PDA

View Full Version : Gebruik van fuzz live



Bobstra
8 juni 2010, 01:32
Ik heb zelf een Big Muff PI USA en een Jimi Hendrix Fuzz Face, maar het lukt me niet om met die pedalen live door de bandmix te komen. Hoe kan ik dit oplossen?

iWishmaster
8 juni 2010, 09:10
Je klinkt goed in mix, je trapt je fuzz aan en je klinkt ineens niet meer goed in de mix? Of is het zonder fuzz ookal niet helemaal top? Meest voor de hand liggende is dat je teveel fuzz gebruikt of bij voorbaat al teveel gain op je versterker, dus dat kun je sowieso proberen.

rocker_71
8 juni 2010, 10:24
Dat kun inderdaad gebeuren. Je verliest natuurlijk wel een bak hoge tonen.
Welke amp gebruik je dan?

Fuhgawz
8 juni 2010, 10:27
De Big Muff is berucht om zijn gebrek aan middentonen. Als je verder niet/weinig clean speelt dan kun je de middentonen op de versterker wat verder opendraaien. Verder zijn er ook modificaties om de Muff meer mids te geven.

FruscianteFan
8 juni 2010, 11:26
Ik gebruikte eerst een big muff-kloon, maar ondanks dat ik op mijn amp de mids vol open heb, verdween mijn geluid gewoon helemaal. Het zou me echter niks verbazen als een EQ achter de big muff al heel veel zou schelen...

Orbis
8 juni 2010, 15:44
Scoor anders een Big Muff met Tone Wicker. De wicker lost heel veel van het 'muffige' geluid op, zonder het fuzzy karakter te verliezen.

jero
9 juni 2010, 18:29
wat voor mij altijd goed werkt is een overdrive tussen de fuzz en de amp. Hierdoor 'leunt' de fuzz wat op de overdrive en heb je veel minder last van mid dip.

Comfortably Daniel
10 juni 2010, 08:43
Een EQ kan goed helpen en een overdrive erachter ook. Met de overdrive erachter verlies je wel de typische Big Muff sound...hij wordt wat "ronder". Denk David Gilmour tijdens de PULSE tour. ;)

Ik heb persoonlijk geen probleem om door de mix te komen met een Muff, al gebruik ik op 't moment een Skreddy Pink Flesh, welke de "Flat/Juicy" switch heeft, waarmee je inderdaad de mids wat op kan krikken.

Ron Houben
10 juni 2010, 09:12
Zet er een treble booster achter, die accentueert niet per se alleen het hoog, maar geeft je geluid meer "presence", aanwezigheid dus. Vroeger, toen de treble boosters hoogtij vierden, was dit de enige manier om hoorbaar te worden, alle versterkers klonken al wat muffer. Dit noemen wij nu "warm" en "vintage" en is ook te gek. Alleen in een bandsituatie heb je wat anders nodig om hoorbaar te zijn.

Als je een effect/gitaar/versterker uitprobeert in een winkel klinkt het lekker als daar veel laag en midden uit komt. Dat is "lekker". Maar op het podium zit je dat heel vaak in de weg. Luister eens heel erg goed naar de sounds van Jimi Hendrix, Jimmy Page, Jeff Beck etc. De gitaarsound op zich klinkt vaak wat nasaal, of met te veel hoog, of krasserig, maar dit werkt wel te gek in de bandsituatie waar zij zich in bevonden/bevinden.
Er is een groot verschil tussen je slaapkamer en Webley Stadium!

Bobstra
11 juni 2010, 15:08
Ik heb geprobeerd om m'n TS-9 achter de Big Muff te doen maar dat leverde niet het gewenste resultaat. De sound van de BM voor door de TS-9 helemaal anders. Het krijgt idd een ronder geluid. Misschien es een treble booster of EQ proberen.

lauke_101
13 juni 2010, 18:59
Ik gebruik zowel een USA Big Muff Pi als een zelfgebouwde (en toegegeven, zwaar gemodde) fuzz face clone live. De Muff is overigens ook gemod om wat meer mids te geven, met een trimpotje aan de binnenkant gaat hij nu van klassieke muff sound tot flat mids.

Met de fuzz face heb ik nooit problemen om door de mix te prikken eerlijk gezegd, dat ding gaat juist als een tierelier op een buizenbak die een klein randje scheur heeft en hoe harder de amp staat hoe beter :)

Mitch
13 juni 2010, 19:11
Fuzz face is qua prik-door-de-mix relatief makkelijk aan te pakken door de input cap waarde te veranderen zodat -ie meer laag-af heeft. Voor de BM zijn op het net ook allerlei mods te vinden om de mid-dip aan te pakken. Iets als een drive of een treblebooster ervóór kan ook, dan gebruik je die als 'filter'.