PDA

View Full Version : Elco's vervangen, bias nodig?



rhcp_schipper
11 juni 2010, 09:41
Hallo Allemaal,

Ik ga zeer binnenkort bezig met een make over en een upgrade van mijn versterker. Nieuwe behuizing, enkele nieuwe componenten, nieuwe footswitch enz.

Nu was mijn vraag, als ik de grote (afvlak) elco's in mijn versterker ga vervangen. (2x 50uF+50uF, 500v). Moet ik de versterker dan opnieuw biassen, of is dit alleen nodig bij het vervangen van de buizen?

Groeten Tim

nico verduin
11 juni 2010, 09:45
Hallo Allemaal,

Ik ga zeer binnenkort bezig met een make over en een upgrade van mijn versterker. Nieuwe behuizing, enkele nieuwe componenten, nieuwe footswitch enz.

Nu was mijn vraag, als ik de grote (afvlak) elco's in mijn versterker ga vervangen. (2x 50uF+50uF, 500v). Moet ik de versterker dan opnieuw biassen, of is dit alleen nodig bij het vervangen van de buizen?

Groeten Tim
Het kan sowieso geen kwaad om ff te meten. Maar het zou verder niet hoeven.

cluseau
11 juni 2010, 09:58
Hallo Allemaal,

Ik ga zeer binnenkort bezig met een make over en een upgrade van mijn versterker. Nieuwe behuizing, enkele nieuwe componenten, nieuwe footswitch enz.

Nu was mijn vraag, als ik de grote (afvlak) elco's in mijn versterker ga vervangen. (2x 50uF+50uF, 500v). Moet ik de versterker dan opnieuw biassen, of is dit alleen nodig bij het vervangen van de buizen?

Groeten Tim

Als je alleen de voedingselko's vervangt is het in principe niet nodig. Maar waarom vervang je ze? Neem aan dat ze in capaciteit zijn terug gelopen. Grote kans dat je spanning iets hoger uitkomt met nieuwe elko's en dan is mijn mening "bias checken". Daarnaast heb je het als ik het goed lees over een "grote makeover" waarin je meerdere componenten gaat vervangen. Ook hier grote kans dat het invloed heeft op je instelling. Als je nu toch met z'n grote verbouwing bezig bent pak dan die 10 minuten voor de bias ff mee.

Frans.

rhcp_schipper
11 juni 2010, 17:14
Bedankt voor de snelle reactie's en de tips.

Wilde het toch graag zeker weten.

Goed weekend.

Groeten Tim

rhcp_schipper
14 juni 2010, 00:43
Hallo Allemaal,

Had ik nog een klein vraagje mbt tot mijn amp upgrade.

Wat is de beste plaats voor de reverb tank die bij mijn amp hoort? Maakt dat verder nog veel uit, gezien storingen enz?

Moet ik nog bepaalde afstanden aanhouden tussen reverbtank en eindbuizen/trafo's?

Groeten Tim

nico verduin
14 juni 2010, 07:52
Zorg er voornamelijk voor de hat opneem element zover mogelijk van de voedingstrafo af zit. Anders heb je kans dat hij brom opneemt. Verder ... ach in een Dual Showman reverb zit de tank ook niet echt ver van de buizen af. Tenzij je van plan was om de buizen er vlakbij te zetten, Dab heb je kans dat het allemaal wat te heet kan worden. Gezond verstand gebruiken dus.