PDA

View Full Version : FX loop, buizensound en toonbehoud



Toaster
28 april 2003, 09:01
Ja dat vraag ik mezelf af. Als ik een bijv. een multitone fx loop heb en ik zet er een gt 6 of een g/major in. Verpest dit dan mijn buizensound?

Kan dit voorkomen worden ? En if not, hoe krijg je het dan voor elkaar om vette soundjes door je buizenversterker te pompen?

Jimi Hendrix
28 april 2003, 09:24
Dan moet je zorgen dat als je delay/reverb/chorus gebruikt je deze parrallel zet tov het originele signaal.
Oftewel: de mixparameter van deze effecten moet 100% zijn.

Toaster
28 april 2003, 10:31
bedankt voor de reactie maar aangezien ik me hier nog nooit mee bezig heb gehouden klinkt het nogal als hocus pocus.

Hoe werkt dat parallel en hoe stel je de mixparameter in?

renier
28 april 2003, 11:06
ligt volgens mij ook aande sampling van je effect. je analoog signaal is een sinus, en als dat een digitaal effect ingaat wordt het gesampled (er wordt een raster over de sinus gelecht, en elk hokje van het raster waar de sinus doorheenloopt wordt een "1", elk hokje waar de sinus niet doorheenloopt wordt een "0") zo krijg je dus een digitale interpretatie van het signaal. maar hoe "fijner" het raster is, hoe meer data er dus verwerkt moet worden en hoe sneller de cpu van dat ding moet zijn. een hoge oversampling is dus zwaarder voor de machine, maar geeft wel een natuurlijke weergave van het signaal. licht er dus aan wat voor een effectenbak je hebt. als je bijvoorbeeld een digitech 2120 hebt; die zijn behoorlijk proffesioneel en samplen erg nauwkeurig. maar een zoom pedaaltje laat dus helemaal niks over van je geluid. daarom: als je een goede gitaar en versterker hebt, moet je er alleen een digi effect tussenhangen als het echt goed spul is, dus geen kermisdingetjes.

kokeleko
28 april 2003, 11:32
Daar ben ik het tendele mee eens, ik heb voor mijn 19" gebeuren een Lexicon MPX-G2, mooi ding, en werkt het beste tussen pre en poweramp. Heb sinds kort een H&K Duotone top, en voor de fx heb ik een V-amp voor reverb en delay( kermis ding) in de fx-loop hangen, voorwaarde is dan wel dat je een parallele fx-loop op je amp hebt, en je fx helemaal wet af moet stellen, en dat klinkt behoorlijk.