PDA

View Full Version : Originele houtsoorten



Mic
14 juni 2010, 09:42
Dag,

Bestaat er ergens informatie welke houtsoorten gebruikt worden bij populaire gitaren? Ik snap dat bij zelfbouw je de materialen helemaal zelf kunt bepalen en hout op klanksoort kunt gebruiken, maar is er een webpagina waar de houtsoorten van bijv Strat, Tele, LP etc genoemd worden? Ook vindt ik het wel interessant om te weten waar kopieen dan van gemaakt worden, zoals Epiphones etc.

Kakihara
14 juni 2010, 10:12
Elk gitaarmerk vermeldt doorgaans bij zijn modellen welke houtsoorten gebruikt zijn, surf dus maar eens naar de websites van Fender of Gibson of om het even welk ander merk. Op wikipedia kan je dat ook vinden, er zijn zelfs boeken over geschreven : zoek in de plaatselijke bibliotheek maar eens op auteurs als Tony Bacon of A.R. Duchossoir.

(Goeie) kopieën worden doorgaans van dezelfde houtsoorten gemaakt of van een plaatselijke (Aziatische) soort die het erg dicht benadert (nato was in de jaren 80 en 90 een populaire Japanse vervanger voor mahonie)

barno
14 juni 2010, 10:55
grosso modo kan je zeggen:
Fender : body: swamp ash of elzen / neck esdoorn / fretboard esdoorn of rosewood
Gibson: body : mahony / top: esdoorn / neck: mahony / fretboard: rosewood of ebben

Yoshida
14 juni 2010, 12:29
+1.

Ook kan je op webwinkels (Rockpalace etc) uitgebreide informatie vinden over gitaren, helaas niet (altijd) de elementen, maar in de meeste gevallen wel de houtsoorten.

In hoofdzaak worden voor de massagitaren volgens mij houtsoorten gebruikt die ruim voorradig zijn en makkelijk bewerkbaar, en daarnaast tevens een bepaald soortelijk gewicht en nerfstructuur hebben.

charlotte
14 juni 2010, 14:44
Hoi :)

Kijk ook hier eens :

http://www.stijlvorm.nl/houtsoorten.htm

groetjes Charlotte :lp:

rinaldo
14 juni 2010, 22:09
ik vind het juist leuk om gitaren te bouwen van houtsoorten die je niet elke dag tegenkomt. heb net eentje gebouwd van koto met een top van boiree, en een hals van korina, met daarop een toets van kingswood.

ik post hem wel eens als hij helemaal af is.

Yoshida
14 juni 2010, 22:37
ik vind het juist leuk om gitaren te bouwen van houtsoorten die je niet elke dag tegenkomt. heb net eentje gebouwd van koto met een top van boiree, en een hals van korina, met daarop een toets van kingswood.

ik post hem wel eens als hij helemaal af is.

Wow, een non-conformist! Daar moeten we er meer van hebben :)

Ik kan niet wachten tot mijn huidige project af is en ik weer idee"en heb voor mijn volgende project. Kan zelf uren rondlopen in de Arnhemse Fijnhouthandel. Ik heb het vergeleken met een kleuter op LSD die rondloopt in een speelgoedwinkel, en die vergelijkhing houdt nog steeds stand. Wil je een tip, loop dan rond op de hobbyzolder van een vergelijkbare zaak (zijn er niet veel van, maar zeker wel een uur rijden waard)

rinaldo
14 juni 2010, 23:19
ik weet het ben er al eens geweest, en iid het voelt net als een kind in een snoepwinkel.

maar er zijn ook wel andere plekken waar je leuke stukjes hout kunt vinden.

het kingswood is er een mooi voorbeeld van. dat kocht ik jaren geleden bij een boten bouwer in friesland, hij had ook mahonie en esdoorn, en toen ik hem vroeg of hij mischien een stukje pallisander had, zij hij nee, maar ik heb wel een stukje koningshout liggen.

en tot mijn grote verbazing haalde hij een half boomstammetje uit een hoek van zijn werkplaats met een prachtige paars gevlamde tekening er in.

ik heb het toen in plakjes laten zagen en er nooit wat mee gedaan. later heb ik het aan een gitaar bouwer in friesland gegeven als een soort van aanbetaling voor een gitaar die hij voor mij bouwde.

de bouwer ben ik toen eigenlijk uit het oog verloren, tot ik vorig jaar bij toeval weer contact met hem kreeg. hij wat gestopt met bouwen, maar had nog wel een behoorlijke houtvoorraad, waar tot mijn grote verbazing de stukjes koningshout ook bij lagen. en zo heb ik ze twintig jaar later dus weer terug moeten kopen. maar ik had het er graag voor over, en ik ben er super blij mee.

dus ik wou maar zeggen, loop eens een houtzagerij binnen, of een trappen fabriek, je zult versteld staan wat ze soms hebben liggen. :)

Yoshida
15 juni 2010, 07:00
ik weet het ben er al eens geweest, en iid het voelt net als een kind in een snoepwinkel.

maar er zijn ook wel andere plekken waar je leuke stukjes hout kunt vinden.

het kingswood is er een mooi voorbeeld van. dat kocht ik jaren geleden bij een boten bouwer in friesland, hij had ook mahonie en esdoorn, en toen ik hem vroeg of hij mischien een stukje pallisander had, zij hij nee, maar ik heb wel een stukje koningshout liggen.

en tot mijn grote verbazing haalde hij een half boomstammetje uit een hoek van zijn werkplaats met een prachtige paars gevlamde tekening er in.

ik heb het toen in plakjes laten zagen en er nooit wat mee gedaan. later heb ik het aan een gitaar bouwer in friesland gegeven als een soort van aanbetaling voor een gitaar die hij voor mij bouwde.

de bouwer ben ik toen eigenlijk uit het oog verloren, tot ik vorig jaar bij toeval weer contact met hem kreeg. hij wat gestopt met bouwen, maar had nog wel een behoorlijke houtvoorraad, waar tot mijn grote verbazing de stukjes koningshout ook bij lagen. en zo heb ik ze twintig jaar later dus weer terug moeten kopen. maar ik had het er graag voor over, en ik ben er super blij mee.

dus ik wou maar zeggen, loop eens een houtzagerij binnen, of een trappen fabriek, je zult versteld staan wat ze soms hebben liggen. :)

Mooi verhaal :)

Hmpf... ons zusterbedrijf is een timmerfabriek, en exotischer spul dan meranti zul je er niet snel vinden. Ik ken echter wel iemand, een zeer inventieve meubelmaker, die kickt op aparte houtsoorten. Toch een keer bij hem binnenlopen. Benieuwd wat ik ervan kan leren (en welk gereedschap ik kan misbruiken) :)

Jambi
15 juni 2010, 20:03
Check www.adamovic.nl bij info.