PDA

View Full Version : Versteker doorlussen naar mengpaneel



Squier02
14 juni 2010, 13:31
Even een vraagje van mij kant, want zie het even niet meer. Ik speel over een JTM30. We spelen met onze band via externe speakers via een mengpaneel. Nu waren de vorige speakers niet zo geweldig, en heb ik mijn versterker nooit op het mengpaneel gehad, maar nu we betere speakers hebben, wil ik dit wel doen.

Nu komt het probleem, hoe kan ik dit het beste doen? Ik krijg wel geluid als ik mijn eigen speaker van de versterker loskoppel, en via die Iternal poort naar het mengpaneel lus. Het geluid is alleen erg iel, en moet alles erg zacht zetten omdat ie snel begint te kraken. Normaal krijg ik een heel vol geluid.

Mijn vraag is, doe ik iets verkeerd? Kan het aan de kabels liggen, of aan het mengpaneel? Hoe kan ik het beste mijn versterker doorlussen zonder mijn speaker los te koppelen? Dit lijkt me namelijk geen vaste oplossing.

Alvast bedankt

TimS
14 juni 2010, 13:45
Je kunt je speaker niet zomaar loskoppelen met een buizenversterker, gewoon er in laten zitten dus. Als je je gitaargeluid over de PA speakers wilt horen zul je er een microfoon voor moeten zetten. Andere mogelijkheid is een speaker emulator, maar daar heb ik geen ervaring mee. De line out van de meeste versterkers is gewoon ruk, daar zou ik niet aan beginnen.

Harry
14 juni 2010, 16:27
normaliter hang je een microfoon voor de gitaarspeaker die je in het mengpaneel plug.

Psychomantis
14 juni 2010, 21:47
Gewoon speaker loskoppelen van een lampenversterker, met de versterker op, is heel slecht voor je versterker. Niet doen dus.
Wat je wel kan doen is je speaker aangesloten laten staan, en dan nog via de line out naar het mengpaneel. Maar op een line out zit geen speaker simulatie dus dat klinkt ruk;
Wat je nog kan doen is iets als een hotplate kopen, en dat aan de speaker aansluiting hangen. Als deze dan een speaker emulator heeft, kan je deze opzetten en uit de line out van de hotplate naar het mengpaneel gaan. Maar dat klinkt nog altijd niet zo goed als een echte gitaarspeaker, en een hotplate is niet goedkoop.
En als je met Internal je Internal Speaker Output Jack bedoelt, dan kan ik begrijpen dat het niet goed klinkt. Die uitgang is bedoeld voor speakers, niet voor mengpanelen. Ik hoop dat je het niet te lang zo hebt aangesloten want dat is echt niet goed voor de amp.
voor de ingang op een mengpaneel (line in) heb je, logischerwijs een Line Out nodig. Het is niet omdat de aansluiting van de Speaker Output jack hierop past dat je dat mag aansluiten.

Squier02
14 juni 2010, 22:19
Nee heb het niet lang gedaan, was meer om het uit te proberen. Speel nu dus noodgedwongen buiten de PA om, is verder goed te doen, omdat ik de enigste heb kunnen we het gewoon goed afstellen. Toch zou ik de toekomst wel graag alles op het mengpaneel willen, zodat ik niet konstant mijn settings sta te verdraaien.

Ik ben even rond aan het kijken naar microfoons, waar moet ik precies naar op zoek? Je wordt natuurlijk dood gegooid met microfoons voor drums en bass, zijn die ook te gebruiken bij een gewone versterker? Lijkt me dat die meer voor de lage tonen zijn.

In welke prijsklasse moet ik denken? Zie microfoons van 60-100 euro. hoe zit de prijs/kwaliteit verhouding hierin? krijg ik dan 'kijkshop' kwaliteit als ik hieraan begin? Kom ook de termen Condensator en Dynamisch tegen, wat is het verschil hierin?

Zo weer een hoop vragen, hoop dat jullie me verder kunnen helpen. excuses voor de misschien voor de hand liggende vragen, maar deze tak van de sport is me nogal vreemd vandaar.

Martijn-w
15 juni 2010, 00:40
Shure SM57 voor 100 euro en je zit gebakken.

B_2_the_a
15 juni 2010, 01:03
wat wil je precies?

Dat is de vraag!
het feit dat het kan (je gitaar uitversterken via de p.a.) zegt niet dat dat ook moet!

In een kleine setup (kleine zaal) moet de band op het podium in balans staan voor de zaal en met een p.a.tje plaats je de zang daarbij

Grotere optredens moet er gewoon een geluidstechnicus in de zaal staan die het regelt. (een muzikant op het podium kan nooit continu horen wat er in de zaal gebeurd, dus die kan dat onmogelijk beoordelen en aanpassen indien nodig)
Je kan best een microfoon zelf kopen voor je gitaarversterker, maar dat is net als een ferrari kopen en een chauffeur laten rijden.

Mocht je toch de aandrang hebben om eigen mic te kopen, kijk naar de Audio Technica pro 63, naar mijn mening beter dan de sm57 maar een stukje goedkoper!

Harry
15 juni 2010, 10:36
excuus als ik het bij het verkeerde eind heb, maar ik heb zo mijn twijfels over die PA. Wat voor optredens doen jullie, hebben jullie een eigen PA en geluidsman? En zijn de zalen zo groot dat je gitaar via de PA moet?

Pepe
15 juni 2010, 13:48
Grappig. Je koopt een JTM om hem als luxe pre amp door te lussen naar een mengpaneel.
Je kan ook een Bad Monkey kopen. Die is niet alleen goedkoper, lichter en kleiner maar geeft ook een beter geluid.

Misschien dat ik er hier er nog eentje heb liggen. Doen we een ruil want ik help graag een mede collega uit de brand. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

HaroldA
15 juni 2010, 13:53
Palmer PDI 03! :ok:

Loadbox + speakersim in 1 en 2e hands rond de € 200,-.

Squier02
15 juni 2010, 15:13
Grappig. Je koopt een JTM om hem als luxe pre amp door te lussen naar een mengpaneel.
Je kan ook een Bad Monkey kopen. Die is niet alleen goedkoper, lichter en kleiner maar geeft ook een beter geluid.

Misschien dat ik er hier er nog eentje heb liggen. Doen we een ruil want ik help graag een mede collega uit de brand. http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

grapjas ;) Nee ik had deze versterker al lang en breed voordat ik aan deze band begon. Even voor het plaatje:

Onze drummer speelt op een electronisch drumstel, die is dus afhankelijk van onze speakers, en hangt daarom aan de PA. Onze toetsenist is ook afhankelijk van de speakers, en heeft twee stereo outputs, hangt ook aan de PA. De bassist speelt over een flinke Hartke die we lenen van de oom van de drummer, die speelt buiten de PA. Andere gitarist zit vaak met vervoer, en kan daardoor zijn eigen stack niet gebruiken. Hij is vaak genoodzaakt om over een Line 6 spider te spelen.

Nou weet iedereen hier dat mijn JTM die Line 6 volledig overstemt, en moet daarom bij lage volumes spelen. Nu we betere speakers hebben, kan de Line 6 op de PA, en kan ie ook een stuk harder in de mix.

Dus even voor de duidelijkheid: ik hoef NIET perse aan de PA, kan ook prima zonder. Enigste probleem is dat ik per nummer mijn volumes en dergelijke opnieuw moet afstemmen omdat ik anders teveel overheers met de rest.

Ik was naar een (goedkope) manier op zoek om niet steeds de instellingen om te hoeven gooien, en het regelen van de volume op mijn gitaar genoeg zou zijn.

EDIT: Deze PA hebben we gewoon via via gekregen. We hebben hem niet speciaal aangeschaft voor de band, en vinden het ook zonde om er geen gebruik van te maken.

bert k
15 juni 2010, 21:05
Als je over de PA gaat, moet je nog steeds per nummer je volume regelen. Of iemand anders, maar dat komt op hetzelfde neer. Als je amp hard genoeg kan, zou ik hem niet doorversterken, dat is alleen maar een hoop extra werk voor hetzelfde resultaat.

Pepe
15 juni 2010, 21:58
Ja. wat Bert zegt, je verschuift het probleem van volume naar de PA mixer.
Maar doe wat iedereen doet als je toch met een buizencombo over een PA gaat, gebruik je amp als eigen monitor en de PA zorgt voor de zaalmix, want daar gaat het je uiteindelijk om.

Dat aftakken naar een mixer kan op vele manieren, na de speaker met een mic, na een poweramp met een load of attunator, na de preamp via de line out of voor de preamp via een d.i. of bad monkey bijvoorbeeld.

Sommige methodes klinken beter dan andere maar meer smaken zie ik niet zo snel.

Squier02
15 juni 2010, 23:12
Oke ik begrijp het. Ik laat het verlopig nog maar op zijn beloop, eerst maar eens kijken wat we er van kunnen maken.

In ieder geval bedankt voor de tips, ga ze zeker onthouden mocht ik ze alsnog nodig hebben!