PDA

View Full Version : WIE IS DE EXPERT? Cort: Goed of Fout? HELP



Joost Assink
28 april 2003, 14:28
Mensen,

Ik ben op zoek naar tips, adviezen of ervaring. Ik heb een Cort NTL CE Custom gezien die geweldig klonk, speelde en eruit zag. Ook was hij duurder dan alle andere accoustische gitaren die ik ken, maar nu ik op het internet rondzwerf merk ik dat het slechts een misrange gitaar is. Mijn dilemma is: is het een goede aanschaf? Het is een massief houten gitaar (boven, zij en onderblad) en heeft AAA-klasse hout. Andere gitaren zoals Taylor kosten met dezelfde specs 3x zoveel. Is dat het waard of betaal je dan voor naam en hogere arbeidskosten (Amerika tov Korea). Wie kan me helpen???

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joost Assink op 2003-04-28 15:52 ]</font>

Kjiratsiekoedel
28 april 2003, 14:47
Je betaalt zeker meer voor de naam en hogere arbeidskosten. Cort staat volgens mij wel als goed merk bekend.

Je (summiere) beschrijving klinkt goed.

Luister en vergelijk hem met de echt dure gitaren (taylor, etc). Let op geluid, hardware en afwerking. Dan zal het geluid denk ik niet verschrikkelijk veel uitmaken, hardware van de duurste wat beter zijn (of goud => hoeft niet beter te zijn, maar wel duurder) en de afwerking van de duurste zal denk ik ook beter zijn.

Kijk of je dan 3x meer wil betalen voor een hele goede gitaar met: duur merk, betere afwerkling en hardware. Of (voor een veel leuke prijs) gewoon een goede gitaar wilt hebben (de cort).

Ik denk dus dat je gewoon op de cort uit zal komen.

Joost Assink
28 april 2003, 15:37
Bedankt voor je snelle reactie en ik ben blij te horen dat je dezelfde nuchtere (hollandse) kijk hebt op het kopen van een gitaar. Volgens mij zijn de specs (inclusief de hardware) erg goed (Ebben toets! Grover Super Rotomatic Tuners! Fishman Matrix Pickup). Ik voeg de volle specs hieronder toe. Ik zal morgen de test tov de Taylor en Martin uitvoeren en dan lijkt het me duidelijk. Er zit levenslange garantie op, dus ik zie geen catch. Ken je Cort?

Scale 25 1/4"

Body shape NTL single cutaway
Top: Solid Engelmann Spruce (Master grade)
Back: Solid Rosewood
Side: Solid Rosewood
Bindings: Flamed Maple
Neck: Mahogany
Fretboard: Ebony
Fretboard Radius: 15 3/4"
Headmachie Grover Super Rotomatic (gold)
Bridge Ebony
Position Mark Abalone dot
Nut Bone
Fret 20
Electronics Fishman Prefix Plus
Pickup Fishman Matrix pickup
Saddle Compesated bone
Pickguard None
Binding Abalone

Joost Assink
28 april 2003, 16:04
Trouwens, het ding is Handgemaakt en hier is de link voor meer info en EEN PLAATJE. Is dit voor deze prijs niet DE DEAL OF THE CENTURY met levenslange garantie en een garantiepunt in Nederland?
http://www.cort.com/acoustics/c_shop/pg2.html#ntlce

Kjiratsiekoedel
28 april 2003, 17:51
Leuk ding, met alles erop en eraan (voor zover dat akoestisch kan).

Ik heb een keer op een (volgens mij dure, maar weet niet meer welke) cort gespeeld. Was zeer onder de indruk.

Joost Assink
28 april 2003, 17:55
Fijn om te horen dat je een goede ervaring hebt met Cort, want het komt overeen met mijn beleving. Ik was ook onder de indruk van de eerste keer met een Cort in mijn handen (was toen trouwens wel meer dan ik gewend was, prijstechnisch gezien dus zal ik eerder onder de indruk zijn)
Morgen zal ik het weten als ik duurdere gitaren als een Taylor uit ga proberen

bert
28 april 2003, 20:12
Ik ben benieuwd. Altijd leuk om te lezen wat anderen van gitaren vinden. MIJN Taylor is gelukkig nog steeds 1 van de mooist klinkende gitaren. Ik zoek nog een 2e gitaar, zal zeker ook deze Cort eens gaan beluisteren/bespelen.
Bert.

Buzz
28 april 2003, 20:23
Ach... Cort goed of fout? wat een onzin. Altijd leuk als een merk zich ontwikkelt en met goede kwalitiet op de proppen komt. Meestal een ontdekking op zich, die dan nog eens betaalbaar is ook. Een mooie gitaar die dan ook nog eens prachtig klinkt...Kan je mij voor wakker maken.

Joost Assink
28 april 2003, 20:45
Handig, zo'n forum! Hier heb ik wat aan. Morgen ga ik het uitproberen met een Taylor ernaast en zal ik het laten weten.

ReinoutV
29 april 2003, 12:21
Ik heb zelf een Cort NTL20F, je kunt hem beluisteren op http://members.lycos.nl/reinoutv/media/holy_man.mp3 als je hem via piezo wil horen en op http://members.lycos.nl/reinoutv/media/floodplain.mp3 via een microfoon (SM58). Ik ben heel erg blij met mijn gitaar en ben zelf redelijk kritisch op mijn geluid. Als je hem echt tot zijn recht wil laten komen (op het podium) moet je wel een goede versterker hebben (Fender Acoustasonic bijv.), of via een DI de mengtafel in. Als de mijne gestolen werd zou ik per direct dezelfde weer kopen. Prachtgitaar.

Joost Assink
29 april 2003, 12:28
Beste Reinout,

Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat ik met een gerust hart zoveel geld uit kan geven voor een accoustische gitaar (ik begrijp echter nu dat het niet eens zoveel geld is voor een goede accoustische).
Trouwens, als gebruiker: hoe houdt de gitaar zich op de langere duur? Is het gevoelig voor beschadiging (krassen waar een pickguard had moeten zitten iod?) of het gerucht dat Cort-halzen krom trekken bij een vochtige atmosfeer?

ReinoutV
29 april 2003, 16:24
Op 2003-04-29 12:28, schreef Joost Assink:
Beste Reinout,

Bedankt voor je reactie! Fijn om te horen dat ik met een gerust hart zoveel geld uit kan geven voor een accoustische gitaar (ik begrijp echter nu dat het niet eens zoveel geld is voor een goede accoustische).
Trouwens, als gebruiker: hoe houdt de gitaar zich op de langere duur? Is het gevoelig voor beschadiging (krassen waar een pickguard had moeten zitten iod?) of het gerucht dat Cort-halzen krom trekken bij een vochtige atmosfeer?


Nergens last van gehad. Geen krassen, geen kromme hals, niets. Wel een prachtige klank, die ook nog eens een half jaar duurt als je er Elixirs op spant.

Joost Assink
29 april 2003, 20:13
Nou ik ben wat winkels afgeweest en heb de Cort NTL CE Custom weer eens geprobeerd en het blijft een geweldige gitaar met geweldige spec en afwerking, maar..... Wat ik als reactie heb gekregen blijkt waar te zijn: een Cort custom is erg goed en vooral waar voor je geld, maar een goede Taylor is beter en je kan het horen. Ik had al een aantal gitaren in mijn handen gehad en was nog steeds voor de Cort. Ik pakte een Taylor 314 en was niet echt onder de indruk. Toen ben ik naar een andere zaak gegaan en kwam een Taylor 414CE limited edition tegen en het was alsof er een wereld voor me open ging. Het klonk haast als een halve 12 snarige, zoveel klank: de gitaar zong gewoon. Vannacht een nachtje slapen om erover na te denken. Een mooie Cort voor relatief weinig of een echte super gitaar. Ik weet het niet....

bert
29 april 2003, 23:24
WAT HAD IK JE GEZEGD ! ! ! !
Bert.

bert
29 april 2003, 23:28
Wat een engerd ( grapje ) is die ReinoutV, om zo'n mooi gitaarwerk ons te laten beluisteren. Het klinkt niet aleen uitstekend, maar hij speelt ook prachtig ( weer een minderwaardigheids complex erbij ).
Ik kan niet goed horen of je dit alleen speelt of met zijn 2en.
Bert

ReinoutV
1 mei 2003, 13:49
Op 2003-04-29 23:28, schreef bert:
Wat een engerd ( grapje ) is die ReinoutV, om zo'n mooi gitaarwerk ons te laten beluisteren. Het klinkt niet aleen uitstekend, maar hij speelt ook prachtig ( weer een minderwaardigheids complex erbij ).
Ik kan niet goed horen of je dit alleen speelt of met zijn 2en.
Bert


Ghegheghe... Nee, ik heb dit helemaal alleen opgenomen, na meerdere mislukte takes zonder editten (stukjes knippen), galmpje erover, uploaden. Maar na 10 jaar les mag er eindelijk ook wel eens iets leuks uitkomen, vind ik... Ik ben blij dat meer mensen mijn muziek/spel waarderen.

Joost Assink
1 mei 2003, 14:01
Nou goed, zoals sommigen inmiddels begrepen hadden: Vandaag heb ik de Taylor opgehaald. Het was een rib uit m'n lijf want hij was 2x zo duur als de Cort, terwijl die al enorm duur was in mijn beleving, maar de Taylor is het waard!
Ik moet het nu toegeven, hoewel ik me al helemaal ingesteld had op de Cort en slechts op zoek was naar bevestiging, kan ik niet anders dan bevestigen dat de Cort het heeft moeten afleggen. Er gaat niets boven Taylor.
Trouwens nog een mooie deal in Duitsland, waar die Limited Edition in de aanbieding was voor minder dan een gewone 414CE met het hout van de 814CE, Geweldig!


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joost Assink op 2003-05-01 16:11 ]</font>

Kjiratsiekoedel
1 mei 2003, 15:42
Kewl, welke is het dan precies?? niet helemaal duidelijk.

Hebbie al opnames??

Joost Assink
1 mei 2003, 16:14
Nou het is een Taylor 414CE Limited Edition Germany. Dat is dus een massieve gitaar met een Sitka Spruce top en massieve Rosewood zij en achterkant ipv de standaard (goedkopere) Ovangkol zij en achterkant van de normale 414. De CE staat voor Cutaway en Electric (met Fishman Matrix pickup) en een klank om van te dromen. Zoals ik al geschreven had, was ik al helemaal ingesteld op de Cort, maar dit geluid is echt iets anders!

Joost Assink
1 mei 2003, 16:15
En opnames kan ik niet maken, maar foto's zal ik proberen morgen te maken, en te sturen naar diegenen die geinteresseerd zijn. (en bedankt voor je enthousiastme!)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Joost Assink op 2003-05-01 16:16 ]</font>

Crutch
1 mei 2003, 17:00
Jo! interesse, hier!

bert
1 mei 2003, 18:56
Graag ook een foto voor mij.
Altijd leuk om te zien.

bert
1 mei 2003, 19:03
Bij Bergmann in Arnhem heb ik de nieuw Taylor 410 CE Limited edition beluisterd. Ook een prachtig instrument ( prijs 2075 )
Bert

Joost Assink
2 mei 2003, 12:59
De eerste foto's zijn er, dus laat maar weten of je interesse hebt

Kjiratsiekoedel
2 mei 2003, 13:06
ja, intresse. Staan ze op internet??

Joost Assink
2 mei 2003, 17:21
Nee volgens mij heb ik ze al naar je gemaild