PDA

View Full Version : Jensen speaker.



Piet (Tele)
8 juni 2010, 14:56
Ik ben nog steeds op zoek naar de ideale speaker voor Fender Bandmaster reverb. Celestion is volgens mij heilig op dit forum, maar er zijn toch ook wel andere goede speakers?
Mijn oog is gevallen op een jensen P12N speaker, zijn er onder jullie ook die ervaring met dit soort speakers hebben.
De clips zijn altijd moeilijk om de juiste sound te horen omdat het altijd een combinatie van alles is natuurlijk.
Laat het mij weten.

Rutger
8 juni 2010, 15:36
Ik ben nog steeds op zoek naar de ideale speaker voor Fender Bandmaster reverb.
Daar val je door de mand, want dat is toch écht de Celestion G12H (heritage) :D



Mijn oog is gevallen op een jensen P12N speaker, zijn er onder jullie ook die ervaring met dit soort speakers hebben.
De clips zijn altijd moeilijk om de juiste sound te horen omdat het altijd een combinatie van alles is natuurlijk.
Laat het mij weten.
Dás een kwestie van smaak en uitproberen. Er zijn er genoeg die nieuwe Jensens in oude Fenders stoppen en dat goed vinden, anderen vinden het drie keer niks.

Als het om budget gaat: je kunt ook de Red, White & Blues van Eminence proberen (heeft veel weg van een G12H)

PeeVee
9 juni 2010, 16:01
Kijk eens naar Eminence, o.a. leverbaar bij Thomann.de.

De Wizard vind ik bijvoorbeeld een erg goed alternatief voor een G12H, in de zelfde richting maar net iets minder beschaafd. Heeft erg noog rendement dus ideaal als je met een kleiner 1x12" combo toch te horen wilt zijn (ik gebruik tegenwoordig voor optredens twee 1x12" combo's).

De Red Fang is helaas heel erg duur geworden (was vorig jaar nog 129 Euro), dat is nl. een uitstekend alternatief voor Celestion Blue. Daar zijn ze blijkbaar zelf ook achter gekomen want de prijs is nu via 149 naar 259 gegaan. Volgens de importeur vanwege de stijgende prijs van alnico magneten. Vreemd dat de andere alnico speakers niet duurder geworden zijn. Hele lekkere losse en gedefiniëerde speaker. Ook weer heel hoog rendement (103 dB!) dus je hebt maar 15 - 25 Watt nodig om volume van een Twin Reverb te maken (meeste speakers hebben een rendement van 97 dB: een 103 dB speaker geeft het zelfde effect als verviervoudiging van je vermogen!), uiteraard met wat minder spreiding.

Van Jensen gebruik ik de C10Q en P10Q in Super Reverb en twee Bassman. Een enkele C12N icm iets anders in een 50W Twin Reverb kan ook. De C12N is erg bot / onbeschaafd en schreeuwerig; niet mooi maar kan prima icm met een wat suffe / vlakke speaker (die vaak wel weer mooi mid hebben) en is vreemdgenoeg weer prima om te miken met E606 of SM57 (geeft betere resultaat dan een subtieler klinkende speaker).

De P12N ken ik niet maar is volgens mij vrij dure speaker, ik zou in dat geval toch voor Celestion of Eminence gaan. De Red White and Blues schijnt ook een lekkere speaker te zijn in de richting van Celestion G12-65 / Lead 80. Wil ik ook nog eens proberen.

GretschGuy
9 juni 2010, 17:51
Ik ben nog steeds op zoek naar de ideale speaker voor Fender Bandmaster reverb. Celestion is volgens mij heilig op dit forum, maar er zijn toch ook wel andere goede speakers?
Mijn oog is gevallen op een jensen P12N speaker, zijn er onder jullie ook die ervaring met dit soort speakers hebben.
De clips zijn altijd moeilijk om de juiste sound te horen omdat het altijd een combinatie van alles is natuurlijk.
Laat het mij weten.

De Jensen P12N is prima. Klinkt misschien niet exact als 't origineel. Maar komt aardig in de buurt. Na wat inspeeltijd stevige mids en sprankelend hoog. Het laag klinkt wat 'losser' dan bij Brits klinkende alnico speakers. Levendig en karakteristiek klinkende speaker.

De Eminence Red, White & Blues klinkt erg donker. De Red Fang is 'n prima speaker maar klinkt erg Celestion-achtig. Eminence maakt sinds kort ook een Amerikaans klinkende alnico speaker, Black Mountain. Nooit gehoord. Maar schijnt heel goed te zijn. Wel weer snoeiduur.

Houdt bij dit alles ook rekening met de maximum belastbaarheid van de verschillende speakers. Als je 'n Bandmaster met 1 x 12" kast hebt, is b.v. de Celestion Blue niet zo'n goed idee.