PDA

View Full Version : Fender Bandmaster Brownface '61



bjornpastorius
8 juni 2010, 14:47
Wat is de waarde van een Fender Bandmaster Brownface uit '61? :???:

http://farm4.static.flickr.com/3091/3184278468_00aeb8e70e.jpg?v=0

Zijn ze gewild/collector item?

Verhalen graag!

Dingdongdengdang
8 juni 2010, 14:52
Geen idee, maar dit ziet er wel heel geil uit zeg...

Erikt
8 juni 2010, 17:29
Dat is een blonde, geen brownface. Hier wat meer informatie: http://www.ampwares.com/amp.asp?id=16 (ideale website voor Fender amps)

De prijzentabel op de website heb ik nooit zo vertrouwd, maar in goede staat (origineel, speakers etc.) schat ik deze amp zeker op minimaal 1800 euro..

Is de reverbtank bij de prijs inbegrepen?

bass blom
8 juni 2010, 18:04
brown-, silver-, blackface.. dat gaat toch om de plaat waar de knoppen in leven? :chicken:

bjornpastorius
8 juni 2010, 18:09
Volgens mij heb je er niet zo heel veel verstand van. De tolex is inderdaad blonde, maar we praten hier over een blackface brownface of een silverface, de plaat waar de knoppen op gemonteerd zijn. Ik kan zelf opzoeken dat Fender bandmasters '63 voor 3195 euro worden verkocht (zie website). Maar dit is de blackface versie, brownface versies zijn erg zeldzaam. Kun je na gaan voor hoeveel meer 'ie wordt verkocht dan de blackface (3195euro)

http://www.fiftiesstore.com/index.php?products_groups_id=38&osCsid=7144aed179c59bcb4bcd95ec19aac523

http://shop.purpleguitars.com/-c-217_228.html

Bij purple guitars in Den Haag: 3395, de blackface...

In vintage price guide staat 'ie ook al niet.. IEMANDD?! :???:

Erikt
8 juni 2010, 18:21
Je hebt inderdaad gelijk. Dacht even dat het een blackface was met white tolex, volgens mij noemen ze dat een blonde. Belachelijke prijzen overigens voor die dingen, je betaald daar de collectors item waarde op die website, lijkt wel.

nico verduin
8 juni 2010, 18:30
Je hebt inderdaad gelijk. Dacht even dat het een blackface was met white tolex, volgens mij noemen ze dat een blonde. Belachelijke prijzen overigens voor die dingen, je betaald daar de collectors item waarde op die website, lijkt wel.Tja wat een gek ervoor geeft. Maar stel je eens voor:
- Jij hebt er een staan.
- Je wilt er vanaf
- Iemand wil je er 3500 euri voor geven
- Zeg je dan "belachelijk!! Je krijgt hem voor 1300 euri"?
Denk het niet.

Mr.Jay
8 juni 2010, 18:40
Weet je zéker dat dit een brownface is?
Aan de handle te zien is ie midden 1963, dat waren al blackface faceplates.
Sowieso is ie totaal niet van 1961!

En dan nog, de prijzen van Purple/Bennies zijn verre van de maatstaf, die shops zijn beiden gewoon wayyyyy 2 x té duur.
Een brownface BMST zou ik schatten op tegen de 2 mille, mits ie uitmuntend is en 100% origineel. Ik heb het dan over prijs in NL. Andere guides of shops zijn gewoon niet relevant voor de NL markt.
Zo bijzonder is ie niet. Een brownface Bassman is veel aantrekkelijker. En zelfs die prijzen zijn gekelderd t.o.v. paar jaar geleden. Blijkbaar heeft iedereen de zjine gevonden.
Maar nogmaals, dit is zo te zien geen brownface, hij is van mid / eind 1963, niet ouder.
Die periode was nét de transit tussen bruine en zwarte plaatjes op de voorkant, verder identiek amps, niks bijzonders.

bjornpastorius
8 juni 2010, 19:03
Ik weet zeker dat het gaat om een brownface. Een bruine plaat noemen ze brownface en zwarte een blackface, heel simpel. Wellicht zijn er enkele aanpassingen namelijk Weber speakers, krachtig en super warm! Purple Guitars zegt dat deze brownface bandmasters erg zeldzaam zijn.

1x 12F150
Ceramic Speaker
* Dope No
* Impedance 8 Ohms
* Power 50 Watts

1x 12A150
AlNiCo Speaker
* Dope No
* Impedance 8 Ohms
* Power 50 Watts

nico verduin
8 juni 2010, 19:37
Tja Jay heeft er ook niet zoveel verstand van :seriousf::seriousf::seriousf::seriousf::seriousf:
Maar om het nog ff ingewikkelder te maken:
Ik heb net een 1962 bandmaster gereviseerd/gerestaureerd (voor wat het budget toeliet) Maar:
- Zwart paneel
- 6G7A layout
- alle nog aanwezige elco's uit 1962
- choke idem
- OT en PT niet want die waren al jaaaaareeeen geleden omgewisseld voor een noodoplossing
- Rough blonde tolex (was zwart maar er is blonde overheen geschilderd.
- Doek klopt met geen enkele van Fender die ik ooit heb gezien. Smallere banden en er zit wat turqoise in. Zou best kunnen dat het er later op is gegooid.
- Caps en weerstanden origineel (blue moldeds en 10% CC)
Nou zeg het maar....
blackpanel blonde bandmaster ?:seriousf:

Eko
8 juni 2010, 20:03
Grootste probleem met dit soort amps is de vraag in hoeverre hij nog origineel is. Veel speakers zijn vervangen , voedingen veranderd , tolex gewijzigd enz.
Een mastervolume versie is volgens mij niet zo oud , maar ik kan er naast zitten.
Daarnaast is het de vraag hoe graag je hem wilt hebben. Veel muzikanten willen zo`n amp omdat hun favoriete artiest er op speelt. ( ik ben er zo een). Ik zou hem zelfs als meubelstuk willen hebben.......
De meeste goede amps zitten bij liefhebbers , er is er 1 in NL met een hal vol met die dingen. Bennies Fifties is geen maatstaf , die zitten zo`n 50% boven een reele prijs. Maar ja , je moet de gek maar tegenkomen met zo`n portemonnee.

keef
8 juni 2010, 22:01
Dat ding bij Purple staat er al jaren, net zoals de meeste amps daar. Ik heb er ook ooit op gespeeld en herinner me dat-ie aardig kraakte. De inderdaad idiote prijzen zorgen ervoor dat ie nog wel een tijd zal blijven staan.

Hier zomaar een voorbeeldje: een in Canada voor $1500 Canadese dollars....:
http://toronto.en.craigslist.ca/bra/msg/1698059303.html
Da's wel erg weinig - in NL denk ik aan 1500-1800 euri van een particulier.

OK - t is deze:
Link weggehaald ivm persoonlijke gegevens van een forumlid dat niets met de huidige ad op marktplaats te maken heeft.
Vragen => PM.

Das dus het oudere circuit in een blackface behuizing - de 'transition' amps, eind '63 zo ongeveer. OK voor 1500 euro als ook de trafoos origineel zijn. Er is wat in geklooid, maar zo te zien niets ernstigs - heren experts?

RF
8 juni 2010, 22:06
die blackface tail-logo's lijken me ook niet uit '61... ik denk dat Jay goed dateert. Nog wel presence knop dus brownface-circuit, maar kan prima al een zwarte faceplate hebben. goed alles nakijken op originaliteit en onderdelen dateren, zo kom je achter de leeftijd...
Dat samen met niet-originele speakers; ik denk niet dat iemand daar meer dan 2000 euro voor zou moeten neerleggen. En met ieder niet origineel onderdeeltje gaat de verzamelwaarde omlaag en vaak ook de marktprijs. Maar goed, als het de amp van je dromen is en zo klinkt ie ook... doe wat je niet laten kunt.

gr robert

nico verduin
8 juni 2010, 23:24
die blackface tail-logo's lijken me ook niet uit '61... ik denk dat Jay goed dateert. Nog wel presence knop dus brownface-circuit, maar kan prima al een zwarte faceplate hebben. goed alles nakijken op originaliteit en onderdelen dateren, zo kom je achter de leeftijd...
Dat samen met niet-originele speakers; ik denk niet dat iemand daar meer dan 2000 euro voor zou moeten neerleggen. En met ieder niet origineel onderdeeltje gaat de verzamelwaarde omlaag en vaak ook de marktprijs. Maar goed, als het de amp van je dromen is en zo klinkt ie ook... doe wat je niet laten kunt.

gr robertKeramische caps zijn vervangen door Silver Mica's. Logo's zijn inderdaad verkeerd. Moet een Flat brown logo zijn. Dit is een BF logo wat erop zit.
En ik zal wel kleuren doof zijn, maar dat is toch een zwarte faceplate?
Orange drops ook niet origineel en die gele cap ook niet.
Elco's vernieuwd. Dat lijkt me normaal gezien de leeftijd. De schermrooster weerstanden zijn niet meer origineel (die groene op de buisvoet). Maar die verlopen dan ook vaak.
Zitten de originele onderdelen er nog bij?

nielsnielsniels
9 juni 2010, 07:53
Inderdaad, let maar niet op die prijzen die winkels ervoor vragen, zijn echt veel te hoog. Ik snap niet dat ze denken dat ze die ook ooit kunnen verkopen. Zelfs kopen uit de US ( met alle tax/andere kosten ) zou goedkoper zijn. Daar vind je ook BF Bandmasters voor net boven de 1k dollars en hier vind je ze indien blonde/brownface waarschijnlijk 1800+ euro ofzoiets. Ik kan het ook mis hebben maar dat waren de prijzen een jaar geleden ofzo. Ze klinken in ieder geval enorm goed maar gaan zo enorm hard dat het voor mij niet te doen was.







Dat ding bij Purple staat er al jaren, net zoals de meeste amps daar. Ik heb er ook ooit op gespeeld en herinner me dat-ie aardig kraakte. De inderdaad idiote prijzen zorgen ervoor dat ie nog wel een tijd zal blijven staan.

Hier zomaar een voorbeeldje: een in Canada voor $1500 Canadese dollars....:
http://toronto.en.craigslist.ca/bra/msg/1698059303.html
Da's wel erg weinig - in NL denk ik aan 1500-1800 euri van een particulier.

OK - t is deze:
Link weggehaald ivm persoonlijke gegevens van een forumlid dat niets met de huidige ad op marktplaats te maken heeft.
Vragen => PM.

Das dus het oudere circuit in een blackface behuizing - de 'transition' amps, eind '63 zo ongeveer. OK voor 1500 euro als ook de trafoos origineel zijn. Er is wat in geklooid, maar zo te zien niets ernstigs - heren experts?

Mr.Jay
9 juni 2010, 08:22
Ik weet zeker dat het gaat om een brownface. Een bruine plaat noemen ze brownface en zwarte een blackface, heel simpel. Wellicht zijn er enkele aanpassingen namelijk Weber speakers, krachtig en super warm! Purple Guitars zegt dat deze brownface bandmasters erg zeldzaam zijn.

Wat Purple zegt, zegt mij niks. Kijk es naar hun prijzen, dat zegt mij meer, absurd gewoon. cverkopen ze wel es wat? Hun spul staat eeuwig te koop.
Zo zeldzaam is deze helemaal niet, ben er al genoeg tegengekomen. Wat zeldzamer is, is een échte 1961-er:
dus met dogbone-handle, maroon grill, rough blonde tolex, flatlogo's en 1x12" box en dan zonder Webers maar met echte speakers!..... DAT is pas zeldzaam!
Kan zijn dat deze nog een bruine faceplate heeft, ik zei al dat mid-1963 nét een transit-era geweest is, misschien hebben ze nog een plaatje gevonden op een schap.

PeeVee
16 juni 2010, 10:11
Die van van Niels staat alweer op marktplaats (http://link.marktplaats.nl/355127954). Wordt nu 2500 voor gevraagd, vaste prijs, poeh poeh.

Lijkt wel een '61 Bandmaster (rough white tolex). Hoort dus 1x12" cabinet bij, maroon grille cloth, flat logo's ipv van die reissue blackface logo's. Zou dan een pracht-amp zijn. Zitten wat OD's in, kan zijn dat daar lekkende Astron yellow molded hebben gezeten. Er zitten nog een paar Astron yellow moldeds in, (ook gebruikt in tweed era), lijkt wel leuk maar veel van die Astrons gaan lekken (itt de blue moldeds). Ik ken die amp, uitgangstrafo is niet origineel (022848 en EIA 606-847). Op zich wel logisch want had origineel een 1x12" cab dus OT was 8 Ohm secundair ipv huidige 4 Ohm maargoed, hadden ze ook 2 x 16 Ohm in cab kunnen schroeven en originele OT laten zitten. Jammer.

Ik ken de historie van die amp; is een goed klinkende player (en is ook als zodanig verkocht), maar niet meer dan dat. Ik denk dat een net origineel blackface setje (black of white tolex) een betere investering is. Ik heb zelf een '61 Pro die eigenlijk helemaal origineel was behalve choke en OT. Heb er sf choke en OT ingezet van correcte type, lekkere amp, great looks. Waarde? 1000 Euro (als ik dat er uberhaubt voor krijg). Nou daarvoor blijft ie lekker bij de baas. Ik heb de (US) PT inmiddels op eBay verkocht, zit nu een Euro PT in met lage spanningen en buizengelijkrichter en circuit is omgebouwd naar 6G16. Is nu een heerlijke Vi-Pro-Verb ;)

Mr.Jay
16 juni 2010, 10:15
Hier staat nog op marktplaats (http://link.marktplaats.nl/355127954). Vraagt 2500 voor incl. ene prachtig verhaal met superlatieven.



Dat is deze forum-amp, toch.....?
Veels te hoge prijs inderdaad ook gezien de nieuwe Webers.
Maar goed, wat een gek ervoor geeft weer.

PeeVee
16 juni 2010, 10:25
Ja klopt, sorry, ik zag even door de Band de Masters niet meer ;)
Het is inderdaad de amp waar deze topic mee gestart is. Het lijkt alsof er al 1600 voor geboden is. Ik kan het me haast niet voorstellen maargoed, wat de gek ervoor geeft inderdaad. Wil iemand misschien mijn '61 brownface Pro (originele cabinet, cloth, tolex en logo!) ook kopen voor €2500?! ;)

nico verduin
16 juni 2010, 15:49
Ja klopt, sorry, ik zag even door de Band de Masters niet meer ;)
Het is inderdaad de amp waar deze topic mee gestart is. Het lijkt alsof er al 1600 voor geboden is. Ik kan het me haast niet voorstellen maargoed, wat de gek ervoor geeft inderdaad. Wil iemand misschien mijn '61 brownface Pro (originele cabinet, cloth, tolex en logo!) ook kopen voor €2500?! ;)1850 al ....

The Running Man
16 juni 2010, 17:44
En dat Fender tail logo ......
Dat is toch pas in '63/'64 gekomen.
In 1964 had je toch ook een blonde blackface transition amp.
Blackface chassis met brownface circuit.
Smooth blond tolex en gold sparkle wheat grill cloth en het tail logo. Daarvoor was er toch een flat logo?

Edit: sorry, ik heb het over de bassman
Wat ik wel begreep was dat ome Leo nooit wat weggooide en zeker voor de CBS overname zijn er wat obscure uitvoeringen
uitgebracht met verrassende combinaties van tolex/grillcloth/logo/chassis

Mr.Jay
16 juni 2010, 18:36
Flatlogo, smooth, wheat cloth en Bf-style handle kán al zomer 1963 zijn.
In die periode zaten er dingen door elkaar op deze amps, opmaken van ouwe voorraad om zomaar te zeggen.
ROugh tolex zag je toen al niet meer, Dogbone handle zelden nog, wel soms al gold thread cloth en ook alvast Bf-logo's.
Meer richting najaar was het uitsluitend nog gold thread cloth.
Deze laatste uitvoeringen zijn gemaakt tot maart en aug. 1964(naar gelang het type amp, de ene wat langer dan de ander).
Ik heb een 6G6Bassman hier gehad met flatlogo's en Bf-style handle, wheat cloth en taillogo's , die was van aug. 1963.

PeeVee
17 juni 2010, 15:32
1850 al ....
1900 zelfs... Ik geloof er NIKS van... Zijn gewoon kennissen of verkoper zelf met eigen domein. Kunnen ze bieden onder pietje@eigendomein.nl, jantje@eigendomein.nl, verzamelaar@eigendomein.nl. Immers alleen username (en niet het domein) van emailadres wordt getoond. Is bekend truukje; gebeurt ook verdacht veel vlak voor vintagebeurs; kan de verkoper later refereren aan een advertentie op marktplaats. Ik heb zelfs uit betrouwbare bron vernomen dat er fake advertenties staan waarbij een niet bestaande amp verkocht zou zijn voor de hoofdprijs opdat men daar later aan kon referen. Wat een nepperij. Nogmaals, ik heb liever een net origineel blonde bf Bandmaster setje met originele Jensen C12N's dan dat rare ding.

nico verduin
17 juni 2010, 18:00
+alle knulletjes die het leuk vinden om te bieden :seriousf::seriousf:

harrie-beton
18 juni 2010, 08:44
De informatie die ik heb is dat de topic starter weet dat de amp niet origineel is. Hij heeft hem nog maar net gekocht op marktplaats van een gitaarnetter hier. Zijn post count staat op 8. Als ik erachter kom dat hij alleen maar wil weten wat de amp waard is om hem door te verkopen wordt het topic verwijderd.

nico verduin
18 juni 2010, 10:58
De informatie die ik heb is dat de topic starter weet dat de amp niet origineel is. Hij heeft hem nog maar net gekocht op marktplaats van een gitaarnetter hier. Zijn post count staat op 8. Als ik erachter kom dat hij alleen maar wil weten wat de amp waard is om hem door te verkopen wordt het topic verwijderd.
heh gun ons die lol nou :seriousf::seriousf::seriousf:

guitarnijboer
18 juni 2010, 11:40
De informatie die ik heb is dat de topic starter weet dat de amp niet origineel is. Hij heeft hem nog maar net gekocht op marktplaats van een gitaarnetter hier. Zijn post count staat op 8. Als ik erachter kom dat hij alleen maar wil weten wat de amp waard is om hem door te verkopen wordt het topic verwijderd.


Nou, ik heb net het topic en de advertentietekst eens gelezen en lees nergens in de advertentie dat de versterker hardgrondig verbouwd is en dus verre van origineel is. Speakers, uitgangstrafo, elko's, koppelcondensatoren, baffle, grillcloth, de 'perfect geisoleerde' kast (glaswol) lijkt mij allemaal niet origineel, maar hier wordt in de advertentie vrijwel niet over gesproken. Gezien hij dit kennelijk zelf allemaal wel weet en de versterker zelf als niet origineel heeft gekocht (voor een waarschijnlijk dito prijs) vind ik dit misleidend.

Waarde van dit Frankenstein apparaat? 6 a 700 Euro denk ik... Of Sinterklaas moet er nog op gespeeld hebben, dan komt er nog zo'n 100 Euro bij. :D

PeeVee
6 juli 2010, 21:53
De Frankenstein amp staat weer te koop. Schaamteloze advertentie zonder relevante details waarvan verkoper wel op de hoogte is (OT niet origineel, cloth, logo's, baffle etc.).

http://link.marktplaats.nl/355127954