PDA

View Full Version : 4,8 of 16 ohm?



bas vincent
28 april 2003, 08:06
Hi allen,

Ik vroeg mij het volgende af; wanneer kies je nu voor die bebaalde ohmage? Uiteraard welke er voor je versterker geschikt is. Maar mijne heeft dus zowel een 4 als een 8 Ohm uitgang.
Door de bedrading in de box aan te passen is er ook vaak wel wat te veranderen, maar waarom is dit?

nicoverduin
28 april 2003, 09:26
Een versterker met meerdere uitgangen heeft het voordeel dat hij meerdere type boxen aankan. Een luidspreker mag je voor wat betreft impedanties zien als een weerstand waarvoor de Wet van Ohm geldt. M.a.w. Als de luidsprekers in serie staan kun je gewoon de impedanties optellen. Dus 2 luidsprekers van 8 ohm geeft 16 ohm in serie. Zet je ze parallel, dan geldt (bij 3 speakers als vb). 1/R(nieuw)= 1/R(ls1) +1/R (Ls2)+1/R(Ls3). Stel de speakers zijn de volgende waarden:
ls1 = 8 ohm
ls2 = 8 ohm
ls3 = 4 ohm
dan geldt:
1/Rn = 1/8 + 1/8 + 1/4 = 4/8 (noemers geljkmaken) = 1/2. Rn wordt dus 2 Ohm.
Nico

bas vincent
28 april 2003, 12:55
Ok. Dit snap ik. Maar klinkt hetzelfde cabinet met 4 ohm nou anders dan wanneer je hem 8 ohm zou maken?

nicoverduin
28 april 2003, 14:24
Waarschijnlijk niet als er verder exact dezelfde speakers inzitten. Gewoon gaan luisteren.
Nico

Nocki
28 april 2003, 18:57
er zit een verschil in geluid als je het omage veranderd. ik had een cab met 4x 8ohm's speakers. deze zijn omgezet naar 2x 16 ohm

dus ipv 1 ingang nu 2.

het geluid is veranderd. de sprankel is een beetje weg. en hij is wat zachter.
ook wat meer laag.
maar dit vershilt per speaker. dus niet iedereen zal dit hebben.

nocki