PDA

View Full Version : Analoge delay voor een grijpstuiver: EH Memory Toy



Mitch
13 juni 2010, 22:18
Van maatje Ramon (tegenwoordig ook hier aktief onder de naam wireman) een Electro Harmonix Memroy Toy te leen voor de test. Ik was wel nieuwsgierig, dus dat aanbod heb ik aangenomen. Mijn nieuwsgierighed gaat vooral naar de MEmery Boy en zijn Delxue versie, maar deze wilde ik ook wel eens horen.
http://files.effectsdatabase.com/gear/thumbs/eh-nano_memorytoy_001.jpg

Knoppen: delaytijd, feedback (aantal herhalingen) en blend (dry/wet mix). Met dat laatste ben ik wat minder blij, het is weer diezelfde mix regelaar zoals die bijvoorbeeld ook op de Holy Grail zit. Linksom: 100% dry, rechtsom 100% wet en op 12u heb je 50-50. In de praktijk gebruik je dus niet meer dan de helft van het bereik.

Sound: prima. Klassiek wat helderde op kortere delaytijd en wat doffer op langere delaytijden. De klank is lastig te omschrijven. De eerste twee herhalingen klinken nog redelijk natuurlijk maar al wel duidelijk gefilterd, daarna neemt de kwaliteit snel af. Voor de één een zalige (bijna crunchy) sound, voor de ander is het lelijk. Smaak dus.
Ter referentie: de geluidskwaliteit van een DE7 in echo-modus is iets hoger en neemt wat geleidelijker af. Dichter bij huis, de Deluxe Memory Man, heeft een duidelijk hogere geluidskwaliteit zonder dat die scherp of helder is te noemen.
Het grote voordeel van die snel degraderende geluidskwaliteit is dat je er heerlijk mee kan freaken. Feedback beetje open zetten, noot aanslaan, laten sustainen/feedbacken en draaien maar aan de delaytijd :D Max delaytijd is redelijk lang, ik zat volgens mij snel over de 500ms heen maar als de exacte specs je interesseren moet je maar even naar de EH site.
Dan de modulatie. Daar was ik eerst niet zo over te spreken, vond het een beetje teveel van het goede (iets teveel pitch shift) maar ik kwam er al snel achter dat die modulatie wel varieert met de delaytijd. Lagere delaytijd: duidelijkere modulatie en vice versa. Het voordeel is dat je dus redelijk makkelijk een chorus maakt van je Memory Toy en dat je op lagere settings een redelijk subtiele wiebel in je geluid krijgt.

Voor de rest heeft het dezelfde, bekende stevige behuizing en zit er tegenwoordig een gangbare 9V aansluiting op de kleine lijn van EH-pedalen. Voor een paar tientjes een absolute winnaar als je van simpele slapback of en sferisch delaytje houdt, al kan ik me voorstellen dat je voor ongeveer hetzelfde geld naar een DE7 kijkt (iets veelzijdiger) of voor wat meer geld naar de hippe (gehypte?) MXR Carbon Copy of de Memory Boy.

Shaggy
13 juni 2010, 22:31
Cool .. deze heb ik ook .. hij gaat op mn board omdat hij zo weinig ruimte in beslag neemt

Daarnaast leert de ervaring ook dat in live situatie deze prima meegaat en het verschil tussen deze en een ad9 nauwelijks waarneembaar is.

De toy is ook een bang for the bucker

Mitch
13 juni 2010, 22:51
Nou, ik zou een AD9 er nog eens naast moeten horen maar in mijn herinnering is die wat donkerder in de repeats en klinkt de mix daardoor best anders.

apekop
14 juni 2010, 00:50
Lijkt me een leuk ding. Ik ben ook wel benieuwd naar de Deluxe Memory Man en Deluxe Memory Boy, en het verschil in sound tussen de Memory Man, Toy and Boy.
Een leuke analoge delay erbij t.z.t. lijkt me wel wat.

rocker_71
14 juni 2010, 11:44
Inderdaad een kwestie van smaak.
Maar ik vond hem eigenlijk een beetje tegenvallen. Ik dacht dat ik echt een analoog man zou zijn (zoals met andere pedalen), maar vond deze delay wel veel bijgeluiden veroorzaken. Ook de delay tijd is niet zo groot als EHX beweert. De modulatie - wat mij over de streep had getrokken om deze te kopen- vond ik eigenlijk nauwelijks bruikbaar. Inderdaad een behoorlijke pitch shift; het leek wel of mijn gitaar vals was gestemd.
Mijn oude digitale Ibanez delay staat nu weer op mijn board.

Herman
14 juni 2010, 12:31
@ Mitch,

Ik zoek er eigenlijk nog een delay bij voornamelijk voor een slapback achtige delay, en veel oscilatie, welke zou je me dan aanraden, de DE7 of de Memory Boy?

Mitch
14 juni 2010, 17:04
Beide even geschikt. Op slapback is de Toy misschien iets lekkerder omdat -ie op een korte delaytijd redleijk helder is, maar ik zou zeggen: allebei goed. Ze zijn allebei goed te oscilleren, da's ook geen verschil. Minstens even lekker en makkelijk is in dat geval de oude versie van BYOC's delay, de drieknops DD80. Misschien dat Nielsje die van hem weg doet, je kan hem eens PB'en.

Liquid_Metal
14 juni 2010, 17:18
Ik haal nu alle delay uit mijn G-Major2 maar ben op zoek naar iets voor 'crystal echoes'. Met zo'n memory toy alleen gaat dat niet lukken, maar misschien vind ik het wel leuk om een analoge delay te hebben. Ik zie ze voor 90 euro, da's prima te doen. Alleen nog even de vraag of ik 'm dan voor (héél erg makkelijk in een loop van de GCX) of achter (behoorlijk lastig) de GM2 zet.

Fuhgawz
14 juni 2010, 17:26
Ik heb ook een Memory Toy. Ongeveer sinds die uitkwam. Geweldig ding!! Lekker klein. Geluidskwaliteit is goed. Ik gebruik hem voor sferische sounds, wat hij heel lekker kan. Modulatie diepte kun je instellen met een trimpot. Zelfs in een behoorlijk overstuurde Orange klinkt hij goed door.

driftkop
14 juni 2010, 22:10
Ik heb die MT een paar maanden geleden uitgeprobeerd, maar hem weer geretourneerd. Leuk speelgoed, maar ik kon er geen fijne geluiden uithalen. Ik vond het ook erg hinderlijk dat het droge signaal zwakker werd bij het opendraaien van de mix, ik zou verwachten dat het natte signaal sterker zou worden. Verder vond ik de ingebouwde chorus niet echt bruikbaar. De prijs is in ieder geval wel goed.

apekop
14 juni 2010, 22:40
de meningen zijn zeer verdeeld...

Beetje off topic, maar hoe zit het eigenlijk met de tonesuck bij de nieuwere EHX pedalen? Met name de deluxe Memory Boy en de nieuwe versie van de deluxe Memory Man.

Ik heb eens een Micro POG gehad, maar die heb ik weer weggedaan omdat hij iets te veel toon vrat naar mijn idee.

rocker_71
15 juni 2010, 10:19
de meningen zijn zeer verdeeld...

Ja, dat gaf de topicstarer ook al aan. ;)



Beetje off topic, maar hoe zit het eigenlijk met de tonesuck bij de nieuwere EHX pedalen? Met name de deluxe Memory Boy en de nieuwe versie van de deluxe Memory Man.

Zijn true bypass voor zover ik weet, dus dat is dan geen issue.

driftkop
15 juni 2010, 14:31
Ja, dat gaf de topicstarer ook al aan. ;)

Leuke woordspeling :seriousf:

HaroldA
15 juni 2010, 14:38
Zijn true bypass voor zover ik weet, dus dat is dan geen issue.

Bij een delay wel. Je 'dry' signaal als het effect aan staat mag imho niet aangepast worden, dus geen volume drops of doffe ellende!

humbucker
15 juni 2010, 14:48
Memory Boy heeft een lichte volume boost, maar absoluut niet hinderlijk! Fijn pedaaltje is het :)

Liquid_Metal
15 juni 2010, 15:48
Memory Boy heeft een lichte volume boost, maar absoluut niet hinderlijk! Fijn pedaaltje is het :)

Zo'n boost lijkt me juist fijn omdat je droog signaal verliest door het mixen.

Mitch
15 juni 2010, 16:31
Misschien dat het enigszins afhangt van de ingangsimpedantie van de amp of de gitaar, maar ik had bij de Toy geen boost of drop.

Chris Winsemius
15 juni 2010, 18:28
Mitch: hoe is de FEEL tov. de MMD?

Tia!!!!

Mitch
15 juni 2010, 20:31
Er gaat niets boven een goeie DMM, dus ook de Toy niet ;) De manier van afbouw van de repeats (iets sneller) en de klank (opener) maakt de DMM makkelijker mengend en dus ook makkelijker klinkend. Ik heb een volledige A/B gedaan met exact evenveel repeats die ongeveer even hard doorklinken (met staccato aanslaan) en daarna doorgespeeld: bij de DMM ging dat aanmerkelijk minder rommelig klinken. Maar goed, ook qua klank is de ene DMM de andere niet, dus wat dat betreft...

Shaggy
15 juni 2010, 20:37
Ik ervaar ook een lichte volume boost maar vind dat een voordeel.

Martjeuh
16 juni 2010, 14:52
Hoe is de Memory Toy vergeleken met de Carbon Copy?

Ben van plan een van deze te gaan kopen..

HaroldA
16 juni 2010, 14:56
Hoe is de Memory Toy vergeleken met de Carbon Copy?

Ben van plan een van deze te gaan kopen..

Wat voor versterker en waar ga je 'm zetten? (pre gain, fx loop, etc)

Voor mijn Marshall JMP/JCM800 was de CC echt een drama.

Martjeuh
16 juni 2010, 14:58
Ik heb een Epiphone Sorrento, met een Vox ac15.
Ik weet niet of het veel qua andere effectjes uitmaakt, maar ik heb ook nog een Boss bd-2 en een Pitchblack tuner.

Qua muziek ga ik eigenlijk vanalles spelen, van rustige nummertjes tot indie rock, maar zowiezo geen metal :seriousf:

HaroldA
16 juni 2010, 15:00
Ik heb een Epiphone Sorrento, met een Vox ac15.

Is de AC15 clean afgesteld en/of ga je de delay in de FX loop zetten? De CC is vrij donker in z'n repeats en verzuipt daardoor erg snel op een oversturende amp.

Martjeuh
16 juni 2010, 15:03
Ik zet mn versterker clean, en overstuur hem dus met de blues driver. De delay zou dan gewoon in mn 1-spot chain komen ^^

HaroldA
16 juni 2010, 15:06
Ik zet mn versterker clean, en overstuur hem dus met de blues driver. De delay zou dan gewoon in mn 1-spot chain komen ^^

OK, dan kan CC voor jou best goed werken. (natuurlijk wel NA je overdrive zetten!)

Ga maar testen! :ok:

Martjeuh
16 juni 2010, 15:07
Ah, beter! Maar is hij veel beter vergeleken met de memory toy?

Binnenkort maar is even deze 2 naast elkaar leggen en vergelijken :D

driftkop
16 juni 2010, 16:13
Hoe is de Memory Toy vergeleken met de Carbon Copy?

http://gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=133154

Mitch
16 juni 2010, 20:12
Ik vind de Carbon Copy niet zo bijzonder. Geen idee of dat aan smaak ligt, maar ik had het idee dat -ie zo populair was omdat het op dat moment een relatief betaalbare analoge delay was met modulatie. Een beetje zoals de Replica een tijd een analoog klinkende delay was met tap tempo en de mogelijkheid tot triplets. Een pedaal kan nog wel eens populair zijn op basis van een bepaalde mogelijkheid of prijsstelling.

apekop
18 juni 2010, 11:27
Heeft iemand al de Deluxe Memory Boy uitgebreid getest en/of vergeleken met een Deluxe Memory Man? Ben er wel benieuwd naar, omdat hij tap tempo heeft en een 9 volt aansluiting ipv 24 volt zoals de DMM. Belangrijkste voor mij blijft welke het 'beste' basisgeluid heeft en het meeste in de buurt komt van een oude tape delay.

Mitch
18 juni 2010, 16:08
Als iemand een Deluxe Boy heeft wil ik die met alle plezier een keer naast mijn DMM leggen, lijkt me heel interessant.
Los daarvan: de klank tussen de verschillende versies van de DMM verschilt ook wel wat. De Toy heeft in ieder geval een duidelijk andere basisklank en ik weet niet in hoeverre de Boy daar anders in is. Volgens mij heb ik bij Feedback R'dam zowel de nieuwe versie van de DMM als de (non-deluxe) Memory Boy zien liggen.

apekop
19 juni 2010, 17:07
Misschien toch eens een keer een bezoekje brengen aan Feedback dan. Niet mijn favoriete winkel, maar wel handig om wat dingen uit te proberen.

wireman
13 september 2010, 06:45
Ik lees meerdere malen dat collega gitaristen het over een storende pitch shift hebben. HAD ik ook op mijn memtoy, maar dat had alles te maken met de mini-schakelaar die de mod (waarom die er nou op zit?) aan stond.
Zet je die uit? dan is ie VEEEL bruikbaarder.
Het lijkt erop alsof dit pedaal inderdaad wel op de markt gebracht is met het oog op de oscilerende, freaky, feedback, ufo sound (wat ie dan ook erg goed doet).

wireman
13 september 2010, 06:49
Mitch.. ik heb dat dus thuis weer wel.. Zal idd dan wel met de chain te maken hebben.. (gaan we binnenkort ff over stoeien met kwark.. Ik ga met kwark een mooie bak maken en dan mag u me helpen met de setup en chain.

tot snel!


Misschien dat het enigszins afhangt van de ingangsimpedantie van de amp of de gitaar, maar ik had bij de Toy geen boost of drop.

Mitch
13 september 2010, 11:04
Ah, dan is dat toch iets met impedantieverschillen. Hebben wel meer pedalen last van, de OCD bijvoorbeeld kan ook veel doffer en zachter klinken afhankelijk van het pedaal dat er achter staat.

_M_P
13 september 2010, 16:26
Heeft iemand al de Deluxe Memory Boy uitgebreid getest en/of vergeleken met een Deluxe Memory Man? Ben er wel benieuwd naar, omdat hij tap tempo heeft en een 9 volt aansluiting ipv 24 volt zoals de DMM. Belangrijkste voor mij blijft welke het 'beste' basisgeluid heeft en het meeste in de buurt komt van een oude tape delay.

Ik heb nu een aantal maanden een DMB, en ik moet zeggen dat ik er erg over te spreken ben. Ik zeg er meteen bij dat ik geen DMM kenner ben. Een vergelijking zit er dus niet in.

Ik denk eigenlijk dat ik me bij de bevindingen van de topic-starter kan aansluiten (in grote lijnen), waarbij gezegd moet worden dat de extra's (effectsloop e tap-tempo, em expr. mode) de bruikbaarheid wel erg ten goede komen.