend ben eigenlijk. Maar die oemph.......dat is dan wel weer kicken. Daarom hoor ik ook liever de JTM aan dit cab dan aan de Bluesbreakercombo zeg maar. UIteraard zal een 4x12 meer van alles hebben dan dit 2061cab. Het is een mini-versie van de grote broer en beperkter dus, maar lekker transportabel. Ik zou een 4x12 geeneens in en uit huis krijgen hier en niet in mijn auto, dus ben ik al blij met dit 2061 kassie. Beter dan niets.

Maar open, closed, low, high power, alles heeft zo zijn charmes en gebruiksdoel.

guitarkid
10 augustus 2010, 11:05
Maar open, closed, low, high power, alles heeft zo zijn charmes en gebruiksdoel.

En dat, lieve dames en heren, is natuurlijk de perfecte samenvatting... ;)
Neemt niet weg dat ik dit topic nog steeds met plezier volg, met het risico dat ik toch weer dingen ga proberen, zoals bijv. de Rivera.
En ik maar denken dat ik het nu toch voor elkaar had. Duh...... :seriousf:

Gr. C.

muziekschuur
10 augustus 2010, 11:17
Die CMW amp maar dan met een Neodynium speaker ervoor win je heel veel rendement. En gewicht van de speaker. Is dat dan geen oplossing?

guitarguru
10 augustus 2010, 11:52
Die CMW amp maar dan met een Neodynium speaker ervoor win je heel veel rendement. En gewicht van de speaker. Is dat dan geen oplossing?

Aaaarrrrgggghhhh................. die CMW Plexi Jr. had ik dus al geruild tegen die zware Marshall Bluesbreaker, die inmiddels dus ook al weer de deur uit is...

Denk dat ik maar ga dammen of zo.....

Mitch
10 augustus 2010, 22:01
De 2061 cruncht toch wel erg snel vind ik zelf. ZO hard clean gaat ie niet, ligt ook ana het type gitaar natuurlijk wat je erin plugt.
Het is erg buisgevoelig ook, geloof ik. Of nou ja, dat gok ik. Ik heb twee Marshalls gehoord en die knalden enorm en bleven knap lang clean en ook de CMW variant. Eén Marshall én de CMW heb ik een hele tijd later weer gehoord en toen crunchten ze al erg snel en knalden ze ook niet zo. Ik ben geen techneut, maar denk dan al gauw: effe verversen die handel.


De box is met zijn Anni H30';s inderdaad wat stijfjes, is ook nieuwigheid. Ik heb er ouwe H30/55HZ's ingezet en dat klinkt al veel smeuiiger en vetter, spreekt ook beter aan, maar mist wel wat transparantie t.o.v. de nieuwe speakers. Misschien maak ik nog een mix van bieden.
Spreiding, tja, ik vind een dichte box altijd beperkter qua spreiding dan een openback combo, wat ik veel meer gewend ben eigenlijk.
We hebben het wel eens getest met de 2061 kast van Tristan, die er later ook M20s en een mix van M20 en H30 in had gezet en in beide gevallen klonk -ie naast mijn Vernet 2x12 een stuk kleiner (heel kort samengevat). Maar goed, die Vernet kan ook niet genoeg bewierookt worden wat mij betreft: perfecte mix van draagbaarheid en sound :lovelove:

guitarguru
10 augustus 2010, 22:13
Mitch, zelfs met verse buizen knalde mijn CMW echt niet hoor, en had niet de headroom die jij er kennelijk wel in vind zitten.

Jouw Vernet kast klinkt in ieder geval goddelijk ja! Ook in directe vergelijking met een broertje van hem. Vind het nog steeds opmerkelijk....

Mitch
10 augustus 2010, 22:26
Tja, wat het is... ik weet 't niet. Die amp die ik een keer van Chris mee had bleef ik draaien aan de master om 'm op bandvolume te laten crunchen. Omlaag draaien dus ;)