PDA

View Full Version : Hoge, lage aktie



deejee
11 juni 2010, 21:17
Als huis, tuin en keuken gitaristje zie ik hier vaak het fenomeen "aktie" langs komen. Sinds kort heb ik een nieuwe gitaar, daarbij zit een extra kammetje om de aktie lager te maken. Mij bevalt de gitaar prima, kan makkelijk een barré akkoord spelen op de 10'de fret. Ga ik de afstand meten tussen snaar en 10'de fret is dat ongeveer 2.8 mm. Is dit te hoog of normaal of?
Zet ik dat lager kammetje erop, krijg je dan geen fret-buzz?
Moet je dan de hals opnieuw afstellen?
Of zie ik het helemaal verkeerd?

vederlicht
11 juni 2010, 21:39
"Houwenzo", zou ik adviseren. Stel je de aktie lager af dan is de kans op fret-buzz groot. Daarbij zou ik als regel hanteren: als je geen problemen ondervindt tijdens het spelen koester dat dan en verander niets.
Vederlicht

LaurentB
12 juni 2010, 00:08
Bij de 12e fret bedoel je, neem ik aan? 2,8 mm daar is wel ongeveer goed. Als je een lager zadel hebt kun je het altijd eens proberen, kwaad kan het niet, en als het rammelt zet je de oude weer terug.
Op zichzelf is dat onafhankelijk van de halsafstelling. Die hals moet op een bepaalde kromming afgesteld zijn, en dan ga je pas met de hoogte van het zadel spelen.

Luca P
19 juni 2010, 23:54
De aktie is persoonlijk. Gary Moore schijnt een aktie te hebben waarmee je pijl en boog kunt schieten. Doe maar gewoon wat jij lekker vindt spelen.
Als hij bij de topkam goed is afgesteld ben je al op de helft.
De hoogte daar weet ik niet uit mijn hoofd, maar staat hij daar te hoog, dan speelt hij nergens op de hals lekker.

Muzieknono
20 juni 2010, 08:36
De hals afstelling heeft te maken met je snaarspanning, dus wanneer je dezelfde dikte van snaren monteerd hoef je de hals niet opnieuw af te stellen, dit staat dus los van een hoge of lage aktie.
Mvgr. Dirk Jan :B