PDA

View Full Version : rickenbacker aarding



underwear
13 juni 2010, 21:51
beste gitaarnetters, ik heb een rickenbacker 620 staan waar ik nooit op speel omdat er altijd een verveelend gebrom is. nu zijn we tot de vaststelling gekomen da dit iets met de aarding te maken heeft, want als je een vinger op de jack ingang legt van de gitaar (het ijzeren plaatje) gaat het geruis weg. als ik met mijn epi les paul op diezelfde versterker speel (die trouwens in een stopcontact zit met aarding) heb ik geen last van dat gebrom. ik heb ook al andere kabels geprobeerd. hoe zou ik dit probleem kunnen oplossen?

grtz simon

Gearjunkie
13 juni 2010, 22:23
Het is een gitaar met vrij hotte single-coils zoals ik lees.
Dus brom pick je vrij snel op daarmee (monitoren, lichtdimmers, tl verlichting...). Is het ook als je 2 elementen inschakeld?
Als het probleem hier niet zit kan je denken aan het aanbrengen van shielding (afscherming) of de aarding gewoon eens nalopen door de gitaar open te schroeven.

aaronstonebeat
14 juni 2010, 00:10
Maar als het gebrom weg is als hij de jack plate aanraakt:

Controleer de aarding van de snaren.

En welkom !

RUIS
14 juni 2010, 00:14
Een foto van je Rickenbacker zal nauwelijks helpen bij het oplossen van je probleem, maar dat is natuurlijk geen reden er geen te posten.

underwear
14 juni 2010, 18:03
ja maar hoe controleer je de aarding van de snaren??

aaronstonebeat
14 juni 2010, 18:10
Dat heb je eigenlijk al gedaan: ze zijn niet geaard want als je de jackplate aanraakt, verdwijnt de brom en als je de snaren aanraakt niet.

Je aardt de snaren door een verbinding te maken tussen een geaard punt in de gitaar en de brug of tail piece.

underwear
14 juni 2010, 18:17
http://i786.photobucket.com/albums/yy148/simonrocker/P140609_1759_01.jpg

kheb ook juist een foto getrokken (slechte kwaliteit=gsm) :p
het was een gitaar dat men pa had gewonnen met een magazine maar er is weinig op gespeeld door dat gebrom... we hebben eigenlijk nu nog maar ontdekt dat dit iets te maken heeft met de aarding. kga dan binnenkort eens kijken voor de snaren te aarden :) thnx