PDA

View Full Version : nat schuren + hout = gescheurde lak?



Thiez
9 juni 2010, 19:05
Ik heb tijdje terug flying v bouwpakketje gemaakt. Spuiten ging opzich heel netjes. Zag er mooi uit de blanke laklaag met celulose lak.
Maar na het spuiten ben ik gaan poleisten en dus nat gaan schuren. Doordat het water in het hout trok bij de gaten voor de humbuckers en brug is daar het hout gaan bollen en dus de lak gaan scheuren.

Hoe kun je dit nou het beste aanpakken? Bij me flying v ga ik er niks meer aan doen maar ben er wel benieuwd naar voor bij de volgende zelfbouw. Hoe voorkom je dat het hout gaat bollen bij nat schuren?

thijser
9 juni 2010, 19:21
Ik zelf let altijd op een aantal dingen:
- Niet te veel water
-gaten opvullen met papier of iets anders wat water opneemt.
-Bij hout wat erg veel water opneemt "sealen" met seconde lijm aan de binnenkant van het gat.

ik hoop dat het de volgende keer niet fout gaat!

barno
9 juni 2010, 19:25
yep, en ook schuurpapier eerst weken in water met wat afwasmiddel. minder krassen en dat water is wat "dikker" en stroomt niet alle kanten uit.

Thiez
9 juni 2010, 19:45
ok bedankt voor de tips. Het bouwpakketje was lindenhout en mijn eerste zelfbouw gaat dat waarschijnlijk ook worden omdat ik nog een halve boom lindenhout over heb van het gat dichtmaken in de body :P

Het werd na tijdje pas zichtbaar. Viel gelukkig groot stuk onder de slagplaat maar toch wel zonde omdat de rest van het lakken erg goed was bevallen. Had zo een bouwpakketje genomen om het eens te proberen maar hij ziet er best strak uit op de scheurtjes na dus.

oigun
9 juni 2010, 20:40
Vooral linde is daar erg gevoelig voor. je kan ook de gaten vol laten lopen met kaarsvet.

Yoshida
10 juni 2010, 07:18
je kan ook de gaten vol laten lopen met kaarsvet.

Goeie tip, thnx :)

oigun
10 juni 2010, 08:08
Goeie tip, thnx :)

Dit alleen doen als je de laatste laag gaat polijsten anders krijg je hechtingsproblemen want dan zit er vet op de lak.!! Ook lijkt me dat je het niet te heet erin moet laten lopen in een zachte houtsoort.
Ik denk toch dat superlijm een beter plan is...