PDA

View Full Version : Delay beter true bypass of juist niet?



apekop
10 juni 2010, 15:55
Ik heb twee delays: een Empress Superdelay (vintage modified) en een Yamaha UD stomp. Beide super aparaten.

Nu was ik net een uurtje met de Empress aan het spelen en toen ik de bypass schakelaar in duwde (pedaal helemaal uit) viel me op dat mijn originele signaal vrij dof klonk. Als ik de mix helemaal naar links draai (100% originele signaal zonder delay dus) met de delay aan klinkt het helemaal niet dof juist eerder te veel hoog. Ik dacht eerst het ligt aan het pedaal, maar het komt omdat dit pedaal true bypass is ben ik nu achter. De delay gooit er gewoon hoog bij, ook met het delay signaal helemaal uit (maar wel het pedaal ingeschakeld).

Op mijn UD stomp hoor ik geen verschil tussen het originele gitaarsignaal (met het pedaal ertussen) en het signaal met de delay aan (mix naar links). Dus ik mag hieruit concluderen dat de UD stomp niet true bypass is, omdat mijn originele gitaarsignaal (zonder pedaal ertusssen) doffer is (?). Door het pedaal er tussen te zetten komt er dus hoog bij.

Is het normaal dat een (true bypass of niet) delay pedaal hoog bij je originele signaal gooit, ook als de mix (delays) helemaal uit staat.

Wat is beter een true bypass delay of juist niet? ik vind de omschakeling van het doffere gitaarsignaal naar het delaysignaal met veel hoog vrij groot. Dus true bypass is hier geen voordeel lijkt mij?

TimS
10 juni 2010, 16:00
Heb je wel een buffer in je signaalketen? Als je enkel de superdelay met een flinke kabel ervoor en er achter hebt zal je hoog verlies krijgen, dit wordt voorkomen door een buffer. Bij de superdelay zal die alleen aan staan als het pedaal aan staat, bij de UD stomp zit je buffer waarschijnlijk altijd in je signaalpad. Je krijgt er waarschijnlijk dus geen hoog bij als je het pedaal aan hebt staan, maar je verliest het juist als je het pedaal uit hebt staan.

Mitch
10 juni 2010, 17:01
Nu was ik net een uurtje met de Empress aan het spelen en toen ik de bypass schakelaar in duwde (pedaal helemaal uit) viel me op dat mijn originele signaal vrij dof klonk. Als ik de mix helemaal naar links draai (100% originele signaal zonder delay dus) met de delay aan klinkt het helemaal niet dof juist eerder te veel hoog. Ik dacht eerst het ligt aan het pedaal, maar het komt omdat dit pedaal true bypass is ben ik nu achter. De delay gooit er gewoon hoog bij, ook met het delay signaal helemaal uit (maar wel het pedaal ingeschakeld).

Volgens mij maak je in het cursieve deel een denkfout. Even een paar dingen op een rijtje.
-hoe is je geluid zonder pedalen in je keten?
-hoe is het geluid met uitgeschakeld pedaal in de keten?
-hoe is het geluid met ingeschakeld pedaal maar 100%dry ingesteld.
Daarna weet je wat het pedaal (dus het circuit) doet en wat de bypass doet. Zonder stap 1 kun je dat niet bepalen want dan heb je geen referentie.

peter_heijnen
10 juni 2010, 17:09
-hoe is het geluid met uitgeschakeld pedaal in de keten?
Niet onbelangrijk ook om mee te nemen in de beoordeling tijdens bovenstaande stap: hoeveel meter kabel komt er opeens bij? Met 6 meter extra kabel erbij wil het altijd best wel... ;)

apekop
10 juni 2010, 22:34
Heb je wel een buffer in je signaalketen? Als je enkel de superdelay met een flinke kabel ervoor en er achter hebt zal je hoog verlies krijgen, dit wordt voorkomen door een buffer.

Ik heb de pedalen nog niet in een keten staan. Ik gebruik ze nu thuis los. Dus alleen gitaar rechtstreeks op de delay, verder niets. Het gaat dus juist niet om hoog verlies, zoals je kan lezen in mijn post. De delay gooit juist hoog erbij. Dus het dry signaal heeft veel meer hoog dan het gitaarsignaal zonder een pedaal tussen heb. Omdat de Empress true bypass is valt het des te meer op als je het pedaal uitschakelt. De UD stomp is niet true bypass dus die geeft meer hoog op je orginele signaal (met pedaal helemaal uit), dus dan valt het niet zo op als hij in de bypass staat.
Ik gebruik niet all te lange kabels.


Volgens mij maak je in het cursieve deel een denkfout. Even een paar dingen op een rijtje.
-hoe is je geluid zonder pedalen in je keten?
-hoe is het geluid met uitgeschakeld pedaal in de keten?
-hoe is het geluid met ingeschakeld pedaal maar 100%dry ingesteld.


nog een keer voor de duidelijkheid:

met (uitgeschakeld) pedaal in de keten in de keten:
-bij de Empress (=true bypass) hetzelfde geluid als zonder pedaal ertusssen
-bij de UD stomp (=niet true bypass) heeft het veel meer hoog

-met pedaal ingeschakeld, maar 100% dry:
-de Empress heeft veel meer hoog.
-de UD stomp heeft ook meer hoog, maar dit valt dan minder op omdat hij uitgesckakeld ook al meer hoog geeft

Shaggy
10 juni 2010, 23:54
Dat heb je dus ook met delays met een trails functie. Volgens mij is er dan niet echt spake van true bypass met als gevolg dat je sound ietwat veranderd. Ik had het met een echohead, die gooide er wat hoog bij.

FruscianteFan
11 juni 2010, 00:07
Dat heb je dus ook met delays met een trails functie. Volgens mij is er dan niet echt spake van true bypass met als gevolg dat je sound ietwat veranderd. Ik had het met een echohead, die gooide er wat hoog bij.
Dat is het hem dus niet.

Ik vraag het me zelf ook wel eens af: op het moment dat je een tonesuck-pedaal TB maakt, heb je een verschil in tone tussen uit en aan. Bij bijv. distortions maakt dat niet zoveel uit omdat de tone toch wel verandert. Maar goed, mij maakt het allemaal niet zoveel uit.

apekop
11 juni 2010, 00:27
De empress is wel een boutique pedaal (of hoe je dat ook wilt noemen).
Ik vind het hoog wat er bij komt in de 100% dry stand toch vrij storend, want ik gebruik veel cleane delays. Ik overweeg zelfs om hem terug te sturen (als dat uberhaupt kan). Wat jammer zou zijn want de delays zijn zeer mooi.

is dit bij 'alle' delays zo? mij is het bij andere delays die ik heb gehad nog nooit opgevallen.

Mitch
11 juni 2010, 13:45
Sorry, maar je haalt echt een paar dingen door elkaar. De true bypass heeft hier geen donder mee te maken. Als je sound veel helderder wordt zodra het pedaal is ingeschakeld, dan ligt dat aan het circuit óf aan een exemplarische fout. Ik zie geen reden voor een digitale delay waarom hij laag zou weghalen of hoog zou moeten toevoegen maar het gebeurt soms. De oudere Ibanez DML heeft dat ook enigszins. Maar moderne varianten? Neuh...
Dat die UD stomp hoog toevoegt als hij uitstaat zegt wel iets over de buffer in de bypass. Die is dus iets te enthousiast.

apekop
11 juni 2010, 14:11
Ik zeg ook niet dat het door de true bypass komt. Ik zeg alleen dat de Empress er veel hoog aan toevoegt en ook wat laag weg haalt bij het 100% dry signaal, en dus ook bij de repeats natuurlijk.
Wat ik wil is dat het 100% dry signaal hetzelfde is als mijn originele gitaar signaal. Anders is de overgang erg groot als je de bypass induwt (dus het pedaal uitschakelt) of andersom.
Zeker bij een pedaal in deze prijsklasse had ik dat niet verwacht.

Dit is de reactie van de winkel waar ik hem heb besteld, daar wordt ik niet veel wijzer van:
"It is pretty normal, the Empress is fully digital so the signal goes through converters
and can be changed a little bit because of this in a 100% dry setting, please do not worry"

Einzeln
11 juni 2010, 14:15
Zijn punt is dat het verschil tussen aan en uit met de (gebufferde) ud kleiner is. En dat hij met zijn (TB) empress een groter contrast ervaart. In hij prefereert een kleiner contrast dus is de UD in vegelijking tot de empress beter.

gitaargod
11 juni 2010, 14:18
Ik heb vele delaypedalen gehad en mijn ervaring is dat ze ingeschakeld veel het geluid beinvloeden. Kort door de bocht gezegd, analoge klonken bij mij donker, digitale waren vaak helder. Het is maar net waarvoor je ze gebruikt. Echte tonesuckers heb ik nog niet meegemaakt, wel heb ik een NIET TB delaypedaal gehad die iets eigenaardigs had. Als je 'm ingeschakelde herhaalde hij nog even het laatste wat ik gespeeld had, dus de noten voordat het pedaal aan stond. Het circuit had iets van 2 seconden nodig om weer tone-schoon te zijn.

Lange kabels zijn niet goed voor je geluid, een buffer kan daar helpen, maar weer niet alle buffers zijn goed. De oudere Lehle's vind ik wel oké. Korte (slechte - goedkope) kabels maken je geluid ook minder.

Een delaypedaal in de fx-loop zetten werkt vaak ook beter.

apekop
11 juni 2010, 14:29
Zijn punt is dat het verschil tussen aan en uit met de (gebufferde) ud kleiner is. En dat hij met zijn (TB) empress een groter contrast ervaart. In hij prefereert een kleiner contrast dus is de UD in vegelijking tot de empress beter.

precies, jij snapt het!

Het is dus schijnbaar normaal dat digitale delay pedalen hoog erbij doen en laag eraf halen bij 100% dry stand. Mij is dat bij andere delay pedalen nooit opgevallen. En ik had verwacht dat de Empress dat niet zou doen.
Als dat zo is moet ik toch naar de analoge delay.

Dirk_Hendrik
11 juni 2010, 15:01
wel heb ik een NIET TB delaypedaal gehad die iets eigenaardigs had. Als je 'm ingeschakelde herhaalde hij nog even het laatste wat ik gespeeld had, dus de noten voordat het pedaal aan stond. Het circuit had iets van 2 seconden nodig om weer tone-schoon te zijn.

Niks eigenaardigs aan. Dat betekent dat er ook in bypass signaal naar de ingang ven de vertragende elektronica gaat. Op het moment dat je em aanzet wordt de uitgang van de vertragingslijn gemixed met het droge signaal en zul je dus idd je laatste paar noten nog net meepakken.

Oplossing? Mute het signaal naar de vertragingslijn als het ding is gebypassed. Ik geloof alléén dat ik geen delay ken die dat doet.

apekop
1 juli 2010, 14:22
nog even een update:
Ik heb de Empress superdelay terug gestuurd, want ik kon niet wennen aan dat extra hoog erbij/laag eraf in de 100% dry stand. Ze hebben hem uitgebreid getest. Volgens de zaak waar ik hem besteld had was er niks mis (kapot) met het ding en lag het aan het feit dat het de Vintage Modified versie was. Ze zeggen dat deze een warmer hoog zou hebben en meer compressie. Ik betwijfel of het daaraan ligt, want hij had juist meer hoog en klonk ieler, niet bepaald warm vintage-achtig. Volgens mij ligt het echt aan de digitale converters.

Maar goed, ik krijg het geld terug. Wel met 10% restock fee, maar ala beter dan niets. En we zijn weer een avontuur rijker.
Voorlopig hou ik het bij mijn Yamaha UD stomp, wellicht dat er in de toekomst nog een Memory Man Deluxe komt voor de analoge sounds.

EuroCinema
1 juli 2010, 14:58
Geeft ook maar weer eens aan dat "warm" nogal een lastige en subjectieve term is in het gebruik. Net als zijn tegenhangers "kil" en "klinisch". Persoonlijk houd ik erg van vintage sounds, maar van die terminologie krijg ik een beetje jeuk. Had laatst ook zo'n discussie...
ik: "ik wil niet over deze Line 6 transistoramp spelen, heb je niks anders?"
verantwoordelijke voor aanwezige versterker: "ja maar deze klinkt echt warm!"
:roll:

Heel veel "warme" vintage gear, zoals bucket-brigade analoge delays, kleine tube-ampjes, ouwe tele's en jazzbakken, treble boosters, fuzzes etc klinken trouwens behoorlijk fel en aggressief in het hoog. Warm is voor de 1 dus gelijk aan minder schel, zelfs dof, maar voor de ander klinkt Jimmy Page's tele met de wah vol open in Whole Lotta Love "warm". Zullen we dat woord maar gewoon afschaffen? Of in elk geval er niet meer intuinen dat fabrikanten er hun gear mee aanprijzen?

Dirk_Hendrik
1 juli 2010, 18:46
Zullen we dat woord maar gewoon afschaffen? Of in elk geval er niet meer intuinen dat fabrikanten er hun gear mee aanprijzen?


Graag!!

ook,
http://dirk-hendrik.com/boutique.html

en dan naar het "turn up the heater!" stukje ;)

dml
1 juli 2010, 19:35
precies, jij snapt het!

Het is dus schijnbaar normaal dat digitale delay pedalen hoog erbij doen en laag eraf halen bij 100% dry stand. Mij is dat bij andere delay pedalen nooit opgevallen. En ik had verwacht dat de Empress dat niet zou doen.
Als dat zo is moet ik toch naar de analoge delay.

Ik heb er bij mijn Eventide in ieder geval geen last van, en ik gebruik 'm niet eens troe baaipaas.

Dirk_Hendrik
1 juli 2010, 20:59
Ik heb er bij mijn Eventide in ieder geval geen last van, en ik gebruik 'm niet eens troe baaipaas.

Ook het idee dat troe baaipass altijd beter is mag zo langzamerhand wel eens naar het rijk der irritante jeukfabels worden verwezen.... maar zo lang er mensen zijn die toch weer voor de hype gaan.....

apekop
1 juli 2010, 22:10
In welke gevallen is TB dan niet beter?

RoelSmoel
1 juli 2010, 23:16
In welke gevallen is TB dan niet beter?

Ja, niet, je merkt er toch niks van als je je hele board vol hebt..

Dirk_Hendrik
2 juli 2010, 08:13
In welke gevallen is TB dan niet beter?


Eén van mn favorieten is het probleem uit dit draadje:
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=135479&highlight=buffer

Wat in principe kan gebeuren met elk modulatieffect.


Daarnaast is het het probleem dat "TB is beter", an sich dus al een jammerlijke aanname, al veel te snel werd vertaald naar "niet TB is niet goed". Vaak als gevolg van onbegrip over de materie en dus maar voor waar aannemen van wat een ander zegt die het wel beter zal weten. m Dat geeft dus van die bizarre eisen dat een nieuw aan te kopen ding TB moet zijn maar waar die eis helemaal niet overeind blijkt te blijven als je gaat doorvragen.

apekop
2 juli 2010, 09:34
Ik heb verder geen oordeel over TB of niet TB pedalen.
Wat me bij veel effecten stoort is de tonesuck. Je hebt een goede gitaar en versterker sound en zodra je er een pedaaltje tussen zet wordt dat in meer of mindere mate weer om zeep geholpen. Bij 1 pedaaltje is dat nog te overzien, maar bij meerdere pedalen hou je al snel niets meer over.
Voor de tonesuck is het toch beter dat je TB pedalen gebruikt?

Omzeil je deze problemen als je een looper (bijv. G-lab) gebruikt. Dus ieder pedaal apart in een lus?

FruscianteFan
2 juli 2010, 11:26
Ik heb verder geen oordeel over TB of niet TB pedalen.
Wat me bij veel effecten stoort is de tonesuck. Je hebt een goede gitaar en versterker sound en zodra je er een pedaaltje tussen zet wordt dat in meer of mindere mate weer om zeep geholpen. Bij 1 pedaaltje is dat nog te overzien, maar bij meerdere pedalen hou je al snel niets meer over.
Voor de tonesuck is het toch beter dat je TB pedalen gebruikt?

Omzeil je deze problemen als je een looper (bijv. G-lab) gebruikt. Dus ieder pedaal apart in een lus?
Ik hou van het geluid van mijn gitaar direct ingeplugd in de versterker, maar als ik met effecten speel (8 zijn dat er), dan is mijn tone inderdaad ietsje anders. Versterker een tandje harder, iets meer of minder treble, whatever. Ik geloof het wel.

Wel kwam ik er laatst achter dat het mijn Vibratrem is die een beetje ruist. Dat vind ik dan wel weer irritant...

EuroCinema
2 juli 2010, 14:00
Graag!!

ook,
http://dirk-hendrik.com/boutique.html

en dan naar het "turn up the heater!" stukje ;)

:) geweldig!

DeiDRagonas
2 juli 2010, 21:32
Ik hou van het geluid van mijn gitaar direct ingeplugd in de versterker, maar als ik met effecten speel (8 zijn dat er), dan is mijn tone inderdaad ietsje anders. Versterker een tandje harder, iets meer of minder treble, whatever. Ik geloof het wel.

Wel kwam ik er laatst achter dat het mijn Vibratrem is die een beetje ruist. Dat vind ik dan wel weer irritant...

Ik ben net als jij... Ik koop nwe gear met mn oren. Dat betekent dat ik luister naar het eindresultaat wat uit mn amps komt. Hoe die amp klinkt zonder pedalen e.a. is niet eens interessant, want zo gebruik ik hem nu eenmaal niet. Of een pedaal true-bypass is maakt me dus net zo min wat uit. Als het eindresultaat lekker klinkt, is het goed.

Een probleem zoals topicstarter dat had, of bijvoorbeeld zo'n klein ruisje als van FruscianteFan, daar kan ik me wel weer aan storen inderdaad. Voor mij dus ook geen slechte kabels en dergelijke.

D.

Shaggy
28 juli 2010, 00:10
Geeft ook maar weer eens aan dat "warm" nogal een lastige en subjectieve term is in het gebruik. Net als zijn tegenhangers "kil" en "klinisch". Persoonlijk houd ik erg van vintage sounds, maar van die terminologie krijg ik een beetje jeuk. Had laatst ook zo'n discussie...
ik: "ik wil niet over deze Line 6 transistoramp spelen, heb je niks anders?"
verantwoordelijke voor aanwezige versterker: "ja maar deze klinkt echt warm!"
:roll:

Heel veel "warme" vintage gear, zoals bucket-brigade analoge delays, kleine tube-ampjes, ouwe tele's en jazzbakken, treble boosters, fuzzes etc klinken trouwens behoorlijk fel en aggressief in het hoog. Warm is voor de 1 dus gelijk aan minder schel, zelfs dof, maar voor de ander klinkt Jimmy Page's tele met de wah vol open in Whole Lotta Love "warm". Zullen we dat woord maar gewoon afschaffen? Of in elk geval er niet meer intuinen dat fabrikanten er hun gear mee aanprijzen?


aint that the f*ck*ng truth dude

+1 f voor de orde in tha house :D

Shaggy
28 juli 2010, 00:21
Ook het idee dat troe baaipass altijd beter is mag zo langzamerhand wel eens naar het rijk der irritante jeukfabels worden verwezen.... maar zo lang er mensen zijn die toch weer voor de hype gaan.....

Ben ik het niet met je eens over dat hype.. Ik wil niet dat een buffer de dynamiek in het geluid aantast, tophoog toevoegt en laag wegkaapt en/of ten koste gaat van transparantie.. Slechte buffers zijn de boosdoeners van dit soort shit.

Dat bedrijven dit als verkoopargument (mis)bruiken en menig gitarist daarin trapt is een ander verhaal.

maar mss is het meer een trend

FruscianteFan
28 juli 2010, 00:31
Ben ik het niet met je eens over dat hype.. Ik wil niet dat een buffer de dynamiek in het geluid aantast, tophoog toevoegt en laag wegkaapt en/of ten koste gaat van transparantie.. Slechte buffers zijn de boosdoeners van dit soort shit.

Dat bedrijven dit als verkoopargument (mis)bruiken en menig gitarist daarin trapt is een ander verhaal.

maar mss is het meer een trend
Dat zegt-ie toch ook? TB is niet altijd beter, niet TB is nooit beter.

DemolitionColorScheme
28 juli 2010, 09:40
De empress is wel een boutique pedaal (of hoe je dat ook wilt noemen).
Ik vind het hoog wat er bij komt in de 100% dry stand toch vrij storend, want ik gebruik veel cleane delays. Ik overweeg zelfs om hem terug te sturen (als dat uberhaupt kan). Wat jammer zou zijn want de delays zijn zeer mooi.

is dit bij 'alle' delays zo? mij is het bij andere delays die ik heb gehad nog nooit opgevallen.
Het kan zo zijn dat, zoals ik in het Strymon El Capistan topic zei, dit de analoog naar digitaal naar analoog conversie is die een bepaalde kleuring geeft aan je signaal. Dit schijnt het grote 'probleem' te zijn bij de VMSD.

Ah ja, in feite dus al wat ze hier hebben gezegd:

Dit is de reactie van de winkel waar ik hem heb besteld, daar wordt ik niet veel wijzer van:
"It is pretty normal, the Empress is fully digital so the signal goes through converters
and can be changed a little bit because of this in a 100% dry setting, please do not worry"

apekop
28 juli 2010, 10:04
Ik heb inmiddels mijn geld weer terug gekregen van de winkel waar ik de Empress had gekocht, minus 10% restock fee. Maar ach, weer een ervaring rijker. Voor mij in ieder geval geen Empress meer en voorlopig ook geen andere analoog simulatie.
Ik hoop nu ergens een oude versie (met de gote behuizing) van de Deluxe Memory Man te vinden, maar dat valt nog niet mee tot nu toe.

DemolitionColorScheme
28 juli 2010, 10:08
Ik heb inmiddels mijn geld weer terug gekregen van de winkel waar ik de Empress had gekocht, minus 10% restock fee. Maar ach, weer een ervaring rijker. Voor mij in ieder geval geen Empress meer en voorlopig ook geen andere analoog simulatie.
Ik hoop nu ergens een oude versie (met de gote behuizing) van de Deluxe Memory Man te vinden, maar dat valt nog niet mee tot nu toe.
Ja, ik las het. My bad!
Had even het hele topic moeten doorlezen, maar was nog een beetje suf.

En ja, de Deluxe Memory Man is nog altijd zeer zeker een aanrader. Voor mij zelf is het nogsteeds de meest fijne analoge delay, al krijg ik dit weekend een Memory Lane 1, dus ik ben benieuwd wat ik daarvan ga vinden.

apekop
28 juli 2010, 10:29
Ik heb ook nog even zitten denken aan de Malekko Ekko 616 als analoge delay.
maar ik weet niet of hij tegen de Deluxe Memory Man op kan. Zou wel wat plaats besparen op mijn bord.

Mitch
28 juli 2010, 13:17
Gewoon geduld hebben, ze komen echt wel voorbij, tweedehands.