PDA

View Full Version : buizen amp met open klank



Mukkez
9 juni 2010, 17:32
Hee mensen,

Ik wil graag op termijn een nieuwe versterker willen. Ik post nu alvast iets, omdat ik er nu mooi even de tijd voor heb en ik me dan rustig kan inlezen en dergelijke.
Ik heb een dikke 1000 euro te besteden. Ik denk dat ik daar wel een leuke versterker voor kan kopen.

Geluid.

Open klank, dynamische sound, niet te strak overstuurd geluid (ik speel geen rythem metal oid), maar wel gedefinieerd zodat je de alle
noten mooi blijft horen en het geen brij wordt. Dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de gitaar en dit is hoofdzakelijk een Gibson SG
en soms een Fender Strat. Ik speel 9 van de 10 keer thuis, dus ik wil dat hij op laag volume ook goed klinkt! Al zal ik straks, als mijn (muziek)opleiding is begonnen,
vaker in band verband spelen. Ik zoek een brits overstuurd geluid. Denk aan instand AC/DC (is een must !)en ook Status Quo (Rick's geluid is ook heerlijk!).

Features.

Reverb is eigenlijk een must en een FX loop zou ook erg handig zijn, maar is meer een pre.

Verdere 'eisen'.

2-kanaals is meer dan genoeg, ik wil eigenlijk veel met mijn volume knop gaan werken.
En het liefst zou ik ook zonder pedalen willen werken, dus gitaar direct in de amp. (een footswitch kan wel).
Ik wil niet een grote stack, maar een handzame versterker. Een combo of een top met cabinet
(1x12', misschien 2x12 al wordt dat wel weer gauw lomp).
Ik wil het graag onder de 20 kg houden. (een top lukt wel en vaak een cab ook wel, maar een combo?)
Niet te groot ook, ik heb het liefst ook een top of combo die niet meteen bijna 80cm breed is.
Ik dacht zelf aan iets van 20 of 30 watt?



2e hands is geen probleem.
Hebben jullie ervaring met versterkers die in aanmerking kunnen zouden komen?
Ik dacht zelf bijvoorbeeld aan een:


Laney Lionheart
Peavey Classic 30
Orange
Iets van Marshall?


Bvd :ok:

Mr. Dynamite
9 juni 2010, 17:45
Hmm misschien een Marshall Haze? Zelf 1 keer kort over gespeeld en klonk best aardig maar dat is al weer een tijd terug. ;)

Arvoitus
9 juni 2010, 18:01
ENGL Blackmore: http://www.youtube.com/watch?v=eJ6Ny-3Ka3I
Moet voor 1000 euro wel lukken, 2de hands?

Edit: niet gelezen dat je een kleine handzame versterker wil, sorry.

Fireburst
9 juni 2010, 18:38
In Orange hoek kan ik de Rocker30 aanraden, top + PPC112 (heb ik ook).

Probleem : geen reverb, geen FX-loop.

Maar die heb je voor AC/DC ook niet nodig, toch ? :rockon:

Mukkez
9 juni 2010, 19:14
Thuis speel ik veel blues en classic rock dingen. Vooral de Status Quo en AC/DC style dus. Maar ik wil gewoon mee kunnen in de allround dingen.
Een reverb vind ik wel zo lekker, anders klinkt het zo 'dood'. (plat, vlak, or whatsoever) en een FX loop is wel makkelijk voor wat coverdingetjes met effecten. Maar ik kan er zonder als het moet.

blademan
9 juni 2010, 20:54
een Koch Studiotone, bevalt mij prima, behoorlijke scheur in de amp die je nog extra kunt boosten met de overdrive boost. Enne... erg handzaam

timkermans
9 juni 2010, 21:15
een koch studiotone, bevalt mij prima, behoorlijke scheur in de amp die je nog extra kunt boosten met de overdrive boost. Enne... Erg handzaam

+1!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

guitarguru
10 juni 2010, 00:19
Speel zelf over een VOX AC30CCH topje + licht 2x12 kastje. Perfect voor wat jij wilt denk ik.

Marc Oblivian
10 juni 2010, 10:43
Marshall 2061X. Klein topje. Iets van 20 watt geloof ik.
Wel prijzig...misschien 2de hands?

Tim ATY
10 juni 2010, 14:06
In het Britse wat jij zoekt vind ik altijd de Thunderverb en Rockerverb van Orange wel heel vet klinken.. Mooie oversturing en erg open ook. Nadeel is dat ze niet suuupervaak 2ehands aangeboden worden, en ze zijn net iets aan de dure kant.. Hoewel ik geloof dat je een Rockerverb 50 watt combo met 2x12 V30 ook wel voor rond de 1100 hebt nieuw. Een Orange Dual Terror is te kaal voor je, geen reverb en ook geen fx-loop. Marshall heb ik laatste tijd veel te weinig gehoord maar ik zie dat ook hier alweer goede dingen worden gezegd over de Haze.. Toch ook nog maar eens beluisteren!

Mukkez
10 juni 2010, 16:21
Bedankt voor de reacties. Ik ga eens naar Orange kijken, misschien een AD30? al is die wat aan de dure kant. Een Koch Studiotone lijkt me ook wel gaaf qua features, maar ben benieuwd hoe hij klinkt. Heb gehoord dat het vaak een gevalletje is van 'je moet er echt van houden'.
Vox AC30, daar speelt SQ ook over en het lijken me erg gave apparaten! Voldoet redelijk aan mijn wensen, dat wordt testen..
Die Marshall, hoe zit dat met headroom?


Verder iemand iets over die Classic 30 van Peavey of Lionheart serie van Laney?

(ik haw jo PM lêzen, Stikel)

Harry
10 juni 2010, 16:36
Vox AC30 is heerlijk, maar die zet jij niet thuis op scheuren, want dan stort de boel in. Verder is deze niet schakelbaar.
Ik heb zelf de CC1, maar die komt alleen z'n hok uit voor optredens...

kidrock
10 juni 2010, 17:00
Qua sound zit je toch wel duidelijk in de brits hoek. Ik zit te denken aan een 2de hands Marshall. Misschien JCM800 of DSL. Wat denk ik ook geschikt is, is een Blackstar combo.

RoelSmoel
20 juni 2010, 18:16
Qua sound zit je toch wel duidelijk in de brits hoek. Ik zit te denken aan een 2de hands Marshall. Misschien JCM800 of DSL. Wat denk ik ook geschikt is, is een Blackstar combo.

Maar dan.. Welke Blackstar? Er zijn inmiddels al meer dan 5 combo's..

iWishmaster
20 juni 2010, 18:55
Ik zou kiezen voor een 1-kanaals versterker. Een Marshall JMP of iets dergelijks moet lukken, of anders een JTM combo. Als je ook echt veel clean speelt (en echt clean, zonder randje) zou je misschien beter een twee-kanaals versterker kunnen nemen. Rivera maakt betaalbare kleine combo's, zoals de Chubster, die een heldere clean en britse drive hebben. Ook (net) binnen je budget.

Mukkez
20 juni 2010, 20:10
Ik speel niet heel erg clean, als er een klein randje aanzit is dat niet erg.
Vaak is het niet meer dan een beetje Dire Straits of zo.

Wat betreft Marshall;
Ik zit wel wat met de grootte van zo'n ding. En hoe klinkt zoiets op laag volume?
Hoeveel gain heeft zo'n ding? Een JTM 45 heeft volgens mij vrij weinig gain. Het zijn non master amps dus je moet ze flat out draaien wil je een lekkere classic rock sound. Of een 1987X lijkt me ook een gaaf ding, maar verder heb ik totaal geen kaas van gegeten. De JMP is al weer een grotere top. Daar moet dus ook weer een grotere cab bij etc, etc. :hippie:

Ik zou nog wel eens naar zo'n grote duitse winkel willen, dan kan ik dit soort versterkers uit proberen. Want ergens gas ik wel/droom ik wel van zo'n plexi achtige Marshall, maar ik heb er zelfs nog nooit 1 in het echt gezien. :D

En dan werk ik alsnog met een pedalboard. Ach dat is te overzien.
Volumepedaal, tunertje en reverb (want dat zit ook niet op die versterkers) dan ben ik der ook al.