PDA

View Full Version : Droptune pedaal



wim59
9 juni 2010, 21:10
Hi gitaarmensen. Ik zag van Morpheus het droptune pedaal waarmee je de gitaar hoger of lager kunt laten klinken. Iemand enig idee of er ook een pedaal bestaat voor andere stemmingen? Ik weet dat de Fender Roland hier standaard mee uitgerust is.

Liquid_Metal
9 juni 2010, 21:28
Ik denk niet dat dat fysiek (of auditief of hoe je het wilt noemen) kan werken. Want stel je hebt een pedaal voor drop D, hoe weer dat ding dan het verschil tussen vakje 5 op de E-snaar (da's normaal een A, maar dat wil je dus nu als een G hebben) en een losse A-snaar.
Ga er maar vanuit dat dat niet kan, tenzij je bv een midi-gitaar hebt.

SEAL
9 juni 2010, 21:30
de Digitech Whammy IV is uitgerust met een éénnootlagerfunctie, en één of twee octaven hoger of lager, en kan stemmen toevoegen.

maar wat betreft halve noten oid laat ie het afweten.

ik heb het ooit gezien, ik weet dat wat je vraagt bestaat, maar ik zou niet weten hoe het heet.

Nielsje
9 juni 2010, 21:46
Hi gitaarmensen. Ik zag van Morpheus het droptune pedaal waarmee je de gitaar hoger of lager kunt laten klinken. Iemand enig idee of er ook een pedaal bestaat voor andere stemmingen? Ik weet dat de Fender Roland hier standaard mee uitgerust is.

Hoe bedoel je dat precies? Je wil je geluid dus hoger over lager hebben.
Als je dan een andere stemming hebt, gaat dat toch ook gewoon hoger of lager?

Of wil je dat bijvoorbeeld je gitaar EADGBe stemt, dat 'ie er dan een open G stemming van maakt?!

Einzeln
9 juni 2010, 22:14
Hij stemt alles omlaag:
http://www.youtube.com/watch?v=IMWT9qOJEtk

wim59
9 juni 2010, 22:24
Ja, ik bedoel inderdaad dat je de gitaar standaard stemt en dat je dan electronisch overschakelt op een andere stemming. Die Fender waar ik eens op gespeeld had kon dit. Je kon bijv. D droppen maar ook overschakelen naar G of B stemming

Bram+
9 juni 2010, 22:31
Die Fender Roland (of Fender VG Stratocaster) doet dat dankzij 't midi-element, niet via de standaard magnetische pickups. Zie bijvoorbeeld ook de Line 6-gitaren die dit kunnen. Er bestaan geen effectenpedaaltjes die een standaard gitaar met alleen magnetische pickups op zo'n manier kunnen 'omtunen'. De Morpheus Droptune past gewoon alle tonen die hij doorkrijgt, maar kan natuurlijk niet 'weten' of je die toon speelt op bijvoorbeeld de A of E snaar, iets dat wel nodig is voor hetgeen jij zou willen.

wim59
9 juni 2010, 23:20
Jaja, ik snap het. Daar kan ik me inderdaad wat bij voorstellen.

Ronald.ZaZ
10 juni 2010, 01:37
Een Variax gitaar kan je wel van stemming wisselen zonder aan de snaren te draaien.
Daar spring je van 'normale' stemming naar open c en drop d etc zonder problemen



Post van Bram niet goed gelezen...
Er zit btw wel een groot verschil tussen een midi gitaar en een piezo gitaar. Ondanks de processor waar alles doorheen gaat reageert de Variax behoorlijk 'akoestisch'
Plaatsing van de aanslag maakt een enorm verschil net zoals je dat op een analoge gitaar hebt. Zelfs dingen zoals kloppen op de body reageert redelijk hetzelfde.

apekop
10 juni 2010, 10:36
Een VG of Variax kan dat inderdaad en ook capo standen nabootsen.
Toch vind ik het niet natuurlijk en mooi klinken, die open stemmingen op een Variax, vooral de capo settings niet. Je hoort er gewoon een vies digitaal randje bij.