PDA

View Full Version : Digital Recorder



Be@st
8 juni 2010, 13:32
Hallo Lui,

Ik ben met mijn kameraad weer projectmatig met iets bezig in de oefenruimte en nou zoeken we eigenlijks een digital recorder rond de 150 a 200 euro nieuw of 2de hands die gewoon tegelijkertijd minimaal 4 sporen kan opnemen en die plug & play is zonder teveel fratsen met usb uitgang naar de pc.
Ik heb al effe rondgekeken maar of het is te duur of ze kunnen niet 4 sporen tegelijk opnemen. (We wilen het gebruiken om de drums op te nemen en dat overzetten naar computer zodat ik de rest kan inspelen). Dus ik zit een beetje vast om het zomaar te zeggen.

Verder zat ik ook te denken aan een recorder met zip disk ofzoiets (Roland VS 840) maar die hebben meestal alleen een midi uitgang of je moet een zipdrive hebben en die heb ik niet. Maar nou heb je wel weer zo'n converter van midi naar usb heeft iemand daar ervaring mee? Kun je de nummers dan zo van die disk afhalen net zoals een mp3 speler bijv. en je hebt het meteen op je computer te staan zodat ik het in adobe audition kan invoeren (sorry ben niet zo thuis met nuendo enzo).

Graag hoor ik wat tips... bvd :blast:

bert k
8 juni 2010, 13:42
Boss MicroBR, doet precies wat je vraagt, in de goeie prijsklasse.

Be@st
8 juni 2010, 13:55
Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie, maar de micro is me wat te micro ;)

De Boss Micro BR 600 komt wel aardig in de buurt maar ik ben er vergeten bij te zeggen dat ik dan ook het liefst nog 4 microfoon ingangen heb jack / xlr.

Eigenlijks ben ik op zoek naar een digitale versie van de Tascam MK III :soinnocent: ;)

Harald
8 juni 2010, 15:21
De midi uitgang op de VS840 zal wel net als op de 880 alkleen voor midisignaal zijn. (dus communicatie met andere apparatuur en evt. firmware updates) De gewone opnames omzetten naar midi en dan overhevelen naar de pc, lijkt me wel heel erg onwaarschijnlijk, dat dat kan.

bert k
8 juni 2010, 16:43
Ik heb een 840 gehad, een groot drama, onduidelijke bediening, geen fijn ding. Bovendien is hij hopeloos verouderd. Zip drive zie je nergens meer en er gaat haast niks op. Midi is alleen voor systeem overzetten, gaat geen audio door. Het ding heeft geen digitale uitgangen en kan ook niety aan de computer.

Be@st
8 juni 2010, 19:16
Ik heb een 840 gehad, een groot drama, onduidelijke bediening, geen fijn ding. Bovendien is hij hopeloos verouderd. Zip drive zie je nergens meer en er gaat haast niks op. Midi is alleen voor systeem overzetten, gaat geen audio door. Het ding heeft geen digitale uitgangen en kan ook niety aan de computer.

Ok dan is dat ook duidelijk :)

Speeddemon
9 juni 2010, 13:34
@Beast,

de nieuwe Boss BR-800 heeft wel 4x XLR in en kan 4 sporen tegelijk opnemen, alleen is ie boven je budget (€395). (en voor dat geld heb je ook een Zoom R16; 16 sporen, 8 tegelijk opnemen!)

http://www.crunchgear.com/wp-content/uploads/2010/03/Picture-12-620x426.jpg

http://www.geeky-gadgets.com/wp-content/uploads/2010/03/boss-br800-2.jpg

Voor je budget kan je misschien wel een 2e hands Korg D12 vinden, alleen die heeft geen USB, maar SCSI. De latere D1200 (heb ik zelf), heeft wél USB, maar gaat 2e hands eerder richting de 250 euro 2e hands. Nemen beide 4 sporen tegelijk op, maar D12 heeft geen phantompower.

Verder heb je (nieuw voor rond de 300 euro) de Tascam DP-02CF; wel USB, maar neemt 2 sporen tegelijk op.
Tascam DP-008; super basic, maar geen USB en ook maar 2 sporen simultaan.

Arvoitus
9 juni 2010, 14:32
Ik zou zoiets dergelijks pakken:
http://www.thomann.de/nl/maudio_fast_track_ultra_8r.htm

Dat is naar mijn mening gewoon veel fijner dan al die zip/harddisk recorders.

Dat ding sluit je gewoon rechstreeks aan op de computer, je stel in Audition je 8 tracks in. En je kunt lekker gaan opnemen.

Speeddemon
9 juni 2010, 14:52
Ik zou zoiets dergelijks pakken:
http://www.thomann.de/nl/maudio_fast_track_ultra_8r.htm

Dat is naar mijn mening gewoon veel fijner dan al die zip/harddisk recorders.

Dat ding sluit je gewoon rechstreeks aan op de computer, je stel in Audition je 8 tracks in. En je kunt lekker gaan opnemen.
Niet fijner als je hem in de oefenruimte wil gebruiken, want je hebt er dan een hele PC of laptop bij nodig.

UnDefined
9 juni 2010, 15:32
Niet fijner als je hem in de oefenruimte wil gebruiken, want je hebt er dan een hele PC of laptop bij nodig.

In de meeste repetitieruimtes staat er toch wel een pc en/of een laptop?

Speeddemon
9 juni 2010, 16:11
In de meeste repetitieruimtes staat er toch wel een pc en/of een laptop?
Niet in publieke (te huren) repetitieruimtes.

Maar nog los daarvan; dan moet die PC ook nog maar eens vrij aan te passen zijn door de gebruikers, moet Be@st verstand hebben van hoe je een interface (die M-Audio) aansluit, aan de praat krijgt en van de te gebruiken recording-software, etc.
Da's wel effe iets anders dan 4 mics in een recorder prikken, tracks aanzetten en op Rec duwen.

Arvoitus
10 juni 2010, 04:12
Maar nog los daarvan; dan moet die PC ook nog maar eens vrij aan te passen zijn door de gebruikers, moet Be@st verstand hebben van hoe je een interface (die M-Audio) aansluit, aan de praat krijgt en van de te gebruiken recording-software, etc.
Da's wel effe iets anders dan 4 mics in een recorder prikken, tracks aanzetten en op Rec duwen..
Ik neem aan dat een anno 2010 vast wel 1 bandlid een laptop heeft.

Zo'n interface aansluiten is helemaal niet moeilijk, als je daar gewoon een dagje mee oefent dan heb je het al in de gaten.
- Veel makkelijker en goedkoper.
- Je audiotracks zitten meteen al op de pc (geen gekloot met tracks overzetten).
- Je kunt gewoon met een muis en een overzichtelijk scherm werken ipv knopjes en een mini schermpje.

Interface aansluiten en gebruiken is ook niet lastig.
- Interface aansluiten met USB.
- Drivers installeren.
- Inputs toewijzen in Audition (waar hij toch al mee kan/wil werken).
- Recorden.

All-in-one recorders met 4(+) sporen zijn gewoon zeldzaam of duur. Dat gaat je niet voor 100/200 euro lukken. Koop een normale interface, en doe moeite om ermee te leren omgaan.

dennis_rhcp
10 juni 2010, 11:02
ik zou deze kopen,

http://www.thomann.de/nl/tascam_us1641.htm

ik heb hem zelf heel kort gehad, maar ik vind hem goed,
je krijgt cubase erbij en je hebt 8 xlr en 6 jack ingangen die simultaan kunnen opnemen,
:sssh:rede dat ik hem wegdeet was dat ik een focusrite set kon kopen voor een nette prijs

Speeddemon
10 juni 2010, 11:26
All-in-one recorders met 4(+) sporen zijn gewoon zeldzaam of duur. Dat gaat je niet voor 100/200 euro lukken.
Wel dus. Korg D12 i.i.g. (staat er nu één op MP...), D1200 (MKII) is iets duurder...then again, die aangeraden interface was 319. Daar heb je een 2e hands Akai DPS16 voor (16 sporen, 8 tegelijk opnemen.)

Arvoitus
11 juni 2010, 15:14
ik zou deze kopen,

http://www.thomann.de/nl/tascam_us1641.htm

ik heb hem zelf heel kort gehad, maar ik vind hem goed,
je krijgt cubase erbij en je hebt 8 xlr en 6 jack ingangen die simultaan kunnen opnemen,
:sssh:rede dat ik hem wegdeet was dat ik een focusrite set kon kopen voor een nette prijs
Dan zou ik voor deze kiezen, dat is de iets kleinere versie van de US1641:
http://www.thomann.de/nl/tascam_us_800.htm


Wel dus. Korg D12 i.i.g. (staat er nu één op MP...), D1200 (MKII) is iets duurder...then again, die aangeraden interface was 319. Daar heb je een 2e hands Akai DPS16 voor (16 sporen, 8 tegelijk opnemen.)
Ja dat klopt. Maar dan vindt ik het gemak van een interface toch een stuk fijner dan het gerommel met een harddisk recorder.