PDA

View Full Version : Een zanginstallatie kopen met de band...



Nielsje
8 juni 2010, 20:51
Ja, en dan begint het gezeur natuurlijk :)

Mijn nieuwe bandje gaat best lekker, en eigenlijk willen we dus een eigen (niet al te grote) zangset hebben. Hardstikke handig natuurlijk.
Maar hoe betaal je dat nou? Hoe doen jullie dat?

a: Iedereen legt evenredig veel in
b: betaal alles uit de bandpot (wat op hetzelfde neer komt als a)
c: diegenen die hem gebruiken betalen -> zangeres en toetsenist
d: betalen met een bepaalde verhouding tussen de mensen die hem gebruiken en wie niet.

Ik ben er niet helemaal uit wat nou handig is. Het kost een beste duit centen, en ik kan heel goed begrijpen dat de zangeres en toetsenist dat geld niet zo op de plank hebben liggen. Dus denk je: we doen het samen. Maar ik zie de zangeres eigenlijk nog niet meebetalen aan mijn versterker of gitaar.

Wel is het zo dat je met je zanginstallatie geld kan verdienen en derhalve is het wellicht handig om daarvoor geld op te sparen in de bandpot. Maar ja, diezelfde redenatie kan je ook opvoeren voor een gitaarversterker. Het is natuurlijk wel zo dat als iedereen investeert, je een een soort van 'verzekering' hebt dat je je band een beetje bij elkaar houdt, maar dat zou ik niet al argument willen gebruiken.
Verhoudingsgewijs betalen zou dus wellicht 'het meest logisch' zijn, maar dat is wel een gedoe..

Schijn jullie licht er maar eens op :)
Voor alle duidelijkheid: we hebben nog niets op het oog, er is niets aan de hand, maar het is een kwestie waar ik wel vaker over nagedacht heb.

bass blom
8 juni 2010, 20:56
jullie ligt :crazyhappy:

tja, oeroud moeilijk verhaal.
de band heeft het nodig.
maar is het fair dat een gitarist/bassist een paar ruggen op het podium heeft staan en de zang het af kan met 1 microfoon+statief?

Olorin
8 juni 2010, 21:28
Idd, oeroud verhaal, but.....

Wij betalen alle gezamenlijke apparatuur uit de bandpot. Mocht het ooit fout gaan (band uit elkaar) dan wordt de opbrengst evenredig gedeeld.

Bandleden hebben eerste keus om iets te kopen, bij meerdere belangstelling van de bandleden wordt geloot. Dit staat zwart op wit.

Geen vuiltje aan de lucht.

zjanke
9 juni 2010, 09:02
Wij hebben gezamelijk gekocht en als er een lid uit de band stapt dan ben je ook je aandeel kwijt, er wordt niets verrekend (misschien niet helemaal 'eerlijk' maar wel duidelijk en vooraf bekend). Als de band in zijn geheel stopt wordt de hele handel verkocht en de opbrengst verdeeld.

grayfink
9 juni 2010, 09:07
Zelfde hier. a/b dus.

pimmetje
9 juni 2010, 09:19
Wij doen ook de a/b.

Kim Wilson
9 juni 2010, 09:24
Ik ben er niet helemaal uit wat nou handig is. Het kost een beste duit centen, en ik kan heel goed begrijpen dat de zangeres en toetsenist dat geld niet zo op de plank hebben liggen. Dus denk je: we doen het samen. Maar ik zie de zangeres eigenlijk nog niet meebetalen aan mijn versterker of gitaar.


Aan de andere kant blijft de zanginstallatie gewoon bij de band als de zangeres opstapt. Als jij ermee kapt, neem je je gitaren en versterker gewoon mee. Dus in zoverre is het logisch dat er een verschil is in hoe het spul wordt betaald.

Persoonlijk zou ik het niet doen. Als de band uit elkaar valt, heb je een hoop gezeik. Als er één weggaat, heeft die pech, maar als de band er echt mee stopt, wat dan? Setje voor een scheet en drie knikkers verkopen en de opbrengst verdelen? Ik weet het niet.

pimmetje
9 juni 2010, 09:43
Ik zit plots te denken... we doen nu a/b met de PA en dat soort spullen, omdat we er echt met z'n allen gebruik van maken.

Als het alleen om zanger en toetsenist zou gaan, waarvan bij de toetsenist nog duidelijk is dat het opgelost zou zijn als hij een beetje normale keyboard-amp zou kopen (hoeft niet duur te zijn).... dan zou 't denk ik anders worden.
In dat geval zouden we de toetsenist op dat soort amps wijzen en de zanger duidelijk maken dat ook hij verantwoordelijk is voor z'n eigen spullen. Het wordt dan dus optie c.

Dat verandert overigens al snel als we er ook standaard wat backingvocals in willen prikken of een mic in de kick willen gooien.
Dan wordt 't een stuk band-apparatuur en hebben sommigen geluk dat ze geen eigen amp nodig hebben en blijven we bij optie a/b.

showband
9 juni 2010, 10:40
ooit een stuk over geschreven:
http://members.ziggo.nl/showband/geld1.htm

en specifiek voor de zangers...
http://members.ziggo.nl/showband/koopmicrofoon.htm

bert k
9 juni 2010, 10:55
Ik heb nooit begrepen waarom toetsenisten nou nooit een eigen versterker meenemen en altijd willen meeliften op de zanginstallatie. Klinkt echt minder goed.
Voor de rest ben ik ook van het a/b verhaal. Zangset is bandeigendom.

Harry
9 juni 2010, 11:28
wij hebben het anders gedaan; ik heb het mengpaneel, powered boxen, kabels en statieven betaald en krijg daar een klein bedrag extra voor. Meestal 50 euro per optreden, dat is het minimum.

Verder hebben we alle 4 een powered monitor gekocht en zelf betaald, dit omdat ik vond dat degenen die monitoring nodig hebben dit ook zelf mochten betalen.

(nog een tip als je meer wilt weten over apparatuur, ga naar Paul van Feedback Eindhoven, die vent is echt goed)

Kim Wilson
9 juni 2010, 11:33
Ja, daar zit ik ook aan te denken, om samen met mijn broer een PA-set te kopen, en deze door de band te laten "huren". Zo doet onze oude zanger dat ook, en dat werkt wel heel goed.

Nielsje
9 juni 2010, 13:12
Ik zit zelf een beetje te slapen, volgens mij.
Onze drummer heeft namelijk een electrische kit aangeschaft, dus die moet er ook over, denk ik. Verder is het wel de bedoeling om de backingvocals uit te breiden, maar hoe en of dit gaat lukken moet nog even blijken :)

Maar, wellicht is het inderdaad geen slecht plan om de toetsenist op een keyboard versterker te wijzen.

Dat stuk van showband is in ieder geval interessant leesvoer!

HaroldA
9 juni 2010, 14:13
Bij mijn beide bands betaal ik "contributie". Iedere maand gaan daar de repetitiekosten vanaf en wat er over blijft kunnen we gebruiken voor dit soort uitgaves.

Natuurlijk storten we ook alles wat we met optredens verdienen op dezelfde rekening.

bert k
9 juni 2010, 15:13
Het maakt heel veel uit of er alleen zang over gaat of dat er meer instrumenten bijkomen. Zang heeft weinig lage tonen, je kan dan volstaan met kleine boxen. Als er ook keyboard en drums bijkomen, dan heb je echt PA boxen nodig, met zwaardere versterkers. Je hebt veel meer laag, en je hebt een goeie kans dat de bassdrum de zang weg gaat slaan. Veel duurdere oplossing dus.

showband
9 juni 2010, 15:29
een goede versterker voor toetsen is duur. Een instap gitaarverterkertje is <100 euro. En toetsending wat mee kan komen met alleen al zo een gitaarding kost zeker het 8 voudige.

de roland/peavey/lanely toetsenversterkers klinken amper beter dan een zanginstallatie. Die IS uiteindelijk vrijwel altijd te vinden. Dus dan gebruik je hem natuurlijk.

En als die niet meer toereikend zijn staat er meestal toch een PA, die per se wil dat je een DI van hun gebruikt en niet een keyboardamp met microfoon.

Oftewel waarom zouden ze een keyboardamp kopen? Zij worden trouwens vaak geacht best veel en dure keyboards te kopen. Die bij tweedehands verkoop vrijwel al hun waarde kwijt zijn. Dus echt goedkoop zijn ze meestal niet uit. Als jij je tweedehands gitaar na een aantal jaren tweedehands doorverkoopt krijg je er nog best een hoop voor terug. Die 10 jaar oude synth is vrijwel onverkoopbaar.

Overigens als toetsenist is de tip: Koop een powered monitor (bv JBL eon) en nooit een keyboardamp.

HaroldA
9 juni 2010, 15:31
Overigens als toetsenist is de tip: Koop een powered monitor (bv JBL eon) en nooit een keyboardamp.

Of gewoon een basversterker (met 10" speaker(s))...

Kim Wilson
9 juni 2010, 16:06
Ik had een actieve PA-speaker (15" woofer en hoorntweeter, bij elkaar 450 watt aan versterkervermogen) bij mijn keyboard staan, ooit op de kop getikt voor 100 euro of zo. Ding ging echt snoeihard en klonk te gek.

bert k
9 juni 2010, 16:16
Ik wou maar zeggen, zo doe je dat. En als de drummer dan ook zoiets neerzet, dan kan je volstaan met een bescheiden zangset.

Taff
27 juli 2010, 12:27
zanger koopt alles, keyboard alleen zn eigen stuff, mic enzo
das handiger voor als de band ooit nog uit elkaar mocht gaan

Baker
28 juli 2010, 18:01
Je kunt gerust als band een PA kopen.
Als dan iemand de band verlaat, en je wilt niet dat diegene (gedeeltelijk) eigenaar blijft, dan kun je altijd diegene nog "uitkopen".

Stel je koopt met 5 man een set van 1000 Euro.
na twee jaar verlaat iemand de band. 1000/5=200

Elk overgebleven bandlid geeft dan het verlatende bandlid 200/4=50 Euro.

Iedereen blij. Ik heb al een paar keer op deze manier meegemaakt en het werkt echt prima zo.

Je kunt ook het nieuwe bandlid zich laten inkopen. In dat geval geeft hij het verlatende bandlid 200 Euro.

Het enige waar je over kunt discussiëren is of je dat uitkopen tegen de nieuwwaarde of tegen de dagwaarde doet. Maar dat is een kwestie van afspraken maken. (van te voren)

ACSlater
28 juli 2010, 19:53
Je kunt gerust als band een PA kopen.
Als dan iemand de band verlaat, en je wilt niet dat diegene (gedeeltelijk) eigenaar blijft, dan kun je altijd diegene nog "uitkopen".

Ja dit werkt prima. Ons vorige bassist hebben we ook met zo'n constructie uitgekocht. Bedenk ook dat je het geld niet totaal kwijt bent, dat je in geluidsapparatuur steekt. Als je nieuw koopt krijg je toch (in de meeste gevallen) minimaal 60% terug als je het weer verkoopt. Helemaal mooi is het als je tweedehands koopt en voor een zelfde bedrag weer kwijt kunt.

showband
29 juli 2010, 01:06
en de bassist die na hem de band in is gekomen? Die gebruikt een gratis PA?

en als de spullen stuk gaan? betaalt die daar reparatie aan?

en als de spullen gestolen worden?

en als je er voor laat betalen. Moeten de later bij de band gekomen muzikanten dan en betalen EN sjouwen?

En als de later bij de band komende mensen liever iets anders huren?

gerust een PA kopen is niet de praktijk die ik in de loop der jaren heb gezien.

Gearjunkie
29 juli 2010, 21:18
Alhoewel ik niet in een vergelijkbare situatie als de TS zit, ik heb namelijk geen band, ben ik zeker geen voorstander van samen dingen kopen. In mijn bedrijfje werk ik samen met een aantal vaste ZZP-ers en dan wordt ook geopperd om samen die ene machine te kopen. Leuk in het begin maar later, als de kosten komen is er gezeur.

Ik vind techniek leuk, dus ik zou geneigd zijn om persoonlijk e.e.a. aan te schaffen, in ruil voor een vooraf afgesproken bedrag wanneer we de spullen gebruiken. Risico en onderhoud is dan voor mijn rekening. Je kan ook afspreken dat iedereen wat koopt, zodat je de bijdrages tegen elkaar kan wegstrepen.

Baker
29 juli 2010, 21:38
Ik ben het daar niet mee eens. Een band is geen verzameling zzp'ers...
Ik heb al jaaaren met meerdere bandjes samen spullen. Monitoren, licht, PA, ooit zelfs een basversterker. Af en toe gaat of komt er iemand, maar dat is altijd goed opgelost. Het staat of valt gewoon met goede afspraken maken van te voren.

showband
29 juli 2010, 22:47
Geldzaken zijn de nummer een band-doodsoorzaak te noemen.
(nummer twee zijn relaties in een band)

Ik zou niet met vuur spelen. De problemen die het doorgaans geeft zijn niet te overzien.

Squier02
30 juli 2010, 00:45
Wil niet je topic kapen, maar zit met iets soortgelijks, dus kwak het maar hier neer.

Geluidsinstallatie aangeschaft met de band, voornamelijk voor de eletronische kit van de drummer, en de toetsenist. zang gaat erover, en andere gitarist gaat erover. Ik en de bassist staan er buiten, omdat onze versterkers makkelijk zonder uitversterkt te worden er bovenuit komen.

Nu komt mijn twijfel, moet ik dan wel meebetalen? Ene kant wel, het gaat om algemeen beter geluid, andere kant klink ik er persoonlijk niet beter door. We willen overigens afspreken dat we allemaal geld inleggen, en als er iemand stopt, de rest zijn deel uitkoopt. Maar het blijven moeilijke situaties.

FruscianteFan
30 juli 2010, 02:33
Geldzaken zijn de nummer een band-doodsoorzaak te noemen.
(nummer twee zijn relaties in een band)

Ik zou niet met vuur spelen. De problemen die het doorgaans geeft zijn niet te overzien.
Geldzaken algemeen, als in, de band gaat failliet etc? Of echt specifiek dat dingen uit de bandpot betaald worden maar dat niet iedereen het met de aankopen eens is? Vind het namelijk nogal een slecht onderbouwde uitspraak. Dat artikel over geld laat ook alleen maar zien dat de ellende alleen maar groter wordt op het moment dat er iemand uitstapt of ontslagen wordt. De ellende zelf is er dan allang, anders stapt degene er niet uit. Daarnaast, als je gemeenschappelijke spullen individueel gaat kopen, krijg je daar ook problemen mee. Waarom zou ik bijvoorbeeld voor €50 twee statieven kopen terwijl een ander bandlid voor €250 aan spullen uitgeeft? Als ik dan uit de band stap en zij besluiten instrumentaal verder te gaan, zit ik met 2 statieven die ik niet wil of kwijtraak.

Met mijn huidige band is het behoorlijk ieder-voor-zich, trouwens. De toetsenist heeft een half jaar terug voor €1400 aan spullen gekocht (stage piano, dubbele standaard en amp), de nieuwe bassist zit meer op marktplaats dan met een bas om zijn schouder, de drummer onderhoudt zijn drumset geheel zelf (ik hoor hem nog zo klagen over die €700 aan een nieuwe crash en nogwat), de oude bassist gaat binnenkort zijn eigen gitaar kopen, en ik was zonder deze band ook royaal meer dan €1000 rijker geweest.

Alleen de xylofoon is betaald uit een bandpot waar ik nooit aan meebetaald heb. Maar als ik me niet vergis zit er nog zo'n €250 in die bandpot, overgenomen van de band met de vorige gitarist. En aangezien ik ook overduidelijk investeer in goede spullen t.b.v. de band, is het voorzover ik weet geen probleem dat ik geen geld in de bandpot heb zitten.

En daarnaast is het dus zo dat mijn Les Paul toch al een goede 4 maanden logeert bij de andere gitarist, net als mijn oude ME-50 en Phase90. Gewoon lekker in bruikleen tot hij zijn eigen spullen voor elkaar heeft.

MaximVMH
30 juli 2010, 03:13
Ik los het anders op. Ik heb een kleine repetitieruimte met opnamegerief en betaal alles zelf. Dat doe ik liever zo, omdat het gerief dan ook écht van mij is.

Ik gebruik het gerief dan ook heel veel, verhuur m'n repetitiekot soms, doe soms demo-opnames van andere bands en ga soms het geluid gaan versterken op kleine concertjes. De opbrengst daarvan gaat dan ook volledig naar mij. Ik vraag niet veel, maar het bedrag loopt mooi op.

Met de opbrengst van het verhuren van m'n repetitieruimte aan vrienden alleen al (€4 / uur) kan ik m'n piano 2x per jaar laten stemmen (moet dat dringend zelf eens leren doen), elk jaar nieuwe drumvellen kopen en maandelijks gitaarsnaren kopen. En dat terwijl ik er helemaal geen last van heb: ik ga gaan werken, joggen, studeren, uitgaan, ...

Gearjunkie
30 juli 2010, 12:39
Ik ben het daar niet mee eens. Een band is geen verzameling zzp'ers...

Wel een verzameling mensen die min of meer hetzelfde doel nastreven, maar andere ideeën over de benodigde middelen kunnen hebben.

Natuurlijk is het anders wanneer je al tig jaar met je bandleden een hechte band hebt, maar toch...

showband
30 juli 2010, 13:04
Geldzaken algemeen, als in, de band gaat failliet etc? Of echt specifiek dat dingen uit de bandpot betaald worden maar dat niet iedereen het met de aankopen eens is? Vind het namelijk nogal een slecht onderbouwde uitspraak.

voorbeelden uit de praktijk die vaker voorkomen.

1) Bandlid met kind komt zo laat mogelijk en gaat zo vroeg mogelijk weg bij optredens. Wegens "de oppas". De rest van de band moet dus wel bouwen, sjouwen, soundchecken, uren extra aanwezig zijn, afbouwen, sjouwen waar dat bandlid niet aan meedoet.
de band krijgt gage waaruit iedereen evenveel geld krijgt. De band wil op een gegeven moment dus gewoon eens gaan praten over dat stuk "mede-eigendom" van een bandlid die er niet aan bijdraagt. Heel redelijk toch?
Hij/zij vind dat die oppas al duur genoeg is, en ie dus zijn/haar steentje bijdraagt. De bandleden vinden dat gewoon kosten die bij het opvoeden van een kind horen. "Als je naar de bioscoop gaat betaalt pathe daar toch ook niet aan mee?" En er komen ruzie's...

2) De band koopt een installatie. Na een tijdje blijken de hogetonenspeakers stuk. Dure reparatie volgt. De conclusie van de reparateur is: "jullie toetsenist zijn keyboard stuurt te heet uit, en hij gebruikt veel blokgolven. Daar sloop je zo een installatie als jullie hebben mee". De band wil niet meer dat de toetsenist over de setup speelt. Maar die heeft toevallig wel meebetaald met het idee dat hij dan geluid had. "wie had er ook al weer de installatie uitgekozen? de zanger?" En er komen ruzie's...

3) de band gaat door met repeteren tijdens de vacantie van een bandlid. Op de repetitie is er een vriend uitgenodigd die uiteraard zijn instrument even in de set prikt. Helaas... net die avond gaat de set stuk. Muzikant komt blut terug van zijn vacantie en wordt geconfronteert met een rekening voor een reparatie "toen xxx erop speelde ging ie ineens stuk" En er komen ruzie's...

4) de band houd er mee op, de verdeling gaat plaatsvinden.
Wie krijgt die lompe 2x15inch zaal speakers waar thuis niemend plaats voor heeft, en wie de goed verkoopbare microfoons? En er komen ruzie's...

Alle bovenstaande gevallen tijdens mijn 7 jaar beheer in een popcentrum langs zien komen. Meer voorbeelden uit de praktijk nodig? ;-)

FruscianteFan
30 juli 2010, 13:28
Dat geloof ik zeker wel, maar in alle gevallen is het geld niet de oorzaak van de ellende:

1) Dit lijkt me een kwestie van tolerantie en wederzijds respect. Als iemand nauwelijks tijd heeft door andere bezigheden die gewoon echt belangrijk zijn, dan kun je in feite blij zijn als diegene nog meedoet met de band.

2) Vooral een probleem van slecht informeren. Als je een zanginstallatie koopt waar de toetsenist ook over moet, dan vraag je je van te voren af of dat wel goed gaat.

3) Ik dacht dat we hier verzekeringen voor hadden, en redelijkheid. Ik heb vaak problemen gehad met mijn versterker, dus is het niet de schuld van de gastmuzikant als de buizen problemen geven. Als het een betrouwbare versterker was, tsjah, dan moeten we eens goed overleggen.

4) Dit gaat niet om geld, maar om bezit. Ervan uitgaande dat die krengen even duur zijn, gaat de ruzie dan om wie welke dingen krijgt omdat je aan het ene meer hebt dan aan het andere, heeft niets met geld zelf te maken.

Dat gezegd hebbende, ik waardeer jouw kijk op de muziekwereld wel.

johantipker
30 juli 2010, 13:32
Je kunt nou eenmaal niet alle ruzies en onenigheden in het leven voor zijn...
ik denk, dat je eigen houding bij conflicten cruciaal is voor het wel of niet laten escaleren van meningsverschillen.

Overigens heb je in de meeste bandjes vaak 1 of 2 mensen die zo'n beetje de kar trekken. Dus het boeken van optredens, verzorgen van promotie, het opzetten van het het geluid etc etc de 1001 dingen die er nou eenmaal bij komen kijken...:ok:

Ik vind het dan ook de normaalste gang van zaken en prima verkoopbaar, dat zulke regelneven / loopjongens cq zakelijk / artistiek lei(j)ders van een bandje een dubbele gage per gig ontvangen.

bert k
30 juli 2010, 14:04
Sowieso, als je samen in een bandje zit, krijg je met geld te maken. Oefenruimete, spullen, gages, het komt altijd aan bod, en daar zal je als band gewoon zelf uit moeten komen. En uiteraard kan je dan wel eens een conflikt hebben, maar dat is het leven, wen er maar aan.

showband
30 juli 2010, 17:01
Dat geloof ik zeker wel, maar in alle gevallen is het geld niet de oorzaak van de ellende:

DEMN man, als je alles in de redelijkheid gaat oplossen. ;-)

Maar even serieus. Ik ben het helemaal 100% met je eens dat je er zo naar moet kijken. Anders wordt je ook uiteindelijk niet een muzikant die het na zijn 25ste nog doet in een band op het toneel.

Alleen als je een band moet regelen. dus "de keuze's maken" of "de richting uitzetten" pleit ik er voor om alvast de meest voorkomende problemen gewoon te omzeilen. Dat is een keuze die op het moment supreme geen moeite kost.

Bij veel vriendenbands blijkt toch dat de scheiding, eh, slecht verwerkt kan worden. Dat is eigenlijk het enige wat ECHT zonde is. Al die goede vriendschappen tussen muzikanten die prachtige dingen hebben gedeelt worden te vaak versachert door iets stoms als "ja maar de bandnaam is ook geld waard en die is van mij" ( ik herinner me een hilarische catfight bij het uiteenvallen van "the icons" uit den haag)

je zal altijd zien dat er dan wel weer iets anders is waardoor het uiteindelijk stopt. Immers vrijwel elke band stopt er op een gegeven moment mee. Maar dat is het leven enzo. glas is half vol niets aan de hand. anders wordt je sacherijnig

ik hou veel van alle "vier jongens in een oude schuit" bands. Die zijn vaak het leukste om te zien. Zelf doe ik inmiddels wel aan risicomijdend gedrag waar het om bijzaken gaat. En voor mij is een PA en gled eigenlijk een bijzaak.

bollocks37
9 september 2010, 17:03
Mag ik hier nog even olie op het (al bijna gedoofde) vuur gooien? Dit is een vraagstuk waar ik me vaak over verbaast heb en ben benieuwd naar het antwoord.

Iedereen vind het normaal dat een drummer een drumstel heeft inclusief cymbals en stokken, dat een gitarist een gitaar + versterker heeft etc.
Waarom hoeft de zanger niet voor zijn eigen apparatuur te zorgen maar moeten anderen dat betalen?

Harry
9 september 2010, 17:10
omdat in veel gevallen de zanger iemand is die ook een paar dure gitaren en dito versterkers heeft en niet perse hoeft te zingen maar dat doet omdat niemand anders wil?

Nou ja, dat is in mijn geval zo.

guitarnijboer
9 september 2010, 17:35
Ben je bekend met het fenomeen ' Singer's disease ' ?

The tendency for the lead singer of a rock band to become egotistical and impossible to work with.

Baker
9 september 2010, 18:06
Mag ik hier nog even olie op het (al bijna gedoofde) vuur gooien? Dit is een vraagstuk waar ik me vaak over verbaast heb en ben benieuwd naar het antwoord.

Iedereen vind het normaal dat een drummer een drumstel heeft inclusief cymbals en stokken, dat een gitarist een gitaar + versterker heeft etc.
Waarom hoeft de zanger niet voor zijn eigen apparatuur te zorgen maar moeten anderen dat betalen?


Omdat de rest van de band:
-Ook gebruik maakt van monitoring
-Een deuntje achtergrond zang meebrult
-Zijn akoestische gitaar ff inprikt
-De electrische gitaren toch ff over de PA gooit omdat je dan een "breder" geluid krijgt

Maw, het is niet reeel om de zanger te laten opdraaien voor de complete PA.

(wel vind ik dat hij lekker zelf mag investeren in een goede mic etc, maar dat spreekt voor zich)

bollocks37
10 september 2010, 11:30
Ik zat in een band waar een van de gitaristen geen eigen versterker had.
Die huurde hij (volwassen vent, geen student ofzo hij had een prima baan).
Als er aan het eind van de avond betaald werd en het geld na aftrek van de huur van de zanginstallatie verdeeld werd wilde hij naast zijn deel ook de huur van de versterker terug.

Is dat redelijk of moet hij gewoon zorgen dat zijn spullen op orde zijn?
Mijn mening, als je elektrisch gitaar speelt heb je een gitaar en een versterker nodig.
Als je zingt, regelmatig optreedt en daar geld voor krijgt heb je een microfoon en een versterker nodig.

Harry
10 september 2010, 12:09
hangt dus van de omstandigheden af. Als iemand alleen zingt zou het een mogelijkheid zijn om de installatie door die persoon te laten betalen. Verder gelden de andere genoemde argumenten ook.

Olorin
10 september 2010, 13:03
Ik zat in een band waar een van de gitaristen geen eigen versterker had.
Die huurde hij (volwassen vent, geen student ofzo hij had een prima baan).
Als er aan het eind van de avond betaald werd en het geld na aftrek van de huur van de zanginstallatie verdeeld werd wilde hij naast zijn deel ook de huur van de versterker terug.

Is dat redelijk of moet hij gewoon zorgen dat zijn spullen op orde zijn?
Mijn mening, als je elektrisch gitaar speelt heb je een gitaar en een versterker nodig.
Als je zingt, regelmatig optreedt en daar geld voor krijgt heb je een microfoon en een versterker nodig.

Neu, hij speelt ELEKTRISCHE gitaar. Zo een die dus versterkt moet worden. Als hij die zelf niet wil kopen maar huren is dat zijn probleem en niet het probleem van de band (dat is mijn mening..... en trouwens ook van de overige leden van onze band!)

bollocks37
10 september 2010, 15:02
Neu, hij speelt ELEKTRISCHE gitaar. Zo een die dus versterkt moet worden. Als hij die zelf niet wil kopen maar huren is dat zijn probleem en niet het probleem van de band (dat is mijn mening..... en trouwens ook van de overige leden van onze band!)

En hoe werkt het met de zanginstallatie in de band?
(en nu hopen dat de gitarist niet ook zanger is :))

Olorin
10 september 2010, 15:15
En hoe werkt het met de zanginstallatie in de band?
(en nu hopen dat de gitarist niet ook zanger is :))

Nou wij huren de zanginstallatie iedere keer weer (1 x puur zang en 4 x achtergrond en ook zang) p.s. meestal is er wel een inst. aanwezig en hoeven we die niet eens te huren.

Microfoons hebben we zelf allemaal gekocht.

Bewust geen zang installatie gekocht juist vanwege het feit dat je om deze zaken gezeik (kunt) krijgen.

Maar een feit blijft dat een gitarist toch zeker zelf zijn versterker moet verzorgen?
Onze toetsenist heeft de keuze of inprikken op het mengpaneel of zelf een verterker aanschaffen, hiervoor geldt dus hetzelfde

Waarom zo moeilijk? Maak goede afspraken (samen) en als je ergens niet uitkomt... tja of je dan nog in die bezetting moet doorgaan, ik vraag het me af.

Muziek maken moet je voor je lol doen, als je een broodspeler wordt.... zoek dan in godsnaam allemaal broodspelers bij elkaar anders gaat het niet werken.

Monitoren/mengpaneel enz. huren wij (vroeger ooit een pa gekocht, na uiteenvallen v/d band alleen maar gezeik om gehad). Versterker voor je instrument zelf voor zorgen (zanginstallatie hebben we hier gezamenlijk van uitgezonderd omdat we buiten de drummer allemaal zingen)

Nielsje
27 september 2010, 14:40
Bump!

Zo, onlangs met de band twee verschillende setjes probeerd. De eerste set was zo'n 'alles-in-een' ding. Aardig zaalgeluid, kost weinig, maar belabberde monitoring (slechts een uitgang waar alles over ging).
Zaterdag gespeeld via m'n eigen mengpaneel. (een 26 kanaals Behringer..). Daarbij had ieder z'n eigen monitor mix, dat was wel erg fijn.

Dus, na enig overleg zijn we tot het besluit gekomen dat ieder die een monitor wil, z'n eigen powered monitor maar moet kopen. En dat we dan gezamelijk voor een paar zaalspeakers kijken, met stands. Zodoende zijn de kosten prima gespreid, en is het gezamenlijk ingelegde deel niet onbenullig groot.

Maar, waar naar te kijken? De monitoring is voorlopig voor 3 bandleden: toetsen, drum (electrische kit) en zang. En wat is een beetje iets voor een zaaltje? Het gaat erom dat het een setje moet zijn voor kleine ruimtes, zoals kroegen, dat soort spul. Verder moet het natuurlijk niet al te duur zijn (duh). Het hoeft geen top of the line te zijn, jullie snappen wel wat ik bedoel :).

Enige adviezen? Mijn drummer kwam al met deze dingen (voor zijn kit):
* Medeli AP30
* HXM HSB 010

Het liefst zie ik 3 of 4 dezelfde monitors op het podium, ik hou wel van een beetje strakke presentatie ;), maar dat zal wel weer niet echt mogelijk zijn..?

Harry
27 september 2010, 18:27
wij hebben 4 Mackie powered monitors (de huppeldepup 350) en 2 stuks van de grotere (puntje puntje puntje 450) als zaalboxen, en daarbij een Behringer mengpaneel met 4-voudige toonregeling. Dat laatste is niet onbelangrijk want je kunt de stemmen er mee spreiden.
En wij hebben prima geluid!

Nielsje
27 september 2010, 18:46
Mackie, dat is wel mooi spul, maar ik ben bang dat dat op het moment wat onbetaalbaar is.

Mijn mengpaneel:
http://www.localnumber69.com/gear/MX2642A_big.jpg

Gjalt
27 september 2010, 19:49
Wat is ongeveer je budget per monitor speaker en wat wil je ongeveer kwijt aan zaalspeakers?

Tweedehands kan je voor een fatsoenlijke prijs 2 JBL EON15 kopen, een prima speaker met genoeg volume. Ook de Mackie *huppeldepup* 450 zit in hetzelfde prijsgebied en zal iets goeds kunnen bieden als je voor actieve speakers gaat.

Voor monitoring zijn de kleine broertjes van bovenbenoemde speakers ook prima te doen. En anders een goede koptelefoon voor de drummert ;)

showband
28 september 2010, 12:34
voor de meeste bands is het beter in het begin een 6 kanaals mackie of tapco te nemen. Dat is voldoende voor de kroeg en de oefenruimte. En bij een groter optreden een vent met spullen te laten komen.

Het geluidstechnische verschil tussen een mackie en ALLES onder de 1000 euro van behringer, phonic, soundcraft enz is werkelijk dag en nacht.

voor twee zangers, een bas DI een toetsendi en een kickmike heb je gewoon 4 mic ingangen en twee lijn ingangen nodig. Daar heb je voor 250euro nieuw een mackie voor die perfect klinkt en goed is gebouwd.
Leuk een slechte mengtafel op de groei kopen. Maar 12 microfooningangen x gemiddeld 120 euro per microfoon = 1440 euro aan microfoons/DI's.... terwijl jullie om 200 euro budget voor de mixer al zitten te miepen. Hoe realistisch is dat?

Met mijn coverband hebben we voor 10 man 16 kanalen nodig... Doen we gewoon met mackies en mixwizzards. En in de oefenruimte met een tapco van 80 euro. Klinkt perfect... maar dan zitten er wel topmicrofoons op alles die door een schone/transparante mengtafel gaan. Met een drum-bas-2xgitaar-2xzang band heb je tot je een PA gaat huren eigenlijk aan 6 kanalen voldoende. Niet leuk voor je GAS, niet stoer Maar voor het zelfde geld beter geluid. En minder sjouwen.

showband
28 september 2010, 12:38
Mijn mening, als je elektrisch gitaar speelt heb je een gitaar en een versterker nodig.
Als je zingt, regelmatig optreedt en daar geld voor krijgt heb je een microfoon en een versterker nodig.

het leven zuigt:

er zijn te weinig goede vocalisten en toetsenisten. En het barst van de gitaristen, drummers e.d.

Daardoor zal bij de ene categorie "eigen installatie en vervoer" verplicht zijn.

en bij de andere helaas een langdurige vacature opleveren. Niet voor niets staat er bijna altijd wel ergens een zanginstallatie... anders verhuur je de oefenruimte gewoon niet.

FruscianteFan
28 september 2010, 12:40
Hoe doe je dat dan? alle drummics op 1 kanaal ofzo?

Nielsje
28 september 2010, 15:59
Laat ik het anders even uitleggen wat ik 'nodig heb' aan kanalen:

1. drum
2. drum
3. toetsen
4. toetsen
5. zang
6. zang

eventueel:
7. gitaar
8. bas
9. zang

Misschien dat jullie me nu iets beter kunnen helpen :)

Harry
28 september 2010, 17:11
hm, dan zou je onderhand aan losse hoog- en laagboxen moeten gaan denken.... Dan ontkom je er ook niet aan om er een flinke bus bij te nemen....

paulusdeBKB
30 september 2010, 02:17
Als je werkt met een elektrisch drumstel moet je er rekening mee houden dat er dus geen drumgeluid van het podium af komt. Alle drumherrie moet dus uit de speakers komen en dan heb je serieus vermogen nodig. De JBL Eons en Mackie 450 speakers zou ik hanteren als ondergrens, tenzij je voor een systeem met losse subs en topjes gaat.

Tweedehands lijkt me nog je beste optie. Peavy is doorgaans een veilige keuze: gaat hard en is degelijk. Het klinkt alleen niet echt mooi.

Mr.Bluesbreaker
30 september 2010, 12:54
He Niels, als je nog zoekt naar monitoren:

Je vind de Theatre series van Laney (jaren 90) vrij veel, 12" aktieve monitor voor plm. 100 euro per stuk en is onverwoestbaar. Klinkt behoorlijk en luid, zeker met het budget in mind. Als ik zelf monitoren zou moeten aanschaffen op laag budget zou ik eerst een paar van deze dingen op de kop tikken, dan heb je een redelijke set. Kun je iets meer uitgeven voor een stevige zangset, en later evt. je monitoren upgraden. Ik heb zelf ook nog steeds een 12" aktieve TM300P en een passieve 12" liggen, handig om achter de hand te hebben bij van alles.

Dit is dat type:
http://link.marktplaats.nl/378483879

Nielsje
1 oktober 2010, 13:23
2e hands was sowieso de insteek.
Zolang wij met z'n allen nog studeren denk ik simpelweg niet dat een setje Mackie's erin zit. Beetje marktplaats levert mij dat een duo SRM 450's 800 euro moet gaan kosten. ..

Bovendien: Het is alleen voor kleinere gelegenheden, bij de grotere gelegenheden is meerstal wel iets geregeld. Danwel dat er een huisinstallatie is, danwel dat er een PA bedrijf geregeld wordt.


Met dat in het achterhoofd is de post van Eric nog wel de meest nuttige voor ons :)

Mr.Bluesbreaker
1 oktober 2010, 14:46
Qua zangset zou ik ook goed nadenken over de situatie waar je wordt gevraagd zelf geluid mee te nemen als band. Vaak zijn dit dermate kleine kroegen dat je daar echt geen gitaar of basgitaar hoeft uit te versterken. Wordt het iets groter heeft een opdrachtgever vaak ook wel door dat er een budget/extern bedrijf voor geluid moet komen.

In de meeste gevallen kun je dan wel af met forse tops (15") en een gewoon goed afgesteld podiumgeluid. Dit is een leuk voorbeeld van een degelijke set als je het mij vraagt:

http://link.marktplaats.nl/374890552

soup
1 oktober 2010, 18:48
maar is het fair dat een gitarist/bassist een paar ruggen op het podium heeft staan en de zang het af kan met 1 microfoon+statief?
Dit slaat toch op niets? Iedereen betaalt toch zijn eigen materiaal, als je zanger bent moet je toch ook gewoon zien dat je een fatsoenlijke installatie hebt staan.


edit: wacht he , zanginstallatie = pa set???? dan heb je wel gelijk :D

Nielsje
16 oktober 2010, 12:33
Zo,

gisteravond hebben we twee Laney TM200P + passieve monitor combinaties gekocht.
Klinkt allemaal goed, en de combinaties hebben altijd in een flightcase gezeten, en dat is wel te zien.
Nu nog een setje zaalspeakers en wij zijn compleet :)