PDA

View Full Version : Vuile potmeters?



Dandelion
28 april 2003, 09:18
Hai di ho.

Vuile potmeters dus.
Bestaat het en hoe maak je het schoon?

Mijn inmiddels ontfrette bas (jaja foto's volgen nog enzo) maakt namelijk bij vlagen een vrij verrot geluid. Die vlagen zijn zeg maar het draaien aan de volume en tone knop.
Volgens mijn lerares heeft dat met je potmeters te maken, en kan je ze dan schoonmaken. Ik heb hier nog nooit van gehoord. Een van jullie?

Venomer
28 april 2003, 09:41
Potmeters kunnen inderdaad vuil zijn. Gebruik contactspray om ze weer schoon te krijgen.

Phyrexian
28 april 2003, 10:25
Ik heb ook Contactspray nodig voor een volumeknop die kraakt. Zaterdag ben ik naar de Brico gereden op zoek naar zo'n spray... niks gevonden. Hebben ze zoiets in de betere electronicawinkel?

AntY
28 april 2003, 11:24
gewoon bij de gammel of de kraxis halen... elke zichzelf een beetje respecterende doehetzelf zaak heeft dat wel

Phyrexian
28 april 2003, 13:47
Op 2003-04-28 11:24, schreef AntY:
gewoon bij de gammel of de kraxis halen... elke zichzelf een beetje respecterende doehetzelf zaak heeft dat wel


yeah I know, maar Gammel of Kraxis bestaan niet in België! :wink:

AntY
28 april 2003, 14:09
nee en doehetzelf-zaken ook niet, want belgen zijn niet zo handig.... toch? :wink:

Chris Wolstenholme
28 april 2003, 14:25
paar vraagjes hierover?

werkt dit ook met amps?
hoe haal je de knoppen eraf?
waar spuit je het vervolgens echt op?

Phyrexian
28 april 2003, 16:52
Met amps gaat het ook. Nooit te veel gebruiken. Goed laten drogen alvorens terug de stroom aan te zetten.

Ruud
28 april 2003, 18:01
Idd, maar het spul verdampt razendsnel, dus over dat wachten hoef je je niet al te veel zorgen te maken, knoppen kun je er vaak gewoon aftrekken, (beetje voorzichtig doen), beetje contactspray erop spuiten (door het rietje), en zorgen dat het goed tussen de bewegende delen loopt (eventueel versterker achterover leggen),vervolgens direct na het spuiten effe flink aan de knoppen draaien om het te verspreiden, en ja, het werkt met alle soorten electrische knoppen delen enz...
het verwijdert aanslag en dergelijke, dus ook voor jackpluggen enz.., probeer dat ook maar eens als je nogal slecht contact hebt daar..

Mike...het is wonderbaarlijk.....maar wat kost dat goedje,... nou speciaal voor u.. als u nu bestelt...

Laus
28 april 2003, 18:18
idd geweldig spul.

Dandelion
28 april 2003, 18:41
OKay dan, das nog eens handig om te weten.
Bedankt gasten!

MikeDirnt
28 april 2003, 23:49
Knoppen kun je er idd af trekken. Maar het beste is (als het erop zit) met een imbussleuteltje draaien en dan komt de pod vanzelf los. beetje spray erin en er weer op...

vanafvandaag
29 april 2003, 15:46
Op 2003-04-28 23:49, schreef MikeDirnt:
Knoppen kun je er idd af trekken.

Ik schroef meestal de gehele kast open (van de versterker). Eerst knoppen eraf trekken, dan met steeksleutel de borgring eraf schroeven, kast open, en je hebt een schitterend uitzicht op je printplaten e.d. Beetje contactspray, goed draaien een de bewegende delen, laten drogen en klaar! Je versterker / gitaar is weer kraakvrij.

niels_r
29 april 2003, 15:50
Meestal? Hoe vaak doe je dit dan??

vanafvandaag
1 mei 2003, 11:49
Heb nogal eens wat spullen onderhanden van bevriende muzikanten, die goed spelen, maar de ballen verstand hebben van techniek. Daarnaast heeft ook mijn eigen apparatuur nogal wat te verduren met mij als eigenaar.. :smile: Mijn versterkers zijn oud en beginnen dus wat vaker te kraken, maar ben zo verslingerd aan mijn setup dat ik geen nieuwe wil hebben. (of kan betalen for that matter)

Chris Wolstenholme
1 mei 2003, 15:11
geen imbus op me knoppen, maar ze gaan er dus niet af he, echt niet.

Dandelion
2 mei 2003, 09:37
Op 2003-05-01 15:11, schreef Chris Wolstenholme:
geen imbus op me knoppen, maar ze gaan er dus niet af he, echt niet.


eh... breekijzertje proberen?

Chris Wolstenholme
2 mei 2003, 10:46
:grin:

Ruud
2 mei 2003, 19:22
Neej man, daarvan gaan ze naar de knoppen... <:)>

vanafvandaag
5 mei 2003, 13:14
Check even of er misschien onder het afdekplaatje van de knop iets zit..