PDA

View Full Version : Gitaarbouwer gezocht...



guitarnijboer
14 juni 2010, 16:46
Hallo allemaal,

Ik heb een oude fender die ik graag wil laten refretten / restaureren en gezien hij uit de jaren 70 komt en een maple toets heeft is dit een lastig verhaal (heb ik mij laten vertellen). Ik ben op zoek naar een gitaarbouwen die de frets kan vervangen en een nieuwe topkam kan installeren zonder dat alle lak er af hoeft of de gitaar met dezelfde lak weer kan lakken. Daarbij wil ik ook niet dat de hals dunner wordt van al het schuren. Super strak vakwerk en klaar voor de volgende 30 jaar is wat ik zoek.

Het is niet zo dat ik erg gehecht ben aan vintage waarde of zo, maar het ding is precies goed zo (op de lage frets na dan) en ik houd niet zo van nitro lakken.

Omdat ik ook een paar mindere ervaringen heb met gitaarbouwers wil ik nu via deze weg en ervaringen van anderen een goede keuze maken. De bouwers die ik tot nu toe mocht ontmoeten waren vaak vooraf erg nonchalant. Zo van:'ach daar zie je later niets meer van', of ' ik maak het strakker als dat ie uit de fabriek kwam', om vervolgens achteraf te moeten horen: 'Tja er breken natuurlijk altijd wel stukjes van de toets af' of ' Tja het is logisch dat je het altijd iets blijft zien'. Kijk, dat soort dingen weet ik dan liever van te voren, dan kan ik een afgewogen keuze maken.

Dus, ik ben ontzettend benieuwd naar reacties en ervaringen en hoop zo een vertrouwd adres te kunnen vinden.

Overal in Nederland is prima, het gaat mij op de eerste plaats om kwaliteit. Money is no object.

snaarplukker
14 juni 2010, 16:56
Tja, als ik het zo lees kan je het beste een nieuwe gefinishte hals opzetten.;)

Mitch
14 juni 2010, 16:59
Een goed topic om je woonplaats in je profiel te vermelden ;)
Dat gezegd hebbende: bij www.degierguitars.com heb ik alleen maar positieve ervaringen. Zeer vakkundig, zeer betrouwbaar.

roger
14 juni 2010, 21:55
Ik kan je Patrick Koopman in Weurt (Bij Nijmegen) aanraden, op en top vakman!

http://www.pkguitars.com/

Grtz Roger

Van Dattum
14 juni 2010, 22:11
Peer Dellen in Den Haag heeft mijn Strat+ een keer perfect herfret.

Schuur25
14 juni 2010, 22:11
Wim Heins in sneek.

De beste man bouwt wereldse gitaren, en heeft in het verleden een Les Paul van Akkerman, die onbespeelbaar was verklaard gerestaureerd.

http://www.heinsguitars.nl/

Ik kom er ook regelmatig. Zéér aardige en vriendelijke man die Wim!

Schuur25
14 juni 2010, 22:14
http://www.heinsguitars.nl/docs_nl/artikel_gitarist_november1998.pdf

Interessant stuk om te lezen, over de restauratie van Akkerman z'n Les Paul.

D3nnis
14 juni 2010, 22:18
Eventueel nog Henk van den Heuvel, uit 's-Hertogenbosch, http://www.hillman-guitars.nl/.
Heeft érg goed werk verricht bij de herfret van mijn Kritz S202 (met gebogen frets....)

jerome
14 juni 2010, 23:04
Volgens mij ontkom je er niet aan dat de toets opnieuw gelakt moet worden bij een herfretjob van een maple toets.
Bij het verwijderen van de frets breken er altijd stukjes lak af.
En als de toets opnieuw gelakt wordt krijg je al gauw kleurverschil.
De Gier is inderdaad een vakman.
Ik zou m gewoon eens bellen of hij de blanke lak een beetje op kleur kan maken zodat je min mogelijk kleurverschil krijgt
Of je moet de hele hals opnieuw laten lakken maar dat zal er waarschijnlijk te nieuw uit gaan zien...

vulvasonic
14 juni 2010, 23:22
Ik kan je Patrick Koopman in Weurt (Bij Nijmegen) aanraden, op en top vakman!

http://www.pkguitars.com/

Grtz Roger

+ heel veel!!!

Toegegeven, ik heb geen ervaring met andere bouwers, maar Patrick is DE MAN voor dit soort klussen en hij heeft een gigantische hoeveelheid tevreden en trouwe klanten, waaronder ik. Hij heeft ook mijn oude strat met maple neck voorzien van nieuwe frets en dat heeft ie perfect gedaan. Ik zou zonder problemen mijn originele Fender Telecaster uit 1951 aan hem toevertrouwen voor een refret. D.w.z., als ik er eentje had uiteraard. :)

guitarnijboer
15 juni 2010, 00:12
Super! Ik zie al aardig wat reacties, ik zal morgen de links eens bekijken...
Bedankt alvast!

Het is trouwens niet zo dat er geen nieuwe lak op mag gezien de hals er nu (met de originele 2 componenten lak) ook nog steeds als nieuw uitziet, maar ik wil de dikte en radius graag precies hetzelfde houden en ik heb eens een gitaar met maple nek en toets laten refretten die daarna voelbaar dunner is geworden. Ik kon hem vergelijken met een zelfde gitaar die ik niet heb later refretten. In dit geval was het overigens niet zo'n ramp en is de bespeelbaarheid verbeterd door de afgeronde zijkanten, maar de strat wil ik dus graag zo houden als hij is.

guitarnijboer
15 oktober 2010, 11:06
Zo, ik wilde even laten weten hoe dit afgelopen is...

Ik heb de gitaar bij Patrick Koopman gebracht en kon hem gister ophalen. Ik ben echt ontzettend blij met het resultaat en kan oprecht zeggen dat het absoluut vakwerk is wat hij heeft geleverd! De frets liggen stuk voor stuk superstrak in het hout en de lak is niet te onderscheiden van origineel wat ik erg knap vindt.

Bedankt voor het goede advies hier!

vulvasonic
15 oktober 2010, 11:13
Zo, ik wilde even laten weten hoe dit afgelopen is...

Ik heb de gitaar bij Patrick Koopman gebracht en kon hem gister ophalen. Ik ben echt ontzettend blij met het resultaat en kan oprecht zeggen dat het absoluut vakwerk is wat hij heeft geleverd! De frets liggen stuk voor stuk superstrak in het hout en de lak is niet te onderscheiden van origineel wat ik erg knap vindt.

Bedankt voor het goede advies hier!

Daar ben ik blij om. :)