PDA

View Full Version : Advies opmaat gemaakt gehoorbescherming



remcowinkelhorst
10 juni 2010, 12:38
Heren, dames,

Ik zie door de bomen het bos niet meer.
Wil gehoorbescherming aan laten meten echter er zijn veel bedrijven die dat doen.
En daarbij varieert de prijs enorm.

Ik speel zelf gitaar.

Welk merk gehoorbescherming raden jullie aan, waar heb je de beste ervaring mee.

Groet Remco

skanky
10 juni 2010, 12:44
Ik zou voor audique gaan. Ik heb zelf nog geen gegoten doppen maar ik hoor van m'n collega-geluidstechnici over audique alleen maar goede verhalen. Hmmm..ik hoor bijna nooit wat over andere bedrijven, misschien zegt dat juist nog meer over audique.

britsie
10 juni 2010, 12:44
De mijne: Elacin -9dB oordoppen - ~130€ (en ook al is mijn band niet zo luid, devolgende zullen -15dB zijn).

Nielsje
10 juni 2010, 12:47
Ik heb tot nu toe maar een set gegoten doppen, van Exinore. Geen ervaring met de anderen, dus objectief advies is lastig.

pimmetje
10 juni 2010, 12:49
Ik heb exinores -15dB en -25dB.
-15dB om zelf te spelen. -25dB om anderen te horen spelen :D.

Bevallen prima. De gehoorbescherming is een van de weinige kleine dingetjes die niet noodzakelijk zijn voor het spelen waar ik voor omkeer als ik merk dat ik ze ben vergeten :D.

altheka
10 juni 2010, 16:13
Ik heb een par nette doppen, op maat gemaakt, en ik gebruik ze gewoon niet.
Zingen met die krengen in werkt niet.
Sinds deze week in-ear, geloof me voor in een band is dat het.

Baker
13 juni 2010, 15:56
Ik heb ook Exinore -15 db
Ik gebruik zal al jaren met zeer veel tevredenheid.
Daarnaast ken ik nog 4 gasten die ook exinores hebben en die zijn er ook erg tevreden over.

mrweird
13 juni 2010, 17:12
Hier ook Exinore ER, heel tevreden over.
Eerst had ik harde op maat van een lokale opticien voor 100 euri maar die waren stukken minder

paulusdeBKB
5 juli 2010, 20:36
Ik had ook Exinore -15 dB (ben ze kwijtgeraakt). Prima doppen, blijven goed zitten en doen hun werk goed. Ik ga ze snel opnieuw laten maken, en dan 2 paar: - 15 dB en -25.

HaroldA
12 juli 2010, 18:45
Ik heb ook Exinore -15 db
Ik gebruik zal al jaren met zeer veel tevredenheid.

Same here! Ik moest er wel vreselijk aan wennen in het begin, maar nu wil ik niet meer zonder!

remcowinkelhorst
15 juli 2010, 22:52
Eerste keer gerepeteerd met de exinore ER, wat een verademing!!
Zeker een aanrader!!

Bedankt voor jullie advies.:punk:

HenkieKnip
16 juli 2010, 11:45
Ben jij gelijk na 1 keer al tevreden Remco? Ik heb ook de Exinore -15db, maar moet nog steeds wennen aan die dingen. Ook heb ik last van het bepalen van het goede volume waarop ik moet spelen. Soms haal ik de doppen er gewoon even uit om te horen of ik in het totaalgeluid niet te hard of te zacht sta.

Het heeft bij mij dus echt wel wat aanpassingstijd nodig om ze 'lekker' te kunnen gebruiken. De piep in de oren na de repetities is wel meteen verleden tijd, dat is op zich al een goed resultaat natuurlijk.

EuroCinema
20 juli 2010, 12:00
Ik heb op maat gegoten doppen gehad, en van Alpine, en gewoon gele herriestoppers maar het werkt allemaal niet voor mij. Ik wil gewoon de details in m'n sound kunnen horen! Kent iemand doppen waarmee dat kan?

iWishmaster
20 juli 2010, 16:10
Ik heb op maat gegoten doppen gehad, en van Alpine, en gewoon gele herriestoppers maar het werkt allemaal niet voor mij. Ik wil gewoon de details in m'n sound kunnen horen! Kent iemand doppen waarmee dat kan?

Er is geen perfecte oordop natuurlijk: ik heb 2 soorten op maat gemaakte doppen en verder ook herriestoppers, alpines en kneedbare wassen bolletjes van de kruidvat gehad. De op maat gemaakte exinores bevallen mij tot nu toe het beste. Misschien is een professioneel in-ear systeem de oplossing voor jouw? Heb je in ieder geval meer zelf in de hand.

marc_o
20 juli 2010, 17:14
Ik heb op maat gegoten doppen gehad, en van Alpine, en gewoon gele herriestoppers maar het werkt allemaal niet voor mij. Ik wil gewoon de details in m'n sound kunnen horen! Kent iemand doppen waarmee dat kan?



Ik speel al heel lang met variphone. Meld er bij het maken bij dat je muzikant bent, dan gaat er een speciaal muziekfilter in zodat het geen doffe boel wordt...

remcowinkelhorst
22 juli 2010, 23:54
Ben jij gelijk na 1 keer al tevreden Remco? Ik heb ook de Exinore -15db, maar moet nog steeds wennen aan die dingen. Ook heb ik last van het bepalen van het goede volume waarop ik moet spelen. Soms haal ik de doppen er gewoon even uit om te horen of ik in het totaalgeluid niet te hard of te zacht sta.

Het heeft bij mij dus echt wel wat aanpassingstijd nodig om ze 'lekker' te kunnen gebruiken. De piep in de oren na de repetities is wel meteen verleden tijd, dat is op zich al een goed resultaat natuurlijk.

Natuurlijk is het wel even wennen.
Ik stel in eerste instantie het geluid in zonder oordoppen, daarna gewoon knallen met.

Heb ze afgelopen weekend ook op de zwarte cross in gehad, de muziek wordt er veel duidelijker door.
De herrie buiten de band om word weg gefilterd.

Alle tonen blijven duidelijk hoorbaar.
Wat mij betreft zeker een aanrader!

wiegersma
31 juli 2010, 02:58
Ik speel met muziekoordoppen van EarComfoor ofzoiets. In de winkel wisten ze niets van muzikantenoordoppen. Nou ja, ik denk: oordoppen voor muzikant of muziek, beide keren zal het gaan om de frequenties die goed door moeten komen wanneer je naar muziek luistert. Muziekliefhebbers willen ook een goed geluid, dus ik schaf die dingen aan. Doffe boel dus... Ik begrijp niet waarom er een verschil is tussen beide soorten oordoppen en waarom muziekliefhebbers liever naar doffe muziek zouden willen luisteren...

Binnenkort maar weer eens nieuwe laten gieten: Exinores.

m@rijn
10 augustus 2010, 19:12
ik heb ook last van oorsuizingen en gebruik nu ongeveer een jaar van die voorgevormde muziek earplugs. Filtert het geluid goed, maar als ik ga zingen is dit echt een heel stuk moeilijker dan wanneer ik zonder zing. Ze niet in doen is GEEN optie. Daarom ben ik op zoek naar goede oordoppen waar je ook nog mee kunt zingen en je niet steeds jezelf hoort doorheen je schedel, alsof je je vingers in je oren stopt. Laatst deden we een optreden met de groep en met die vervelende dingen in gaat je zang er toch een stuk op achteruit.

Ik weet niet of dit beter is met op maat gemaakte doppen? Iemand die advies heeft voor me?

bedankt in elk geval

Arvoitus
10 augustus 2010, 20:21
ik heb ook last van oorsuizingen en gebruik nu ongeveer een jaar van die voorgevormde muziek earplugs. Filtert het geluid goed, maar als ik ga zingen is dit echt een heel stuk moeilijker dan wanneer ik zonder zing. Ze niet in doen is GEEN optie. Daarom ben ik op zoek naar goede oordoppen waar je ook nog mee kunt zingen en je niet steeds jezelf hoort doorheen je schedel, alsof je je vingers in je oren stopt. Laatst deden we een optreden met de groep en met die vervelende dingen in gaat je zang er toch een stuk op achteruit.

Ik weet niet of dit beter is met op maat gemaakte doppen? Iemand die advies heeft voor me?

bedankt in elk geval
Je moet leren zingen met oordoppen in. Als je oordoppen indoet dan hoor je sommige dingen een stuk minder en andere dingen een stuk beter.

Het is gewoon een kwestie van gewenning.

MusicXtra
10 augustus 2010, 20:28
Zingen met oordoppen in zal nooit wennen, in-ears zijn daar DE oplossing voor en ook dan is het nog steeds niet makkelijk.

Arvoitus
20 augustus 2010, 03:31
Wie heeft er ervaring met de Exinores om ze te gebruiken met live muziek (als toeschouwer).

En een vraag voor MusicXtra (en andere geluidstechnici), als je aan het werk bent (FOH, monitor, etc) heb je dan ook gehoorbescherming in?

MusicXtra
20 augustus 2010, 06:06
Achter de mengtafel sta ik meestal zonder oordoppen, gelukkig ben ik daar ook degene die het volume in de hand heeft.
Op het moment dat het volume hoger moet dan ik voor mezelf verantwoord (90 dB bij de FOH) vind gaan bij mij de oordoppen in, de mindere mix is dan jammer maar helaas voor de opdrachtgever, het is het mij niet waard om mijn gehoor te verzieken omdat ik gedwongen wordt harder te gaan dan goed voor me is.
Vroeger, toen ik ook zo nu en dan achter de monitor tafel stond had ik otoplastieken waar ik speakertjes van een walkman op gemonteerd had. De voorloper van in-ears zeg maar:listen:, dit werkte eigenlijk heel aardig, geen overmatige belasting van mijn gehoor en toch precies kunnen beluisteren wat er naar iedere monitor groep ging.

pimmetje
20 augustus 2010, 10:31
Ik heb ze altijd bij me als de kans groot is dat ik een bandje te horen krijg. Meestal heb ik de -25dB variant bij me. Alleen als ik weet dat ik naar een tent ga waarvan ik weet dat ze wat normaler omgaan met volume, dan gaan de -15dB's mee.
Uitlaten als 't lawaai meevalt kan immers altijd.

Maar je wilt niet weten hoe vaak ik héél blij ben dat ik de -25dB doppen bij me heb.

Ze schelen ook een flink stuk als iemand op 2cm van je oor recht in je oor denkt te moeten SCHREEUWEN om verstaanbaar te zijn :D.

keenoncoolstuff
20 augustus 2010, 11:10
Ik heb mijn Elacin 25dB ook altijd bij me als ik naar een kroeg of concert ga. Als ik moet mixen heb ik ze meestal uit, tenzij het volume -zonder dat ik er invloed op kan uitvoeren- te hoog is. Denk aan een klein kroegje met de mengtafel op 2 meter van de drummer en dat soort gevallen.
De doppen doe ik op momenten dat het nodig is met veel plezier in, omdat het kleine ongemak niet opweegt tegen de bescherming van mijn gehoor, en ze ook nog eens gewoon goed klinken.

Groet, Rob.

iWishmaster
20 augustus 2010, 17:54
Ik heb -15dB en dat is eigenlijk altijd genoeg vind ik. Als het echt te erg is (slechts 1 keer meegemaakt) heb ik -27dB doppen, niet op maat gemaakt, maarja, als t zo hard gaat is de geluidskwaliteit imho toch ver te zoeken.

Baker
21 augustus 2010, 15:58
Wie heeft er ervaring met de Exinores om ze te gebruiken met live muziek (als toeschouwer)

Ik heb -15db exinores. Ik gebruik ze met de band, maar ook als ik bandjes ga kijken, en dat bevalt prima.

Heel af en toe merk je dat -15 eigenlijk niet genoeg is. Als je met een groepje net iets te dicht bij de feesttent speaker staat bijvoorbeeld. Maar om daar nou extra filters voor aan te schaffen vind ik te ver gaan.

guitarnijboer
23 augustus 2010, 16:35
Ik had Exinore ER (15db), maar ben afgelopen zaterdag mijn 2e setje kwijtgeraakt. Morgen laat ik dus maar weer een nieuw setje aanmeten.

Omdat ik iets nodig had voor de komende 2 a 3 weken even gezocht en Exinore ER is er ook in universele oordop. Zoiets als die van Alpine, maar dan een vlakkere demping voor betere geluidsweergave. Misschien leuk voor diegenen die nog niet zeker weten wat ze willen.

interessander
23 augustus 2010, 17:08
Ik had Exinore ER (15db), maar ben afgelopen zaterdag mijn 2e setje kwijtgeraakt. Morgen laat ik dus maar weer een nieuw setje aanmeten.

Omdat ik iets nodig had voor de komende 2 a 3 weken even gezocht en Exinore ER is er ook in universele oordop. Zoiets als die van Alpine, maar dan een vlakkere demping voor betere geluidsweergave. Misschien leuk voor diegenen die nog niet zeker weten wat ze willen.

Dat is de ER20 als ik het goed heb, die steken echter wel echt heel erg uit je oor, ik denk dat ik ook maar voor op maat gemaakte ga, de Alpine Music Pro's bevallen toch niet echt meer.

Arvoitus
23 augustus 2010, 17:12
Op dit moment heb ik de Alpine MusicSafe Pro, ik heb meestal de gouden filters in (die filteren 20 tot 25db) als ik naar concerten ga. Maar ik heb het gevoel dat ik gewoon enorm veel mis (vooral qua gitaar).

Wat ik van oordopjes wil: het totale volume gewoon omlaag naar een niveau waarop je geen gehoorbeschadiging krijgt maar waarop ik nog wel alles fatsoenlijk kan horen. Ik wil hem voornamelijk gaan gebruiken als bezoeker bij concerten (en af en toe als technicus).

Ik zit zelf te denken aan de Exinores -15db. De -15db hebben ook nog de vlakste frequentie demping: http://www.exinore.nl/pdf/dempingsk_ExinoreER_downl.pdf
De -25db versie lijkt me net iets teveel, en ik heb de Alpine Musicsafe Pro nog als het nog zachter moet.

Wat denken jullie hiervan?

Edit: Ik zie net de Exinores een korting hebben van 165 naar 125 euro.

interessander
23 augustus 2010, 17:51
Op dit moment heb ik de Alpine MusicSafe Pro, ik heb meestal de gouden filters in (die filteren 20 tot 25db) als ik naar concerten ga. Maar ik heb het gevoel dat ik gewoon enorm veel mis (vooral qua gitaar).

Wat ik van oordopjes wil: het totale volume gewoon omlaag naar een niveau waarop je geen gehoorbeschadiging krijgt maar waarop ik nog wel alles fatsoenlijk kan horen. Ik wil hem voornamelijk gaan gebruiken als bezoeker bij concerten (en af en toe als technicus).

Ik zit zelf te denken aan de Exinores -15db. De -15db hebben ook nog de vlakste frequentie demping: http://www.exinore.nl/pdf/dempingsk_ExinoreER_downl.pdf
De -25db versie lijkt me net iets teveel, en ik heb de Alpine Musicsafe Pro nog als het nog zachter moet.

Wat denken jullie hiervan?

Edit: Ik zie net de Exinores een korting hebben van 165 naar 125 euro.

Ik twijfel ook nog over -15 of -25, ik heb nu ook de zwaarste filters in de Alpine music pro en dat vind ik een fijne mate van demping, dus ik denk dan toch eerder aan -25.

En voor die korting moet je wel een loveland ticket hebben he......

guitarnijboer
23 augustus 2010, 17:56
Ik denk dat je helemaal goed zit in je redenering. Ik had en heb binnenkort ook weer de -15 db versie en deze voldoet erg goed. Ik speel in een band waar het echt hard kan gaan en het maakt echt een enorm verschil.

Die ER 20 S universele dingen heb ik nu gekocht voor tijdelijk en mijn eerste indruk is erg goed. Stukken beter dan Alpine, maar goed de doppen die ik daarvan heb zijn ook al erg oud (nog met geel en paars filter)

Arvoitus
23 augustus 2010, 22:31
Ik denk dat je helemaal goed zit in je redenering. Ik had en heb binnenkort ook weer de -15 db versie en deze voldoet erg goed. Ik speel in een band waar het echt hard kan gaan en het maakt echt een enorm verschil.

Die ER 20 S universele dingen heb ik nu gekocht voor tijdelijk en mijn eerste indruk is erg goed. Stukken beter dan Alpine, maar goed de doppen die ik daarvan heb zijn ook al erg oud (nog met geel en paars filter)
Ik denk dat ik dan toch voor de Exinore ER15 ga. Mocht het alsnog te weinig zijn dan kan ik over een paar jaar de -25db pakken. Ik ben nog vrij jong (20) en schijnbaar moet je die dingen toch om de x aantal jaar opnieuw laten aanmeten.

@interessander:

Ga met je Loveland Festivalticket of een print van deze pagina naar de dichtstbijzijnde winkel
van Schoonenberg Hoorcomfort en ontvang een fikse korting op EXINORE ER of Q-Sound gehoorbeschermers.

interessander
24 augustus 2010, 15:15
Ah daar had ik dan weer overheen gelezen, de korting is nog tot het einde van de maand geldig, dus ik heb maar een afspraak voor donderdag gemaakt.

keenoncoolstuff
24 augustus 2010, 22:09
Dan nog maar even voor iedereen:
http://www.exinore.nl/loveland/

Ik ga er een nieuw setje doppen bij nemen met 15dB. De doppen met een 25dB filter die ik nu nog heb zijn al bijna 6 jaar oud.
Tijd voor een nieuwe afdruk dus, en deze actie is een mooie reden om het nu te doen.


Groet, Rob.

Arvoitus
2 september 2010, 02:55
Ik ben afgelopen dinsdag bij de gehoorzaak langsgeweest. Ik heb ze nog niet kunnen laten gieten omdat ik verkouden was en ik teveel oorsmeer had.

Volgende week dinsdag eerst even langs de huisarts en daarna laten gieten. Ze zouden de korting nog voor mij vasthouden, dus dat is iig een goede service :)

Arvoitus
6 september 2010, 01:59
Ah daar had ik dan weer overheen gelezen, de korting is nog tot het einde van de maand geldig, dus ik heb maar een afspraak voor donderdag gemaakt.


Dan nog maar even voor iedereen:
http://www.exinore.nl/loveland/

Ik ga er een nieuw setje doppen bij nemen met 15dB. De doppen met een 25dB filter die ik nu nog heb zijn al bijna 6 jaar oud.
Tijd voor een nieuwe afdruk dus, en deze actie is een mooie reden om het nu te doen.


Groet, Rob.
Hoelang duurt het voordat jullie ze binnenkrijgen? Hebben jullie trouwens er ook een (mogelijkheid tot een) verzekering bij?

keenoncoolstuff
7 september 2010, 02:09
Hoelang duurt het voordat jullie ze binnenkrijgen? Hebben jullie trouwens er ook een (mogelijkheid tot een) verzekering bij?

De vriendelijke verkoopster zei een week of 2. Van een verzekering weet ik niks. Die heb ik wel ooit afgesloten op mijn oude doppen (gelukkig).
Meen dat die niet meer wordt aangeboden. Zal nog eens navragen als ik ze ophaal.


Groet, Rob.

Arvoitus
8 september 2010, 18:00
De vriendelijke verkoopster zei een week of 2. Van een verzekering weet ik niks. Die heb ik wel ooit afgesloten op mijn oude doppen (gelukkig).
Meen dat die niet meer wordt aangeboden. Zal nog eens navragen als ik ze ophaal.


Groet, Rob.
Gisteren heb ik ze (na de huisarts) meteen laten gieten, ik kon nog mooi van de 45 euro korting genieten.

Ze kosten me nu 120 euro + 20 euro verzekering (voor 2 jaar), als de demping (15db) me niet bevalt dan kan ik die binnen 2 weken kostenloos omruilen naar een hogere of lagere demping.
Ze werden opgestuurd en binnen 10 werkdagen waren ze binnen volgens de (ook vriendelijke) verkoopster.

interessander
8 september 2010, 18:11
Hier toevallig min of meer hetzelfde verhaal, ik moest ook eerst naar de huisarts om de oren uit te laten spuiten. Ik weet niet of de korting in mijn geval nog geldt, maar ik laat ze vrijdag gieten dus dan zie ik het wel, ik ga voor 25 dB en kan dan ook binnen twee weken nog kijken of 15 niet beter is.

interessander
10 september 2010, 13:10
Net terug van de Audicien, duurt ong. twee weekjes en de korting was bij mij ook nog geldig omdat ik de eerste afspraak nog in die periode had, goede service!

vinkske
14 september 2010, 13:22
Ik heb mijn in-ear ook op maat laten maken, bij Adique in Ewijk. Best duur, maar heeeeeeel erg goed! Perfect geluid en zit perfect (gegoten). Netjes stevige koffer erbij, heel professioneel allemaal.

hier is de site:
http://www.in-ears.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=41

Trouwens grappig dat je jezelf bij "referenties" tussen alle grote muziek-professionals van Nederland ziet staan (Doe Maar, Anouk, Waylon, etc etc etc) als simpele boerenlul met 'n jengelstengel....

B.t.w. ik loop nooit meer met een piep in m'n oor van het podium af en hoor alles perfect. Onze complete band speelt in-ear waardoor we een veel lager podiumvolume hebben en het veel beter uit te versterken is zonder dat de drum en zangmicrofoons gitaargeluid oppikken etc. In eerste instantie heb ik bij de Mediamarkt gewone oordoppen gekocht van 2 tientjes en dat werkt, alleen het klinkt niet echt goed en je hebt heel veel lawaai wat rechtstreeks je oor in komt, sinds ik deze aangemeten oordopjes heb is het heerlijk rustig en hoor ik wel alles perfect!

keenoncoolstuff
14 september 2010, 23:20
Ik kon inmiddels bij Schoonenberg mijn doppen ophalen. Verzekering was wel nog mogelijk en kost 20 Euro voor 2 jaar. Heb het toch maar weer gedaan...

Groet, Rob.

Arvoitus
15 september 2010, 00:44
Ik kon inmiddels bij Schoonenberg mijn doppen ophalen. Verzekering was wel nog mogelijk en kost 20 Euro voor 2 jaar. Heb het toch maar weer gedaan...

Groet, Rob.
Zo'n verzekering lijkt me toch wel fijn om te hebben. Ik ben mijn goedkope oordopjes nog nooit kwijt geraakt, maar ik moet er niet aan denken om die Exinores kwijt te raken.
Wat is trouwens de reden dat je niet meer voor de 25db hebt gekozen?

Ik moet nog een weekje wachten voordat ze binnen zijn. 2 oktober krijgen ze hun vuurdoop, dan ben ik dj/monitor/foh/stagehand en licht technicus op één avond (gelukkig niet allemaal tegelijkertijd). Ben benieuwd.

interessander
23 september 2010, 17:16
De mijne zijn net klaar en ik ga ze morgen ophalen, ik laat nog wel even weten hoe ze bevallen nadat ik ze in de oefenruimte heb kunnen testen.

Arvoitus
24 september 2010, 10:22
De mijne zijn net klaar en ik ga ze morgen ophalen, ik laat nog wel even weten hoe ze bevallen nadat ik ze in de oefenruimte heb kunnen testen.
Ik heb ze woensdag opgehaald en een beetje getest in een café op redelijk volume. Muziek blijft gewoon goed klinken, ik mis nog niks.

Over 1 week moet ik weer live met een bandje werken, dus dan kan ik het pas echt zeggen.

keenoncoolstuff
25 september 2010, 01:10
Wat is trouwens de reden dat je niet meer voor de 25db hebt gekozen?
De filters zijn uitwisselbaar, dus als ik nu een set van 15 bestel kan ik de doppen daarbij krijg ook met mijn oude 25dB-filters gebruiken.
Ik heb gemerkt dat 25dB teveel demping is als ik eens een band in een café moet mixen, waarbij bijvoorbeeld de mengtafel op het podium staat en ik de hele avond op nog geen 3 meter van een drumstel sta.

Groet, Rob.

interessander
3 oktober 2010, 00:04
De mijne zijn net klaar en ik ga ze morgen ophalen, ik laat nog wel even weten hoe ze bevallen nadat ik ze in de oefenruimte heb kunnen testen.

Ik heb de exinores net in de oefenruimte voor het eerst gebruikt en wat direct opvalt tov de Alpines die ik hiervoor had is dat ze echt een stuk evenwichtiger dempen. Alles is prima los van elkaar te onderscheiden en de doppen zitten direct goed en bliiven ook goed zitten. Ik ben er blij mee en kan het zeker aanraden, volgende week zal ik ze voor het eerst live gebruiken en ik denk dat dat ook goed zal bevallen.

Arvoitus
3 oktober 2010, 14:46
Ik heb ze gisteren ook voor het eerst een complete avond in gehad. Geluidskwaliteit is echt goed, verhoudingen zijn gewoon super.

Alleen vind ik het comfort een stuk minder dan de Alpine Musicsafe pro of gewone Sennheiser in-ear oordopjes. Aan 1 kant begon het na een tijdje gewoon pijn te doen, maar daarvoor zal ik nog even terug gaan naar de winkel (zal vast wel een verklaring hebben aangezien 1 kant wel goed zat).

paulusdeBKB
5 oktober 2010, 17:15
Heb nog steeds geen nieuwe doppen laten maken maar wil wel als tip meegeven: Ohropax! Wegwerp-oordopjes van een wasachtige substantie, gewoon bij de drogist te halen in doosjes van 12 stuks voor 3,50 ofzo. Dempen zeer goed en ze zitten me niet bovenmatig in de weg bij het zingen van 2e stemmetjes. Geluidskwaliteit is acceptabel maar het gemak is onovertroffen. Koop een doosje, flikker het in je gigbag en je hebt altijd een back-up als je je op maat gemaakte doppen bent vergeten.

FrankC
26 oktober 2010, 02:39
Vandaag ook met Exinore 15 DB filter gerepeteerd. Lekker rustig aan het koppie maar ik overweeg om 9DB te gaan gebruiken. Ik zie dat sommigen van jullie 25 db gebruiken. Nu speelt mijn band niet zacht maar met 15 DB vond ik het toch al fors.

Zijn er mensen hier die van 15DB naar 9 DB zijn gegaan en beviel dit? I

heavy-metal-thunder
2 november 2010, 14:30
Ik heb een par nette doppen, op maat gemaakt, en ik gebruik ze gewoon niet.
Zingen met die krengen in werkt niet.
Sinds deze week in-ear, geloof me voor in een band is dat het.

Ik heb de Exinore (Elacine) -15 dB. Op zich is de demping wel goed en vrij vlak (alle frequenties ongeveer dezelfde demping), ideaal voor concertbezoen. Zelf mee spelen vind ik lastig en minder prettig. Ik voel me minder betrokken met de muziek en band, al moet ik zeggen dat na 2u spelen het wat vlotter gaat. De laatste tijd heb ik meer last van mijn linker oor en daarom steek ik deze kant altijd de dop. Rechts probeer ik er zo veel mogelijk in te houden, maar bij nieuwe nummers en bij solo's trek ik de rechterkant uit.

Ik overweeg om in-ears te kopen. Probleem is dat we niet altijd over PA spelen, toch niet bij repetities. Hoe doe jij dat? speelt de band dan ook over ganse PA? Welk type in-ears heb je? Is dat veilig voor de oren?

Arvoitus
3 december 2010, 04:43
Ik heb de doppen opnieuw moeten laten gieten. Na 20/30 minuten begonnen ze een vervelend gevoel te geven, en na een uur zaten de dopjes niet meer fijn en was mijn hele oor gevoelig en enorm pijnlijk.

Morgen kan ik mijn nieuwe oordopjes weer ophalen en kan ik ze meteen vrijdagavond en zondagavond bij Fear Factory uitproberen :)

HaroldA
3 december 2010, 15:00
Ik heb er geen last van maar af en toe als ik gaap of een keer goed met m'n kaak beweeg dan lekken mijn Exinore's...

Teruggaan of kan daar niets aan gedaan worden?

SEAL
4 december 2010, 02:15
kan niets aan gedaan worden... als je gaapt vervormt je gehoorgang, met als gevolg dat de vorm tijdelijk niet meer past. Waarom zou je gapen tijdens het spelen? over het algemeen is het leuk ;)

e!
4 december 2010, 02:50
Elacin ER25 (-25dB)

Klinkt prima. Hele frequentiespectrum wordt vrij vlak gedempt. Het geluid wordt dus zachter, maar niet echt anders (doffer).

-25dB is echt geen overbodige luxe, aangezien in veel gevallen de geluidsdruk van een band de 100dB (vaak zelfs ruimschoots) overstijgt.

Baker
4 december 2010, 18:43
Ik vind -25 db wel overbodige luxe. Om nog een klein beetje contact met de band te houden zweer ik bij -15.

@heavy-metal-thunder
Er is eigenlijk maar 1 oplossing voor jouw "probleem". Namelijk ALTIJD met die doppen in spelen. Op een gegeven moment weet je dan niet beter. Zelf ben ik er ook helemaal aan gewend. Sterker nog, als ik ze een keer een momentje uit heb denk ik: Man wat een teringherrie!

e!
4 december 2010, 20:18
Mooi is dan weer dat je de filters kunt verwisselen. Als de situatie het toelaat gebruik je 15.Zo niet, dan gebruik je 25 :)