PDA

View Full Version : Compressor/Noisegate/Limiter enzo



Fvddungen
28 april 2003, 09:12
Ok, ik snap nu intussen dat de volgorde van de verschillende apparaatjes als volgt is: distortions -> preamp -> effecten (delay e.d.) -> poweramp.

Maar waar moet nou in het rijtje de compressor en noisegate?

En kan iemand mij vertellen wat een limiter, een exciter en een expander doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Dirk_Hendrik
28 april 2003, 12:26
Op 2003-04-28 09:12, schreef Quint:
Ok, ik snap nu intussen dat de volgorde van de verschillende apparaatjes als volgt is: distortions -> preamp -> effecten (delay e.d.) -> poweramp.

Maar waar moet nou in het rijtje de compressor en noisegate?


1e vraag,
Daar ook effecten als distortion invloed uitoefenen op je dynamiek is het het beste je compressor aan het begin van je signaalketen te zetten. Meteen na je gitaar dus.

En kan iemand mij vertellen wat een limiter, een exciter en een expander doen?

Alvast bedankt voor de antwoorden.


1e vraag,
Daar ook effecten als distortion invloed uitoefenen op je dynamiek is het het beste je compressor aan het begin van je signaalketen te zetten. Meteen na je gitaar dus.

Andere effecten:
Limiter,
Compressie doe je met een z.g.n. ratio. Twee op 1 betekent bijvoorbeeld dat je signaalsterkte aan de uitgang met een factor 2 verzwakt wordt t.o.v. je ingangssignaal. Uiteraard niet alles maar alleen de signalen die groter zijn dan je hebt ingesteld met je "threshold" regelaar. Bij gitaarcompressors is dit vaak een vast inngestelde waarde waardoor je deze regelaar niet altijd tegen komt. Vier op 1 is hetzelfde maar dan een factor 4. Bij een limiter is deze factor "oneindig". In de praktijk meestal 50 op 1 of meer. Dat betekent dat wat je ook aan signaalsterkte aan de ingang aanbiedt, het uitgangsignaal hetzefde van sterkte blijft.

Exciter,
Eep apparaat wat kunstmatig geproduceerde harmonischen aan je signaal toevoegt waardooer het geheel sprankelender/helderder klinkt.

Expander,
Min of meer het omgekeerde van een compressor. Signalen worden, boven wederom een instelbare threshold versterkt met een instelbare ratio. 4 op 1 betekent dus dat als jij er een signaal instopt het signaal er 4 keer zo hard uit komt. Erg dynamisch dus oppassen!

Ibanez666
26 januari 2008, 20:50
En wat is het verschil tussen een compressor/limiter en een compressor/sustainer?

Ibanez666
28 januari 2008, 10:05
Iemand'?????

Nielsje
28 januari 2008, 10:27
Hartelijk dank voor het kicken van dit 5 jaar oude topic!

Wat denk je wat het verschil is?

Een compressor/sustainer die zorgt voor compressie, maar sustained ook. Hoe? Denk maar aan stuk kauwgum. Kauwen, balletje maken: 'normaal'.

Vervolgens ga je de compressor/sustainer aanzetten, je druk je stuk kauwgum samen, maar het sliertje wordt wel langer! (sustain).

compressor/limiter; deze kan je geluid afhakken als je dat wil, net als elke andere limiter.

Ibanez666
28 januari 2008, 10:59
Hartelijk dank voor het kicken van dit 5 jaar oude topic!

Wat denk je wat het verschil is?

Een compressor/sustainer die zorgt voor compressie, maar sustained ook. Hoe? Denk maar aan stuk kauwgum. Kauwen, balletje maken: 'normaal'.

Vervolgens ga je de compressor/sustainer aanzetten, je druk je stuk kauwgum samen, maar het sliertje wordt wel langer! (sustain).

compressor/limiter; deze kan je geluid afhakken als je dat wil, net als elke andere limiter.


gebruik je de zoekfunctie, krijg je dit weer ;-)

Ik had al zon idee ja, ik ben namelijk op zoek naar een Ibanez compressor pedaaltje en zag dus zon copr/lim en een comr/sust staan en ik wilde weten welke het beste was voor mij. Ik denk zelf de sustainer nu ik jouw verhaal hoor, thnx

Nielsje
28 januari 2008, 11:01
gebruik je de zoekfunctie, krijg je dit weer ;-)

Ik had al zon idee ja, ik ben namelijk op zoek naar een Ibanez compressor pedaaltje en zag dus zon copr/lim en een comr/sust staan en ik wilde weten welke het beste was voor mij. Ik denk zelf de sustainer nu ik jouw verhaal hoor, thnx

:)

Het aloude advies luidt wederom: testen met je donder! :)

succes!

Kim Wilson
28 januari 2008, 11:03
Geef nou maar toe Niels, je bent eigenlijk gewoon te lui om een advies te typen. :D

Dirk_Hendrik
28 januari 2008, 11:15
En wat is het verschil tussen een compressor/limiter en een compressor/sustainer?


Ja.

Als Ajax voor de sustainer zou hebben gekozen zouden ze er een stuk beter voorstaan dan met die limiter die ze nu gebruiken.


3 jaar...

Ibanez666
28 januari 2008, 11:34
:)

Het aloude advies luidt wederom: testen met je donder! :)

succes!


das lastig als je ze niet hebt om te testen, maar ze eerst via marktplaats moet kopen....

Ibanez666
28 januari 2008, 11:35
Ja.

Als Ajax voor de sustainer zou hebben gekozen zouden ze er een stuk beter voorstaan dan met die limiter die ze nu gebruiken.


3 jaar...


Ze hebben voor de DIY Groningen gekozen geloof ik

Kim Wilson
28 januari 2008, 11:35
das lastig als je ze niet hebt om te testen, maar ze eerst via marktplaats moet kopen....
En er is nergens een winkel in de buurt waar ze beide pedaaltjes hebben liggen?

Ibanez666
28 januari 2008, 11:36
En er is nergens een winkel in de buurt waar ze beide pedaaltjes hebben liggen?


Ik praat over oude pedaaltjes als de CPL en CP-10

Kim Wilson
28 januari 2008, 11:39
Ik praat over oude pedaaltjes als de CPL en CP-10
Ah ja, dat wordt lastig. Maar goed, het verschil tussen een compressor/sustainer en een compressor/limiter kun je wel in een winkel testen.

Ibanez666
28 januari 2008, 11:44
Ah ja, dat wordt lastig. Maar goed, het verschil tussen een compressor/sustainer en een compressor/limiter kun je wel in een winkel testen.


Das waar, ik zal wel eens gaan kijken hoewel ik denk dat mijn voorkeur naar de sustainer gaat

Dirk_Hendrik
28 januari 2008, 12:26
Ik praat over oude pedaaltjes als de CPL en CP-10

Dan hoef je maar 1 van de 2 te testen. CPL en de CP10 is exact hetzelfde ontwerp in een andere kleur doosje.

Ibanez666
28 januari 2008, 12:41
Dan hoef je maar 1 van de 2 te testen. CPL en de CP10 is exact hetzelfde ontwerp in een andere kleur doosje.


is het niet zo dat de cpl een comp/limiter is en een cp 10 een comp/sustainer?
tenminste dat is wat er volgens mij op de pedaaltjes staat

Mitch
28 januari 2008, 13:10
Tja, wat Ibanez op de doosjes zette....Probeer eens een MSL Metalscreamer uit en kome erachter dat dat gewoon een tubescreamer is :D Pure marketing, een andere naam erop en gaan met die banaan. SML Super Metal en MS10 Metal Charger zijn ook eender bijvoorbeeld.

Ibanez666
28 januari 2008, 13:21
Tja, wat Ibanez op de doosjes zette....Probeer eens een MSL Metalscreamer uit en kome erachter dat dat gewoon een tubescreamer is :D Pure marketing, een andere naam erop en gaan met die banaan. SML Super Metal en MS10 Metal Charger zijn ook eender bijvoorbeeld.


ja dat ken ik, ik heb ze allemaal gehad. Hoewel ik de metal charger en de sml wel heel anders vond klinken en ik heb 3 metal chargers gehad. Maar die CPL is dus eigenlijk ook een sustainer?

Dirk_Hendrik
28 januari 2008, 13:56
ja... ;)


Nogmaals,
De CP10 en de CPL zijn elektronisch identiek.

Ibanez666
28 januari 2008, 14:03
ja... ;)


Nogmaals,
De CP10 en de CPL zijn elektronisch identiek.

ok, thnx, dat vergemakkelijkt het allemaal wat :-)

Ibanez666
28 januari 2008, 14:36
ja... ;)


Nogmaals,
De CP10 en de CPL zijn elektronisch identiek.

wat is jouw ervaring met deze pedalen eigenlijk?