PDA

View Full Version : Amp met gratis roadcase! Dumb, Dumber, Dumble.



zeppo
8 juni 2010, 16:29
Ziehier de veiling (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=230481235621).

Ik weet dat ze zeldzaam en best goed zijn, maar bij een versterker kan ik me toch weining voorstellen bij zo'n bedrag, 42.000 (niet eens een 'buy now')

Zijn er hier mensen op het forum die wel eens over zo'n ding gespeeld hebben?

En hoeveel tax moet je hierover betalen, iew!

LesPaul1612
8 juni 2010, 16:44
Er zit ook een Footswitch Bij!:hippie:

Misery Signals
8 juni 2010, 16:48
Naam,mythe, vraag, aanbod.

42.000 Dollar is helaas een normale prijs voor die amp.

MS

AART
8 juni 2010, 17:14
Naam,mythe, vraag, aanbod.

42.000 Dollar is helaas een normale prijs voor die amp.

MS

Wat ik er van las op de gearpage gaan ze vaak voor 20.000, die belachelijke prijzen worden volgens mij zelden waargemaakt (alhoewel 20.000 ook aardig belachelijk is).

Erikt
8 juni 2010, 17:42
Voor een nieuwe Dumble moet je toch auditie doen bij de mister himself? Schijnen gruwelijk legendarisch te klinken. Vind de sound van JM altijd wel lekker, maar of dat alleen Dumble is? Of ook zijn Two Rocks (Dumble clones), geen idee.

Misery Signals
8 juni 2010, 21:02
Asshole Dumble vindt JM blijkbaar ook een asshole en bouwt niet voor hem. daarom heeft ie Two Rocks.

Verhalen genoeg over Dumble die ergens een karakterstoornis,is moet hebben, anders is het gewoon een rasechte debiele zak.

Topic op ander forum:
http://www.gearspot.be/forum/versterkers-f28/topic3618.html?hilit=dumble

MS

Dommedik
8 juni 2010, 21:22
Door wie is die donders dure versterker gemaakt dan? Is het zo'n bijzonder ding? Waarom kosten ze zoveel en zijn ze zo zeldzaam?

Mitch
8 juni 2010, 21:50
Asshole Dumble vindt JM blijkbaar ook een asshole en bouwt niet voor hem. daarom heeft ie Two Rocks.

Verhalen genoeg over Dumble die ergens een karakterstoornis,is moet hebben, anders is het gewoon een rasechte debiele zak.

Nou nou nou... heb je ooit zelf een probleem met 'm gehad? Nee toch zeker? Dan maak je jezelf knap belachelijk door zulke scheldwoorden te gebruiken voor deze man.

Voor degenen die het wel interesseert: Dumble maakte amps met een vloeiend, gainy lead kanaal in de tijd dat dat volstrekt uniek was. Later kwam ook Mesa Boogie en nog weer later kregen heel veel versterkers een sterk sustainend leadkanaal. Maar goed, die sustain alleen is het niet die de versterkers uniek maakt. De respons en speelgevoeligheid is erg hoog. Is dat voor iedere gitarist het einde? Welnee. Ik zou niet weten wat ik er mee zou moeten met mijn beperkte techniek. Maar een erg goede gitarist, die daar wel het gevoel voor heeft? Ja, die zou dat wel eens op waarde weten te schatten.
Maarrr....door de naam, faam en relatieve schaarste krijg je al snel een versterker met mythische proporties. Dus ook hoge vraagprijzen. Verbaas je daar niet over en erger je er vooral niet aan, dat is heel normaal.
Ik heb er zelf niet op gespeeld, heb wel een concert bijgewoond van iemand die er wel één gebruikt (niet via de PA, ik stond er gewoon pal voor) en die man kon uit die amp een respons krijgen, met volume en attack spelen....ja, dat had -ie waarschijnlijk niet makkelijk uit een andere amp gehaald.

soup
8 juni 2010, 22:01
Amps zijn toch custom made gemaakt, afgesteld op jouw speelstijl en en je gitaar. Dus geluid kan altijd verschillend zijn.

TimS
8 juni 2010, 22:03
John Mayer heeft ook een Dumble hoor, iets van een Steel String Singer ofzo.

Dommedik
8 juni 2010, 22:16
Klinkt best uniek idd. Maar wat zijn het dan? Buizen? En zijn er maar zo weinig van gemaakt? Hoe heet de beste man dan die deze versterkers maakt/maakte?

Mitch
8 juni 2010, 22:18
Nee, niet de buizen. Het circuit en de specifieke onderdelen daarvan. Howard Dumble.

Dommedik
8 juni 2010, 22:24
Zijn dus geen buizen amps? Wat wel dan? Sorry,,, ben nog een leek op dit gebied:makeup:

Squier4ever
9 juni 2010, 00:15
Zijn dus geen buizen amps? Wat wel dan? Sorry,,, ben nog een leek op dit gebied:makeup:

Deze is sigwaardig, sorry dommedik. De buizen ligt het niet, spreekt voor zich dat dumble een buizenbak is. Anders zou niemand er op spelen.

Erikt
9 juni 2010, 00:38
John Mayer heeft ook een Dumble hoor, iets van een Steel String Singer ofzo.

Klopt -> http://images.yuku.com/image/jpeg/2e526224582ad0bb496e37131cdd336303b6a580.jpg

Is deze dan niet custom voor hem gebouwd?

SRV had er ook een (Overdrive Special of ook een Steel String Singer?) -> http://hermes.gagar.fi/WebRoot/Gagar/Shops/CustomSounds/Images/srv_sweden88a.jpg

Erikt
9 juni 2010, 00:40
Deze is sigwaardig, sorry dommedik. De buizen ligt het niet, spreekt voor zich dat dumble een buizenbak is. Anders zou niemand er op spelen.

Ook sig-waardig :seriousf:

Luke-wannabe
9 juni 2010, 00:48
John Mayer heeft ook een Dumble hoor, iets van een Steel String Singer ofzo.
Jeps, maar tweedehands volgens mij.

Erikt
9 juni 2010, 00:49
Check dit: http://akamai.www.berkleemusic.com/assets/display/14614697/dumble.pdf

Pepe
9 juni 2010, 01:54
Mayer kwam niet door de screening van Howard. Of hij vond hem niet cool genoeg of niet goed genoeg.
Ik weet niet wat Mayer prefereert...

GretschGuy
9 juni 2010, 03:05
Howard Dumble begon amps te modden (en later bouwen) in dezelfde tijd als Randall Smith (Mesa Boogie). Zij (en vele anderen) bouwden aanvankelijk extra gain stages in (voornamelijk) Fender Blackface amps. Begin jaren '70 was dat 'n populaire mod.

Randall Smith ging uiteindelijk standaard modellen in serie bouwen. En introduceerde vernieuwingen als schakelbare kanalen.

Howard Dumble bleef voornamelijk 'amp tech to the stars'. Tot 'ie op bestelling hele-dure-amps voor beroemdheden ging bouwen. Volledige vooruitbetaling vereist en afwachten wanneer 't af is. Dat kan even duren.

Er hangt veel mystiek omheen. Dat doet 't altijd goed. Nog steeds Fender-achtige circuits. Wel gebruikt 'ie in sommige amps 'n EL34 eindtrap, wat natuurlijk niet erg Fender is.

Dumble maakt geen trafo's, speakers, condensators, buizen of weerstanden. Voor zo ver ik weet, wordt ook geen van die onderdelen speciaal voor hem (naar eigen specs) gemaakt. De amps bestaan dus uit standaard onderdelen.

nielsnielsniels
9 juni 2010, 08:16
Hehe, als je dit op The Gear Page zou posten zou je worden afgeslacht :makeup:

Zoiezo zijn daar heel wat mensen die erop hebben gespeeld en veel vonden ze niet eens zo speciaal klinken. Van de clips die ik heb gehoord vind ik ze soms wat modderig klinken op het leadkanaal. Ik vind het meer een jaren 80 geluid hebben, als ik het geld had voor een Dumble kocht ik een paar oude 60's JTM45's/Plexi's of goede remakes ( Metro, Germino etc. ). Het is de zeldzaamheid die deze amps zo duur maken, net zoals Trainwrecks. Tel daarbij op alle mythes op forums en je krijgt dit soort prijzen.

http://www.youtube.com/watch?v=ap6odoC4itw

zeppo
9 juni 2010, 08:55
Dumble maakt geen trafo's, speakers, condensators, buizen of weerstanden. Voor zo ver ik weet, wordt ook geen van die onderdelen speciaal voor hem (naar eigen specs) gemaakt. De amps bestaan dus uit standaard onderdelen.
hmm, dus ik zou het ook kunnen? Heren gitaristen, er kan ge-pre-orderd worden, 25.000 euro, vooraf betalen graag. Eerste levering medio 2012.

erwin_ve
9 juni 2010, 09:16
Altijd wordt het hardnekkig gerucht in de wereld gestuurd dat dumble zijn versterkers voor 20.000 aan de man brengt.
In werkelijkheid zijn dat de collectors die het er 2de hands voor betalen.
Een nieuwe Gibson LP kost ook geen 15000 euro maar uit een bepaald jaar brengen ze dat 2de hands wel op.

Rond de hoogtij dagen van Dumble(eind 80 begin 90) was een Overdrive Special verkrijgbaar voor 3500-5000 dollar. Een aantal daarvan werden via een exclusieve muziekwinkel verkocht. De rest gewoon bij de man zelf. Tegnwoordig is de beste man wat ouder en loopt niet zo hard meer. Overdrive Special worden bijv niet meer gemaakt, ook niet op bestelling.

Rick trodat
9 juni 2010, 11:19
Die two rock zijn ongelooflijke amps. Verder heb ik getest bludotone en de ceriatone overtone special. Ze zijn alemaal net iets anders, maar hebben wel dan zingende lead sound en toch die fender sparkle.

Hele bijzondere versterkers.

signsofzodiac
9 juni 2010, 11:49
http://www.youtube.com/watch?v=ap6odoC4itw

fantastische clip die de mogelijkheden van een Dumble ODS laat horen. Je kan die sound ook aanzienlijk goedkoper krijgen: Ceriatone doet een leuke, Two Rock maakt fantastische amps (alhoewel ook vrij prijzig :) ) en heel af en toe komt er een originele ouwe Kitty Hawk langs. Die duitsers importeerden eind 70/begin 80 boogie en dumble in Europa en hebben ze gekopieerd.

Gregor Hilden gebruikte altijd een Kitty Hawk Dumble-clone totdat hij zijn vingers op een echte kreeg. Ze klinken eerlijk gezegd vrij identiek. Hier zijn Dumble:
http://www.youtube.com/watch?v=h0NAofXeieM&feature=related

En hier de Kitty Hawk:
http://www.youtube.com/watch?v=o9Ujm4HEXGc

kidrock
9 juni 2010, 14:07
Tegnwoordig is de beste man wat ouder en loopt niet zo hard meer.

Dat ie niet meer zo hard loopt heeft ook een beetje met zn omvang te maken :seriousf:

Die mythische hype wordt ook nog eens versterkt doordat meneer Dumble zn elektronica ingiet met zwarte epoxy om pottekijkers tegen te houden. Ik vind dit zulke belachelijke praktijken dat ik alleen hierom geen Dumble zou willen hebben. De geruchten gaan dat de gezondheid van de Dumble achteruit gaat (ook de reden dat ie bijna geen versterkers meer bouwt) en alleen die best man weet hoe ze in elkaar steekt. Zit je straks met een $40.000 amp waar niemand wat mee kan, mocht je ooit problemen er mee hebben.
Ik las wel dat er laatst eentje op de TGP een overdrive special heeft "ge-degooped" (epoxy laten verwijderen) en na heeft laten bouwen. Maar ik betwijfel of het net zo goed klinkt als het origineel. Howard is niet alleen een meester in het bouwen, maar ook in het tweaken en afstellen van zn amps, waardoor geen enkel Dumble hetzelfde klinkt. Elke Dumble wordt special aan de wensen van de klant afgesteld.

Ibanez666
9 juni 2010, 14:32
Die dingen zijn bijna net zo goed als mn Palmer, dus ik zeg doen!

Rick trodat
9 juni 2010, 14:33
Dat ie niet meer zo hard loopt heeft ook een beetje met zn omvang te maken :seriousf:

Die mythische hype wordt ook nog eens versterkt doordat meneer Dumble zn elektronica ingiet met zwarte epoxy om pottekijkers tegen te houden. Ik vind dit zulke belachelijke praktijken dat ik alleen hierom geen Dumble zou willen hebben. De geruchten gaan dat de gezondheid van de Dumble achteruit gaat (ook de reden dat ie bijna geen versterkers meer bouwt) en alleen die best man weet hoe ze in elkaar steekt. Zit je straks met een $40.000 amp waar niemand wat mee kan, mocht je ooit problemen er mee hebben.
Ik las wel dat er laatst eentje op de TGP een overdrive special heeft "ge-degooped" (epoxy laten verwijderen) en na heeft laten bouwen. Maar ik betwijfel of het net zo goed klinkt als het origineel. Howard is niet alleen een meester in het bouwen, maar ook in het tweaken en afstellen van zn amps, waardoor geen enkel Dumble hetzelfde klinkt. Elke Dumble wordt special aan de wensen van de klant afgesteld.

Ben ik niet met je eens. Een versterker is geen rocketscience. Afstellen is een kwestie van andere waardes condensatoren, weerstanden enz.

Als het zo lastig te bouwen was, had hij er geen epoxy overheen gegoten.

Toen ik laatst met mijn versterker langs een medeforumlid hier ging om buizen te verwisselen zei hij eigenlijk tegen mij dat zon versterker ingewikkelder lijkt dan het is. (Ook al vond ik het er nogal indrukwekkend uitzien)

soup
9 juni 2010, 14:59
Waarom lukt het dan niemand om een gelijkaardige amp te bouwen, er zit nog veel meer achter.

erwin_ve
9 juni 2010, 15:15
Waarom lukt het dan niemand om een gelijkaardige amp te bouwen, er zit nog veel meer achter.

Als Robben Ford en Larry Carlton genoegen nemen met een copie van hun Dumble gebouwd door Bludotone zegt mij dat door bepaalde bouwers het "geheim"wel ontrafeld is. Ceriatone heeft een hele goede kit met chassis en componenten maar faalt in de juiste manier van bedraden intern waardoor mn. de overdrive ruk klinkt t.o.v het origineel. Daar zit een deel van het "geheim". In contact met Nik van Ceriatone heb ik dit aangekaart, maar de beste man hoort het verschil niet, tja:makeup: Sommige modellen van Two Rock zijn 1 op1 kopieen en klinken erg goed. Van Weelden twinkleland is een erg goede dumble kopie. Ze bestaan iig en je betaalt voor het handwerk.

Rick trodat
9 juni 2010, 15:23
Als Robben Ford en Larry Carlton genoegen nemen met een copie van hun Dumble gebouwd door Bludotone zegt mij dat door bepaalde bouwers het "geheim"wel ontrafeld is. Ceriatone heeft een hele goede kit met chassis en componenten maar faalt in de juiste manier van bedraden intern waardoor mn. de overdrive ruk klinkt t.o.v het origineel. Daar zit een deel van het "geheim". In contact met Nik van Ceriatone heb ik dit aangekaart, maar de beste man hoort het verschil niet, tja:makeup: Sommige modellen van Two Rock zijn 1 op1 kopieen en klinken erg goed. Van Weelden twinkleland is een erg goede dumble kopie. Ze bestaan iig en je betaalt voor het handwerk.

Had jij em zelf gebouwd, of laten bouwen? Kan niemand op het forum je hierbij helpen? Ik heb ceriatones gehoord die echt heel vet klonken.

erwin_ve
9 juni 2010, 15:41
Had jij em zelf gebouwd, of laten bouwen? Kan niemand op het forum je hierbij helpen? Ik heb ceriatones gehoord die echt heel vet klonken.

Rick; dan heb je de real deal nog niet gehoord tov een Ceriatone.
Allereerst: een stock Ceriatone klinkt wel OK maar niet monsterlijk goed en dat zou wel kunnen mits goed gebouwd.
Ik heb mijn eerste kloon door ceriatone laten bouwen en was niet tevreden. Ben toen zelf aan het speuren gegaan, en kreeg contact met wat kloon bouwers, deze hebben veel insight info gegeven. Aan de hand daarvan heb ik mijn versterker omgebouwd en het verschil vind ik erg groot. Vergelijk 1 op 1 met een stock Ceriatone; de Ceriatone klinkt ruk.
Intussen heb ik zelf 2 overdrive specials gebouwd en 4 dumblelators.

Rick trodat
9 juni 2010, 16:40
Klopt the real deal: Originele dumble heb ik nooit gehoord.

Wel Bludotone, ceriatone en een two rock en ik vond ze behoorlijk vergelijkbaar. (ik heb ze niet naast elkaar gehoord)

PT1989
9 juni 2010, 17:00
Jeps, maar tweedehands volgens mij.

klopt , maar heeft wel meerdere dumbles dan die Steel String Singer.


Het blijft extreeeeeeeeeem veel geld trouwens voor een amp, maar wel leuk:D

Misery Signals
9 juni 2010, 17:20
http://www.youtube.com/watch?v=ap6odoC4itw fantastische clip die de mogelijkheden van een Dumble ODS laat horen.
Doe die backtrack weg van synths of wat het ook is, en die amp gaat al heel wat minder klinken. Heel uitgekiend gekozen die achtergrondsound, om de amp grootser te doen klinken. Die sound op zich vind ik echt niet zo bijzonder, en zeker de drive sound al niet. Soit, mijn mening natuurlijk.

MS

kidrock
9 juni 2010, 18:09
Waarom lukt het dan niemand om een gelijkaardige amp te bouwen, er zit nog veel meer achter.

Dat denk ik zelf ook. Het is een beetje hetzelfde met Trainwrecks. Ken Fisher heeft nooit een geheim gemaakt van zijn versterkers, maar hij was de enige die zijn versterkers kon "fine tunen". Tot aan zijn dood heeft ie geprobeerd om een waardige opvolger te vinden om die kunst over te dragen, maar dat is nooit gelukt. Ook zijn samenwerking met Komet (hoewel niet onaardig) heeft er niet toe geleid dat er een overtuigend kopie gemaakt werd. Ik heb weleens een interview met Ken Fisher gehoord waarin hij vertelt dat zelfs de bedrading (lengte en dikte) en hoe die lopen (boven of onder andere bedrading+ hoogte) invloed hebben op de sound en dan hebben we nog niet eens over de gebruikte componenten en waardes.
Nou, ben ik verder geen techneut, maar als het klopt wat ie zegt, dan kun je ook wel indenken dat het met Dumbles ook zo werkt.

signsofzodiac
9 juni 2010, 18:38
Doe die backtrack weg van synths of wat het ook is, en die amp gaat al heel wat minder klinken. Heel uitgekiend gekozen die achtergrondsound, om de amp grootser te doen klinken. Die sound op zich vind ik echt niet zo bijzonder, en zeker de drive sound al niet. Soit, mijn mening natuurlijk.

MS

Mwoah, juist wel lekker om te horen hoe hij, hoe cliche, "in the mix" ligt. Vind hem clean geweldig, mooie lead-sound. YouTube blijft hoe dan ook maar behelpen met al die compressed audio en video. Tis ook niet mijn ideale amp hoor, maar zou hem er zeker wel bij willen hebben ;)

GretschGuy
9 juni 2010, 19:50
Waarom lukt het dan niemand om een gelijkaardige amp te bouwen, er zit nog veel meer achter.

Dat 'meer' is, denk ik, eerder psychologisch dan dat 't iets te maken heeft met de sound van die versterkers. Er zijn nou eenmaal geen objectieve criteria om het geluid van gitaarversterkers te beoordelen.

Zeldzaam + duur + gebruik door beroemdheden = moet wel fantastisch zijn.

De Dumble amps zitten niet veel anders in elkaar dan andere buizenversterkers. De componenten zijn hetzelfde, de technologie is traditioneel.

De sound en mythe van Dumble werd ontwikkeld in de hoogtijdagen van de 'fusion'. Zelf heb ik altijd de pest gehad aan die stijl. En het geluid dat ermee wordt geassocieerd. Ik vraag me ook af hoe veel gitaristen dat nog willen.

Pepe
9 juni 2010, 20:00
Ja, tijdsgeest. Mijn Princeton II had een dumbelisch overdrive kanaal en mijn Fender 30 ook. In principe een Fender sound met veel low mids en afgetopte highs zoals de JCM 800 voor een andere trend stond en begin negentig de terugkeer van vintage inluidde middels boutique.

Grappig dat de gitaren gewoon die trend volgen. Strats uit begin tachtig hebben van nature dat cleane droge chorus soundje en de Gibson en Dimarzio pickups uit die tijd lenen zich meer voor de Steely Dan/Carlton sound dan de huidige burstbuckers en Bare Knuckles brigades.

Ik ben er niet helemaal overuit of de producenten inspelen op een trend of dat de producten de sound bepalen. Beide misschien.

jemke
10 juni 2010, 20:45
Ik hou erg van het geluid van Robben Ford op z'n Dumble. Ik heb me recent dan ook een Fuchs TDS amp aangeschaft, wat een van de betere Dumble based versterkers is.

Het unieke aan dit soort amps is dat de gain met verschillende knopjes afgeregeld wordt, alsof je verscheidene low gain pedaaltjes achter elkaar gaat stacken voor wat meer gain.
Dit levert een uiterst veelzijdig resultaat op, ver buiten het bereik van de standaard gain knop.
Ik stel mijn amp het liefste in dat ik niet te veel gain heb, maar waarbij de sustain wel lekker lang is. Een specialiteit van de Fuchs, waardoor je steeds een 'gitaar' hoort, in plaats van een hoopje vervorming. Dit soort vervorming is volgens mij niet weggelegd voor iedereen, maar als dit je ding is, is het goed raak.

stratestic
11 juni 2010, 11:02
Ik kwam op internet dit oude bestelformulier tegen voor een Dumble.

Hij heeft bestwel een attitude. De gebruikersvoorwaarden, zoals het verbod om hem open te schroeven of de amp te verkopen en de tarieven voor informatie en service vond ik vrij grappig.

http://www.berkleemusic.com/assets/display/14614697/dumble.pdf


Misschien een ideetje voor ChrisW om ook zulke voorwaarden op te nemen.

Yek1
11 juni 2010, 12:21
Je kan er ook anders naar kijken. 40.000 is natuurlijk razendveel geld. Maar er zijn genoeg mensen die daar een auto voor kopen, die naar een paar jaar afschrijving nauwelijks de helft waard is. Die Dumbles daarentegen zijn zeer waardevast, je kunt het dus als een investering beschouwen. Net als een oude dure gitaar.
Mocht je een pedaal zoeken dat de Dumble-sound benadert, dan schijnt de Zendrive de enige te zijn (heb 'm zelf nooit geprobeerd).

En dan ontbreekt in deze thread nog deze reeks van historische clips (zoek op Kaiser+Dumble):
http://www.youtube.com/watch?v=76nU5Ghq5Wo&feature=PlayList&p=C1B57098E0192B6A&playnext_from=PL&playnext=1&index=1
Deze gast met teveel geld en te weinig talent verkracht een Dumble. Geen parodie maar echt ...

Madcow
11 juni 2010, 12:44
maaruh, kan hij ook black metal aan?

Pepe
11 juni 2010, 12:55
"Deze gast" is Kaiser,
Je hoeft er niet van te houden maar je klinkt nou net als mijn opa die graag opmerkte dat een aap ook een Karel Appel had kunnen maken.

Ibanez666
11 juni 2010, 13:03
Je kan er ook anders naar kijken. 40.000 is natuurlijk razendveel geld. Maar er zijn genoeg mensen die daar een auto voor kopen, die naar een paar jaar afschrijving nauwelijks de helft waard is. Die Dumbles daarentegen zijn zeer waardevast, je kunt het dus als een investering beschouwen. ...

Je moet ook kijken naar het genot van het gebruik natuurlijk, de waarde en afschrijving van een auto aan de ene kant en de noodzaak/genot/gemak van het gebruik van de auto aan de andere. Je Dumble iedere keer op de fiets of met openbaar vervoer meenemen naar gigs is natuurlijk ook niet handig :)

Yek1
11 juni 2010, 13:05
"Deze gast" is Kaiser,
Je hoeft er niet van te houden maar je klinkt nou net als mijn opa die graag opmerkte dat een aap ook een Karel Appel had kunnen maken.

Sterker nog, ik scheel waarsch niet eens zoveel in leeftijd met je opa.

Ben iig blij voor Henri Kaiser dat er tenminste nog iemand open-minded genoeg is om zijn muzikale creativeit op waarde te schatten. :-)

Remork1970
11 juni 2010, 13:15
Die versterker zal best goed zijn, maar wat een afschuwelijke, waardeloze, onbruikbare effecten hoor ik daar.
Misschien leuk om mee te pielen, maar volledig verstoken van iedere vorm van muzikaliteit en goede smaak.

Gewoon mijn E0,02

Pepe
11 juni 2010, 14:56
Sterker nog, ik scheel waarsch niet eens zoveel in leeftijd met je opa.

Ben iig blij voor Henri Kaiser dat er tenminste nog iemand open-minded genoeg is om zijn muzikale creativeit op waarde te schatten. :-)

Ik ben er geen fan van, zoals ik dat ook niet ben Zakk Wylde maar beiden muzikanten worden internationaal gerespecteerd.
Als je iets niet leuk vindt of niet begrijpt hoef je er niet gelijk snerend superieur over te doen.

Yek1
11 juni 2010, 15:11
Ik ben er geen fan van, zoals ik dat ook niet ben Zakk Wylde maar beiden muzikanten worden internationaal gerespecteerd.
Als je iets niet leuk vindt of niet begrijpt hoef je er niet gelijk snerend superieur over te doen.

Zo dan ... :soinnocent:

Watch out, the Internet Police! *kruipt onder zijn bureau*

Kan er veel zeggen, maar laat ik het beperken tot: kom vooral met je mening, maar laat persoonlijke opmerkingen over mijn gedrag of bevattingsvermogen achterwege, wil je. Over het cliché respect gesproken, je beseft blijkbaar niet dat jouw reactie véél verder gaat dan mijn mening over 's mans muzikale kwaliteiten.

Tim ATY
11 juni 2010, 15:28
Nog even wat opheldering over John Mayer en de Dumble of Two Rock issue.. Hij gebruikt ze gewoon allebei. Live staan er vier 2x12's met op de ene twee een Two Rock en de andere twee een Dumble. In Gitarist zegt hij: Ik heb beide hele tijd aan staan en gebruik ze alsof het 1 versterker is. Gaaf artikel trouwens, hij mag dan vaak een copy-cat worden gevonden maar die kerel heeft er verstand van. Er wordt ook aangekondigd dat er een John Mayer artist Fender komt, een echte custom ship. Althans, dat kondigt Zjon Maaier zelf aan, nog geen nieuws van het Fender-front.

guitarnijboer
11 juni 2010, 15:35
Ik ken de beste man niet, maar gerespecteerd muzikant of niet, dat geluid en spel in het filmpje is ronduit klote. Klaar!

En 'begrijpen'? dat vind ik toch zo'n wazig kunstenaars begrip. Als je het niet mooi vindt 'begrijp' je het gewoon niet. Yea right! Zo kun je een vers gedraaide drol nog tot kunst verheffen.... en dat gebeurt dus ook! Omdat Heyboer em heeft gedraaid, moet het wel kunst zijn!! :seriousf:

Yek1
11 juni 2010, 16:10
Omdat Heyboer em heeft gedraaid, moet het wel kunst zijn!! :seriousf:

Als ie van Nijboer is iig wel! :-)

pfff, die is te flauw......

Erikt
11 juni 2010, 17:07
Nog even wat opheldering over John Mayer en de Dumble of Two Rock issue.. Hij gebruikt ze gewoon allebei. Live staan er vier 2x12's met op de ene twee een Two Rock en de andere twee een Dumble. In Gitarist zegt hij: Ik heb beide hele tijd aan staan en gebruik ze alsof het 1 versterker is. Gaaf artikel trouwens, hij mag dan vaak een copy-cat worden gevonden maar die kerel heeft er verstand van. Er wordt ook aangekondigd dat er een John Mayer artist Fender komt, een echte custom ship. Althans, dat kondigt Zjon Maaier zelf aan, nog geen nieuws van het Fender-front.

Die strat zit er eerdaags aan te komen (deze maand, geloof ik), hier een filmpje van een toenmalige aankondiging: http://www.youtube.com/watch?v=0qy3bmDkyOw

En het bericht op zijn blog: http://jhnmyr.tumblr.com/post/440031627/the-first-shots-of-the-jmxfenderxincase-black1#notes met het bericht: "The first shots of the JMxFenderxIncase BLACK1 guitar soft bag and hard case… More information coming soon… Launching at Summer NAMM show in June."

Heb ook al een website voorbij zien komen die ze gaat verkopen, de exacte replicas voor 8000 dollar.

Mayer wisselt per tour wel eens van amps. Zo had hij in de HMH (jan 2010) een Dumble en 2 two rocks en op Pinkpop een Dumble een two rock en een fender blackface bandmaster.

Erikt
11 juni 2010, 17:10
En dan ontbreekt in deze thread nog deze reeks van historische clips (zoek op Kaiser+Dumble):
http://www.youtube.com/watch?v=76nU5Ghq5Wo&feature=PlayList&p=C1B57098E0192B6A&playnext_from=PL&playnext=1&index=1
Deze gast met teveel geld en te weinig talent verkracht een Dumble. Geen parodie maar echt ...

Ik stuitte laatst ook op deze clips, dacht dat het ongein was eigenlijk. Wat een vreselijk geluid zeg. Even een quote van het youtube-commentaar wat ik wel gepast vindt bij dat filmpje: "Dumble amps just lost half their value". ;)

Misery Signals
12 juni 2010, 09:56
Speechless... Verschrikkelijk gewoon... Al heb ik clipjes van die man gezien waarop ie deftig speelt.

MS

Mitch
12 juni 2010, 12:18
Hij demonstreert een paar wazige effecten, beetje filterachtig, ring mod, pitch shift...ja, in die tijd was dat niet zo verfijnd en klnk dat raar. Waarom het on topic is begrijp ik al helemaal niet maar de verontwaardiging snap ik ook niet erg. Ja oké, hij had net zo goed over een Peavey Bandit kunnen spelen maar deze clip ging over de effecten, niet over de amp.

Er zijn plenty clips te vinden en ik heb mooie soundclips gehoord van Amerikaanse gasten die een Dumble hebben. Ook een mooie van TGP forummember Tag en ja, daar hoorde je zelfs in zo'n MP3 dat de Dumble een andere respons had dan je gemiddeld genomen hoort.
Maar goed, die keer dat ik er één in real life hoorde maakte toch wel veel duidelijk. Het is geen rommel.

Michael AE
13 juni 2010, 00:45
Een Dumble is zo'n amp waar je over gespeeld moet hebben om het te begrijpen.

Ik heb een keer met een Dumble gekloot en ik vond het wel bijzonder en goed klinken. Niet 40.000 $ fantastisch, maar goed. Het is echter wel zo dat ik nog nooit een amp geprobeerd heb die net zo reageerde. Ook de "goede" klonen niet.

Het is echter exemplarisch en een Dumble wordt aan de smaak van de speler aangepast. Je moet dus maar net de juiste treffen voor je smaak/speelstijl.

Ik kan dus uit ervaring stellen dat het hele bijzondere amps zijn, maar dat je wel een exemplaar moet hebben dat bij je past.

Nielsje
13 juni 2010, 14:21
Een Dumble is zo'n amp waar je over gespeeld moet hebben om het te begrijpen.

Ik heb een keer met een Dumble gekloot en ik vond het wel bijzonder en goed klinken. Niet 40.000 $ fantastisch, maar goed. Het is echter wel zo dat ik nog nooit een amp geprobeerd heb die net zo reageerde. Ook de "goede" klonen niet.

Het is echter exemplarisch en een Dumble wordt aan de smaak van de speler aangepast. Je moet dus maar net de juiste treffen voor je smaak/speelstijl.

Ik kan dus uit ervaring stellen dat het hele bijzondere amps zijn, maar dat je wel een exemplaar moet hebben dat bij je past.


Pff, wat weet jij nou van versterkers, geluid en gitaarspelen?

erwin_ve
13 juni 2010, 15:55
. Het is echter wel zo dat ik nog nooit een amp geprobeerd heb die net zo reageerde. Ook de "goede" klonen niet.



Wat sprak je in het origineel aan wat je niet hoorde in de klonen?

Michael AE
13 juni 2010, 21:57
Tsja, da's zo moeilijk uit te leggen. Het is voornamelijk de dynamiek en compressie van zo'n amp die bijzonder is. Elke noot die je speelt heeft een eigen karakter. Je kan dus veel meer uit je spel halen, maar elke noot moet wel echt raak zijn, anders hoor je het meteen.

erwin_ve
14 juni 2010, 10:19
Tsja, da's zo moeilijk uit te leggen. Het is voornamelijk de dynamiek en compressie van zo'n amp die bijzonder is. Elke noot die je speelt heeft een eigen karakter. Je kan dus veel meer uit je spel halen, maar elke noot moet wel echt raak zijn, anders hoor je het meteen.

Kan het zijn dat je een Overdrive Special met aparte tonestack(HRM) voor het overdrive kanaal hebt bespeeld?
Deze klinken minder compressed en reageren gevoeliger op plectrum aanslag dan de overdrive special modellen zonder die overdrive tonestack. Zonder overdrive tonestack is de amp geschikter voor legato spelers/en of spelers met een zachtere plectrum aanslag.
Overigens is dat niet aan de buitenkant af te zien of er een tonestack inzit voor het overdrive kanaal.

Michael AE
14 juni 2010, 15:36
Pff, wat weet jij nou van versterkers, geluid en gitaarspelen?

Hehehehe!
:soinnocent:

Michael AE
14 juni 2010, 15:38
Kan het zijn dat je een Overdrive Special met aparte tonestack(HRM) voor het overdrive kanaal hebt bespeeld?
Deze klinken minder compressed en reageren gevoeliger op plectrum aanslag dan de overdrive special modellen zonder die overdrive tonestack. Zonder overdrive tonestack is de amp geschikter voor legato spelers/en of spelers met een zachtere plectrum aanslag.
Overigens is dat niet aan de buitenkant af te zien of er een tonestack inzit voor het overdrive kanaal.

Ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Hij kon prima overweg met mijn harde aanslag, dus het zou best kunnen dat hij die tonestack had.