PDA

View Full Version : Opname van een jazz trio



dennis_rhcp
8 juni 2010, 17:10
Hoi iedereen,

Er is mij gevraagd om een jazz trio optenemen, (contrabass, piano, drums en een gast trompetist)
dit lijkt mij zeker tof om te doen (ook goed voor mijn cv;)), maar ik heb eigenlijk alleen ervaring in bands opnemen

nu had ik de vraag, hebben jullie tips hoe ik het moet doen:

mijn gear: focusrite set (16 kanalen tegelijk opnemen)
Microfoons: Audio technica 2035, AT 2020 (2x) Shure sm57 (2x) , sm58
Senheiser Md 421(2x) e604 (3x) Samson CO2 (2x) Subkick

kunnen jullie tips geven welke mic's ik moet gebruiken en plaatsen
want met jazz neem ik aan dat het anders opnemen is als rock

ik heb een adres waar ik Neumann Km184 kan lenen zou ik dat doen?

Alvast bedankt!
gr dennis

Jimi Hendrix
8 juni 2010, 17:32
Hoi iedereen,

Er is mij gevraagd om een jazz trio optenemen, (contrabass, piano, drums en een gast trompetist)
dit lijkt mij zeker tof om te doen (ook goed voor mijn cv;)), maar ik heb eigenlijk alleen ervaring in bands opnemen

nu had ik de vraag, hebben jullie tips hoe ik het moet doen:

mijn gear: focusrite set (16 kanalen tegelijk opnemen)
Microfoons: Audio technica 2035, AT 2020 (2x) Shure sm57 (2x) , sm58
Senheiser Md 421(2x) e604 (3x) Samson CO2 (2x) Subkick

kunnen jullie tips geven welke mic's ik moet gebruiken en plaatsen
want met jazz neem ik aan dat het anders opnemen is als rock

ik heb een adres waar ik Neumann Km184 kan lenen zou ik dat doen?

Alvast bedankt!
gr dennis

Voor de piano is een paartje condensators nodig, voor de drums idem (+ evt bassdrum en nog eventueler snaredrum, close miken zou niet moeten hoeven. Recordermansetup zou ik als uitgangspunt nemen. Evt. wat bijdraaien richting bekkens als die wegens off axisresponse wat dof worden. Als het geluid niet voor 95% uit de overheads te halen valt: andere plaatsing proberen) en voor de contrabas zou ik kiezen voor een grootmembraan-condensator (heb persoonlijk goede ervaringen met 'n u87). Trompet kan lastig zijn, met wat je hebt zou ik eerst denken aan de 421, maar gebruik je oren!
Als de band niet goed in balans speelt (lees: drums te hard of contrabassist zonder toon) ben je misschien genoodzaakt om de contrabas direct op te nemen, maar dat klinkt meestal rukker dan ruk.

Verder: zorg dat je geluid bij de opnames al goed is, mixtruken als compressie etc vallen heel snel op bij jazz. Als je't gaat horen is het niet goed. Faderrides werken beter. (als piano solo heeft ietsjes harder etc). Let bij de micplaatsing op mooie overspraak. En de micgains niet te hoog inregelen, headroom en dynamiek weet je wel.

Luistertip (glad maar wel heel goed): Linda Ronstadt - Hummin' to myself.
Modern opgenomen belachelijk goed klinkende easy jazz. Zang wel erg voorin, maar die neem jij toch niet op haha (achter de knoppen vriend George Massenburg).
Ken verder je klassiekers: kind of blue is nog steeds een referentie en meesterwerk. trio met trompet zou je chet baker eens kunnen checken.

Han S
8 juni 2010, 18:17
Ben het met JH eens, denk er om dat een trompet onaxis heel scherp kan klinken. Een ribbon kan mooi klinken en het is jammer dat je zo ver van me vandaan zit, anders leende je er een. Maar ook een LDC kan goed met een trompet, mits die niet te helder klinkt zoals veel Chinese LDC's doen.

Drums is niet zo'n probleem met jazz, kan als het moet met één microfoon op de juiste plek als je weinig inputs hebt. Piano kan tricky zijn, is het een vleugel of een upright?

Wat echt problemen kan geven is de staande bas, het is een enorme viool en eigenlijk moet je met de microfoon daar een stukje bij vandaan, maar als dat niet kan neem dan een goede microfoon op een centimeter of 30, tussen de brug en de hals. Een MD421 is nog helemaal niet verkeerd hier, maar stop je die in de brug met wat foam dan krijg je een basgeluid wat je nooit meer wilt horen.

Staande bas is een behoorlijke pijn in je reet geschiedenis, een booth is de oplossing, maar dat willen ze vaak niet, dus moet je roeien met de riemen die je hebt. Zorg dat je een microfoon hebt met een zo mooi mogelijke off axis response want op die basmicrofoon krijg je heel wat bleed binnen van de rest, met name de trompet kan er smerig binnen komen.

Het is een vak hé ?

Jimi Hendrix
8 juni 2010, 18:29
Ook belangrijk trouwens: de vibe.
Bij jazz gaat het echt om het moment. Als de band niet lekker in z'n vel zit doordat jij eindeloos loopt te klooien hoor je dat op de opname.

Zorg dat je't simpel houdt voor jezelf. Huur desnoods wat goede mics ofzo.
Plan het goed.
Denk na over hoe de spelers en de mics moeten staan. benut de nul van de mics. Zorg dat je weet hoe jazz moet klinken. Maak zelf wat gobo's. Neem doeken mee voor over de piano. (http://www.youtube.com/watch?v=ymg5rG16Tns). Als 't een vleugel is althans.

werk en beslis snel. 't gaat om de muziek niet om jouw 'soundcheck'.

Han S
8 juni 2010, 18:54
Ik heb indertijd een discussie gehad met Recorderman op recording.org en die heeft me goede tips gegeven. De link naar die discussie werkt niet meer zie ik, dus ik kan je er niet naartoe sturen.

Anyway, ik heb al veel jazz opgenomen en heb mijn eigen methode ontwikkeld, mede met de hulp van collega's als Recorderman en een aantal bekende mensen die op gearslutz posten.

De vibe is idd cruciaal, ik bereid het dan ook altijd voor op de dag voor de opnamen en als de band binnen komt doen we een bak koffie en kunnen meteen aan het werk. Ik heb notities van welke microfoon ik heb gebruikt voor bijvoorbeeld een sax of een trompet, met daarbij aantekeningen over de stand van de gainpot etc.

Men hoeft dus niet te wachten op een technicus die met statieven en snoeren loopt te kutten, gewoon even warmspelen waarbij ik de levels even controleer en gaan met de banaan.

Zorg wel dat je vriendelijk aanwijzingen geeft voor als er bijvoorbeeld iemand met zijn toeter gaat lopen zwaaien, want dat ga je erg horen, het is geen optreden weetjewel.

Weet je wat ook een hardstikke fijne microfoon is voor trompet? De MD441 en die doet het ook goed op een sax.

dennis_rhcp
8 juni 2010, 19:32
Bedankt voor de reactie's!

nu heb ik laatst een bigband opgenomen en heb ik heel veel profijt van gehad dat ik een stereo paar heb neergezet. is dit ook goed/handig/mooi bij een jazz trio? of moet ik juist een ambience microfoon neerzetten

zover ik nu zit te denken als prik lijst (ik heb dus 16 ingangen moet genoeg zijn)

1. Stereo L - KM184
2. Stereo R - KM184
3. Kick - AT 2035 (ldc) (ik kan eventueel een RE 20 lenen)
4. Snare - Shure BG 5.1 (sdc)
5. OV L - AT 2020 *
6. OV R - AT 2020
7. Piano - KM184 **
8. Piano - KM184
9. Bass - MD421
10. Bass - Samson CO 2 op het fret board ***
11. trompet - MD421

* dit is een midden groot condenstator is dit prima? normaal gebruik ik CO2 als overhead en in rock haal ik het laag er af, maar die CO2 voor jazz klinken ze dan niet te dun?
** ik kijk graag naar vrije geluiden, en daar zie je dat ze vaak een AB opstelling maken, opnemen van een vleugen is echt een vak apart maar je moet toch echt een keer beginnen
*** ik had ooit opnames gehoord van een contrabas opgenomen met een behringer C2 en dat klonk heel erg goed, zou dit ook de samson C02 goed afgaan?


Han zou jij die truukjes die jij geleerd heb in jazz mij kunnen leren/uitleggen? dit is inderdaad een mooi vak, daarom wil ik het zo graag doen!

het nadeel is dat ik geen eigen studio heb, ik neem dus op, op locatie
dus ik heb het jazz trio aangeraden dat ze een ruimte moeten huren met een mooie akoestiek. ik oefende vroegen met een symfonie orkest in een concert/balet zaal die klonk supergoed! ik heb ze die aangeraden.
maar omdat ik geen eigen studio heb, staat dus niks klaar. ik moet dus eerst als ik ergens aankom een uur opbouwen

gelukkig is de sfeer tot nu toe altijd goed, ik vind opnemen heel leuk en dat straal ik dan ook wel uit, ik wordt nooit boos of ongeduldig dus dat zit wel goed

als ik ooit een md 441 kan kopen voor een mooie prijs dan komt hij er
net zoals: D12, DDA tafel, Bluebird en nog veel meer als ik het geld toch had!

ohja wat zijn gobo's?

het is weer een kang verhaal geworden maar ik wil jullie bedanken voor het meedenken!!!!!!

gr dennis

Jimi Hendrix
8 juni 2010, 20:02
stereopaar lijkt me niet echt noodzakelijk, vaak is de panning op platen van kleinere jazzensembles toch niet natuurlijk. Bovendien is de ideale opstelling ivm overspraak etc. vaak ook niet zoals je de panning wilt hebben.
Misschien kun je ze inzetten als roommics?
Ik zou er niet teveel op letten.


Gobo's: schermpjes om om de mic heen te zetten/hangen zodat ie minder oppikt uit ongewenste hoek.

Indertijd heb ik vaak op 't SAE geprobeerd jazz op te nemen (ik was dan te gast als speler). Vaak hadden we in een sessie van 2 uur het laatste half uurtje om wat op te nemen... KILLING

probeer bekend te raken met termen als thema, solo, coda, vier om vier etc etc.

Han S
8 juni 2010, 20:07
Gobo's zijn schotten die je als isolatie gebruikt. Ik zet de akoestische bas altijd achter een paar schotten. De kick is bij jazz helemaal niet belangrijk en de meeste jazz drummers aaien een beetje met het kickpedaal op de maat. Dat is dus totaal anders als bij pop en rock.

Kind of Blue van Miles Davis is na ruim 50 jaar nog altijd de standaard en die plaat werd opgenomen met drie buizenmicrofoons en een taperecorder die niet in orde was. Of het nou bewust is gedaan of puur toeval is geweest, die drie microfoons moeten op de ideale plek hebben gestaan.

'The James Version' van de Harry James Bigband werd opgenomen met één AKG C24 stereo buizenmicrofoon en ik heb weinig opnamen gehoord van een bigband die beter klinken.

De aanpak en benadering is bij jazz totaal anders dan bij rock, de muzikanten kunnen allemaal spelen en het meeste regelen ze zelf. Als jij een paar CO2's boven het slagwerk zet en een spotmic op de snare dan ben je eigenlijk al klaar. De kick zou je ook nog kunnen pakken, maar echt nodig heb je dat niet.

De CO2 is behoorlijk richting gevoelig en voor een goedkoop barreltje heeft hij een mooie OAR. Zorg dat de muzikanten het naar hun zin hebben en je krijgt gegarandeerd een mooie opname. De trompet niet te dicht op de microfoon, hij is keihard en klinkt dichtbij scherp zoals ik al zei.

Piano moet je ff doorhebben, dicht op de snaren klinkt erg helder en kan veel bijgeluiden opleveren. Gebruik je uni's dan heb je kans dat bepaalde snaren lelijk klinken, omi's of PZM's met de klep dicht is beter. Even uitproberen met zo'n groot instrument en je komt er wel achter.

Als de bassist een elementje in zijn brug heeft zal hij ook met een versterker spelen. Het nadeel daarvan is dat hij de versterker harder kan zetten en zelf zachter kan spelen, dat betekent wel dat jouw microfoon meer overspraak meeneemt. Zet een DI op dat elementje en gebruik dat signaal om wat toon te maken, haal het laag uit de microfoon.

De laatste jazzband die ik vorige maand deed had een goede bassist en die was ook heel tevreden over het geluid terwijl hij naast de drummer stond te spelen aan de kant van de hi hat. Ik had een SP B1 in de brug met wat schuimrubber en schuin gericht op het klankgat aan de kant van de G snaar.
Dan had ik een B1 op een centimeter of 30 en gericht op waar hij met zijn rechterhand de snaren plukt, plus een DI op zijn eigen Underwood elementjes.

Gaat lukken hoor Dennis.