PDA

View Full Version : Versterkers doorkoppelen



guitarkid
11 juni 2010, 14:13
Hallo allen.

Ik heb een Bugera V22 en een Peavey Delta Blues. Nu heb ik een gitaar aangesloten op de "normal" input van de V22 en lus dan met een tweede kabel door vanuit de "bright" input naar de input van de Delta Blues. Klink wel erg lekker breed... :)
Voor dat ik daar vanavond mee het podium op ga (grote tent, veel publiek, dus stevig) is mijn vraag: kan dit probleemloos?
Ik denk het wel, maar wil toch graag zekerheid.

B.v.d.
C.

HaroldA
11 juni 2010, 14:16
kan dit probleemloos?

Soms wel en dan heb je geluk. Een brom door een groundloop komt vrij vaak voor en soms staan de 2 versterkers ook in tegenfase, wat ervoor zorgt dat de ene versterker de andere uitdooft, met name in het laag.

Als je nergens last van hebt: :ok: maar zorg dat ze in ieder geval op dezelfde groep zitten!

guitarkid
11 juni 2010, 14:23
Soms wel en dan heb je geluk. Een brom door een groundloop komt vrij vaak voor en soms staan de 2 versterkers ook in tegenfase, wat ervoor zorgt dat de ene versterker de andere uitdooft, met name in het laag.

Als je nergens last van hebt: :ok: maar zorg dat ze in ieder geval op dezelfde groep zitten!

Dank voor je antwoord. Wat ik vooral belangrijk vond is dat ik geen schade kan veroorzaken aan de amps... Het klinkt in ieder geval erg lekker breed en met veel druk. Ik heb net even één van de speaker omgepoold, maar toen had ik inderdaad een faseprobleem, dus dat is nu niet aan de orde. Wel een klein beetje brom in de Delta Blues.
Misschien moet ik toch even een kastje er voor hebben. Iemand een voorstel?

Gr. C.

HaroldA
11 juni 2010, 14:27
Iemand een voorstel?

http://www.stevesmusiccenter.com/LehleP-SplitIIBig.jpg
Lehle P-Split

guitarkid
11 juni 2010, 15:43
http://www.stevesmusiccenter.com/LehleP-SplitIIBig.jpg
Lehle P-Split

Bedankt!

Maar euh...., iemand misschien ook een goedkope oplossing....? ;) :seriousf:

Gr. C.

Steven Otto
11 juni 2010, 15:46
Met 1 gitaar op twee versterkers dus...

http://www.promusicaustralia.com/guitar/BOSSImages/ce5.jpg

Als je hem dan als chorus gebruikt, heb je helemaal een breed geluid! :crazyhappy:

HaroldA
11 juni 2010, 15:48
Bedankt!

Maar euh...., iemand misschien ook een goedkope oplossing....? ;) :seriousf:

Gr. C.

Heb ik ook! http://www.generalguitargadgets.com/content/view/16/26/

Iets van €30,- aan onderdelen, €15,- voor het printje, paar avondjes knutselen en klaar! :ok:

Je hebt dan alleen geen fase-inverter en je hebt ook 9V nodig, maar het is wel goedkoper.

HaroldA
11 juni 2010, 15:49
Boss CE-5
:crazyhappy:

Helaas werkt dat dus niet als je al brom hebt. De CE-5 isoleert echt niet de ground tussen je versterkers.

Steven Otto
11 juni 2010, 15:56
Oh, sorry dan.

guitarkid
11 juni 2010, 16:36
Heb ik ook! http://www.generalguitargadgets.com/content/view/16/26/

Iets van €30,- aan onderdelen, €15,- voor het printje, paar avondjes knutselen en klaar! :ok:

Je hebt dan alleen geen fase-inverter en je hebt ook 9V nodig, maar het is wel goedkoper.

Dit is interessant, ik ga er eens even mee verder!

Gr. C.

bass blom
11 juni 2010, 16:42
moet je niet ook als je 2 van wat dan ook op mekaar aansluit, de ene niet in een geaard stopcontact doen?

guitarnijboer
11 juni 2010, 16:43
Gewoon even een stukje gaffa tussen op de stekker van een van beide versterkers plakken. Tussen de pinnen over de klemmen van de randaarde. Lekker onveilig, maar wel effectief.

Wil je het wel veilig doen: prepareer dan de kabel waarmee je doorlust en knip aan een zijde de massa door en isoleer die. Wel even markeren aan welke kant hij is doorgeknipt! De versterkers kunnen nu beide veilig aan de randaarde blijven. Voor het beste resultaat steek je ze in het zelfde stopcontact. De gitaar in amp 1, doorlussen met je geprepareerde kabel waarbij de onderbroken zijde in amp 1 komt.

De kabel die je geprepareerd hebt kun je nu natuurlijk nergens anders meer voor gebruiken en het werkt alleen als beide versterkers randaarde hebben.

HaroldA
11 juni 2010, 16:45
moet je niet ook als je 2 van wat dan ook op mekaar aansluit, de ene niet in een geaard stopcontact doen?

Lekker veilig! :blast:

bass blom
11 juni 2010, 16:54
Lekker veilig! :blast:

nah, voor zover mij bekend is dat een heel normale zaak om aardlussen / brom te voorkomen
veel versterkers hebben toch ook zoiets als ground lift?

iWishmaster
11 juni 2010, 16:58
De kabel die je geprepareerd hebt kun je nu natuurlijk nergens anders meer voor gebruiken en het werkt alleen als beide versterkers randaarde hebben.

Je kunt ook dat stukje gaffa op de 'mantel' van de plug doen. Ofwel zodanig plakken dat alleen de tip nog contact kan maken.

guitarkid
11 juni 2010, 17:02
Wij plakten inderdaad vroeger "gewoon" de aarde af.
Maar blijkbaar was het toen ook "wat niet weet, wat niet deert"....
Ik ga vanavond eerst doorlussen en ik zie wel. En later even het kastje van HaroldA verder uitzoeken
Bedankt voor al jullie input.

Gr. C.

HaroldA
11 juni 2010, 17:03
Je kunt ook dat stukje gaffa op de 'mantel' van de plug doen. Ofwel zodanig plakken dat alleen de tip nog contact kan maken.

Loop je dan niet het risico dat er plaktroep in de jack achter kan blijven?

iWishmaster
11 juni 2010, 17:12
Loop je dan niet het risico dat er plaktroep in de jack achter kan blijven?

Jawel, maar dat is wel op te lossen met een beetje wasbenzine en contact cleaner en een stuk minder werk om even te testen dan de kabel opnieuw te solderen.

guitarkid
12 juni 2010, 10:33
Ok, gisteravond dus lekker de spullen neergezet en doorgelusd zoals in de eerste post vermeld. Nou, niks aan de hand en wat een heerlijke sound!
En 't zag d'r ook retestoer uit, een niet onbelangrijk detail, natuurlijk (ahum...)!
Ik had de versterkers onder kleine hoek t.o.v. elkaar gezet, waardoor ik echt een heel breed gebied had waar ik alles 100% kon horen. Nou, en volume genoeg.... Alleen de Delta Blues ge-miked. Ik denk dat ik het gewoon altijd zo doe als ik met beide amps weg ga.
Het grappige is ook dat ik normaal de helft van de nummers op mijn Les Paul speel. Nu de hele avond op mijn Strat, op één of twee nummers na (in G-stemming op een Tele).
En zo als op de foto te zien is: het feest werd er nog leuker door...;)

Gr. C.

http://i681.photobucket.com/albums/vv178/UCS/Stedum006.jpg

rebulie
26 juni 2010, 19:46
Kom gewoon eens even een dorpje verderop luisteren naar het resultaat met een oude redelijk geprijsde Ibanez chorus. Gewoon mono en als je wilt met een prachtige stereo chorus-sweep.
grtz R. :strat:(stratodork)

Hendriks
26 juni 2010, 20:29
Kom gewoon eens even een dorpje verderop luisteren naar het resultaat met een oude redelijk geprijsde Ibanez chorus. Gewoon mono en als je wilt met een prachtige stereo chorus-sweep.
grtz R. :strat:(stratodork)

Roel is back! Moi .

rebulie
26 juni 2010, 21:59
Roel is back! Moi .


Jaha, heb je me erg gemist? Hoelang ist nu geleden?
;)

Hendriks
26 juni 2010, 22:09
Jaha, heb je me erg gemist? Hoelang ist nu geleden?
;)

Alweer een tijdje. Ik zag dat jij ook aan de Bugera bent , ik zou die van C nog eens gaan proberen .

rebulie
26 juni 2010, 22:29
Te laat, dwz die heeft ie aan mij verkocht. Fantastisch spul!
Je mag hem hier ook gewoon komen proberen hoor.
grtz Roel

Hendriks
26 juni 2010, 22:32
Aha , ik dacht jij van de Fender amps was?

rebulie
26 juni 2010, 22:52
Ja, dacht ik ook een poosje, maar ik ben zo'n rusteloos type, steeds op zoek naar iets anders, beters en af en toe met spijt terugdenkend, omdat ik die ene nooit had moeten verkopen.
Maarrrr ik moet zeggen dat de v22 mij echt goed bevalt.(tot nu toe)
Goed geluid en lust mijn favoriete pedaaltjes.

Hendriks
26 juni 2010, 23:01
Komt mij bekend voor, niets om je voor te schamen.