PDA

View Full Version : tremelo..



ramondylan
8 juni 2010, 16:50
ik heb net nieuwe snaren op me ibanez s470 gezet, de kleinste snaar is 011.
maar nu staat de arm van me tremelo tegen body aan. weet iemand misschien hoe dat kan?
ligt het misschien aan de dikte van de snaren of heb ik ze er verkeerd op gezet?

Arvoitus
8 juni 2010, 17:01
Je hebt dikkere snaren gepakt dan de vorige keer. Oplossing: zet er een extra veer bij.

Basileia
8 juni 2010, 17:02
Een fotootje zou helpen. Ik geloof dat er op een S470 een zero point systeem zit, met een draaiwieltje. Hiermee regel je de spanning op de veren. De snaarspanning trekt nu de brug naar voren. Je moet dus de veerspanning verhogen door middel van dit wieltje. Waarschijnlijk is dit setje snaren dikker dan het vorige. Toen ik op m'n S670 van 010 naar 011 ging moest ik de veren ook opnieuw afstellen.

Plant
8 juni 2010, 17:05
Welkom op het forum.

Je hebt er dikkere snaren op gezet dan erop zaten (.010 of zelfs .009). Dan gaat de (zwevende) brug naar voren hellen.

Je kunt 2 dingen doen:

1) Snaren van dezelfde dikte kopen die erop zaten en die erop zetten. Dan is het probleem weg.
2) Als je deze dikkere snaren wilt blijven gebruiken de gitaar hierop af (laten) stellen. Waarschijnlijk moet er sowieso aan de achterkant een veer bij en moet er nog iets aan de 2 schroeven worden bijgesteld. Mogelijk moet door de andere snaarspanning ook de halskromming iets worden bijgesteld.

Je had overigens voor deze vraag ook de zoekfunktie van dit forum kunnen gebruiken, want deze vraag (en antwoorden) komen heel vaak voor.

B0UDEWIJN
9 juni 2010, 13:49
Wat Arvoitus (en de anderen) zeggen.

In dit filmpje wordt het prima uitgelegd: http://www.gitaar.nu/gitaarles/gear/floyd-rose-brug-afstellen

Weeble
9 juni 2010, 14:23
Ik had een keer hetzelfde probleem met mijn strat. Ik weet niet of het bij je Ibanez ook toegepast kan worden, maar ik kreeg van forumlid IWishmaster het volgende advies:


-Snaren redelijk losdraaien (niet los laten bungelen, maar een noot lager dan standaard bijvoorbeeld).
-Klepje achterop de body eraf:
Daar zit een anker met (meestal 3) veren erop, die met 2 lange schroeven in het hout vast zit.

-Nu moet je met een (kruis)schroevendraaier de schroeven aandraaien (rechtsom, met de klok mee), zodat de veren strakker komen te staan.
-Begin met een halve slag en kijk goed wat er met de brug gebeurt. kijk ook elke keer of de snaren niet te strak komen te staan en stem ze weer.

Dit herhalen tot de brug vlak staat met de body, of net op de body ligt (let wel: je kunt dan niet meer noten omhoog buigen met je tremelo). Je kunt er ook 1 of 2 extra veren bijzetten eventueel.

Kweenie of het bij jou helpt, bij mij iig wel

Bram+
9 juni 2010, 16:24
Het ligt er dus even aan welke S470 de topicstarter heeft: bij een recentere zit er inderdaad een ZR tremolo op en daar kun je geen veer op bijzetten of de tremoloklauw verder indraaien, maar wel de spanning verhogen door het systeempje aan de achterzijde van de gitaar (hier zijn overigens ook twee verschillende systemen voor geweest). Fotootje zou helpen, ook van de achterkant.