PDA

View Full Version : Volumeschommelingen tijdens spelen via pedalen.



guitarguru
12 juni 2010, 13:42
Gisteren, tijdens het repeteren, had ik last van dat mijn volume dan weer hard was, dan weer zachter. Ik had dat laatst ook thuis op een andere amp, dus denk dat het euvel gezocht moet worden in mijn pedalen c.q. bekabeling.

Kent iemand een methode om kabels door te meten? Kan het euvel ook in een van mijn pedalen zitten? Ik heb b.v. ook een T-Rex Roommate, met een buisje erin. Als die op zou raken, hoe merk je dat?
Zal wel een flinke zoektocht worden. Mede doordat het verschijnsel niet altijd optreedt.
Had gisteren wel het idee, dat mijn sound de hele avond wat dunner en scheller was, dan ik gewend ben...... :dontgeti:

JeroenP
12 juni 2010, 13:47
Werk jij met een voeding of batterijen? Wanr ik herken het probleem van vroegah, toen ging er wel eens een batterijtje leeg...

guitarguru
12 juni 2010, 13:50
Werk jij met een voeding of batterijen? Want ik herken het probleem van vroegah, toen ging er wel eens een batterijtje leeg...

Ik werk alleen met voedingen. Een aparte voor de Roommate, en nog 2 One-spots voor de overige 6 pedalen.

pasqual
12 juni 2010, 14:02
ik denk dat je de pedalen één voor één er tussenuit moet halen om uit te proberen in welk pedaal het probleem zit. lastig zoeken......

groeten Pasqual.

Nielsje
12 juni 2010, 14:06
Probleem ook wel eens gehad. Zat bij mij twee keer in de bekabeling.

guitarguru
12 juni 2010, 14:25
Zijn kabels door te meten, zo ja hoe doe je dat?

Mitch
12 juni 2010, 14:28
Ja, mijn eerste ingeving is ook: kabels. Zeker met George L of andersoortige doe-het-zelf kabels vind je dit nogal eens terug.

Volstrekt off topic: ik moest afgelopen week aan je denken :D
In een heerlijk fout maar o zo swingend '80's nummer van Bow Wow Wow, Do You Wanna Hold Me, zit een flauwe solo die te lang duurt en ik had ineens het idee om daar een ingekorte versie van Kossofs solo uit Allright Now in te plakken. Les Paul Junior, Catalinbread Dirty Little Secret, AC30HH... werkte prima :rockon:

guitarguru
12 juni 2010, 14:33
Ja, mijn eerste ingeving is ook: kabels. Zeker met George L of andersoortige doe-het-zelf kabels vind je dit nogal eens terug.

Volstrekt off topic: ik moest afgelopen week aan je denken :D
In een heerlijk fout maar o zo swingend '80's nummer van Bow Wow Wow, Do You Wanna Hold Me, zit een flauwe solo die te lang duurt en ik had ineens het idee om daar een ingekorte versie van Kossofs solo uit Allright Now in te plakken. Les Paul Junior, Catalinbread Dirty Little Secret, AC30HH... werkte prima :rockon:

Die solo van Kossoff is voor mij elke gig weer een hoogtepunt. Zo mooi opgebouwd naar een heerlijk hoogtepunt.. Maar dan wel de lange solo, ingekort daar houden wij niet van, foei!! ;) Wat laat je dan weg?

Maar eh....... zijn kabels nou door te meten?

Mitch
12 juni 2010, 14:39
Sorry, ik ben geen elektronicus :(
Praktische test: opstelling van twee pedalen, patchkabeltjes ertussen stuk vor stuk wisselen en tijdens spelen aan de patchkabel prutsen tot je hoort of -ie stoort.

Inkorten, tja, gewoon wel de opbouw, maar niet te lang pauzeren en ietsje eerder naar de climax. Check voor de grap maar eens op YT het nummer, ik dank dat je 'm wel kan plaatsen ;)

guitarguru
12 juni 2010, 14:46
Sorry, ik ben geen elektronicus :(
Praktische test: opstelling van twee pedalen, patchkabeltjes ertussen stuk vor stuk wisselen en tijdens spelen aan de patchkabel prutsen tot je hoort of -ie stoort.

Inkorten, tja, gewoon wel de opbouw, maar niet te lang pauzeren en ietsje eerder naar de climax. Check voor de grap maar eens op YT het nummer, ik dank dat je 'm wel kan plaatsen ;)

Hahahaha, ja past wel lekker denk ik! Inderdaad een heel fout nummer, Kossoff draait zich om in zijn graf joh :p

gitaargod
12 juni 2010, 15:08
Er bestaan kabeltesterapp., ook van George L, en vele anderen, kost iets van 20 Euro. Alleen handig wanneer je kabels gaat maken. George L of gelijksoortige plak en knip-achtige shit komt er bij mij niet meer in. Maar dat is weer heel persoonlijk, vele andere gitaristen vinden het weer super.

Volume verschil heb ik soms met wah wah pedalen en auto wahs, vaak gaat het volume dan iets omhoog wanneer je ze aanzet.

Misschien dat sommige jack-inputs van jouw pedalen geoxydeerd zijn?? Of misschien een oud pedaal waar de onderdelen van op zijn? Maak van alle pedalen de potmeters eens schoon. In ieder geval zou ik alleen met 1 merk patchkabel gaan werken. Ikzellf heb Klotz kabels, geen problemen mee, goede sound. Controleer ook even de electronica van je gitaar, output, p.u's, potmeters.

guitarguru
12 juni 2010, 15:35
Er bestaan kabeltesterapp., ook van George L, en vele anderen, kost iets van 20 Euro. Alleen handig wanneer je kabels gaat maken. George L of gelijksoortige plak en knip-achtige shit komt er bij mij niet meer in. Maar dat is weer heel persoonlijk, vele andere gitaristen vinden het weer super.

Volume verschil heb ik soms met wah wah pedalen en auto wahs, vaak gaat het volume dan iets omhoog wanneer je ze aanzet.

Misschien dat sommige jack-inputs van jouw pedalen geoxydeerd zijn?? Of misschien een oud pedaal waar de onderdelen van op zijn? Maak van alle pedalen de potmeters eens schoon. In ieder geval zou ik alleen met 1 merk patchkabel gaan werken. Ikzellf heb Klotz kabels, geen problemen mee, goede sound. Controleer ook even de electronica van je gitaar, output, p.u's, potmeters.

Bedankt voor je tips. Heb inderdaad van die George L kabeltjes. Heb ook een vintage Marshall The Guv'nor pedaaltje nog niet zo lang. Zou weleens de boosdoener kunnen zijn. Ga maar eens testen dan. Ik heb ineens een onbetrouwbare setup zo. Moet van de week optreden........ :mad:

Plant
12 juni 2010, 17:41
Gisteren, tijdens het repeteren, had ik last van dat mijn volume dan weer hard was, dan weer zachter. Ik had dat laatst ook thuis op een andere amp, dus denk dat het euvel gezocht moet worden in mijn pedalen c.q. bekabeling.

Draai maar eens 1 voor 1 een beetje aan je jackpluggen. Er zit er vast 1 bij die dan slecht kontakt maakt in een pedaal / versterker.

guitarguru
12 juni 2010, 18:16
Draai maar eens 1 voor 1 een beetje aan je jackpluggen. Er zit er vast 1 bij die dan slecht kontakt maakt in een pedaal / versterker.

Heb zojuist wel het moertje van mijn jack output, op mijn Les Paul vastgedraaid. Zat los en maakte soms even geen contact, als ik met de plug van mijn snoer ronddraaide, heen en weer bewoog. Zou het kunnen zijn... Heb in ieder geval die ouwe Marshall van mijn board gegooid. Vind het toch geen lekker klinkend apparaat...... Gevalletje MP...

EuroCinema
12 juni 2010, 19:53
Niet te hard die output vastdraaien he, dan kun je het soldeersel kapot maken.