PDA

View Full Version : Optredens



Juuleman
8 juni 2010, 18:26
Hoi Iedereen,

Heb ff een vraagje, ik heb een bandje en misschien willen we eens contact opnemen met een Independent Label. Maar volgens mij regelen die geen optredens etc.. voor je. Dus mijn vraag is, hoe kan je dat dan doen? Zelf of is daar ook wat anders voor?

Gr,
Juul

EuroCinema
8 juni 2010, 18:42
Geen enkel label (major of independent) regelt bij mijn weten optredens voor bands. Zelf regelen of een boekingskantoor inschakelen dus. Boekers eisen wel een bepaalde mate van professionaliteit (al hoef je er zeker geen full pro voor te zijn). Zelf regelen is een kwestie van een goeie demo en heel veel bellen/mailen. Tip: google een band in jouw buurt en jouw genre die een stapje verder zijn dan jullie (geen vier stapjes verder!) en benader de zalen waar zij optreden.

Overigens eisen labels normaliter wel dat je een liveband hebt met enige routine in optreden voordat ze met je in zee gaan (tenzij het een danceproducer of zo betreft natuurlijk). Een goeie bekende die ik heb geholpen met zijn debuut-cd heeft daar echt flink aan moeten werken voordat zijn cd uit kon komen. Labels stappen natuurlijk het liefst in op het moment dat een band een live-reputatie heeft en er aantoonbaar een groep mensen is die er interesse in heeft.

Juuleman
8 juni 2010, 18:48
Geen enkel label (major of independent) regelt bij mijn weten optredens voor bands. Zelf regelen of een boekingskantoor inschakelen dus. Boekers eisen wel een bepaalde mate van professionaliteit (al hoef je er zeker geen full pro voor te zijn). Zelf regelen is een kwestie van een goeie demo en heel veel bellen/mailen. Tip: google een band in jouw buurt en jouw genre die een stapje verder zijn dan jullie (geen vier stapjes verder!) en benader de zalen waar zij optreden.

Overigens eisen labels normaliter wel dat je een liveband hebt met enige routine in optreden voordat ze met je in zee gaan (tenzij het een danceproducer of zo betreft natuurlijk). Een goeie bekende die ik heb geholpen met zijn debuut-cd heeft daar echt flink aan moeten werken voordat zijn cd uit kon komen. Labels stappen natuurlijk het liefst in op het moment dat een band een live-reputatie heeft en er aantoonbaar een groep mensen is die er interesse in heeft.

Okee bedankt, enige voorbeelden van Boekingskantoren?

showband
9 juni 2010, 10:38
http://members.ziggo.nl/showband/managers.htm

1 de eerste optredens boek je door gewoon de agenda's af te speuren naar plaatsen waar bands in jouw genre spelen. Die moet je met de bandleden zelf gaan benaderen.

2 Als je dat voor elkaar hebt. Bel je met die lijst optredens in de hand kleine boekers in jouw stijl. Kijk achterin de fred / musicfrom.nl / live-xs / google enzovoort.

3 zorg dat die optredens dus goed geregeld zijn, doe desnoods zelf extra publiciteit.

4 Zorg gelijk voor een videocamera en fotograaf bij ALLE optredens. Als je dat laatste bij een optreden doet.... is dat namelijk per definitie net dat enen optreden met extra stress en dus de slechtste.

Als je een goede band, met goede nummers en een goede act bent heb je dan een boeker.
Meestal dus niet..... je gaat in concurrentie met letterlijk tienduizenden bands in nederland voor een plaats in een land met maar een paar honderd zaaltjes die bands neerzetten.