PDA

View Full Version : Welk P90 element



Chroxy
9 juni 2010, 22:41
De titel zegt het al. Ik ben best wel thuis in humbuckers en single coils en waar ik moet zoeken voor mijn wensen, maar over een P90 weet ik weinig af en vind je in mijn ogen bijzonder weinig.

wat zoek ik:
p90 brugelement (creme/wit)
essen body, maple hals
low/medium output
lekkere midcrunch, niet teveel hoog/laag!


Wat ik niet zoek;
humbuckers etc in p90 vorm
hi-gain!
budget-elementen

Logischerwijs ga ik dan meteen op zoek naar de Seymour Duncan of Dimarzio elementen, maar eigenlijk zoek ik net een kwaliteit beter: Bareknuckle bijvoorbeeld.

Graag jullie input, wat zijn goede P90's en wat niet?

Danku!

Thunders1988
9 juni 2010, 22:48
Ik zou zeggen zak eens af naar Steffsen pickups? Zit in Hoogstraten (niet zo extreem ver van Tilburg) en kan naar 't schijnt echt wel pickups wikkelen naar specifieke wensen...

barno
9 juni 2010, 23:20
het staat niet chique maar ik hou eigenlijk wel van de P90's van Gibson zelf al is de kwaliteit niet altijd voorspelbaar. heb er hele goeie van maar ook al es een slechte gehad.

Steffsen P90's gebruik ik binnekort ook. je kan ze idd laten wikkelen volgens specs, bv underwound, vintage sounding met wat meer hoog, of moderner: heter enz...

Mitch
9 juni 2010, 23:26
Gibson bij vlagen goed, Fralin heeft hele fijne pickups, Bareknuckle ook. De eerste iets 'netter', de tweede iets rauwer en dynamischer.
Seymour Duncan zou ik links laten liggen, die hebben weinig met vintage, low/medium output en helderheid te maken.

blademan
10 juni 2010, 09:26
Wilkinson P90s. Klinken goed, met genoeg output.

Kakihara
10 juni 2010, 10:05
Lollar pickups : klinken altijd goed, en zijn absoluut niet budget :D

In Amerika is er momenteel een hype aan de gang over de noiseless P90 hx van Kinman, maar zelf ben ik niet zo aan de man, heeft nogal de neiging om het warm water opnieuw uit te vinden en dat met veel poeha voor te stellen.

Harmonic Design wordt ook hoog aangeschreven en claimen een verbeterde versie van de P90 te maken ...

barno
10 juni 2010, 13:19
Lollar pickups : klinken altijd goed, en zijn absoluut niet budget :D

In Amerika is er momenteel een hype aan de gang over de noiseless P90 hx van Kinman, maar zelf ben ik niet zo aan de man, heeft nogal de neiging om het warm water opnieuw uit te vinden en dat met veel poeha voor te stellen.

Harmonic Design wordt ook hoog aangeschreven en claimen een verbeterde versie van de P90 te maken ...

noiseless P90: dat kan niks zijn, de ruis is juist de mojo van de P90 :)

Kakihara
10 juni 2010, 14:15
noiseless P90: dat kan niks zijn, de ruis is juist de mojo van de P90 :)

Couldn't agree more : all things vintage en noiseless in één zin slaan wat mij betreft als een tang op een varken ...

Mitch
10 juni 2010, 16:58
Je loopt achter, de noiseless Fralins zijn hip :soinnocent:

HaroldA
10 juni 2010, 17:37
BKP-92 lenen? http://www.bareknucklepickups.co.uk/ZP-909192.html
Of anders een wat hetere: http://www.seymourduncan.com/products/electric/specialized/progressive/sp902_hot_soapb/

Kom maar een keer langs! :ok:

Chroxy
10 juni 2010, 19:27
bedankt voor de reacties!

Noiseless hoeft van mij niet zo, ik heb liever een smerig, rauw, dynamisch element, dan een net, noiseless p90's element.

Anyway, ik wil ga me orienteren tussen BKP, Lollar en Fralin, waarbij BKP mn voorkeur op gevoel krijgt. Proberen is er natuurlijk niet echt bij, mja.

Harold, bedankt voor je aanbod! Wat heb jij in je SG zitten nu ? En verkoop je die BKP misschien? ;)

HaroldA
10 juni 2010, 19:31
Ik heb er nu een super distortion in zitten. Een P90 bleek niet te handelen in een kleine ruimte met een bak gain. Verkopen weet ik nog niet, maar die kans zit er wel in... De rest via PM?

Chroxy
10 juni 2010, 19:44
yups, pm me even :)

heeft iemand misschien nog input die lolar/fralin/BKP's geprobeerd heeft?

Mitch
11 juni 2010, 13:49
Geen directe vergelijking in één en dezelfde gitaar, maar mijn ervaringen had ik al opgeschreven. De Lollar zit er een beetje tussenin, qua karakter.

omni
11 juni 2010, 17:20
Ik heb een ES 135 waarvan ik het P100 element heb vervangen door een Lollar. Ik ben fan!
Mooiste P90 geluid wat ik ken en zo heel duur zijn ze nou ook weer niet 80/90 euro via Erik van de Haar.

Chroxy
17 juni 2010, 00:13
na mailcontact met Tim, waarin hij me een BKP - 91 met alnico IV aanraadde voor mijn full-ash/maple neck gitaar, heb ik deze pickup besteld bij Bareknuckle.

ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen :)

Orpheo
17 juni 2010, 00:40
na mailcontact met Tim, waarin hij me een BKP - 91 met alnico IV aanraadde voor mijn full-ash/maple neck gitaar, heb ik deze pickup besteld bij Bareknuckle.

ik hou jullie op de hoogte van mijn bevindingen :)

ja, zoiets had ik ook al in gedachten. Het leuke van p90's is dat je heel makkelijk met magneten kunt spelen. de a4 is echt heel tof, en voor iets meer bite zou ik een a5/a4 combinatie kiezen. ja, een p90 heeft 2 magneten. de a3/a4 combi of de a3/a5 combi is ook tof (het eerste is wat meer vintage, nadruk op 'sweet highs', knorrend mids en beetje rommelig in t laag, maar net strak genoeg om lekker te zijn, en het tweede is wat pittiger, iets strakker, iets meer mid en de nadruk op het hoog, het hoog bijt ook wat meer).

kortom: de basis, de spoel is super, en dan kan je lekker blijven pielen met magneten tot je een ons weegt :D

Mitch
17 juni 2010, 11:05
Ik begrijp dat je met P90's niet kan klooien met het combineren van verschillende spoelen dus dat je dan maar moet variëren met magneten, maar er zijn natuurlijk ook mensen die gewoon blij kunnen worden van een standaard kwaliteits pickup. :listen:

ja, een p90 heeft 2 magneten.
Zeg, meester.... dat weet iedereen die ooit een P90 heeft gezien. :sneaky: Er is een verschil tussen informeren, onderwijzen en 'stating the obvious'.

Chroxy, veel succes met de BKP. Tim heeft een goede kijk op de combinatie pickup/gitaar, da's veel waard!

Aeonis
18 juni 2010, 16:34
Ik zeg ook Lollar! Zeker proberen

Agent_Smith
18 juni 2010, 18:43
Ik gebruik al vele jaren een setje BareKnuckle P90 (de mediums geloof ik) in mijn '72 les paul. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik nooit andere geprobeerd heb, maar daar heb ik ook nooit behoefte aan gehad!
Wat een heerlijke pu's! Als je ze kunt kopen: doen!

Dit setje dus:
http://img401.imageshack.us/img401/315/october06001vu3.jpg