PDA

View Full Version : element inbouwen



wilvro
10 juni 2010, 22:08
Ik ben in het bezit van een ongeveer 10 jaar oude seagull S6 staalsnarige gitaar.
Ik overweeg om er een element in te laten bouwen maar weet niet of ik daar verstandig aan doe.
Kan iemand mij adviseren; wel/niet doen, nadeel, kosten.

Ron Houben
11 juni 2010, 08:57
Hallo Wilvro,

Begin er niet zelf aan, ga naar een gitaarbouwer/reparateur die ervaring heeft met het inbouwen van elementen. Vooral bij een oudere gitaar, zal de brug moeten worden uitgefreesd, niet zelf aan beginnen.

Succes!

snaarplukker
11 juni 2010, 10:39
Hallo Wilvro,

Begin er niet zelf aan, ga naar een gitaarbouwer/reparateur die ervaring heeft met het inbouwen van elementen. Vooral bij een oudere gitaar, zal de brug moeten worden uitgefreesd, niet zelf aan beginnen.

Succes!Je geeft hier 3x aan dat hij het niet zelf moet doen. In de post van de TS geeft hij zelf aan om het "in te laten" bouwen. Ik denk dat de TS iets anders bedoeld met het feit of het verstandig is een element in zijn acoustisch gitaar te laten bouwen.;)

Toch zijn het inbouwen van elementen in acoustische gitaren eenvoudige klusjes waar je hooguit een paar gaten in de gitaar moet boren. Een piëzo-element wordt onder de brugzadel gemonteerd en hoeft slechts de brugzadel een paar milimeter lager geschuurd worden. Verder hangt het er nog van af welk type voorversterker er gebruikt wordt. De kosten zijn afhankelijk van het materiaal en het arbeidsloon van de inbouwer.

LaurentB
11 juni 2010, 11:42
ik heb een tijdje geleden een Fishman Matrix Infinity gekocht voor iets van 95 euro. Nu was het inbouwen daarvan niet zo moeilijk omdat ik het oude element er gewoon uit kon halen (dat was kapot gegaan) en het nieuwe erin kon zetten, dus ik hoefde niks te boren of zo.

Als je het laat doen komt daar nog een uur of zo aan arbeidskosten bij.

Plant
11 juni 2010, 12:15
... Toch zijn het inbouwen van elementen in acoustische gitaren eenvoudige klusjes waar je hooguit een paar gaten in de gitaar moet boren. Een piëzo-element wordt onder de brugzadel gemonteerd en hoeft slechts de brugzadel een paar milimeter lager geschuurd worden ...

Hangt ervan af of het slot daarvoor wel diep genoeg is. Het kan zomaar zijn dat je toch moet laten frezen. Maar dat kan je zelf wel even bekijken. Snaren eraf en zadel eruit en zien of dat gaat.

En waarom under saddle piëzo? Er zijn alternatieven.

snaarplukker
11 juni 2010, 20:20
....En waarom under saddle piëzo? Er zijn alternatieven.Dat was slechts een voorbeeld. Hij kan er ook een klankgat-element of inplak elementjes instoppen.;)

sly
12 juni 2010, 14:07
Ik heb zelf B.band in mijn gitaar gebouwd.
Ust onder het zadel, het zadel afgeveild en gevlakt.
Ast onder het bovenblad geplakt.
De batterijhouder en electronica zet je vast met dubbelzijdig tape in combinatie met klittenband.

Bij mij was het gat achter in de gitaar al groot genoeg ,ik heb alleen een gaatje moeten boren onder het zadel.(voor de ust)

Het moeilijkste was het vlak maken van het zadel, dit luistert heel nauw.
Je moet een mooie gelijkmatige druk krijgen op de ust, anders krijg je volume verschillen.
Als er kleine volumeverschillen zijn wordt dit vanzelf beter omdat het zadel zich nog wat zal zetten/vervormen.

http://www.b-band.com/index.php?page=product-details-guitars&mact=Products,cntnt01,hierarchy,0&cntnt01hierarchytemplate=Products&cntnt01parent=2&cntnt01detailpage=product-details-guitars&cntnt01cd_origpage=18&

Groet Silvester

wilvro
12 juni 2010, 15:54
Klinkt toch aardig complex allemaal.
Zijn er ook systemen die goed functioneren zonder dat er geboord, gezaagd en gevijld moet worden.
En die ik dus ook op meerdere gitaren kan gebruiken?

Plant
12 juni 2010, 17:33
Klinkt toch aardig complex allemaal.
Zijn er ook systemen die goed functioneren zonder dat er geboord, gezaagd en gevijld moet worden.
En die ik dus ook op meerdere gitaren kan gebruiken?

Zeker! Mijn nieuwste aanwinst is de Schaller Western III.
Je hebt ook modellen met volumeregelaartje, maar dat hoeft voor mij niet zo.
Voordeel is dat dit klankgatelement geen 'vaste' kabel heeft, maar eentje die ik bij het element kan loshalen (3.5mm jack) waardoor ik nu het element kan laten zitten als ik niet versterkt speel.
Het is een humbucker dus lekker storingsvrij met hogere output en het element is in hoogte onder de snaren verstelbaar. Ook de poolstaafjes zijn instelbaar zodat je een goede snaarbalans kunt krijgen.

Edit: dat onderste deel veert, als je dat indrukt naar het element toe kun je het er simpel in en uithalen.

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Schaller_soundhole_pickup.jpg

jimihattricks
20 juni 2012, 15:16
Zeker! Mijn nieuwste aanwinst is de Schaller Western III.
Je hebt ook modellen met volumeregelaartje, maar dat hoeft voor mij niet zo.
Voordeel is dat dit klankgatelement geen 'vaste' kabel heeft, maar eentje die ik bij het element kan loshalen (3.5mm jack) waardoor ik nu het element kan laten zitten als ik niet versterkt speel.
Het is een humbucker dus lekker storingsvrij met hogere output en het element is in hoogte onder de snaren verstelbaar. Ook de poolstaafjes zijn instelbaar zodat je een goede snaarbalans kunt krijgen.

Edit: dat onderste deel veert, als je dat indrukt naar het element toe kun je het er simpel in en uithalen.

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Schaller_soundhole_pickup.jpg

*bump* :ok:

Ik ben op zoek naar precies zo'n Schaller Western III pickup, maar kan geen enkele leverancier in Nederland vinden die deze pickups levert...
Iemand enig idee..?

jimihattricks
21 juni 2012, 10:54
.. nevermind, ik heb hem dan uiteindelijk maar in Engeland besteld, wel prijzige verzendkosten maar het moest echt deze zijn want: verstelbare polepieces & klein genoeg om in het klankgat van mijn parlor te proppen..

Plant
21 juni 2012, 12:44
Héé, m'n groene monster (foto) :)

Waar mijn element oorspronkelijk is gekocht weet ik niet, ik heb 'm 2dehands - wel uit Nederland. Verder kon ik je ook niet helpen. Maar er is er dus al 1 onderweg.

jimihattricks
21 juni 2012, 15:17
jep, hijs onderweg ja :)

bizarre finish op die gitaar van je trouwens.. heb je er een totaalplaatje van?

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Schaller_soundhole_pickup.jpg

Plant
21 juni 2012, 19:19
jep, hijs onderweg ja :)

bizarre finish op die gitaar van je trouwens.. heb je er een totaalplaatje van?

http://i348.photobucket.com/albums/q337/Folk_Bassplayer/Schaller_soundhole_pickup.jpg

Het enige plaatje van het groene monster in goed daglicht dat ik zo gauw heb daar sta ik zelf ook op, dus je krijgt 2 monsters ;)

http://a2.ec-images.myspacecdn.com/images02/120/2b410cebf5e44d3eb5969946bac1239e/l.jpg

De hele body, hals en headstock zijn groen / zwart gevlekt en hebben deze tekening af fabriek. Alleen omdat de zij-, achterkant en hals van mahonie zijn, dekt de finish dat blijkbaar minder en zien die er beduidend donkerder uit dan het bovenblad. Het is overigens een Washburn D-12YBL uit '91.

jimihattricks
22 juni 2012, 10:52
Het enige plaatje van het groene monster in goed daglicht dat ik zo gauw heb daar sta ik zelf ook op, dus je krijgt 2 monsters ;)

http://a2.ec-images.myspacecdn.com/images02/120/2b410cebf5e44d3eb5969946bac1239e/l.jpg

De hele body, hals en headstock zijn groen / zwart gevlekt en hebben deze tekening af fabriek. Alleen omdat de zij-, achterkant en hals van mahonie zijn, dekt de finish dat blijkbaar minder en zien die er beduidend donkerder uit dan het bovenblad. Het is overigens een Washburn D-12YBL uit '91.

Ik weet niet waarom, maar op de 1 of andere manier doet deze me denken aan:

http://www.jimlaabsmusic.com/images/uploads/accordions/excalibur/frankfurt48bassUL/24bass-green1-2.jpg

Wel leuk, weer es wat anders..!

Plant
22 juni 2012, 12:02
Als ik ergens voor het eerst ga spelen en ik haal deze gitaar uit de koffer heb ik meteen alle aandacht :supercool:
Ik heb er een paar keer met een groep mee op een podium gezeten en dan zie je mensen in de zaal elkaar aanstoten en wijzen :o , het is zeker een eye-catcher ja.