PDA

View Full Version : Vraagje Combo aansluiten op Cab



ackm
11 juni 2010, 00:26
Hallo,

Ik heb de mogelijkheid om heel goedkoop een Marshall vs 8080 combo versie te kopen.
Lijkt me leuk ding alleen wil ik hem graag aansluiten op mijn 2x12 cab (Dus de speaker van de valvestate zelf negeren). Ik heb zoiets wel eens eerder gedaan met combo's en dat ging prima en het ohmage klopt ook (kan de cab op 8 zetten en de valvestate is ook 8) maar ik vroeg me af of die valvestate combo's gewoon een kabel hebben van de speaker naar de amp of dat dit met draden is gesoldeerd ofzo en ik er dus niet zomaar met een andere speaker cable kan doorlussen naar mijn cab.

Op deze foto kan ik namelijk niet duidelijk de aansluiting/kabel zien:

http://img515.imageshack.us/img515/2296/pa101489dr7.jpg

Kan iemand die een valvestate combo heeft me dit uitleggen?

bvd

snaarplukker
11 juni 2010, 00:51
Zonder mod kan je er geen cab aan hangen.

Midwolda
11 juni 2010, 06:39
Zonder mod kan je er geen cab aan hangen.

Dat is dan wel zo ongeveer de simpelste "mod" die je kunt bedenken... ;)

ackm
11 juni 2010, 07:28
Ok , dus ik kan niet gewoon de kabel van de speaker naar de amp unpluggen? Waar in de buurt van Zutphen zouden mensen die mod kunnen uitvoeren en hoeveel kost dit ongv?

bvd

^smurf
11 juni 2010, 08:19
Je kan die clipjes die aan de speaker hangen gewoon lostrekken.
Daarop kun je een jackplug aan vast maken en die in je speakerkast steken (hiervoor moet er gesoldeerd worden), of je kan een female jackplug aan die clipjes hangen (gewoon met de clipjes vasthangen) en daar dan een speakerkabel op aansluiten.
Perfect zelf te doen lijkt me ?
succes

bass blom
11 juni 2010, 08:27
ja joh dat is zo makkelijk.
zelf als je niet kunt solderen is het heel simpel te doen door een speakersnoer, jack/jack aan 1 kant af te knippen en dan de draden die naar de speaker gaan ook doorknippen en met een kroonsteentje die draden aan dat ene eind van de afgeknipte speakerkabel vastmaken.

ackm
11 juni 2010, 08:34
Ok , dus wat ik moet doen is de kabel die van mijn amp naar de speaker in de amp gaat bij de speaker losmaken (Dit zijn dus draadjes) en vervolgens 1 van mijn 2 jacks van de speaker kabel losknippen en dan de amp draadjes --> speaker cable draadjes en dan jack van speaker cable in de cab?
En ipv de draadjes van amp en cable te solderen kan ik ze aanmekaar zetten met een kroonsteen? Ik neem aan dat ik zon kroonsteen wel bij de gamma of karwei kan kopen?

Bijvoorbaat heel veel dank , heb 2 linkerhanden en heb nog nooit gesoldeerd dus dit zal voor mij ingewikkeld genoeg kunnen zijn :p

bass blom
11 juni 2010, 08:41
ja dat kan bijna niet mis gaan, zolang je maar zorgt dat geen (delen) van de draden elkaar raken (kortsluiting).
en geen draden doorknippen terwijl versterkers aan staan enzo :D
succes!

Hendriks
11 juni 2010, 09:02
En natuurlijk de + en de - van de speaker met de + en de - van de amp goed aansluiten.

bass blom
11 juni 2010, 09:22
En natuurlijk de + en de - van de speaker met de + en de - van de amp goed aansluiten.

zelfs dat is niet echt belangrijk, pas als hij de cab EN de interne speaker tegelijk gaat gebruiken..

ackm
11 juni 2010, 10:07
Het is juist de bedoeling dat ik de interne speaker negeer omdat ik een cab heb met 2 celestion vintage 30 en dat lijkt me beter als de interne.

Mijn vader had nog een kroonsteen liggen , wel jammer dat ik mijn speaker kabel kapot moet knippen.

Trouwens ik moet mijn cab gewoon op 8ohm zetten? De vs 8080 is volgens mij ook 8 ohm ik kan het nu niet nakijken.
Hoe kan ik trouwens testen of de kabels goed verbonden zijn? Als ik alles aanzet en het zit niet goed heeft de amp toch geen weerstand en gaat er iets kapot toch?

Bvd

bass blom
11 juni 2010, 11:03
cab op 8 ohm zou ik denken ja.
testen kun je met een 9 volt batterijtje, ff tegen de jack aan de beide contacten.
als je plok hoort zit het goed.
en die speaker kabel kan je weer fixen als het moet met een kroonsteentje :D

snaarplukker
11 juni 2010, 11:07
Het mooiste is een mod dat ook stabiel werkt en dat als je de kabel van de cab er uittrekt de speaker van de combo weer aktief is.

ackm
11 juni 2010, 11:14
Het mooiste is een mod dat ook stabiel werkt en dat als je de kabel van de cab er uittrekt de speaker van de combo weer aktief is.

Dat zou idd het ideaalst zijn , maar waar kan ik dit laten doen? Bij Feedback Apeldoorn ofzo? En hoeveel zal ik hier ongeveer voor kwijt zijn?

cluseau
11 juni 2010, 11:31
Dat zou idd het ideaalst zijn , maar waar kan ik dit laten doen? Bij Feedback Apeldoorn ofzo? En hoeveel zal ik hier ongeveer voor kwijt zijn?

Hooguit een kwartiertje werk en de kosten van een jack chassisdeel.
Zo'n mod is wel wat professioneler en is blijvend te gebruiken / omschakelbaar. Ook veiliger voor je amp dan een kroonsteentje.
Met een kroonsteentje val je in de categorie partyprutsers. :D

Frans.

ackm
11 juni 2010, 11:45
Hooguit een kwartiertje werk en de kosten van een jack chassisdeel.
Zo'n mod is wel wat professioneler en is blijvend te gebruiken / omschakelbaar. Ook veiliger voor je amp dan een kroonsteentje.
Met een kroonsteentje val je in de categorie partyprutsers. :D

Frans.

Ja dat doe ik ook liever zo , is ook wat betrouwbaarder denk ik en handiger als ik de amp zonder cab wil gebruiken.
Maar een beetje gitaarwinkel doet dit gewoon? Probleem is namelijk dat ik in Zutphen woon en in de buurt niemand ken alleen Bo-El die doen aan gitaarbouw , ik ga ze het vanmiddag wel vragen ik moet er toch nog ff langs.

Anders zou ik feedback in Apeldoorn moeten proberen daar zou het ook wel kunnen dan toch?

Bvd

cluseau
11 juni 2010, 12:10
Anders zou ik feedback in Apeldoorn moeten proberen daar zou het ook wel kunnen dan toch?

Bvd

Kunnen? Waarschijnlijk wel
Willen: Dat zou je moeten proberen

Frans.

bass blom
11 juni 2010, 12:28
ja, dat is het mooist natuurlijk.
een 20 tot max 40 euro zullen ze daarvoor vragen?

ackm
11 juni 2010, 12:41
20-40 euro is het me wel waard , heeft iemand misschien tips omgeving Zutphen waar dit zou kunnen? Vanmiddag informeer ik bij Bo-El en ik ga Feedback ook wel even bellen

Bedankt iig voor reacties en tips

guitarkid
11 juni 2010, 13:53
Dat zou idd het ideaalst zijn , maar waar kan ik dit laten doen? Bij Feedback Apeldoorn ofzo? En hoeveel zal ik hier ongeveer voor kwijt zijn?

Misschien even Apeldoorn bellen....? :seriousf:

Gr. C.

snaarplukker
11 juni 2010, 16:30
Ik denk dat je niet specifiek naar een een muziekhandel hoeft voor zo'n mod. Probeer de locale TV-dokter in je buurt, zal waarschijnlijk ook goedkoper zijn.

ackm
11 juni 2010, 17:58
Zojuist contact gehad met feedback apeldoorn die vertelden mij dat ze dat via een externe reperateur deden. Kon daar ook niet al teveel info over geven.

Bo-El doen het helaas ook niet. Dus morgen nog maar even bellen naar wat andere lokale muziekwinkels.