PDA

View Full Version : B-akkoord: positie wijsvinger



pippa
11 juni 2010, 17:04
Hey,

Bij een F-akkoord lukt het me zonder problemen de snaren in te drukken met mijn wijsvinger en helder te laten klinken.
Bij een B-akkoord lukt het me echter niet ze allemaal helder te laten klinken als ik mijn wijsvinger over de 6 snaren leg. Als ik mijn wijsvinger zo leg dat hij net tot over de A-snaar komt, lukt het me wel.
Vormt het een probleem voor de toekomst dat ik bij dit soort barré akkoorden maar met mijn wijsvinger tot de A-snaar kom?

groetjes

J.B.
13 juni 2010, 13:01
Nee hoor, bij een B barré is het sowieso de bedoeling dat je de 6e snaar niet speelt. Je zult misschien wel wat problemen krijgen als je andere barré-akkoorden gaat spelen, maar dat is een kwestie van de juiste positie te vinden van je wijsvinger. Als ik een barré speel steekt een heel kootje van mijn wijsvinger boven de hals uit, niets aan de hand. Gewoon even zoeken wat het beste werkt voor jou.

LesPas89
13 juni 2010, 13:23
Misschien handig om te onthouden: als je een majeur akkoord met die vorm speelt, dus wanneer je met de ringvinger/pink de D, G en B snaren fret, dan speel je nooit de lage E. Je rootnote ligt bij deze akkoorden op de A snaar.
Je hoeft dus inderdaad niet alle 6 de snaren te fretten.

speulmenneke
19 juni 2010, 00:49
Beste 'Pippa',

Het ligt eraan HOE je dat B akkoord wilt spelen.

-In de 'vorm' van het E akkoord - dus met de grondtoon op de hoge en lage E snaar en de D snaar, maar dan op het 7de vakje - is het handig om met de wijsvinger WEL de lage E snaar in te drukken, tenminste als je alle 6 snaren wilt gebruiken, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd.
Gewoon een kwestie van proberen hoe je de wijsvinger over de snaren legt (met de vingertop OP de lage E snaar of toch er iets overheen).

-In de 'vorm' van het A akkoord - dus met de grondtoon op de A snaar en de G snaar - hoef je inderdaad de lage E snaar niet te spelen (of je moet de kwint van het akkoord "in de bas" op de lage E snaar willen).

G.G.
19 juni 2010, 21:37
Uitgaande van B in 7e pos. kan je ook je wijsvinger alleen op de B en E snaar platleggen en de lage E snaar met je duim pakken. Zou speel ik in 90 % van de gevallen en dat werkt prima, is wel ff wennen, maar ik heb geen grote handen en extreem dikke halzen, dus het moet voor bijna iedereen haalbaar zijn.

Glaucus
20 juni 2010, 17:47
Niet iedereen heeft dezelfde handen en gitaren wisselen ook nog een beetje. De E snaar met de duim en de rest met de wijsvinger, dat kan echt nooit met mijn hand. Mijn hand is veel en veel te groot. Not even close.

Grote probeem met techniek is altijd spieren heel verfijnt aan te sturen op manieren die je niet gewend bent. Je kunt als rechtshandige niet met links schrijven. Zelfs met links muizen is voor mij niet te doen, terwijl het zo een simpele beweging is.

Je moet spieren die je voor een bepaalde beweging niet nodig hebt niet gebruiken. Daar zijn de hersenen in het begin slecht in. Spieren die je niet nodig hebt worden toch aangespannen en hier moeten andere spieren weer tegenin gaan. Dan wordt je hand erg gespannen en wordt het niets. Ik kan met mijn rechterhand ook geen simpel akkoord pakken.

Dus het is ten eerste altijd een kwestie van oefenen.

Ik kan nu heel simpel met mijn wijsvinger alle snaren indrukken. Ik weet nog dat wanneer ik dat voor het eerst deed ik heel hard moest drukken en de snaren in mijn hand sneden. Nu kan ik het zonder problemen en zonder eelt.

De vinger moet precies parallel aan de frets zijn en parallel aan het hals. Je kunt niet de bovenste of onderste snaren harder indrukken of je vinger scheef hebben. Ik gebruik voor de dunne snaren het vlees van het middenhandsbeen. De vingertop gebruik ik dus niet eens.
Als ik mijn vingertop precies op de dikke E snaar zet dan moet ik onnatuurlijk hard drukken om de G snaar ook in de drukken.

Misschien is dat voor anderen ook de truc. Trouwens is voor mij een F akkoord met een barre van de ringvinger heel lastig. Je drukt of de B snaar niet genoeg of de ringvinger dempt de E snaar. De truc is dan om de ringvinger sterk te buigen. Dan heb je dus een boog en die moet precies op de goede blek zitten zodat je de E snaar niet dempt.

Ik speel trouwens het liest akkoorden over 4 snaren. En dan B G D en A of E.