PDA

View Full Version : Eerste zelfbouw, Telecaster!



Johan91
10 juni 2010, 13:28
Zo, mijn eerste zelfbouw dan. Van de week een topicje over geopend met nog wat vragen, en vandaag van hier vlakbij het hout besteld. Dat komt maandag binnen, maar ik kon al wat doen! Het sjabloon heb ik thuis in full-scale uitgeprint. (Dit hoef je dus niet bij een drukkerij te laten doen, wat ik hier wel eens heb gezien.) Wil je weten hoe ik dat gedaan heb, pm dan even ;) De tele is 44 x 35,5 cm, iets groter dan een Fender Tele maar wel kleiner dan het originele sjabloon.

http://img576.imageshack.us/img576/6586/75805858.jpg

Zit er aan te denken om de rand te plakken met plakband, en dan uit te knippen. Dan heb ik een harde rand en kan ik makkelijker de omtrek op het hout zetten.

Ik heb nog geen hout voor de hals besteld, de maten weet ik nog niet precies. Oja, en voor nu doet de houthandel alles al verlijmen en afvlakken. Dan weet ik zeker dat het goed gebeurd (en we hebben hier maar 2 grote lijmklemmen, dat vond ik ook weinig :soinnocent: ) Ze zorgen er voor dat links en rechts van het middengedeelte evenveel hout zit.

Enjoy my ride! 8-)

Broodjekaas
10 juni 2010, 14:08
Ga je de vorm direct uit het hout zagen? Dapper :P

De gebruikelijke manier die je vaak ziet is om eerst de vorm uit te zagen uit een plak MDF, opdat je een mal hebt, die je netjes afwerkt. Vervolgens zaag je de bodyvorm een beetje ruw uit, en tenslotte bevestig je de mal op de body, om hem met een frees te kopiëren. Een frees met een boven-of onderlager die de mal volgt, en zo de vorm kopieert op het hout.

Hoe dan ook:
Succes!!

Nagramoth
10 juni 2010, 14:12
Veel succes man! Ik zit zelf nog middenin mijn eerste poging, maar ik heb mezelf even twee weken rust beloofd. Tip van de dag: smeer de randen van je MDF-templates in met houtlijm, anders heb je kans dat het volglager van je freesbit de vezels indrukt (en een halve millimeter verschil aan weerszijden is al snel een hele millimeter, heel vervelend als het je halspocket betreft).

barno
10 juni 2010, 15:23
yep, eerst een goede mdf mal maken (neemt meer tijd in beslag dan een body uitfrezen, maar is ook belangrijker)

at nagramoth, wat is me dat: twee weken niksen, ik zou zeggen: begin er aan en binnen twee weken ben je blij :)

niekb
10 juni 2010, 17:25
Ik zou nog even wachten met het frezen en boren in de brug positie. Eerst de hals maken en dan als die goed past en op de juiste plek zit meten, meten, meten en dan pas de pickupcavity fresen en de gaten boren (mits je stringthrough doet)

Zo heb je de juiste positie van de brug en past je slagplaat. Anders kan je nog wel eens voor nare verrassingen komen te staan.

Succes en veel plezier met de bouw!

G.G.
10 juni 2010, 21:46
Precies. De mensuur moet je dan exact hetzelfde verschalen als de body. Met een standaard hals of voorgezaagde toets ga je problemen krijgen.

Johan91
14 juni 2010, 20:13
Precies. De mensuur moet je dan exact hetzelfde verschalen als de body. Met een standaard hals of voorgezaagde toets ga je problemen krijgen.

Oke, ik heb dus veel werk op mn "hals" gehaald, haha! Heb vandaag de mdf template uitgezaagd met een decoupeerzaag! Probeerde het eerste met de frees, maar het nadeel was dat je de onze niet in de toeren kon afstellen. Erg jammer, maar met de decoupeer ging het ook erg goed! Dus als je nog nooit heb gefreesd, pak dan voor de mal zo'n decoupeerzaagje. Tip: gebruik wel een dun zaagje en doe zeer rustig aan ;)

Wat betreft de neckpocket: moet ik de contouren daarvan wel uitfrezen? Ik heb geen idee hoe je de maten van je hals moet bepalen, of mag ik dat zelf doen (ik heb het over de breedte).

Voor de rest lijkt het me wel handig om eerst de elementen en brug etc. te kopen en daarna pas daarvoor alles uit gaan frezen. Dan moet wel eerst de body gefreesd zijn ;) Doel is om een tele te hebben zonder slagplaat, flinke uitdaging dus.

Morgen het essenhout ophalen. Het is voor me afgeschaafd to 45 mm en al voorgelijmd (we hebben hier niet de goede klemmen). Dan de mal hier en daar nog bijwerken, het moet wel perfect zijn. Gaat waarschijnlijk langer duren dan het frezen van de body. Als de body zijn contouren heeft gekregen ga ik wel bekijken wat eerst: neck of elementen.

Thats it for now!

Scrollcock
14 juni 2010, 23:50
+1 voor je woordgrap

Johan91
15 juni 2010, 08:33
En hoe zit het met de hals wat ik had beschreven? Maakt de breedte niet uit? Of zijn daar bepaalde berekeningen voor?

aaronstonebeat
15 juni 2010, 11:29
De breedte van de hals hangt aan de kant van de body af van de snarenafstand op de brug en bovenaan van de snarenafstand die je voor de topkam kiest.

Ik zou zeggen: wat je ook doet, zorg dat je eerst een hals hebt (kopen of maken) en teken die op de body af (cq maak er een aparte mal voor); besteed er ook zorg aan dat die mal zo perfect mogelijk uitgelijnd op de body zit voordat je freest.

Johan91
15 juni 2010, 12:13
Oke, dus eerst brug bestellen.

Dan nog een vraag over de mensuur: dit is niet te brekenen toch? Dit moet je bepalen als ik het goed heb. De afstand tussen de brug en de topkam (?) is bij een Fender Tele 25.5 in (648 mm). Dit kan ik dus ook gebruiken? Maar hoe bepaal je dan de plaats van de brug? Want ik weet wel dat de helft van de mensuur van de topkam tot fret 12 is.

aaronstonebeat
15 juni 2010, 12:34
Jawel, alles is in principe te berekenen.

Bij een mensuur van 648 mm (bij elke mensuur overigens) staat de 12de fret, kort door de bocht, midden tussen de brug en de topkam; op 324 mm dus.

Iets langer door de bocht: bij de brugzadels pas je een kleine compensatie toe omdat je bij het fretten van tonen de snaarspanning (en dus de toonhoogte) een klein beetje verhoogt. Bij de dunne E-snaar zal het bijna niets zijn en bij de dikke E-snaar enkele millimeters dat je de snaar langer maakt door de zadels naar achteren te draaien.

Ello
15 juni 2010, 12:50
Ja, dus:
- Bepaal mensuur (bij jou 25,5")
- Bepaal bij welke fret de hals overgaat in de body. Dan weet je hoveel snaarlengte nog over de body moet lopen tot de brug.
- Zet die lengte uit op de body en je weet waar je brug moet komen.
- Houd rekening met de speling voor de intonatie zoals zoor voorgaande schrijvers gemeld.
- Bepaal de positie van de string-though gaten (aannemend dat je een brug kiest met string through).
- Boren maar!

Zorg dat elles netjes gecentreerd zit op de centerline en dat alles exact haaks staat op die centerline.

Succes!

aaronstonebeat
15 juni 2010, 13:11
Ik doe het in de praktijk wel zo:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4VB3VVL3.jpg

Het rechter uiteinde van de aluminium strip lag tegen de topkam toen ik de 12de fret markeerde. Dan draai ik de strip om zodat de markering nog steeds op de 12de fret ligt en weet ik waar de theoretische (= niet geintoneerde) positie van de brugzadels zich bevindt.

Johan91
16 juni 2010, 12:05
Daar ging ik vandaag dan. Mal netjes afgewerkt, en dan nu gaan frezen, dacht ik...

http://img413.imageshack.us/img413/3936/99927920.jpg
De mal

http://img24.imageshack.us/img24/2077/33236378.jpg
Frezen ging al niet zo lekker, de boel vloog haast in de hens. Komt omdat de frees veel te veel toeren maakt, en je raad het al; net bij deze frees kan je niet de toeren instellen!

http://img15.imageshack.us/img15/6633/47550935.jpg
Beetje vage foto, maar de frees was ook wat aangebrand, net zoals ik trouwens haha.

Dus frezen gaat niet, of ik moet een andere frees kopen. Maar dat ga ik niet doen, die krengen kosten me te veel. Dus een decoupeerzaagje, of......bij een fijnmetaalbedrijf het uit laten frezen op de cnc? Een maat van me werkt daar bij z'n pa en heeft het al eens voorgesteld om te doen. En toch is het leuker om het zelf te doen :) (Ik heb de dxf bestand ook)

Ben trouwens blij dat ik het hout niet meteen uitgelijnd had, want anders had ik nu een lelijke brandplek!

Wat zouden jullie doen?

Van Dattum
16 juni 2010, 12:10
Je kunt de body beter eerst grof uitzagen, liefst met een lintzaag. Decoupeerzaag (wipzaag voor de Vlamingen onder ons...:seriousf:) gaat ook, alleen opletten dat het zaagblad niet scheef door het hout trekt. Kalm aan zagen en niet duwen, op regelmatige afstanden een gat boren waar de zaag heen kan.
De belasting zal dan een heel stuk prettiger zijn voor je frees....

Valoosj
16 juni 2010, 12:11
Als ik het goed zie heb je je body niet eerst netjes uitgezaagd voor je begon te frezen. Bijgevolg verwijs ik je door naar de Heilige Bijbel als het op frezen aankomt.

Deel 1 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2134319&postcount=30)
Deel 2 (http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2134328&postcount=31)

Nagramoth
16 juni 2010, 12:14
Ik denk dat het toerental niet het probleem is. Heb je de body-vorm niet eerst ruw uigezaagd met een decoupeer(wip-)zaag? Als je dat niet doet dan moet de frees teveel hout weghalen = teveel wrijving = hoge temeratuur = brandplekken.

Als je freesbit nog enigszins in orde is, zou ik eerst de body 1cm. te ruim uitzagen, dan diep in- en uitademen en frees er opnieuw overheen halen. Niet te langzaam, zie brandplekken.

EDIT: zie de twee opmerkingen boven mij

loose-fur
16 juni 2010, 13:07
Hoeveel watt heeft jouw bovenfrees? Het is niet helemaal duidelijk, maar op de foto lijkt het me zo'n groene Bosch van 500 watt. Dat is behoorlijk weinig om meteen op dergelijke diepte te starten. Zelfs met een zware bovenfrees ga je beter in mindere stapjes de diepte in. Maar dan kom je wellicht in de problemen met je bovenlager freesbits, niet? Moet je meteen zo diep omdat je anders niet kan geleiden met die lager, zit daar het probleem? Ik gebruik die dingen nooit, heb er zelfs geen in huis. Ik gebruik de volgring op de zool van mijn bovenfrees, zit bij elke bovenfrees in de koffer. Moet je natuurlijk wel een beetje je freeskaliber aanpassen, of er een naar bouwen, maar het biedt veel meer vrijheid aan freesbitsen en freesdiepte.

Tee.

Cocobolo
16 juni 2010, 13:57
....op de foto lijkt het me zo'n groene Bosch van 500 watt. Dat is behoorlijk weinig om meteen op dergelijke diepte te starten. Zelfs met een zware bovenfrees ga je beter in mindere stapjes de diepte in...

In mijn CNC software zit ingesteld dat een frees bij voorkeur nooit meer als 60% van de diameter de diepte in mag (dit heet de "StepDown"). Dus een 6mm frees per stap niet meer dan zo'n 3.5mm. Ik zou het zelfs nog eenvoudiger houden : ongeacht freesdiameter nooit meer dan die 3.5mm per gang uitfrezen. Je voelt vanzelf wat lekker werkt en wat niet.

Bovendien : hetzelfde geldt voor de stappen die je in X en Y richting maakt ("Step Over") : nu mag je echter nooit meer dan 40% van de diameter opschuiven. Dus met een frees van 6mm moet je per keer ongeveer 2mm hout wegnemen. De frees dus niet omsluiten met hout maar telkens een laagje afpellen. Zo'n body moet je niet in 1 keer willen doen.

Hedge
16 juni 2010, 15:27
Als je freesbit nog enigszins in orde is, zou ik eerst de body 1cm. te ruim uitzagen, dan diep in- en uitademen en frees er opnieuw overheen halen.

1 cm is wel erg veel, ik probeer zelf 3mm aan te houden.

loose-fur
16 juni 2010, 16:19
De werking van cnc machines is behoorlijk onbekend terrein voor mij, Cocobolo, mijn kennis stopt bij een automatische verdeelzaagmachine. Maar de stepdowntheorie lijkt me handig om ook bij een handbovenfreesmachine toe te passen. Bedankt voor de tip!

En inderdaad, verder voel en hoor je wel wat lekker gaat of niet.

Tee.

Nagramoth
16 juni 2010, 16:50
1 cm is wel erg veel, ik probeer zelf 3mm aan te houden.
Dat ligt eraan of je een deco of een lintzaag gebruikt, denk ik dan...
Een decoupeerzaag wil nog wel eens zijn eigen weg zoeken, en dan heb ik liever een marge van 10mm dan van 3mm.

Hedge
16 juni 2010, 17:01
Dat ligt eraan of je een deco of een lintzaag gebruikt, denk ik dan...
Een decoupeerzaag wil nog wel eens zijn eigen weg zoeken, en dan heb ik liever een marge van 10mm dan van 3mm.

Dat is waar. Ik gebruik geen decopeerzaag meer voor het zagen van body's. Het zwabberen van de zaag is een groot minpunt.

Zatar
16 juni 2010, 18:56
En als je je toerental regelbaar wil maken, dan kun je er altijd een dimmer tussen steken. Let wel op dat bij grotere vermogens een ietwat "specialer" type dimmer nodig is.

G.G.
17 juni 2010, 14:56
Dat je gelijk de volle diepte in freest vind ik niet vreemd. Je gebruikt de schacht als geleiding langs de mal. Die methode gebruik ik ook altijd. Het probleem is dat je niet eerst rondom de boel netjes hebt uitgezaagd. Zelf zaag ik tot op zo'n 3 mm afstand alles uit (in de bochten wat ruimer, want een decoupeerzaag wil nog weleens schuin gaan. Heb helaas geen lintzaag).

Aan de blauwe lak op het freesje te zien denk ik hem te herkennen (standaard bouwmarktsetje van € 10). Klopt? Zijn prima freesjes, maar die moet je al helemaal met beleid gebruiken want ze kunnen niet heel veel hebben. Gebruik ze zelf ook graag, maar ben er wel heel voorzichtig mee want ze kunnen gauw naar de prullenbak.

Johan91
17 juni 2010, 17:00
Hoeveel watt heeft jouw bovenfrees? Het is niet helemaal duidelijk, maar op de foto lijkt het me zo'n groene Bosch van 500 watt. Dat is behoorlijk weinig om meteen op dergelijke diepte te starten. Zelfs met een zware bovenfrees ga je beter in mindere stapjes de diepte in. Maar dan kom je wellicht in de problemen met je bovenlager freesbits, niet? Moet je meteen zo diep omdat je anders niet kan geleiden met die lager, zit daar het probleem? Ik gebruik die dingen nooit, heb er zelfs geen in huis. Ik gebruik de volgring op de zool van mijn bovenfrees, zit bij elke bovenfrees in de koffer. Moet je natuurlijk wel een beetje je freeskaliber aanpassen, of er een naar bouwen, maar het biedt veel meer vrijheid aan freesbitsen en freesdiepte.

Tee.

Het is inderdaad de Bosch van 500 watt, goed gezien!


Dat je gelijk de volle diepte in freest vind ik niet vreemd. Je gebruikt de schacht als geleiding langs de mal. Die methode gebruik ik ook altijd. Het probleem is dat je niet eerst rondom de boel netjes hebt uitgezaagd. Zelf zaag ik tot op zo'n 3 mm afstand alles uit (in de bochten wat ruimer, want een decoupeerzaag wil nog weleens schuin gaan. Heb helaas geen lintzaag).

Aan de blauwe lak op het freesje te zien denk ik hem te herkennen (standaard bouwmarktsetje van € 10). Klopt? Zijn prima freesjes, maar die moet je al helemaal met beleid gebruiken want ze kunnen niet heel veel hebben. Gebruik ze zelf ook graag, maar ben er wel heel voorzichtig mee want ze kunnen gauw naar de prullenbak.

En ook dit hebben jullie weer goed opgemerkt. Dit freesje komt van de Gamma € 7. De originele heb ik ook nog liggen, dus niet kapot ofzo.

Vandaag geprobeerd het essenhout met een deco uit te zagen, en je raad het al; dit lukt niet! Het zaagje valt er elke keer uit, terwijl deze goed gemonteerd is. Dus op naar mister fijnmetaal voor de lintzaag, en dan kan ik -eindelijk- verder :cheerup:

forceps
17 juni 2010, 17:22
Heeft je decoupeerzaag een pendelstand? Zo nee, dan kom je nauwelijks (of zelfs helemaal niet) door het hout heen. Ik heb m'n laatste project met een handzaag gedaan, voor zover mogelijk, maar dat is absoluut geen aanrader ;)

Lintzaag is wel erg mooi, ik zit een beetje op marktplaats te kijken en er staan er al op voor onder de 100 euro.... zou je daarmee een body kunnen zagen van 45 mm dik?

barno
17 juni 2010, 17:42
Heeft je decoupeerzaag een pendelstand? Zo nee, dan kom je nauwelijks (of zelfs helemaal niet) door het hout heen. Ik heb m'n laatste project met een handzaag gedaan, voor zover mogelijk, maar dat is absoluut geen aanrader ;)

Lintzaag is wel erg mooi, ik zit een beetje op marktplaats te kijken en er staan er al op voor onder de 100 euro.... zou je daarmee een body kunnen zagen van 45 mm dik?

zal wel van kwaliteit van decoupeerzaag afhangen. ik heb een black 'n deckertje (toch ook niet erg high profile) en met dat ding heb ik probleemloos toch al een 20 body's uitgezaagd, ik wissel om het half jaar het zaagje... een body kost me hooguit tien minuten. blijf een 3 tot 5 mm van de kant en let goed op dat het zaagblad niet te schuin gaat in de bochten

heb es een goedkoop lintzaagje in gamma gekocht: afraderrrrr, dadelijk teruggebracht. dus als je een lintzaag koopt: spend some money. of koop voor nog veel minder een goede wipzaag

Johan91
17 juni 2010, 17:51
Heeft je decoupeerzaag een pendelstand? Zo nee, dan kom je nauwelijks (of zelfs helemaal niet) door het hout heen. Ik heb m'n laatste project met een handzaag gedaan, voor zover mogelijk, maar dat is absoluut geen aanrader ;)

Lintzaag is wel erg mooi, ik zit een beetje op marktplaats te kijken en er staan er al op voor onder de 100 euro.... zou je daarmee een body kunnen zagen van 45 mm dik?

Ik heb inderdaad geen pendelstand... Geen idee, fijnmetaal bedrijf heeft natuurlijk een prof ding. Weet niet of je moet vertrouwen op iets van 45 euro...

forceps
17 juni 2010, 19:11
Hehe, mijn decoupeerzaag was volgens mij maar 30 euro... zit alleen een aan-uit knop op ;)
Dan toch maar eens voor een betere gaan kijken voor het volgende bouwplan...

Johan91
19 juni 2010, 20:12
http://img411.imageshack.us/img411/7736/41845256.jpg

Body zo goed als uitgefreesd. Behalve in de buurt van de neck. Uiteindelijk ga ik toch een nek kopen, dan neem ik alle maten etc. op zodat ik bij mijn volgende zelfbouw (ja, het is zo leuk dat ik er zeker ooit nog een ga maken!) alles in een keer goed kan doen.

Maar welke neck dan? Iemand had het in mijn vorig topic waar ik alle vragen over de zelfbouw stelde het over een rosewood board, maaaaaaar bij Fender zie ik geen ene telecaster met ash (essen) body en dan een esdoorn hals met rosewood. Altijd zonder dus. Wil wel een warme sound, dus kunnen jullie mij laten begrijpen waarom wel of niet een rosewood board?

Body moet ik aan de zijkanten wel bijwerken, want de frees maakte standaard toch erg veel toeren (niet instelbaar) dat soms flinke houtsplinters afvlogen. Dus nog wat schuren en vullen!

jan jansen
19 juni 2010, 21:46
Body moet ik aan de zijkanten wel bijwerken, want de frees maakte standaard toch erg veel toeren (niet instelbaar) dat soms flinke houtsplinters afvlogen. Dus nog wat schuren en vullen![/QUOTE]



Dan is of het toerental te laag of de frees te bot anders moet je een strakke rand krijgen ...,

JJ

Broodjekaas
19 juni 2010, 21:47
Het is niet zo dat de gitaar het opeens niet doet als het niet dezelfde specs heeft als een Fender tele hoor :P

ze zeggen dat een rosewood fretbord een warmer geluid geeft dan een maple of een ebben toets... Maar als je het echt warm wil kan je misschien de hals nog van mahonie maken.

Ik kijk echter meer naar de esthetische kant van hout, want ik heb niet de vaardigheid om te voorspellen hoe de sound van een gitaar precies wordt.

aaronstonebeat
19 juni 2010, 22:01
Het geluid wordt ook voor een belangrijk deel bepaald door de elementen. In zijn standaardvorm zou ik het geluid van een tele nu niet bepaald 'warm' willen noemen, wat er ook voor toets op zit.

forceps
19 juni 2010, 22:29
En door de versterker.
En door de speakers.
En door de kabels.

En.... door je vingers!

;)

Cocobolo
19 juni 2010, 23:30
...Body moet ik aan de zijkanten wel bijwerken, want de frees maakte standaard toch erg veel toeren (niet instelbaar) dat soms flinke houtsplinters afvlogen. Dus nog wat schuren en vullen!
Naast de tips van Fret (toerental+scherpe frees) kan het ook veel helpen welke freesrichting je aanhoudt. Even zoeken naar een plaatje op het net....deze bijvoorbeeld:
http://www.tdpri.com/forum/attachments/tele-home-depot/4232d1184213811-body-building-101-routing-shape-capture-jpg

Johan91
26 juni 2010, 11:52
Vandaag pakket tonefactory binnen gehad! Voor een paar minuten was ik heel blij. Brug goed, straplocks goed, afstellers goed, de hals is.....niet zo goed. Houtworm! Ik schrok me rot, en ik weet heel zeker dat ik er niet naast zit.

http://img526.imageshack.us/img526/994/66502888.jpg


http://img17.imageshack.us/img17/2315/11134963.jpg

En omdat foto's meer zeggen. Wat is jullie mening?

Mattia
26 juni 2010, 12:11
Meest waarschijnlijk zaten die wormgaatjes er al in toen het ruwe hout werd verzaagd. Gewoon vullen en doorgaan.

jan jansen
26 juni 2010, 12:55
Vandaag pakket tonefactory binnen gehad! Voor een paar minuten was ik heel blij. Brug goed, straplocks goed, afstellers goed, de hals is.....niet zo goed. Houtworm! Ik schrok me rot, en ik weet heel zeker dat ik er niet naast zit.

http://img526.imageshack.us/img526/994/66502888.jpg


http://img17.imageshack.us/img17/2315/11134963.jpg

En omdat foto's meer zeggen. Wat is jullie mening?

Komt vaker voor hoor...geen paniek,gewoon proberen te vullen ...niks aan de hand....,

JJ

forceps
26 juni 2010, 14:21
Terugsturen naar Tonefactory zal toch ook wel kunnen, mocht je er echt niet gerust op zijn?

Johan91
14 september 2010, 08:55
Ben gestopt met het project, ik had nog wat bitjes nodig voor hardhout (goede) maar die waren zo duur dat het ver buiten budget kwam.

Alle spulletjes staan op mp (zie onderschrift)....

Stefan16384
14 september 2010, 09:48
Ben gestopt met het project, ik had nog wat bitjes nodig voor hardhout (goede) maar die waren zo duur dat het ver buiten budget kwam.

Alle spulletjes staan op mp (zie onderschrift)....

?????????????????????

Bij guitarsupplies zijn freesjes te bestellen met echt een prima kwaliteit en die zijn echt niet al te duur.

Zelf gebruik ik een zeer goedkope decoupeerzaag, de meest goedkope bovenfrees denkbaar (nog wel met regelbaar toerental) en zo'n doos freesjes van 15 euro van de Gamma. Ik behaal echt prima resultaten!

De truc is volgens mij echt eerst je body goed uitzagen en daarna steeds kleine beetjes wegzagen. Goedkoop gereedschap hoeft geen probleem te zijn, mits je het juist gebruikt en dat is in het geval van goedkoop spul dus gewoon niet te snel willen gaan.

Persoonlijk zou ik het project bij geldgebrek gewoon even pauzeren, niet gelijk helemaal afbreken, doodzonde!

leroni
14 september 2010, 20:20
NIET STOPPEN:

dat is echt zonde,
of moet in een week klaar.

van de fouten leer je alleen maar, en met de bitjes bij je frees moet het zeker lukken.
ik denk dat het zelfs met een paar scherpe beitels, schuurpapier en zweet
moet kunnen,
gewoon rustig adem halen, 3x vloeken en rustig verder gaan.

mijn eigen body begint te vorderen, nekpocket en pickup cav. zitten er in.
moet alleen nog foto's maken, voorarm en buik holte uitsnijden en dan kan alles glad geschuurd worden,

tot nu toe alleen een decoupeerzaag (simpele bosch) en een aldi bovenfrees met de bitjes die er bij zaten en een kolomboor gebruikt.

en jij hebt t zelfde gereedschap dus moet het lukken.

succes er mee

aaronstonebeat
14 september 2010, 20:28
Ik zou het ook zeker heroverwegen. Freesbitjes hoeven inderdaad niet zo duur te zijn; en een frees is inderdaad een, wel heel handige, luxe.

Als je een kolomboor hebt of over een kunt beschikken, kun je met een schuin afgeslepen steenboor een body uitfrezen. Kost alleen maar de rechte achterkant van een (eventueel versleten) steenboor. Gaat prima; ik ga het binnenkort weer doen. Je kunt ook halzen uitfrezen, neck pockets, cavities; alleen voor bindings moet je iets anders verzinnen.

Vooral doorgaan !!!

Thiez
14 september 2010, 20:31
Niet stoppen!

Ik werk zelf aan mijn gitaar met een kopieerfreesje van guitarsuplies van 13 euro. En de afrondfreesjes, trussfreesjes enz heb ik besteld bij www.ecotools.nl. freesjes van 3 en 4 euro. Frezen prima. Gewoon kleine beetjes gelijk frezen. Laagjes van halve cm gelijk pakken en dan de frees steeds beetje dieper afstellen.

Je kunt alles beter in de kast laten liggen dan verkopen. Bij verkoop krijg je er nooit voor terug wat je er aan uitgegeven hebt. Kun je het beter in elkaar steken.

broeder6x6
14 september 2010, 20:58
ik ben nog niet eens begonnen maar ik ga mee met de rest:

NIET STOPPEN
NIET STOPPEN echt niet
neem gewoon wat tijd om te sparen tussen de stappen door

Johan91
15 september 2010, 09:07
Jezus, wat een enthousiastme. Jullie hebben we wel aan de gang gekregen zeg!
Maar hoe meer ik er weer aan ging denken, hoe meer ik me weer aan die frees ga ergeren, want om deze reden ben ik gestopt.

Bij die frees van Bosch zit een begeleider van plastic. Deze is al vervormd, maar de frees die ik erop zet ik 2/10 van een milimeter breder dan de begeleider! Zo kan ik dus nooit de neckpocket uitfrezen! Het heeft dus ook geen zin om een nieuwe begeleider te kopen, want die is dus net niet breed genoeg. Als jullie hier een oplossing voor weten ga ik weer door, want het is wel duidelijk dat ik de neckpocket niet kan uitfrezen...

En laat die hardhoutfreesjes maar zitten, dan doe ik het wel wat rustiger aan met het materiaal wat ik nu heb :)

Stefan16384
15 september 2010, 09:28
Die geleiders die bij de frezen zitten is troep! Hiermee kan je ook niet precies genoeg frezen. Die heb je overigens ook helemaal niet nodig. Wat je nodig hebt is een kopieerfrees met bovenlager (guitarsupplies bijvoorbeeld) en een stuk MDF (voor je neckpocket 11mm dik, anders kom je te diep met de meeste freesjes).

Van het MDF maak je een mal. Dat doe je gewoon met de hand, (figuur)zaag, vijlen, raspen, schuurpapier, dat soort werk. Als je dan tevreden bent over de vorm (de neck past hier goed in) dan gebruik je dit MDF als template. Op de kopieerbit zit aan de bovenkant een lagertje. Deze loopt dan langs je MDF mal en dient dan dus zo als geleiding.

Verder moet je zorgen dat je voordat je gaat frezen, zoveel mogelijk hout met een boor hebt weggehaald en dat je steeds kleine stukjes freest.

Eerder in dit topic zijn al 2 linkjes geplaatst naar de bijbel als het over het werken met frezen gaat. Hier staan ook foto's van het hele verhaal. Verder moet je even zoeken naar de latjesmethode om de positie van de neck en brug goed te bepalen.

Jeroen_K
15 september 2010, 11:47
Je hebt niet eens een geleider of zelfs geen kopieerfrees en mal nodig, ik heb alles uit de losse hand gefreesd met een bijgeleverd Bosch freesje en ik had niet eens ervaring met houtbewerking. Gewoon goed aftekenen en rustig werken.

Mijn necpocket is super strak geworden, kon de hele gitaar aan de neck optillen zonder schroeven of lijm:

http://i444.photobucket.com/albums/qq168/Winterpeen/Gitaar/_MG_2119.jpg

NIET STOPPEN DUS! laat het even rusten en ga weer verder als je er weer in in hebt.

-Jeroen

Johan91
15 september 2010, 11:53
Vandaag zo'n freesje kopen:
http://www.guitarsupplies.nl/index.php?item=template-bit-voor-bovenfrees-met-bovenlager-3_4_-lang&action=article&group_id=10000020&aid=2638&lang=NL

En olie kopen zodat de hals er mooooi uit gaat zien :)

Johan91
23 september 2010, 20:07
Deze week de contouren mooi uitgefreesd. Morgen beginnen om een handige methode te maken zodat het uitfrezen van de neckpocket nog makkelijker gaat. Wanneer neckpocket is uitgefreesd randen frezen (korte rand) en daarna pas foto's! :)

broeder6x6
23 september 2010, 21:32
we volgen het nog :ok:

Nagramoth
24 september 2010, 10:04
Goed zo, de aanhouder wint...

En als je het niet meer ziet zitten, gewoon vragen stellen he?
Wij zitten hier om jou naar de eindstreep te helpen.

oigun
24 september 2010, 11:46
Goed zo, de aanhouder wint...

En als je het niet meer ziet zitten, gewoon vragen stellen he?
Wij zitten hier om jou naar de eindstreep te helpen.

+1 Tis dat brabant een beetje ver weg is maar als er iets niet lukt kan je altijd even langs komen om het op te lossen. Er zijn vast ook wel mensen met ervaring in de buurt. Gewoon vragen.

Johan91
27 september 2010, 11:54
Al die positieve reacties zijn erg leuk mensen!
Heb er de laatste dagen wat aan gewerkt.

Dit is het malletje waar ik het over had. Heb twee stukken MDF op elkaar geplakt en de juist vorm met de decoupeerzaag eruit gehaald. De hals paste er overigens goed in.
http://img713.imageshack.us/img713/9632/68150220.jpg

En dat heb ik, uiteraard netjes uitgelijnd, op het hout geplakt!
http://img97.imageshack.us/img97/9526/35976804.jpg

Het malletje was er uiteindelijk goed af te halen. Klem erop gezet en door de kracht die je zelf kan zetten gaat ie er bijna vanzelf af. Volgende keer maak ik er een vak klei, dan heb je helemaal de perfect fit!

En nu willen jullie natuurlijk het resultaat zien he? Nog even geduld. De hals paste niet zo perfect dat als ik de hals erin deed de body bleef hangen. Ben dit nu aan het oplossen en over paar uur komt er dus nog een foto! :)

Nu ik wat meer en beter materiaal heb lijkt het me erg leuk om vaker een zelfbouw te doen. Misschien niet alleen voor mezelf, maar ook voor anderen. Beleef echt elke minuut veel plezier aan dit werk! :)

Johan91
27 september 2010, 12:26
Ik heb jullie toch niet te lang laten wachten he?

Neckpocket bijgewerkt, zien er goed uit vind ik :)
http://img413.imageshack.us/img413/5128/40696441.jpg

En de hals blijft er netjes in. Kan nog wel wat precieser, dus moet dadelijk toch nog ff aan de slag ;)
http://img72.imageshack.us/img72/9704/64392734.jpg

Morgen de randen doen!

Johan91
29 september 2010, 17:08
Ben toch nog even aan de neckpocket bezig geweest, en nog steeds eigenlijk. Het moet super netjes worden! De hals vond ik te hoog liggen, en ik wilde net iets minder dan 1 millimeter er nog uithalen. Omdat de frees dan gaat splinteren heb ik maar wat van de hals onder weggehaald en dat is heel goed gelukt!

Morgen begin ik wel met de randen. En nee, niet met de frees, maar liever met de hand. Het wordt een heel scherp randje, dat vind ik veel mooier dan een korte rand wat je normaal bij telecasters ziet. Is wel veel meer werk, maar we zijn toch niet lui he?! :D

Morgen maak ik nog wel wat pics ;)

pueblo
29 september 2010, 20:17
Is wel veel meer werk, maar we zijn toch niet lui he?! :D

Morgen maak ik nog wel wat pics ;)

that's the spirit :)
ziet er goed uit tot nu, doe zo voort

Johan91
30 september 2010, 11:12
Later vandaag de pics, wanneer de gaten voor de tuners ook wat heb uitgeboord! Nu wil ik m'n hals niet lakken, maar gewoon oliën, dat vind ik fijner spelen. Welke olie kan ik daarvoor gebruiken (is al vaker gevraagd, maar nu nog een keer omdat het de 1e keer voor de hals is)? Het liefst een beetje een vintage-kleur.

Johan91
30 september 2010, 16:56
As promised, pics.

De randen zijn nog altijd scherp, maar zoals het nu is was het mijn bedoeling! Het echte scherpe van het frezen is er af, en zo laat ik het nu ook :)
http://img255.imageshack.us/img255/5251/27829428.jpg

De tuners had ik al vanaf de start binnen, dus deze heb ik er nu ook op gezet. De houtboor werkte niet op de kolomboor en de accumachine, dus een ijzerboor gepakt (op aanraden van mn vader :sssh: )
http://img227.imageshack.us/img227/5099/99910039.jpg

Komt gelijk m'n volgende vraag binnen. Had 'm al gesteld in de vorige post. Heb ondertussen zelf nog wat rondgesnuffeld bij GuitarSupplies (ik heb echt geen aandelen hoor haha) om de hals te olien.

http://guitarsupplies.nl/index.php?item=poederbeits-oranje-geel-nr-152&action=article&group_id=10000010&aid=2197&lang=NL
En daarna dan Lemon-olie eroverheen?

Johan91
3 oktober 2010, 10:31
Ik kan er ondertussen wel een pickup vraagje doorgooien.

Het geluid van deze telecaster heb ik altijd zó vet gevonden. En niet dat ik precies wil klinken zoals hem ofzo, want dat is een beetje zielig, maar het geluid is geweldig.

Het is een Fender Telecaster uit 1963 :)
http://www.youtube.com/watch?v=r9XGkdZquk4

Alvast bedankt voor de hulp!

Johan91
4 oktober 2010, 14:49
Toch wel iemand die mij meer kan vertellen?

aaronstonebeat
4 oktober 2010, 15:00
Ik kom hier (http://www.strat-talk.com/forum/stratocaster-discussion-forum/12750-getting-john-frusciante-sound.html) een reactie tegen op ongeveer dezelfde vraag:

"I've have tried to emulate his sound quite a bit and found that simpler is better. All you need are weak vintage style (not hot) pups and a marshall amp of some sort. John uses a mxr microamp first in his chain to boost the pups. He uses a boss ds-2 and an old ibanez wah to get the heavy, crying distortion. Best distorted strat sound around IMHO. Not as good as Mccready's clean tone or Mayer's overdriven tone though."

Zit wel iets in, naar mijn idee.