PDA

View Full Version : ltd ec 1000 vb VS gibson les paul studio



Dimitri Wouters
10 juni 2010, 22:50
iemand wat tips om een keuze te maken tussen deze twee gitaren.

ik ben op zoek naar een nieuwe gitaar (rond de 1000 euro) maar kan niet kiezen tussen deze 2 modellen.
heb ze alle twee al verschillende keren gaan proberen in de winkel maar geraak er niet uit.
de ltd vind ik heel goed in de hand liggen. maar ik vind hem iets te heavy metal klinken.
de gibson les paul studio vind ik wel mooier klinken maar die ligt mij iets minder goed in de hand. (heeft een veel lompere hals).

nu ben ik serieus aan het twijfelen welke ik zou kopen. ik speel nu wel redelijk veel metal maar ik wil niet aan een genre gebonden zijn.
maar langs de andere kant wil ik een gitaar die mij goed ligt.

iemand raad?

Sanderltd
10 juni 2010, 23:01
Ik heb zelf een ec-1000 deluxe met seymour duncan '59 en JB pickups en ik moet zeggen dat het een erg veelzijdig ding is! De cleans zijn prachtig en warm, terwijl met het brugelement een erg goede scheur te verkrijgen is.
Dus té metal klinkt die ec met seymour duncans helemaal niet. Het is een ander verhaal als je die met emg's overweegt te kopen.

(Hij is te koop overigens... ;))

wrvh
10 juni 2010, 23:02
Ik heb zelf een zwak voor de Eclipse dus zou daar voor gaan ;) Hij speelt in ieder geval erg fijn.

Als je niet aan een genre gebonden wil zijn kan ik de EMG's niet aanraden. Ik heb zelf de 81/60 en voor metal vind ik ze super. Clean klinkt het in mijn oren voor geen meter.

Dan nog: Als je LTD fijner vindt spelen, zou ik die nemen. Die EMG's kan je er altijd nog uit halen.

Dimitri Wouters
10 juni 2010, 23:09
ja het model dat ik geprobeerd heb is de ec 1000 vintage black.
en die is met de EMG 81/60 pick ups.

maar als ik er dan nog andere pickups moet is steken zit ik weer een aantal euros verder.

nickofzo
10 juni 2010, 23:13
een echte gibson went vanzelf ;)

Manuvdv
10 juni 2010, 23:35
een echte gibson went vanzelf ;)
Ik hoop dat je dat niet meent :p
Gewoon gaan voor wat je het fijnste vindt spelen, imo is speelgemak > sound. Die laatste kun je achteraf nog steeds aanpassen, die eerste niet. Aan een gitaar die niet helemaal aanvoelt zoals ik het wil heb ik geen plezier, en die vliegt binnen de kortste keren weer buiten.

TimoSomers
11 juni 2010, 01:57
Ik hoop dat je dat niet meent :p
Gewoon gaan voor wat je het fijnste vindt spelen, imo is speelgemak > sound. Die laatste kun je achteraf nog steeds aanpassen, die eerste niet. Aan een gitaar die niet helemaal aanvoelt zoals ik het wil heb ik geen plezier, en die vliegt binnen de kortste keren weer buiten.

Dat is het raarste wat ik laatste tijd gezien heb hier.

Ik zou zonder twijfel voor die Gibson gaan, hals went vanzelf, de sound gaat niet veranderen.
Gibbie!!

Sanderltd
11 juni 2010, 09:23
Voor mij zou speelgemak absoluut ook belangrijker zijn dan sound hoor... Natuurlijk moet je dan geen Stagg gaan vergelijken met een Gibson of Fender, maar in feite vind ik dat hij gelijk heeft.
De sound komt voor een groot deel uit je vingers en speeltechniek. Als je je instrument niet goed kunt hanteren, zul je nooit je speelstijl optimaal kunnen gebruiken.

Met "sound" ging het hier overigens meer over de klank van de pickups (metal vs. allround), niet over de constructie van het instrument of de akoestische klank. Dat is uiteraard ook heel belangrijk, maar ik zou zelf nooit een gitaar willen hebben die op zich een goeie sound / tone heeft, maar waarop ik niet ten volle mijn akkoorden of riffjes op zou kunnen spelen.

Rembull1980
11 juni 2010, 09:25
Geluid kan je wel degelijk aanpassen. Pickups kan je vervangen. Wennen aan een hals die je niet aanstaat is veel lastiger! Daarbij heb ik zelf de jaren 50 Les Paul hals die mij wel aanstaat.

bass blom
11 juni 2010, 09:25
ja, de beide gitaren unplugged vergelijken.

almarvk
11 juni 2010, 09:44
ja het model dat ik geprobeerd heb is de ec 1000 vintage black.
en die is met de EMG 81/60 pick ups.

maar als ik er dan nog andere pickups moet is steken zit ik weer een aantal euros verder.

Ga dan voor de versie met Seymour Duncan's. Erg uitgebreid geluid, voor alle genres zowat toepasbaar.

Ik denk dat je voor die ESP meer waar voor je geld krijgt. Ben zelf erg fan van het merk.

rijsberman
11 juni 2010, 09:53
Dat is het raarste wat ik laatste tijd gezien heb hier.

Ik zou zonder twijfel voor die Gibson gaan, hals went vanzelf, de sound gaat niet veranderen.
Gibbie!!

Sowieso wat Timo zegt.

almarvk
11 juni 2010, 10:22
Sound is belangrijk, speelgemak ook. Op het moment dat een gitaar niet fijn aanvoelt, speelt ie niet fijn en klinkt ie niet goed. Ik vind de post van Timo ook erg duiden op een gevoelskeuze voor Gibson en niet inhoudelijk op de vraag van de TS.

Dimitri Wouters
11 juni 2010, 11:04
ik ben vroeger altijd een gibson man geweest.
ik weet nog goed dat ik moest en zou een les paul als eerste gitaar kopen.
en omdat de prijs toen een grote rol speelde ben ik voor een van de beter modellen van epiphone gegaan.

nu nog ben ik grote fan van het les paul model maar helemaal niet meer zo fanatiek gibson.
ik heb ondertussen al meer dan 20 gibsons geprobeerd in verschillende winkels en er is maar een model waarvan de hals mij goed ligt en dat is het model 2008.

maar daar hangt een prijskaartje aan dat ik mij op dit mij moment niet kan veroorloven.

ik ben fel afgestapt van de gedachte dat gibson de beste gitaren zijn. ik denk dat er merken zijn die prijs kwaliteit veel interessantere modellen maken.

en als ik zo de revieuws lees heb ik het gevoel dat die ltd ec 1000 zeker niet zal moeten onderdoen voor een gibson studio. alleen is het probleem dat ik mijn oog heb laten vallen op de vintage black versie en dat die altijd met de emg pick ups is.
maar dat is inderdaad later nog altijd op te lossen.

Dolf
11 juni 2010, 11:05
Dit is een discussie met blijkbaar veel verschillende meningen en iets wat me de laatste tijd ook al een tijdje bezig houdt. Ik heb een aantal gitaren gekocht waarbij de nek me niet onmiddellijk lag, ook met het idee van 'het went wel' en altijd met een beetje het gevoel gezeten van 'er klopt iets niet', maar het niet kunnen duiden.

Nu heb ik per toeval een gitaar in mijn bezit waarvan de nek ongeveer hetzelfde is als mijn eerste beginnersgitaar (waarvan de nek mij ook altijd goed in de hand heeft gelegen). En ik moet zeggen dat ik nu wel het gevoel heb van 'dit klopt'. En het doet vrij veel aan mijn speelplezier waardoor ik weer meer gitaar ben beginnen spelen.

Misschien komt het een beetje door dat honeymoon-gevoel met deze nieuwe gitaar, maar ik ben eigenlijk vrij zeker dat het iets blijvend is aangezien ik altijd met dat gevoel heb gezeten.

Nu is de vergelijking speelgemak>sound misschien vrij simplistisch, maar onderschat het zeker niet. Ook is hetgeen wat voor de éne wel een punt is voor de ander geen probleem. Ik ken genoeg mensen die elke nek naar hun hand zetten zonder problemen.

Manuvdv
11 juni 2010, 12:12
Nu is de vergelijking speelgemak>sound misschien vrij simplistisch, maar onderschat het zeker niet. Ook is hetgeen wat voor de éne wel een punt is voor de ander geen probleem. Ik ken genoeg mensen die elke nek naar hun hand zetten zonder problemen.
Maar in dat geval doet speelgemak er niet meer toe en is de ongelijkheid meteen opgelost, namelijk: ga voor de sound ;) dat hangt van de persoon in kwestie af. En de TS geeft zelf aan dat de eclipse voor hem beter aanvoelt.

Ik vind beiden inderdaad heel belangrijk, maar het ene is veel makkelijker aan te passen dan het andere. Zo heb ik hier oa al een Fender telecaster, Dean ML, Jackson Fusion pro etc gehad. Stuk voor stuk prachtige gitaren maar ik kon bij geen enkele wennen aan de hals, dus ze zijn allemaal verkocht. Mijn Les Paul speelt daarentegen geweldig maar de sound was niet wat ik wou. Ik heb dus de pickups gewisseld et voila, probleem opgelost. Een hals kun je echter niet even gaan bijschuren tot de gewenste vorm.

Maar ik snap wel dat sommigen steeds naar het merk zullen blijven kijken... Liever op een Gibson spelen die iets minder goed in de hand ligt, dan op het 'budgetmerk' dat stiekem wel perfect aanvoelt. Voor mij ondenkbaar, maar ook dat is iets dat ieder voor zich kiest :p

Rembull1980
11 juni 2010, 12:14
Juist dat is ook zo. Het totaalplaatje moet kloppen. Merk belevenis is inderdaad ook een punt (tussen de oren). Maar LTD is echt een beer van een merk. ESP heeft veel respect door hun hoge kwaliteit.

rufus
11 juni 2010, 12:31
Ik heb een ec400 gehad, nu heb ik een les paul studio.
Verschil: volgens mij de ec heeft een smalle nek , gibson een dikke.
Elementen in de ec vind ik beter dan die 490/498 set in de studio.
Afwerking was even goed.
Ze zijn zeker even goed.
Ik heb nu de studio vooral omdat het halsprofiel me beter bevalt.

ER!K
11 juni 2010, 13:25
ik heb die LTD direct kunnen vergelijken met mijn ESP Eclipse (die zelfs dezelfde finish heeft :)) en het grootste verschil is 24 frets op de LTD tegenover de 22 op de ESP. Kwaliteit van de LTD is dus zeker weten zeer goed te noemen! Ik heb echter nooit een Les Paul Studio bespeeld.
verder inderdaad: speelgemak gaat boven sound, als je die EMG's vervangt voor een mooi Seymour Duncan setje of DiMarzio's, denk ik dat je daar ook wel een hele goeie allround sound uit kan krijgen.

TimoSomers
11 juni 2010, 14:38
Sound is belangrijk, speelgemak ook. Op het moment dat een gitaar niet fijn aanvoelt, speelt ie niet fijn en klinkt ie niet goed. Ik vind de post van Timo ook erg duiden op een gevoelskeuze voor Gibson en niet inhoudelijk op de vraag van de TS.

Dat klopt totaal niet wat je nu zegt.
Ik heb beide gitaren bespeeld.
Ik vond ze even fijn spelen (maar toen was ik nog niet gewend aan Gibson hals, nu wel).
De gibson vond ik 100 keer beter klinken (let wel dat Gibsons belachelijk exemplarisch zijn!).
Sound zou ik boven speelgemak verkiezen, any day!
Mijn ervaring is dat iedere gitaar went, maar de sound niet.
Je blijft altijd op zoek naar 'de' sound, hoe fijn je gitaartje ook speelt.
Er is een reden waarom ik van luciferibanezjes naar Gibson/Fender ben overgestapt, en nog nooit zo goed heb geklonken en technisch nog nooit zo ver ben geweest.
Op een Gibson moet je echt werken om je technische dingen uit de verf te laten komen, maar als dat op den duur goed lukt klinkt dat ZOVEEL vetter dan zo'n makkelijk bespeelbare gitaar die inlevert op sound.

Maar dat is mijn mening.

rufus
11 juni 2010, 14:42
Er is een reden waarom ik van luciferibanezjes naar Gibson/Fender ben overgestapt, en nog nooit zo goed heb geklonken en technisch nog nooit zo ver ben geweest.

Je bent niet echt reclame aan het maken voor je ibanez die te koop staat.

TimoSomers
11 juni 2010, 14:43
Je bent niet echt reclame aan het maken voor je ibanez die te koop staat.

Is al verkocht:D

rufus
11 juni 2010, 14:44
Das maar goed dan haha.

allochthomas
11 juni 2010, 14:52
Ik heb zelf de ec1000 met emg's een paar keer bespeeld en ik vond het echt een geweldige gitaar. Speelt erg soepel en laat zich makkelijk handelen. Naar mijn mening komt bespeelbaarheid eerst en dan pas de sound. Een gitaar kan zo geweldig klinken, maar als ik er niet fatsoenlijk op kan spelen heb ik er nog geen flikker aan

almarvk
11 juni 2010, 15:10
Dat klopt totaal niet wat je nu zegt.
Ik heb beide gitaren bespeeld.
Ik vond ze even fijn spelen (maar toen was ik nog niet gewend aan Gibson hals, nu wel).
De gibson vond ik 100 keer beter klinken (let wel dat Gibsons belachelijk exemplarisch zijn!).
Sound zou ik boven speelgemak verkiezen, any day!
Mijn ervaring is dat iedere gitaar went, maar de sound niet.
Je blijft altijd op zoek naar 'de' sound, hoe fijn je gitaartje ook speelt.
Er is een reden waarom ik van luciferibanezjes naar Gibson/Fender ben overgestapt, en nog nooit zo goed heb geklonken en technisch nog nooit zo ver ben geweest.
Op een Gibson moet je echt werken om je technische dingen uit de verf te laten komen, maar als dat op den duur goed lukt klinkt dat ZOVEEL vetter dan zo'n makkelijk bespeelbare gitaar die inlevert op sound.

Maar dat is mijn mening.

Dat je ze even fijn vindt spelen is natuurlijk belangrijk. Dan ga je inderdaad andere zaken afwegen. Mijn ervaring is dat de keren dat ik een ESP of LTD vast heb gehouden, ik ze fijner in m'n handen vond liggen dan de Gibsons die ik heb vastgehouden. Dat daarna de sound mij erg kan bekoren, tjah; dan is de keuze gemaakt.

Ook een slechtere gitaar kan een goede gitarist een goede sound uit halen. Gitaristen met een bovengemiddelde techniek kunnen er dan meer uithalen. Ik ben niet zo'n gitarist, dus ik kijk dan inderdaad naar andere factoren.

TimoSomers
11 juni 2010, 15:16
Dat je ze even fijn vindt spelen is natuurlijk belangrijk. Dan ga je inderdaad andere zaken afwegen. Mijn ervaring is dat de keren dat ik een ESP of LTD vast heb gehouden, ik ze fijner in m'n handen vond liggen dan de Gibsons die ik heb vastgehouden. Dat daarna de sound mij erg kan bekoren, tjah; dan is de keuze gemaakt.

Ook een slechtere gitaar kan een goede gitarist een goede sound uit halen. Gitaristen met een bovengemiddelde techniek kunnen er dan meer uithalen. Ik ben niet zo'n gitarist, dus ik kijk dan inderdaad naar andere factoren.

Dat scheelt uiteraard wel veel.
Ik kan bijvoorbeeld in principe op alle gitaren m'n technische dingen kwijt, maar als iemand anders op gitaar A het echt niet kan en op gitaar B wel dan wil je inderdaad wellicht toch gitaar B ookal klinkt deze wat minder.

wytz
11 juni 2010, 16:08
Ik kan me voorstellen dat, zeker wanneer je hem voor het eerst beetpakt, de nek van een studio je niet ligt! Houd er wel rekening mee, dat net als andere merken, gibson verschillende halsprofielen hanteert. De studio is uitgerust met een 50's hals en dat is het dikke eind van een honkbalknuppel. Helaas wordt de classic niet meer nieuw gemaakt, deze was redelijk geprijsd en had een 60's nek profiel. Deze is een stuk dunner. Kijk ook eens naar deze advertentie op marktplaats:
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/348722305-mooie-gibson-les-paul-classic-1960-re-issue.html?return=eJwtjdEKgzAMRf9F0EdtlTGoyNA%2FyW o3i7ENprKxsX9fdHs65%2BZeCBht3t6olo0%2BNyZjB6ud2ikl MlU1R3KhXGCdEyFA4jJg9ZuUNNHliZ0uRu5SzJte580wehEhJu HLkyjfRv63tF%2BVyCJFH7bFrd5KnB8S7%2F7KMeT1qVbo%2BC DBhodYBOZjGnn%2FUBdEW6ey9vMFNyE8Ng%3D%3D&df=1&fta=eNotjmEOgjAMhe%2FSRH9viFFfwxW8AqkMcXHAYocSjXd3 EP%2B8Nu3r9yo44KM4gqZHqJ8SlFhxsqA5VHbrtEojLDsPDglv H1mvTvMkJhjuI4apbx%2B%2B4fsLnb%2FoOGwKE1rNGmUKuTRB VLNhVI9iG%2BNUmSWiBEXpWmKfYYodyLs12x5AtmxOtjzaOUtT GrdfF9mTxihO69AOXbott2b5FtTLXC%2B4THArrwDJi%2Fj8b5 %2FEAoPP9%2FsDVJVLGw%3D%3D&fta_ind=1&fs=1

Rinze
11 juni 2010, 16:14
Maar om nou een Gibbie te vergelijken met een Ibanez met Wizard hals van niks terwijl TS twijfelt tussen een Gibbie en een EC.. Dit model van LTD (en ESP) heeft toch niet bepaald een fluthalsje. En er zijn ook Gibbies met dunne pruthalsjes.

Ik zou ze beide bespelen. Liefst meerdere exemplaren. Gibosn heeft de merknaam en mojo mee, EXP/LTD wat mij betreft de afwerking. Die laat met name bij de goedkopere Gibbies nogal wat te wensen over. Slecht afgewerkte frets, dat soort shit komt helaas nogal eens voor.

Het lijkt mij dat het ook helemaal geen keuze tussen speelgemak en klank hoeft te zijn, bij een goede gitaar zijn beide gewoon in orde.

Manuvdv
11 juni 2010, 17:41
Het lijkt mij dat het ook helemaal geen keuze tussen speelgemak en klank hoeft te zijn, bij een goede gitaar zijn beide gewoon in orde.
Dat is nou net het punt van discussie, speelgemak is puur voorkeur en heeft in zekere zin niets te maken met het goed/slecht zijn van een gitaar. De Gibson LP Studio hoeft niet meteen slechter te zijn dan de Eclipse, maar sommige mensen zullen de Eclipse nu eenmaal liever bespelen dan de Studio.
Voorbeeldje: een Dean USA ML is een steengoede gitaar en kost heel wat kluiten, op zich is die gitaar dus perfect in orde en topklasse. Maar die hals is zodanig dik/breed dat die voor mij nooit aangenaam zal aanvoelen, hoe goed de gitaar ook mag zijn. Uiteindelijk ga ik dan liever op mijn chinese LP spelen die qua afwerking veel minder is, maar wel de gepaste hals heeft.

Braindead
12 juni 2010, 16:59
Ik heb zowel een Gibson Studio als een Eclipse en het zijn gewoon beide andere gitaren. Uit je verhaal maak ik op dat je de Gibson LP mooier vind klinken (je zegt niet hoe mooi/ of dat dat precies het geluid is dat je zoekt) Een Ec-1000 (eclipse) zal ook met andere pickups niet klinken als een Les Paul (maar wel een beetje die richting op) maar er staat ook niet dat je dat wilt dus.

Probeer gewoon eerst eens een ec1000 met seymour duncans. Als dat je geluid is is ligt je keuze voor de hand. Is het dat niet, dan moet je wellicht ff verder zoeken.

NB:Ik zou bespeelbaarheid zeker niet negeren. Veel gitaren wennen wel qua feel van de neck maar sommige ook niet en dat zou suf zijn.

Dimitri Wouters
12 juni 2010, 21:32
ik hoef inderdaad niet persee het gibson geluid te hebben. maar ik wil wel een gitaar waar ik wat verschillende genres mee kan spelen.
van stevige rock tot mss wel een zacht wiegeliedje.
de cleane klank is voor mij dus redelijk belangrijk.
en ik wil geen gitaar die beperkt is tot het spelen van metal-achtige muziek.

en dat is in mijn ogen juist het probleem met die emg pu's.

het spijtige is dat ik echt die vintage black uitvoering wil en daar zitten de EMG's op.
als ik naar de goudkleurige zou gaan heb ik inderdaad de S duncan pu's maar weet niet of ik bereid ben om die (voor mij) perfecte matte zwarte finish met gouden rand op te geven.

mss ben ik gewoon te kieskeurig. of mss moet ik hem gewoon lopen en direct ander pu's steken.
maar voor ik 1000 euro uitgeef denkt ik meestal toch eerst een goed na.

nickofzo
12 juni 2010, 21:39
Ik hoop dat je dat niet meent :p


nee;)
het was een merkgeil antwoord

tis gewoon een persoonlijke keuze, alles moet kloppen.. sound en speelgemak,
iedereen speelt anders.

Manuvdv
12 juni 2010, 21:51
Die LTD EC-1000 VB heeft trouwens ook een EMG 60, zo afgrijselijk slecht is die clean nu ook weer niet hoor. Het zal nooit super klinken, maar voor mij persoonlijk zou het geen reden zijn om hem niet te kopen :)

ER!K
13 juni 2010, 11:58
EMG 60 klinkt erg goed clean hoor! tone en volume knopjes een beetje dichtdraaien tot halverwege en je hebt een prima cleane sound hoor :)

Braindead
13 juni 2010, 19:10
Tja Erik, op zich kunnen emg's ook zeker goed klinken maar alleen al de manier hoe ze op je spel reageren daar moet je maar net van houden. Ik vind EMG's echt helemaal niks. Als ik erop speel dan klinkt het echt wel vet maar ik krijg er gewoon niet het gevoel bij als bij "echte" picups (haha, passieve dus).

@ Dimitri,
Als die zwarte DE gitaar voor je is dan zou ik inderdaad kijken of je die paar extra centen er nog bij kunt uitgeven. Je zou dan die emg´s er meteen uit kunnen halen en verkopen zodat je al met al niet zo heel veel erbij hoeft te leggen. Een andere kleur kopen puur vanwege de pickups lijkt me nonsense. Daar krijg je vast spijt van.
Trouwens, hou ook ff de esp site in de gaten want er zijn al veel modellen maar er komen er ook regelmatig wat bij.